Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Jag ger mina ljummet vatten nu, på kvällen häller jag dessutom av några liter från den kraftigt uppblötta betforn i vattnet. Då häver dom i sig en halv hink var i alla fall :)
Sen erbjuds de vatten två gånger till under dagen, ibland dricker de, ibland inte. De får blandat hö/ensilage, så lite vätska är det väl i ensilaget också.

Mitt sto fick kolik pga. att hon inte drack av vattnet. Veterinären sa till mig att hon skulle ha ljummet vatten i boxen, varm betfor (väldigt blöt) och sen skulle jag föra protokoll över hur mycket hon drack. (Vi har hinkar, det kan bli svårt att mäta när man använder vattenkopp ;) )

Men det var mitt tips iallafall, hoppas det inte går så långt som till kolik som det blev för mig.

Enligt vad TS uppger så får hästarna begränsad mängd ensilage + halm. Hur mycket halm vet vi ej men det kanske är tre gånger mer och då hjälper inte låg ts-halt.
Sen undrar jag om ts-halten verkligen har så stor betydelse när väl fodret kommit fram till grovtarmen?

Hi Monti:
Kallt va?
Nej vi vet inte Alex´s foderstätt, bara att den verka rätt blott, misstanker att den är fruzit.
Jag kan inte nåt om ts-halt, jag är för gammle dax, vanlig hö och havre när det behövs, vatten finns, dom för drycka om dom är törstig.
You know the saying:
Lead a horse too water, but you cain´t make him drink if he´s not thirsty.
You can try and trick him with sweets, but what do you do if he get´s a sweet tooth and will not drink regular water, keep giving him sweet water?
Az

Ett annat alternativ är ju att hälla lite konc äppeljuice i. Det innehåller kanske också socker men det räcker kanske med lite grand.

De får ju i sig en del med ensilaget. Jag antar att de går och stoppar i sig en del under snön också (eller den är för djup?).

Helt utanför tråden
Var får du vattnet ifrån? Hade inte det frusit? Det är min fasa att vattenledningar och pump ska frysa.

Tror du man törs ge juice alltså?

De pillar i sig lite, de har ett ställe uppe i skogen där det är något mindre snö där de ägnar sig åt att försöka gräva fram gräs, men de får kanske i sig ett strå i kvarten. Dock är det ju möjligt de får i sig en hel del snö under 'arbetets gång' sas?

Vattnet tinades igår :love: Men innan så från macken, fick åka och hämta. Dock har de ju druckit sådär lite i veckor nu, dvs det kom inte nu när de fick annat vatten (och de drack inte bättre av mackvattnet/det kommunala vattnet heller)

Funderar också över ditt hösilage, är inte det bara is av det nu när det är såpass blött och det är så kallt ute??
Har just haft den ena hästen 6 dygn på ultuna pga kolik som KAN ha berott på hösilaget som inte på långa vägar var så blött som ditt...så se upp med det bara :)

Båda herrarna har förvisso tidigare i sin karriär käkat försvarliga mängder frostgräs och fruset silage utan minsta kolik. Men jo det fryser nu silaget, när dte är under minus 15 fryser det redan i balen (annar är det okej när man öppnar), men jag tar in påsarna och tinar dem inför varje mål, så de äter inte fruset =)

Nej då jag förstod att din häst gillade linfrökakan bättre, men lite betforvatten utblandad i 10-15 L vatten lär knappast göra varken till eller ifrån när det gäller fång. Både hö och hösilage innehåller långt mycket mer "socker", och jag antar att det går bra.

Betfor innehåller drygt 20% socker, som lakas ut i betforvattnet. Sen om lite betforvatten skulle göra stor skada det vet jag inte, men då det liksom ffa för Lillen SKA undvikas ALLT socker så långt det går iom hans IR, och han äter så sockerfri kost som möjligt (melassfri lucern, grovfoder med analyserad, låg sockerhalt osv, 8.8% socker per kg TS i grovfodret) så känns det dels dumt att ge sockervatten, och dels törs jag inte. För jag vet inte var gränsen går. Det socker han nu får i sig av silaget klarar han uppenbarligen. Men blott 5 kg av hö med hög sockerhalt var på tok för mycket och gjorde honom 'sjuk'/höll igång både fång och IR. Och jag vet ju inte hur nära gränsen för hur mycket socker vi är nu.

Han får av samma anledning inte morötter/äpplen heller, fick en morot på julafton men det är det. Inte för att en eller tre morötter i sig är farligt, men jag vet inte om sockret från dem PLUS det han får blir för mycket.

Shettisen är vad jag vet och det går att bedömma med ögat inte IR, men fet som en julgris, om än stadigt och snabbt påväg neråt, och hade fång i höstas, så jag törs inte där heller.

*KL*

Tack alla var för svar. (Ang halm så L får 1 kg halm/dygn, utom när det var så extremkallt då fick han lite mer. Shettisen står på halm men äter i princip inte av den, men räknar 1 kg/dag för honom med).

Ska prova släpa ut det där vattnet de erbjuds på morgonen i hagen, och se om de dricker det då, alltså det de nobbar innan utsläpp, de kanske vill ha det om det är i hagen. Flera skriver ju om hästar som hellre dricker ute, och Lillen iaf är faktiskt så sommartid, när de står inne dagtid för insekterna. Rör knappt vattnet inne, men går direkt och dricker när han kommer ut.

Dock har de inte varit och fipplat med det bottenfrusna vattenkar som står i hagen, annars brukar de ju vara där och sparka och ha sig om de är törstiga. Men ska försöka se om jag kan lura i dem morgonvatten ute.

I övrigt så har jag ju svarat på det innan, men kanske lätt att missa, men det är rumstempererat de får, och provat med ljummet, varmt och kallt utan skillnad, så verkar inte dricka mer/mindre av det vid viss temperatur tyvärr. Inte heller om jag tar varmt ur kranen, eller kokar varmt och blandar med kallt.

Är dom utt och pella då är det igen fara, dom få i sig vad dom behöva.
Ger dom det vatten dom är van med, dom drycka om dom vill.
KEEP THEIR FOOD SIMPLE!!!!!
Dessa häster är tuff men magen tål inte eggröra.
Az

LIte svårt förstå hur du menar ibland, så vad menar du med eggröra?

Ang keep it simple, så tror jag nog silage + halm + lucern + salt får anses som synnerligen 'simple'. Dock kan jag inte lägga det på nivån 'hö och havre', det är en direkt olämplig foderstat för ffa Lillen dessvärre.

Jag tror att det menas att foder med så lågt TS blir som äggröra, vi hade ett år små balar med ett TS av 50. Det var inte något trevligt foder, dels så bildades det mycket is i fodret pga vattenmängden men också blev hästarna otroligt muppiga i magen av detta foder och det handlade inte bara om en häst och merparten av hästarna i stallet. Vi bytte därför foder, efter det så har det bara handlat om enstaka utbrott av taskig kista som inte har varit grovfoderrelaterat utan därför att dessa hästar gått och grävt upp något som de inte borde ha satt tänderna i. Eller när grannens äppelträd vred in en stor gren innanför hagen, så blev det lite väl mycket äpplen för att vara nyttigt.

Ah, då är jag med. Ingen häst har dock reagerat negativt på det här, men jag är ju noga med att se till att de får i sig tillräckligt med TS (dvs mer kilo foder, det är ju hela poängen med att ha blött - kunna ge mer kilo foder att dela ut över dygnet).

Hö är tyvärr det som fungerar allra sämst, om man så får tag i ett hö med LÅGT MJ så kan Lillen max äta 5.5 kg av det, och att försöka sprida ut 5.5 kg hö per dygn så han ska vara hyfsat nöjd är omöjligt, och det blir fruktansvärt liten tuggtid då han tyvärr käkar upp 1 kg hö på samma ultrasnabba tid som 1 kg silage.

Men en häst som inte funkar på ett visst foder/en viss TS ska givetvis få ngt annat. Shettisen är van att äta hö, stod på hö när jag köpte. Han vägrade dock äta annat än silaget efter första dagen, så blev ett mycket abrupt byte, men inte ens svajig i magen, och båda är fina i magen. Länge så funkade Lillens mage bara om han fick jäst med, vilket mest troligt berodde på att han låg på minimiTS, något hans mage aldrig tolererat särskilt väl oavsett vilket foder det varit, men nu så peppar peppar är jästen borta och magen fortsatt fin, så hoppas det fortsätter så. Kanske magen 'vant sig' med mindre TS? Mentalt verkar han ha gjort det iaf, halleluja.

Det är ju jättebra att du har hittat ett foder som fungerar. Vad jag har förstått med IRfånghästar så ska man hålla kvar vid det som fungerar.

Jag tror att man kan "spetsa" vattnet med lite juicekonc men vet egentligen inte alls hur mkt socker det finns i det. Men det står kanske på förpackningen.

Har du provat att ge dem vattnet ute i hagen på morgonen i stället? av ngn anledning gillar många hästar att dricka först när de kommit ut.

våra dricker precis lika mkt som vanligt i kylan. Konstigt att du upplever en så drastisk minskning på dem?
KL
såg nu att andra tipsat om att ge vattnet ute.

tips: lägg lite skit från dyngstacken under byttorna i hagen, och sen häll lite olja i hinken med vatten. då håller det sig ofruset längre under dagen.

Senast ändrad:

Har du provat att ge dem vattnet ute i hagen på morgonen i stället? av ngn anledning gillar många hästar att dricka först när de kommit ut.

våra dricker precis lika mkt som vanligt i kylan. Konstigt att du upplever en så drastisk minskning på dem?

Nej, men skrev ju i ett tidigare inlägg idag att jag tänkt prova det, just för så många i tråden vittnat om att deras hästar väljer dricka ute.

Och ja, tycker också det är konstigt, kan inte minnas någon annan häst dragit ner så markant, eller att Lillen gjort det förr heller. Dock är det första vintern med SÅ blött silage som jag har, tidigare har det varit drygt 50% som lägst, så kanske det spelar in.

LIte svårt förstå hur du menar ibland, så vad menar du med eggröra?

Ang keep it simple, så tror jag nog silage + halm + lucern + salt får anses som synnerligen 'simple'. Dock kan jag inte lägga det på nivån 'hö och havre', det är en direkt olämplig foderstat för ffa Lillen dessvärre.

Eggröra, när man blanda ihopp ett j----le soppa till hästen, den bli sjuk och man vet inte vad det är i gryten som örsakert den. Är du med???
Hästen är en gräs äter, så den börda klara av vanlig hö o vatten. SIMPLE!
Försöke du säjer att hästen klara inte av vanliga hö??
Vi har präta om foderet så månge gånger på den har siten och det komma främ till samma sakin hela tiden:
TS, Änalys, Ko Foder, Betför, Lucern, Mussli och gud vet allt:
Det enda jag vet är att med allt expertis här, finns det en farfalig massa sjuk häster.
Tugg på det!
Az

Eggröra, när man blanda ihopp ett j----le soppa till hästen, den bli sjuk och man vet inte vad det är i gryten som örsakert den. Är du med???
Hästen är en gräs äter, så den börda klara av vanlig hö o vatten. SIMPLE!
Försöke du säjer att hästen klara inte av vanliga hö??
Vi har präta om foderet så månge gånger på den har siten och det komma främ till samma sakin hela tiden:
TS, Änalys, Ko Foder, Betför, Lucern, Mussli och gud vet allt:
Det enda jag vet är att med allt expertis här, finns det en farfalig massa sjuk häster.
Tugg på det!
Az

Jaha, då förstår jag. Ja jag säger att hö är INTE det bästa valet för stora ponnyn iaf. Som jag skrev så ens om jag letar upp ett hö med så lågt MJ/kg foder som möjligt, så kan han då få äta MAX 5.5 kg/dygn av det. Ingen halm ovanpå. Det ska då fördelas på 24 h, och till en häst som äter 1 kg hö på mindre än 20 minuter. Dvs det skulle bli kort tuggtid och måånga timmar utan mat.

