Min häst dricker dåligt!

Sv: Min häst dricker dåligt!

Men brukar det inte vara så att hästarna dricker mycket mindre under vintern eftersom att de inte gör av med lika mycket vatten som under sommaren? Dessutom i vilt tillstånd dricker hästarna oftast bara varannan dag, dock dricker de väldigt mycket då. :)

Nu var det ju frågan om att faktiskt få hästen att dricka mer. Ibland behövs det.
Min ponny har hypo/anhidrosis och kan alltså inte riktigt reglera sin kroppstemperatur. Genom att blanda lite kraftfoder (eller lucernstrå i mitt fall) med massa vatten vet jag att han helt säkert får i sig åtminstone ett par liter vatten (anhidrosis kan göra att de dricker för lite).
Det är inte alltid hästar (eller människor) dricker tillräckligt, så jag ser inte att det skulle skada att hälla på lite extra vatten på fodret.

KL*

min dam är i perioder också riktigt dålig på att dricka, hon BLIR självmant uttorkad, så jag tror inte riktigt på att hästarna känner törst på samma sätt som människor när de inte svettas.. Och som någon skrev beror det oftast på saltbrist eftersom salt stimulerar törsten. Min häst har haft uttorkningskolik två gånger, så jag tar också det säkra före det osäkra..

Tips till IRhästar/ Fånghästar: Ge salt, ljummet vatten ur hink på golvet, eller prova med saltvatten. Funkar bra för oss. Är inte heller någon socker-entusiast. I nödfall kommer melassdunken fram, men då späder jag det väldigt tunt.

För tillfället har damen tandvärk igen, så i väntan på vet. så får hon en hink med hackad lucern som jag fyller till toppen med vatten, ömsom kör hon ned mulen och dricker, ömsom äter hon det blöta strået :idea: visst är det socker i lucern också, men inte i samma mängder som i melass och betfor..
(plus att hon då får i sig mat, det är jobbigt att tugga hösilaget just nu..)

Min gubbe dricker oxå dåligt sedan sin svåra kolik för 3 år sedan (tror jag att det är nu).
Ute dricker han inte alls. Inne har han 2 stora vattenhinkar, dricker ungefär 1 hel per natt, ibland bara 1 halv.
Äter torrt hösilage.
Jag har i 1 näve betfor (torr då, ca ½ dl) delat på båda vattenhinkarna. Utan dricker han ännu sämre...:(
Periodvis får han äppeljos i vattnet i stället för betfor.
Försöker att blöta hans middagsmat (betfor, havre mm) extra mkt - men för mkt soppa = äter han inte. Kräsen gubbe!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 994
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 243
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka