Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?
Aha, hästen har igen fattningsförmåga? hur klara hästerna utt i det vilda? mina häster klara sig att hitta egen foder 8 månad om året utan att jag lägga mig i.
Jag förstå du är igen lördag goddis typ, och att lillan har vissa problem där man för ränsonera, och du se på hans hull om hur han mår, som en god hästman ska göra. Du änvanda din erfarenhet, så jag förstå inte värför man måste hålla kål på MJ siffer när du se med egen öga att han må bra, utan att det kan vara rolig att räbbla av MJ# med andra.
Az
Lillen skulle ju dessvärre dö i det vilda. Men ang MJ, så jag är rädd att om du inte förstått hur jag menar innan så gör det det inte nu med, men ska försöka förklara igen.
Jag kan inte se på ett grovfoder vad sockerinnehållet är. Tyvärr. Alltså måste jag analysera det. När jag ser på hästen att det var för högt med socker är det försent tyvärr.
Vad gäller MJ så de värden ett 'vanligt hö' innehåller blir för mycket för Lillen. Jag måste alltså hitta ett foder som har så lågt MJ som möjligt. Endera analyserar jag och vet innan, eller så chansar jag. Haken är att om jag chansar så när han gått upp är det för sent så att säga, då har han redan blivit tjockare.
Och jag kan inte bara 'dra ner' om/när han blir för tjock, för då blir det för lite TS helt enkelt. Jag tror inte heller du skulle tycka att 3 kg hö vore okej till en stor D-ponny?
Jämför det med att INNAN du tankar ta reda på om bilen är dieseldriven eller bensindriven. Du KAN prova och se. Om du tankar bensin så MÄRKER du ju om det var en bensinbil eller dieselbil. Fast om det var en dieselbil kommer bilen gå dåligt/gå sönder. På samma sätt resonerar jag kring maten till mina djur. Jag kan chansa och kolla - men det är mycket lättare att ta reda på vad de har för behov, och sedan välja rätt mat direkt åt dem.
Med en frisk häst, som inte är så lättfödd etc, så är det mycket enklare att chansa och se, och korrigera i efterhand. Där riskerar man inte ett sjukt djur om det inte blev rätt från början. Men du kan inte jämföra dina friska, normala hästar med en extremt lättfödd, insulinresistent häst.
Lillen skulle INTE kunna lämnas att 'hitta sitt eget foder' 8 månader/år. Inte för han inte skulle hitta mat, utan för att han skulle bli tjock och sjuk av det. Så lika lite som jag skulle tycka att dina hästar INTE ska gå på bete för att MIN blir sjuk av det, lika lite kan du säga att eftersom DINA hästar kan gå på bete, så ska MIN göra det.
Hängde du med nu?