Drömhunden

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag hade lite tid att stå och fundera igår när jag hjälpte till på en träningstävling i agility.
Det som jag kom på var att när jag var "liten" så var Border Collie min "drömhund" för den verkade så snäll och lätt lärd. Men jag har ju vart efter åren gått insett att det verkligen inte är en hund för mig, och igår insåg jag ännu mer att jag skulle nog ha blivit tokig om jag hade haft en. Missförstå mig inte nu, jag tycker fortfarande om rasen, och jag uppskattar verkligen att titta på en lydig BC som jobbar, men jag inser att jag skulle aldrig någonsin lyckas med det konststycket utan att ha gått upp i atomer... :crazy:

Har ni andra haft "drömhundar" som ni har insett inte passat er eller har ni köpt drömhunden och kan aldrig tänka er att byta?

Vi har ju springer spaniel, och även om jag älskar honom så kan jag se vissa brister både hos oss och honom och vi är nog inne på att välja en annan ras nästa gång vi ska köpa hund, vilken är vi dock inte så säkra på än, men jakthund blir det.

Sv: Drömhunden

Jag har alltid viljat ha en Rodesian Ridgeback (stavning???) Men den är lite väl tuff för mig (som jag har fått för mig alltså). Nu har jag köpt en cocker...

Jag har alltid viljat haft en boxer, men är glad att jag inte har det....jag köpte ju nyligen en valp ...Dansk/Svensk..fick försäkringspapprena och min ligger i grupp 2(valp) och kostar "helförs" 650 kr/år ...en boxer kostade 2 500/år :eek:
Det måste ju finnas anledning till att dom är så dyra att försäkra...

Schäfern är min drömhund, har alltid varit det sedan jag var riktigt liten och min dagmamma hade en schäferhane.

Men visst har jag haft ögonen på andra raser. Tex RR, Alaskan, border. Men det har fallit på att vi inte har samma intressen. Visst kan en border bli lycklig med lydnad, spår och så, men jag tycker nog att de ska få valla.

Min systers dröm är fortfarande en Husky (Siberian), men eftersom dom bor i en lägenhet och inte alltid är hemma, så valde hon en Shiba Inu istället. Och hon är supernöjd med den, även om drömmen fortfarande är en S. Husky.

Vilket försäkringsbolag har du??? JAg betalar ca210:-/år i livförsäkring och i ca1350:-i veterinärvård. Min räkning står på 1566:- för ett år...betalade 1344:- förra året som valp...

JAg har alltid velat ha en Jack Russsel... och det blev det också.... Brun&vit, släthårig med långa ben... Konstigt att det blev så när uppfödaren trodde på lite mustacher och 3 färgad... Kanske var det min vilja som gick igenom...hihi...

sveland....DSG låg på 650 för livvärde och vetvård 50 000 och boxer 2500 för samma....

50 på vet? Kan man få det på alla bolag? Trodde att 30 var taket...

Jag har 25 liv och 15 vet och det kostar kring 2000:-/år (If), sen har jag 9 liv och 30 vet och det kostar kring 1200:-/år (Folksam)

men 40 är ändå mer än vad jag har :D frågan är om jag missat det, eller om det är sveland som har högre än de andra!! Det var det jag var nyfniken på! :)

Snurrfian skrev:
Har ni andra haft "drömhundar" som ni har insett inte passat er eller har ni köpt drömhunden och kan aldrig tänka er att byta?

Svårt att svara på. Jag menar livet förändras och man får andra intressen. Just nu har jag dock min drömras och jag kommer nog hålla mig till den ett tag till. Det är Kelpie och det är en ras som passar mig mycket bra. Jack of all trades kan man säga att rasen är...

Jag har inte hållt på så mycket med hundar men jag har alltid tyckt att boxern är häftig.

Idag har jag en strävhårig foxterrier som passar mig perfekt i temperament. Skulle nästan kunna säga att vi är varandras spegelbild.(insidan då alltså ;) )

Självklart kan jag tänka mig andra raser också förutom foxterriern men då är det hundar som ser likadana ut fast större, jag tycker är fina.
Så foxterriern är nog idealet för mig!

GaurdianAngel skrev:
Visst kan en border bli lycklig med lydnad, spår och så, men jag tycker nog att de ska få valla.

Ja det håller jag fullständigt med om, de som var med igår på agility tävlade även i fårvallning så de var helt klart aktiverade även på det... ;)

Svar till alla;
Kul att läsa andras tankar, det är ialla fall inte bara jag som har haft "drömhundar" men insett att det "aldrig" skulle fungera i verkligheten. ;)

Jag har aldrig haft en speciell drömras.
Dock har jag genom olika hundar i familjen kommit fram till vad jag inte vill ha ;)
Inte för mycket hår (som Collien), inte för liten (som taxen).
Absolut ingenting av varesej drag eller jakt (sen syrrans för****ade omplacering :crazy: Husky/Greyhound, verkligen skitlätt att hantera inte .
Inga extrema saker som liten näsa, stora öron, krullsvans... bara en normal hund.
Ingen utpräglad vaktinstinkt.

Vaccan har alltså fastnat för Retrieverfamiljen med en förkärlek till Golden :love: ... numera klorinhundar som min kompis ringsekreteraren kallar dem :smirk:

Jättefin tik

Sedan ska man ju iof inte glömma GJD! Mycket vacker hundras som jag gärna skulle ha, men tyvärr faller även den på att vi inte har samma intressen. :smirk:

När jag var liten ville jag ha "en sån där liten låg en", vilket var en tax. Eller såklart den största hunden man kan hitta.... :smirk:
Nu på senare tid ville jag ha en Bull Terrier, dom är ju för snygga! :d Det blev tillslut en Saluki, den perfekta hunden för mig! Både i sättet och utseende! Så nu svarar jag att jag har drömhunden, Saluki!! :love:

När jag var yngre var rottweiler min drömhund i flera år. Som tur var hade jag förstått att det inte alls är min typ av hund, när det var dags att skaffa en.

Nu har jag min riktiga drömhund. :love: Men jag trodde aldrig att jag skulle ha en TERRIER (nä, de är ju så små och ettriga..) och allra minst en staff (de ser ju så elaka ut!) :D

min drömhund är Bullterrier! inte bara pågrund av utseendet, utan för att de e som mig i "huvet" ;)

när ja va liten och ville ha hund ville ja ha en pudel :D men det blev en Cavalier tjej istället :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar