Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Sv: Dricker 'dåligt' nu i kylan, när risk för problem av det?

Nu är jag kanske otroligt oseriös som hästägare men jag vet inte om jag hade oroat mig så där jättemkt. Jag antar i stället att de dricker när de blir törstiga.
Hästar är ganska så fryståliga djur. Nu har vi inte alls så kallt som hos dig. Men jag är uppvuxen i Uppland och kan föreställa mig att det är ganska kallt just nu.

Ett annat alternativ är ju att hälla lite konc äppeljuice i. Det innehåller kanske också socker men det räcker kanske med lite grand.

De får ju i sig en del med ensilaget. Jag antar att de går och stoppar i sig en del under snön också (eller den är för djup?).

Helt utanför tråden
Var får du vattnet ifrån? Hade inte det frusit? Det är min fasa att vattenledningar och pump ska frysa.

stor kolikrisk om dom inte dricker ordentligt nu!

jag ger betfor med massa vatten (20 liter), man kan även ge äppeljuice.

Mina föredrar linfrökakevattnet framför betforvatten- som min fånghäst inte skulle få ändå.

Testa:idea:

60% water!!! Christ!!!! det måsta vara frussit.
Du ska inte oro dig för vaska brist och förstoppning.
Jag skulla vara mer orolig för kolik.
Good Luck
Az

Hästarna i vårat stall dricker helst inte inne men vi har thermobar ute, så där dricker dom. Nog för att det är ljummet också, men jag tror inte du behöver oroa dig att h*n inte dricker ordentligt, dom käkar ju snö om det krisar ;)

Mina föredrar linfrökakevattnet framför betforvatten- som min fånghäst inte skulle få ändå.

Testa:idea:

Av vilken orsak då, skulle hästen inte tåla 1 liter betforavslag utblandat i 10-15 L vanligt vatten?

Jag har märkt att min 2-åring INTE dricker vattnet när det är ljummet....
Då får hinken stå orörd hela natten :(

Vet inte om det är nåt i varmvattnet, men han vägrar..
Däremot ställer jag in kallvattenhinkarna i rumstemperatur där de får stå hela dagen och ger till kvällen, ställer in nya på "värmning" på kvällen som han får på morgonen. Det är åtminstone inte iskallt då.

Funderar också över ditt hösilage, är inte det bara is av det nu när det är såpass blött och det är så kallt ute??
Har just haft den ena hästen 6 dygn på ultuna pga kolik som KAN ha berott på hösilaget som inte på långa vägar var så blött som ditt...så se upp med det bara :)

Av vilken orsak då, skulle hästen inte tåla 1 liter betforavslag utblandat i 10-15 L vanligt vatten?
Den får urlakad betfor, så varför sen ge den sockret.

Den är konstaterad EMS- så jo det är på Vets ordination.
Sen är det mer poppis med linfröt.
ska jag skriva det en gång till;)

Tycker mina alltid dricker mycket mer när termometern börjar visa neråt -10 och kallare. De har alltid samma balja att dricka ur och på vintern drar jag på värmen i den. Vattentemperaturen är väl sådär 10 grader i skulle jag gissa.
Inte kallt och inte ljummet heller.

/T

60% water!!! Christ!!!! det måsta vara frussit.
Du ska inte oro dig för vaska brist och förstoppning.
Jag skulla vara mer orolig för kolik.
Good Luck
Az

Kolik är ett samlingsnamn för "ont i magen", däribland förstoppning ;)

Den får urlakad betfor, så varför sen ge den sockret.

Den är konstaterad EMS- så jo det är på Vets ordination.
Sen är det mer poppis med linfröt.
ska jag skriva det en gång till;)

Nej då jag förstod att din häst gillade linfrökakan bättre, men lite betforvatten utblandad i 10-15 L vatten lär knappast göra varken till eller ifrån när det gäller fång. Både hö och hösilage innehåller långt mycket mer "socker", och jag antar att det går bra.

Jag har också en thermobar, det är underbart! Jag trodde inte att hästarna drack så mycket vatten under vintern men tydligen gör de det när de erbjuds ljummet eller iaf okallt vatten. Jag har 2 halvblod och en shettis i en hage och de är ute ca 12 timmar per dag nu under vintern. Under denna tiden dricker de mellan 40 och 60 liter vatten. Och under natten dricker de stora oftast ur sina hinkar under natten på ca 15 liter vardera.

Du behöver säkert inte vara orolig för dina då dina hästar verkar ha ett bra allmäntillstånd, men det är jätteskönt att kunna erbjuda hästarna vatten under hela sin utevistelse. Det är såklart en relativt dyr pryl men jag tycker att det är en väl värd investering. Jag köpte en 40 liters som jag istället då måste fylla upp 2 ggr per dag, men har man möjlighet till det så räcker en sådan till 2-4 hästar. Under natten när jag har hästarna inne lägger jag lock på karet så blir vattnet lite varmare till morgonen.

Vad för vatten får hästarna? Varmvatten ur kranen? Kanske gillar dom inte smaken, då kan du ju prova med vattenkokare i stallet och koka upp kallvatten. Jag tkr personligen att varmt kranvatten smakar skit...
Eller prova bara kallvatten?
hästarna får inget kraftfoder alls eller får dom ngt som skulle kunna blötas extremt mkt? fast det har du säkert redan tänkt på...

men lycka till iaf och hoppas det löser sig :)

Fick lära mig av min gamla arbetsgivare, där vi hade ett av stallen som kallstall, att ALLTID ge hästarna i kallstallet ljummet vatten när det var riktigt kallt.

Minskar risken för kolik.

Jag har samma problem som dig, mina hästar dricker väldigt mycket mindre när det är såhär kallt.

Vi har fri tillgång på hösilage till hästarna på lösdrift och vattnet fylls på 3 gånger om dagen med kokhett vatten (givetvis svalnar det fort och hinner frysa tills nästa påfyllning)

Men jag upplever inte att hästarna är påverkade och jag känner mig inte heller jätteorolig. Jag har även märkt att några av dom gärna äter snö även om de har vatten.

*KL*
Jag är också nojjig, har mist en häst pga tarmvred, möjligen beroende på att hon drack för lite.
Min nuvarande häst brukar inte dricka särskilt mycket inne i stallet (hink) utan av någon anledning dricker alla hästarna så fort de kommer ut i hagen trots att det är precis samma vatten ur samma kran.
Nu när det är så kallt fryser vattnet i hagen och stallägaren byter inte ut det flera ggr/dag så Baldur dricker upp allt vattnet i boxen. Har ställt in en extra hink men kruxet är att jag kan inte åka ut och byta det, det hinner ju frysa under kvällen/natten. Försöker att vara där vid insläppet och dels vattna honom med ljummet vatten direkt, dels ställa in ganska varmt vatten i boxen men jag tror att han vill ha mer än så.
Men sen undrar jag, han har i princip fri tillgång till hösilage på natten nu när det är så kallt (blir 6-7 kg), gör det att han blir mer eller mindre törstig egentligen mot när han får en begränsad giva? Tänker att han blir törstigare för att han äter mer men å andra sidan innehåller det ju vatten, vi har 67% TS.

Min häst dricker minimalt med vatten i kylan. Han har haft kolikkänning och träckbollarna var enormt hårda. Enl. vet är det många kolikhästar nu. Väldigt viktigt att få i dom vätska för att förhindra kolik. Jag har åkt till stallet två ggr/dag och gett betforvatten och morötter och även ridit en sväng trots kylan. I dag var pruttarna ok så jag har lärt mig något. Som veterinären sa ignorera inte att hästen dricker dåligt och om träcken är hårdare än vanligt.
Jag hade min stod på S-holm förra vintern för kolik och det vill jag inte återuppleva.

Kolik är ett samlingsnamn för "ont i magen", däribland förstoppning ;)

Jo da, men med 60% vatten halt har jag svårt att tänke mig det bli non torr foder förstoppning.
Az

Vad för vatten får hästarna? Varmvatten ur kranen? Kanske gillar dom inte smaken, då kan du ju prova med vattenkokare i stallet och koka upp kallvatten. Jag tkr personligen att varmt kranvatten smakar skit...
Eller prova bara kallvatten?
hästarna får inget kraftfoder alls eller får dom ngt som skulle kunna blötas extremt mkt? fast det har du säkert redan tänkt på...

men lycka till iaf och hoppas det löser sig :)

Redan påpeket:
Läs tidiger inlägg.
Az

Jo da, men med 60% vatten halt har jag svårt att tänke mig det bli non torr foder förstoppning.
Az

Enligt vad TS uppger så får hästarna begränsad mängd ensilage + halm. Hur mycket halm vet vi ej men det kanske är tre gånger mer och då hjälper inte låg ts-halt.
Sen undrar jag om ts-halten verkligen har så stor betydelse när väl fodret kommit fram till grovtarmen?

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 344
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder, min häst dricker dåligt, kan jag göra något åt det? Inne dricker hon kanske en halv 20-litershink. Hon har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästvård Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn ! Ute dricker han inte heller? Han är inte...
2
Svar
24
· Visningar
9 698
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag tycker att min häst har börjat dricka alldeles för lite på senaste tiden. Vattenhinken har han knappt rört på nätterna (förut...
2
Svar
20
· Visningar
2 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18