Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

du sa nåt om insulin förutt och söcker. jag tänkt inte att
han är söcker sjuk? du skulla ha sakt det med engång, shit, what a bummer. ta han spruter?
Hur göra du med ensilag? då måsta värja bal testes, och sen det har med att den är fuzen, bli det inte hög söcker halt.
Nej 3 kg, går inte.
Az

han är söcker sjuk? du skulla ha sakt det med engång, shit, what a bummer. ta han spruter?
Hur göra du med ensilag? då måsta värja bal testes, och sen det har med att den är fuzen, bli det inte hög söcker halt.
Nej 3 kg, går inte.
Az

Skulla andra men kom tillbaka för sent övna inlägg men kom tillbaka för sent.
Han behöva inte spruta, men sträng kontrol på foder. Du misstänk det kan vara genetic.
Jag har haft tur att har frisk häster, lite svårt att hänge med ibland när non har en häst med ett sjukdom som man tänke mer på maniskör.
Az

Nej 3 kg, går inte.
Az

Jag har sagt upprepade gånger att han är IR/insulinresistent och därför måste äta en diet som är låg i socker. Gång på gång, så nog har jag sagt det.

Det är inte riktigt samma sak som diabetes hos människa, men om du jämför med det så förstår du vikten av att noga kontrollera vad han äter. Nej inga sprutor, insulinresistens kan inte behandlas så, tyvärr. Utan får behandlas med att hålla vikten under kontroll/banta om de är överviktiga, samt att ge en kost låg i socker. Dessutom med motion, det ökar insulinkänsligheten. I vissa fall behandlar man under en kortare tid med sköldkörtelhormon, inte så vanligt i Sverige, men lite vanligare i UK. Det är dock en tillfällig lösning om man inte med kost får ner dem i vikt tillräckligt fort t ex.

3 kg funkar inte nej, och då förstår du varför jag inte bara kan 'köpa hö utan anlys och fodra med ögat'. Skulle jag råka få ett hö med högt MJ hamnar jag på att behöva dra ner så han får 3 kg för att han ska få tillräckligt lite MJ.

Analyser är alltid ett medelvärde av det analyserade materialet ja, så det gäller man lyckats ta det så korrekt som möjligt. Sockerhalten påverkas dock inte av att silaget fryser. Gräs däremot som lever påverkas av att det fryser och det är ett himla pyssel att hålla dem ifrån sådant.

Fördelen med silage är att det generellt (ma n måste dock analysera, man kan inte räkna med det och chansa) är mindre socker i silage än hö och hösilage, ensileringsprocessen förbrukar nämligen socker.

Ang vattnet, så nu dricker de normalt igen 'hux flux'. Blev inte klok på varför, det är lika kallt, -20 till -25 ungefär, och inget annat är ändrat. UTOM att senaste balen var lite torrare än de tidigare, körde TS i mikron och då blev det 50% TS.

Så, av någon anledning har de helt enkelt inte lika högt vattenförbruk när det varit kallt, och det tydligen varit alldeles lagom med det lilla det druckit, och det de fått i sig av fodret. Men fått i sig lite mindre via fodret och de drack mer.

Skönt, då behöver jag nog inte oroa mig, utan de 'har koll på det själv' och vet vad de behöver och dricker efter det, phu.

Nu blev jag nyfiken hur du kan använda mikron till å kolla TS??
Berätta :)

Enkelt, men kräver PASSNING!

Du behöver lugn och ro (inga barn som plötsligt vill ngt etc), en digital våg med nogrannt mätområde (1 gram), en bunke och en mikro.

Väg upp exakt 100 gram silage i bunken. Ställ den i mikron och kör micron på full effekt. En KORT stund, ta 5 - 10 sek i stöten max. Öppna mikron, låt ångan välla ut och så stänger du och kör om. Det tar LÄTT eld, det blir en enorm värmeutveckling, därför korta-korta snuttar, och inte lämna mikron gående för ngt barn vill ngt.

Sen väger du silaget i bunken lite nu och då. När det SLUTAT minska i vikt fast du kört några 'gånger' till mikron, då är det klart. Allt vatten är borta, och du har bara TS kvar.

Om det när det slutar minska i vikt väger 50 gram har du en TS på 50, väger det 75 gram har du en TS på 75% osv.

Men jag kan inte låta bli att undra....

Av vilken anledning kollar du detta själv?
Du har ju sannolikt analyserat grovfodret och då får man ju även TS på den analysen....

*bara väldigt nyfiken*

Jag har ju väldigt lättfödd ponny, med mycket 'strikt' foderstat och där varje kalori (MJ) räknas.

Hans foderstat är ju uträknad på den TS analysen visar, och de värden som då blir per kg foder.

När det kommer en sån där torr bal innebär ju det att det blir högre värden/kg foder i den balen. Jag kan ju enkelt med hjälp av analysen räkna ut exakt hur stor skillnad det blir - om jag vet TS i den torrare balen.

T ex så, analysen säger 40% TS och 4 MJ/kg foder, dvs 10 MJ/kg TS. Hästen får 10 kg = 40 MJ.

Om jag då får en torrare bal, kör den i mikron och får reda på att TS är 60% i den, så 10 MJ/kg TS * 60% TS = 6 MJ/kg foder i den balen.

Om jag ger 10 kg av den med, så blir det 10 * 6 MJ = 60 MJ och oups, ett överskott på 20 MJ/dag, dvs ett överskott på 50%. Men iom att jag vet TS och då vet MJ/kg foder så kan jag justera fodret, och ge 7 kg (=42 MJ) istället.

När jag inte haft så kinkigt lättfödda har jag inte brytt mig om att mäta TS på de där enstaka torrare dock, men nu när det är så snäva marginaler så är jakten på varje MJ viktig (även om jag när jag stöter på torr bal öppnar en till och blandar i lite av den torra för att få slut på den, så det inte ska bli ett foderbyte, iom fångponny, men..)

Annars är det använbart om du har köpt foder med en analys där provet är taget på fältet, och TS har hunnit stiga lite innan det hunnit balas, och du när du öppnar märker att det här fodret är allt lite torrare än analysen visar, och vill räkna om till rätt värden per kg foder.

Och man ska vara nyfiken - annars får man aldrig veta något =)

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det? Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästvård Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn ! Ute dricker han inte heller? Han är inte...
2
Svar
24
· Visningar
9 681
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka