Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Mina hästar dricker somma allra mest när temperaturen går nedåt -20 grader. De kan alltid dricka dygnet runt från sitt tempererade ThermoBar vatten. Nu har jäg köpt den största på 250 liter till mina 2 hästar. De tömmer den på 5 dagar.

Våra dricker normalt med vatten både inne och ute nu när det är kallt. Vi ställer ute en hink (20 l) på morgonen och en till innan lunch, då har de nästan druckit ur första hinken. De går 2 i varje hage.
Inne dricker de upp nästan hela hinken (en st 20 l hos vissa, två hinkar hos andra) så inte dricker de mindre för att det är vinter. Dock dricker de ju mer än så när det är varmt på sommaren men då beror det ju på solen.

Jag tycker att de dricker mer ju kallare o TORRARE det blir.
Tänk på deras fötter oxå:idea:

Nu är det läge att smörja dem för att undvika torra spruckna sommarfötter.

Varför undrar du det?

Jag tycker inte alls att det är samma sak.
Vi kan välja själva hur mkt och vad vi vill äta. En häst som hålls i fångenskap kan inte det.

Därmed inte sagt att alla människor lyckas äta rätt mat.

Jag tycke att man vill har en god hälsa för sina häster, hunder och familjen.
Förstå inte värför det ska vara skilnad?
Ni läge utt mycket tid och penger på kurser, prov, annalyses, ni bolla främ och tillbaka MJ siffer för den perfekt foderstätt, men inte för er eller hunden?
Az

Ni läge utt mycket tid och penger på kurser, prov, annalyses, ni bolla främ och tillbaka MJ siffer för den perfekt foderstätt, men inte för er eller hunden?
Az

Skillnaden har jag redan förklarat ovanför.

Men jag kan inte låta bli att kommentera det jag har fetstilmarkerat:
Hur vet du hur jag och mina hundar ser ut?

Jag brukar blötlägga havren han får samt ha extra mycket vatten i betforn för att se till så pållen får i sig ordentligt med vatten.

Alex och alla andra som har gått foderstätt kurser och kan MJ utt i fingerspetz:
jag är lite nyfiken, bruka ni räkna utt MJ behov och ett foderstätt åt er själv och familjen som ni göra för era häster?
Az

Mig själv - nej. Jag väljer dock själv vad jag vill äta, och jag har dessutom en fattningsförmåga som djuren saknar. Jag vet att om jag äter hejdlöst kommer jag bli tjock, om jag blir tjock riskerar jag att drabbas av sjukdomar osv.

Lillen vet inte att om han äter så mycket som han vill och av det han vill kommer han bli tjock och sjuk.

Menar du alltså att han ska få välja själv, att han ska få äta sig sjuk???

Hunden kan inte välja, och saknar förståelse för långsiktiga verkningar, så även katterna. Så ja deras mat väljs utefter innehållet, värden på maten samt ingredienserna, och mängd samt matsort stäms av mot hullet. Hunden skulle gärna äta fläsk t ex, men det får han inte för han blir 'sjuk' då. Han skulle gärna äta rutten mat med, det får han inte heller. Osv.

Jo jag förstå, du ska valjer vad hästen ska äta för den liver i fångenskap.
Och nej jag vet inte hur du och din hund ser utt.
Az

Mig själv - nej. Jag väljer dock själv vad jag vill äta, och jag har dessutom en fattningsförmåga som djuren saknar. Jag vet att om jag äter hejdlöst kommer jag bli tjock, om jag blir tjock riskerar jag att drabbas av sjukdomar osv.

Lillen vet inte att om han äter så mycket som han vill och av det han vill kommer han bli tjock och sjuk.

Menar du alltså att han ska få välja själv, att han ska få äta sig sjuk???

Hunden kan inte välja, och saknar förståelse för långsiktiga verkningar, så även katterna. Så ja deras mat väljs utefter innehållet, värden på maten samt ingredienserna, och mängd samt matsort stäms av mot hullet. Hunden skulle gärna äta fläsk t ex, men det får han inte för han blir 'sjuk' då. Han skulle gärna äta rutten mat med, det får han inte heller. Osv.

Aha, hästen har igen fattningsförmåga? hur klara hästerna utt i det vilda? mina häster klara sig att hitta egen foder 8 månad om året utan att jag lägga mig i.

Jag förstå du är igen lördag goddis typ, och att lillan har vissa problem där man för ränsonera, och du se på hans hull om hur han mår, som en god hästman ska göra. Du änvanda din erfarenhet, så jag förstå inte värför man måste hålla kål på MJ siffer när du se med egen öga att han må bra, utan att det kan vara rolig att räbbla av MJ# med andra.
Az

Aha, hästen har igen fattningsförmåga? hur klara hästerna utt i det vilda? mina häster klara sig att hitta egen foder 8 månad om året utan att jag lägga mig i.