Där är det alltså en fördel att ge blött foder, då det blir fler kilo foder eftersom 1 kg innehåller mest vatten. Jag kan då dela ut t ex 10 kg silage/dygn, eller som nu 8.5 kg och 1 kg halm. Och det blir lite mer tuggtid, vettigare volym per mål osv.

Sen är det lättare hitta ett silage med LÅG sockerhalt, då sileringsprocessen förbrukar socker. Det går hitta hö med tillräckligt lågt, men som sagt en extra bonus. Han ska ju inte äta hö med hög sockerhalt utan så låg det nånsin är möjligt och absolut under 10 - 12% socker. (Shettisen är antagligen inte alls lika känslig, men det skadar inte honom att äta lågsockerdiet heller).

Sen vet jag inte vad musli etc har med saken att göra? Inte för jag har minsta emot musli, men hästarna det gäller har varken nu eller tidigare fått musli eller liknande, de får silage, halm, liiiiite lucern, salt, selen, mineral, vitamin och vatten. Punkt. Det liiiilla lucernt är för att det ska vara något i krubban när de kommer in, och hack för att ge några min tuggtid till. Storponnyn tycker nämligen det är äckligt, och äter det absolut sist av allt = perfekt. De dagar de får tokosel byts hacket ut mot uppblött pellets för att kunna blanda pulver i.

Så, förutom då silaget vilket jag förstått du personligen inte gillar, vad tycker du är fel i foderstaten till dem?

Jaha, då förstår jag. Ja jag säger att hö är INTE det bästa valet för stora ponnyn iaf. Som jag skrev så ens om jag letar upp ett hö med så lågt MJ/kg foder som möjligt, så kan han då få äta MAX 5.5 kg/dygn av det. Ingen halm ovanpå. Det ska då fördelas på 24 h, och till en häst som äter 1 kg hö på mindre än 20 minuter. Dvs det skulle bli kort tuggtid och måånga timmar utan mat.

Sorry, jag hänga inte med ditt tänke gång.
1st. har jag sakt att MJ/kg är ointressant för mig igenom jag kan inte vet exakt hur mycket MJ min häst behöve utan att ta ett blod prov. och sen kan hans värdet ändra sig precis som fodrets MJ kan ändra sig, fräsk varor. Jag kan bara göra en gissning. Jag gå på mitt erfarenhet och hittless har det fungerat.
Nu, vad är det för skillnad mellan din häst och min? han for 2kg 4gånger om dagen, lita mer nu när det är kallt. det ta han omkring ett tim. att äte. Ett varmblod som är finn i hul och pals, gå på lössdrift.
Vad är det för skilnad mellan våra häster?

Där är det alltså en fördel att ge blött foder, då det blir fler kilo foder eftersom 1 kg innehåller mest vatten. Jag kan då dela ut t ex 10 kg silage/dygn, eller som nu 8.5 kg och 1 kg halm. Och det blir lite mer tuggtid, vettigare volym per mål osv.

Det finns igen näring i vatten!? och du är orålig för vaska brist??

Sen är det lättare hitta ett silage med LÅG sockerhalt, då sileringsprocessen förbrukar socker. Det går hitta hö med tillräckligt lågt, men som sagt en extra bonus. Han ska ju inte äta hö med hög sockerhalt utan så låg det nånsin är möjligt och absolut under 10 - 12% socker. (Shettisen är antagligen inte alls lika känslig, men det skadar inte honom att äta lågsockerdiet heller).

låg sockert, hmm,ok.[/B]

Sen vet jag inte vad musli etc har med saken att göra? Inte för jag har minsta emot musli, men hästarna det gäller har varken nu eller tidigare fått musli eller liknande, de får silage, halm, liiiiite lucern, salt, selen, mineral, vitamin och vatten. Punkt. Det liiiilla lucernt är för att det ska vara något i krubban när de kommer in, och hack för att ge några min tuggtid till. Storponnyn tycker nämligen det är äckligt, och äter det absolut sist av allt = perfekt. De dagar de får tokosel byts hacket ut mot uppblött pellets för att kunna blanda pulver i.

musli, betfor och andra preperat var ett allman syn av vad folk stoppa i sina häster.

