Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?
Jag har ju väldigt lättfödd ponny, med mycket 'strikt' foderstat och där varje kalori (MJ) räknas.
Hans foderstat är ju uträknad på den TS analysen visar, och de värden som då blir per kg foder.
När det kommer en sån där torr bal innebär ju det att det blir högre värden/kg foder i den balen. Jag kan ju enkelt med hjälp av analysen räkna ut exakt hur stor skillnad det blir - om jag vet TS i den torrare balen.
T ex så, analysen säger 40% TS och 4 MJ/kg foder, dvs 10 MJ/kg TS. Hästen får 10 kg = 40 MJ.
Om jag då får en torrare bal, kör den i mikron och får reda på att TS är 60% i den, så 10 MJ/kg TS * 60% TS = 6 MJ/kg foder i den balen.
Om jag ger 10 kg av den med, så blir det 10 * 6 MJ = 60 MJ och oups, ett överskott på 20 MJ/dag, dvs ett överskott på 50%. Men iom att jag vet TS och då vet MJ/kg foder så kan jag justera fodret, och ge 7 kg (=42 MJ) istället.
När jag inte haft så kinkigt lättfödda har jag inte brytt mig om att mäta TS på de där enstaka torrare dock, men nu när det är så snäva marginaler så är jakten på varje MJ viktig (även om jag när jag stöter på torr bal öppnar en till och blandar i lite av den torra för att få slut på den, så det inte ska bli ett foderbyte, iom fångponny, men..)
Annars är det använbart om du har köpt foder med en analys där provet är taget på fältet, och TS har hunnit stiga lite innan det hunnit balas, och du när du öppnar märker att det här fodret är allt lite torrare än analysen visar, och vill räkna om till rätt värden per kg foder.
Och man ska vara nyfiken - annars får man aldrig veta något =)