Jag förstå du är igen lördag goddis typ, och att lillan har vissa problem där man för ränsonera, och du se på hans hull om hur han mår, som en god hästman ska göra. Du änvanda din erfarenhet, så jag förstå inte värför man måste hålla kål på MJ siffer när du se med egen öga att han må bra, utan att det kan vara rolig att räbbla av MJ# med andra.
Az

Lillen skulle ju dessvärre dö i det vilda. Men ang MJ, så jag är rädd att om du inte förstått hur jag menar innan så gör det det inte nu med, men ska försöka förklara igen.

Jag kan inte se på ett grovfoder vad sockerinnehållet är. Tyvärr. Alltså måste jag analysera det. När jag ser på hästen att det var för högt med socker är det försent tyvärr.

Vad gäller MJ så de värden ett 'vanligt hö' innehåller blir för mycket för Lillen. Jag måste alltså hitta ett foder som har så lågt MJ som möjligt. Endera analyserar jag och vet innan, eller så chansar jag. Haken är att om jag chansar så när han gått upp är det för sent så att säga, då har han redan blivit tjockare.

Och jag kan inte bara 'dra ner' om/när han blir för tjock, för då blir det för lite TS helt enkelt. Jag tror inte heller du skulle tycka att 3 kg hö vore okej till en stor D-ponny?

Jämför det med att INNAN du tankar ta reda på om bilen är dieseldriven eller bensindriven. Du KAN prova och se. Om du tankar bensin så MÄRKER du ju om det var en bensinbil eller dieselbil. Fast om det var en dieselbil kommer bilen gå dåligt/gå sönder. På samma sätt resonerar jag kring maten till mina djur. Jag kan chansa och kolla - men det är mycket lättare att ta reda på vad de har för behov, och sedan välja rätt mat direkt åt dem.

Med en frisk häst, som inte är så lättfödd etc, så är det mycket enklare att chansa och se, och korrigera i efterhand. Där riskerar man inte ett sjukt djur om det inte blev rätt från början. Men du kan inte jämföra dina friska, normala hästar med en extremt lättfödd, insulinresistent häst.

Lillen skulle INTE kunna lämnas att 'hitta sitt eget foder' 8 månader/år. Inte för han inte skulle hitta mat, utan för att han skulle bli tjock och sjuk av det. Så lika lite som jag skulle tycka att dina hästar INTE ska gå på bete för att MIN blir sjuk av det, lika lite kan du säga att eftersom DINA hästar kan gå på bete, så ska MIN göra det.

Hängde du med nu?

Lillen skulle ju dessvärre dö i det vilda. Men ang MJ, så jag är rädd att om du inte förstått hur jag menar innan så gör det det inte nu med, men ska försöka förklara igen.

Det beror nog på var han är vild någonstans? Han tillhör väl egentligen de som är vinnarna i ett tufft klimat med sparsamt med foder till en häst. Nu kan jag för lite om olika ställen på jorden för att ens kunna ge ett förslag på vilket land som skulle passa honom bra. Men jag kan kanske tänka mig att vårt eget klimat utan all odlad mark skulle kunna vara ett exempel.

Till Arizona
Alex häst kan säkert hitta mat. Dessa hästar är superbra på att hitta massor av sockerrik mat och hittar de inte det så hittar de en massa annat att stoppa i sig. Jag har också en IR ponny. Hon är på ngt sätt förprogrammerad på att leta mat. Men hon är i fel miljö och måste därför ha lite hjälp så att det blir rätt dvs mindre mängd mat med farliga kolhydrater och en smal ponny. :) Det är det lättaste som finns!!! Eller snarare lätt att skriva här på forumet men nästan omöjligt att lyckas med i verkligheten.:crazy:

men om det är ngt hon har så är det fattningsförmåga speciellt när det gäller att hitta energirikt foder vilket hon alltså behöver för att överleva - tror hon ja!

Senast ändrad:

Az

Den största skillnaden för mig är att hästen är överviktig, det är inte jag.
Så till hästen räknar jag ut så att han inte får för mycket MJ och täcker proteinbehovet.

Till mig själv så räknar jag nu bara på proteinbehovet(och järn), så jag får i mig minst rekomenderad dos. Resten överdoserar jag mycket, men jag kan gå upp 5kg och fortfarande vara smal. Skulle jag ha något behov av att gå ned i vikt skulle jag räkna till mig också.

*knapplån*

Hästen står i utebox, dricker inte ur vattenkopp så står med två hinkar, fryser dock mycket snabbt. Häller i hett vatten i hinkarna som har ljummet mot kallt och hästen dricker. Det blir alltså ljummet mot lite varmare, men kyls ner snabbt.

Erbjuder även en hink betforvatten när jag är där, då ljummet vatten.
Skulle tro att han dricker runt 20 liter vatten om dagen, kan vara mer eller mindre.

Igår fick han nog bara vatten (inget med betforsmak), har ine koll på hur han drack igår och idag var han ganska lös, det var inte rena bollar.
Har han fått i sig bra med vatten då eller är de något annat?

Fick höra av en i stallet att hästar som blivit nedkylda kan bli lite lösa, stämmer det?

Bör jag oroa mig?

KL

Någon som vet hur mycket vatten en ponny behöver?
Min har aldrig druckit särskilt mycket, men nu på vintern dricker han väldigt lite.

Det beror nog på var han är vild någonstans? Han tillhör väl egentligen de som är vinnarna i ett tufft klimat med sparsamt med foder till en häst. Nu kan jag för lite om olika ställen på jorden för att ens kunna ge ett förslag på vilket land som skulle passa honom bra. Men jag kan kanske tänka mig att vårt eget klimat utan all odlad mark skulle kunna vara ett exempel.

Hade han fått vara 'vild från början' så borde det kunnat gå bra ja (även om det där experimentet vilka som skulle få fång - och fick det - väl är från det vilda, 'hans vilda' tom?), men tänkte om man skulle slänga ut honom i det vilda hux flux nu. Iofs gör men det verkligen nuuuu borde han lätt överleva till sommaren iaf, men sen vetefan.

Men menade just släppa ut honom nu när han väl är insulinresistent/blivit insulinresistent.

Sen ATT han blivit det är nog säkerligen till viss del genetiskt, men till större del just för att han fodrats med silage som jag TRODDE var tillräckligt lågt MJ i, och att jag inte varit just rabiat med att räkna varenda MJ och snåla in på dem så extremt det någonsin gick. Hade jag det såfort han började bli rund, och hållit den här regimen redan då, hade han nog inte blivit IR utan 'bara' varit extremt lättfödd?

KL

Någon som vet hur mycket vatten en ponny behöver?
Min har aldrig druckit särskilt mycket, men nu på vintern dricker han väldigt lite.

Det jag hört är 5 - 15 liter/100 kg, och att det är så olika är för det beror på hur mkt det får i sig via fodret, hur mycket de gör av med via svettning, aktivitetsnivå, ärmen ute (går åt mer i stark värme) etc. Dvs himla svårt att säga en exakt gräns.

Haft stor D-ponny (400 kg) som vintertid normalt drack ungefär 15 - 20 liter/dygn, vilket inte var något att oroa sig för. Det blir om man vänder på det just 5 liter/100 kg och dygn, i rent dricksvatten. Men sen fick han ju i sig vatten från silaget med.

Alex och alla andra som har gått foderstätt kurser och kan MJ utt i fingerspetz:
jag är lite nyfiken, bruka ni räkna utt MJ behov och ett foderstätt åt er själv och familjen som ni göra för era häster?
Az

Somsagt, det är inte alls samma sak med en häst i fångenskap.

Men för att sätta lite perspektiv på det hela, har du tänkt på att vissa människor faktiskt räknar exempelvis kalorier och för en egen diet till sig själva? Och även att vissa gör som du och låter hästen äta simpelt, hö och vatten.

Men jag tror inte heller att en häst orkar mycket på bara hö och vatten, om det inte är ett jäkla bra hö vill säga.. :grin:

Offtopic: Det är väldigt svårt att läsa vad du skriver.

Ok, då får han nog i sig tillräckligt hoppas jag. Väldigt svårt att beräkna sånt där. Han äter ju gärna snö ute bla.
I bästa fall dricker han 10-15 liter inne. I värsta fall 2:crazy:

Men jag tror inte heller att en häst orkar mycket på bara hö och vatten, om det inte är ett jäkla bra hö vill säga.. :grin:

Också helt offtopic: Sånt hö har jag, nästan iaf. Det enda jag behöver lägga till är selen. Men annars så är det kanonvärden och jag behöver inte ge något annat är hö och vatten (plus lite selen då)

Men iofs så räknar jag också MJ och allt sånt.

Jag tycker att de dricker mer ju kallare o TORRARE det blir.
Tänk på deras fötter oxå:idea:

Nu är det läge att smörja dem för att undvika torra spruckna sommarfötter.

Förutom att det är torrt, kan det inte vara så att de ökar förbränningen när det är kallt för att hålla sig varma? Ökad förbränning = ökad vätskeanvändning i cellerna. Eller är jag ute och cyklar, det lät logiskt...

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det? Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästvård Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn ! Ute dricker han inte heller? Han är inte...
2
Svar
24
· Visningar
9 681
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka