Jaha, då förstår jag. Ja jag säger att hö är INTE det bästa valet för stora ponnyn iaf. Som jag skrev så ens om jag letar upp ett hö med så lågt MJ/kg foder som möjligt, så kan han då få äta MAX 5.5 kg/dygn av det. Ingen halm ovanpå. Det ska då fördelas på 24 h, och till en häst som äter 1 kg hö på mindre än 20 minuter. Dvs det skulle bli kort tuggtid och måånga timmar utan mat.
Sorry, jag hänga inte med ditt tänke gång.
1st. har jag sakt att MJ/kg är ointressant för mig igenom jag kan inte vet exakt hur mycket MJ min häst behöve utan att ta ett blod prov. och sen kan hans värdet ändra sig precis som fodrets MJ kan ändra sig, fräsk varor. Jag kan bara göra en gissning. Jag gå på mitt erfarenhet och hittless har det fungerat.
Nu, vad är det för skillnad mellan din häst och min? han for 2kg 4gånger om dagen, lita mer nu när det är kallt. det ta han omkring ett tim. att äte. Ett varmblod som är finn i hul och pals, gå på lössdrift.
Vad är det för skilnad mellan våra häster?
Där är det alltså en fördel att ge blött foder, då det blir fler kilo foder eftersom 1 kg innehåller mest vatten. Jag kan då dela ut t ex 10 kg silage/dygn, eller som nu 8.5 kg och 1 kg halm. Och det blir lite mer tuggtid, vettigare volym per mål osv.
Det finns igen näring i vatten!? och du är orålig för vaska brist??
Sen är det lättare hitta ett silage med LÅG sockerhalt, då sileringsprocessen förbrukar socker. Det går hitta hö med tillräckligt lågt, men som sagt en extra bonus. Han ska ju inte äta hö med hög sockerhalt utan så låg det nånsin är möjligt och absolut under 10 - 12% socker. (Shettisen är antagligen inte alls lika känslig, men det skadar inte honom att äta lågsockerdiet heller).
låg sockert, hmm,ok.[/B]
Sen vet jag inte vad musli etc har med saken att göra? Inte för jag har minsta emot musli, men hästarna det gäller har varken nu eller tidigare fått musli eller liknande, de får silage, halm, liiiiite lucern, salt, selen, mineral, vitamin och vatten. Punkt. Det liiiilla lucernt är för att det ska vara något i krubban när de kommer in, och hack för att ge några min tuggtid till. Storponnyn tycker nämligen det är äckligt, och äter det absolut sist av allt = perfekt. De dagar de får tokosel byts hacket ut mot uppblött pellets för att kunna blanda pulver i.
musli, betfor och andra preperat var ett allman syn av vad folk stoppa i sina häster.
Så, förutom då silaget vilket jag förstått du personligen inte gillar, vad tycker du är fel i foderstaten till dem?