Så, förutom då silaget vilket jag förstått du personligen inte gillar, vad tycker du är fel i foderstaten till dem?

Iget fel med den, bara hästerna bli inte sjuk.
Jag se igen anlening att du ska vara orålig för väska brist när foder är soppas blott.
Det blir nog bra
Az

1st. har jag sakt att MJ/kg är ointressant för mig igenom jag kan inte vet exakt hur mycket MJ min häst behöve utan att ta ett blod prov. och sen kan hans värdet ändra sig precis som fodrets MJ kan ändra sig, fräsk varor. Jag kan bara göra en gissning. Jag gå på mitt erfarenhet och hittless har det fungerat.
Nu, vad är det för skillnad mellan din häst och min? han for 2kg 4gånger om dagen, lita mer nu när det är kallt. det ta han omkring ett tim. att äte. Ett varmblod som är finn i hul och pals, gå på lössdrift.
Vad är det för skilnad mellan våra häster?

Jag vet vad som blir för mycket MJ för min, dock har jag aldrig kommit ner så lågt att jag kunnat säga exakt vad som är lagom. Men jag vet - just av erfarenheten - att 40 MJ är för mycket för viktnedgång, och över 40 MJ innebär viktuppgång. Därför jag vet att det hamnar i bästa fall kring 5.5 kg hö/dygn, men ett hö med hyfsat lågt MJ.

Fodrets MJ ändrar sig inte efter skörd. Däremot kan fodrets MJ variera beroende på var på fältet man befinner sig, därför man ska ta prov från flera ställen på fältet/flera balar, så får man ett genomsnittsvärde. Det går ju tyvärr aldrig få en exakt vetskap av det, men för mig är det avgörande att jag vet vad fodret har för genomsnittligt innehåll, för att inte överfodra med så mkt MJ.

Det som skiljer våra hästar, om vi talar om Lillen, är nog att Lillen är insulinresistent, EXTREMT lättfödd, fortfarande inte nere på matchvikt och att det är fullkomligt avgörande för hans liv och hälsa att han får så lite socker som det är möjligt, och att hans MJ hålls så lågt som det är möjligt.

2 kg, om du talar hö, 4 ggr per dag skulle här i bästa fall innebära en smällfet häst, i värsta fall en häst med ett akut fånganfall.

(Shettisen kan jag inte uttala mig så mkt om än, haft honom för kort tid. Jag vet inte hur lätt/inte lättfödd han är. Det jag vet är att han var EXTREMT fet när han kom, och har gått ner jättefint men fortfarande är överviktig, och att han har haft fång i höstas. Dvs det är viktigt för honom med att han inte får för mkt MJ utan fortsätter gå ner i vikt tills han når normalvikt. Och det skadar ingenstans om han får lågt med socker, dock är det kanske inte nödvändigt i hans fall, känns onödigt att testa dock när han iaf bor ihop med en insulinresistent och det inte är ett dugg extrabesvär fodra honom på samma vis vad gäller socker etc.)

Alex och alla andra som har gått foderstätt kurser och kan MJ utt i fingerspetz:
jag är lite nyfiken, bruka ni räkna utt MJ behov och ett foderstätt åt er själv och familjen som ni göra för era häster?
Az

Varför undrar du det?

Jag tycker inte alls att det är samma sak.
Vi kan välja själva hur mkt och vad vi vill äta. En häst som hålls i fångenskap kan inte det.

Därmed inte sagt att alla människor lyckas äta rätt mat.

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det? Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästvård Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn ! Ute dricker han inte heller? Han är inte...
2
Svar
24
· Visningar
9 681
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka