Dricka kaffe

Sv: Dricka kaffe

kl


Ja många verkar då tycka att jag inte alls behöver lära mig dricka .. men som sagt det skulle underlätta socialt om man lärde sig. Ska följa tipset att ha mycket mjölk och/eller socker i så får vi se om jag får ner det ;)
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har samma problem, fast ändå inte. Jag älskar kaffe, verkligen älskar det. Däremot klarar jag inte av att dricka vin. Jag tycker det smakar fruktansvärt, detsamma med öl. Och vilken vuxen människa dricker inte vin (förutom nykterister då)?! Jag känner också att jag borde lära mig dricka vin, för det händer ju att man blir bjuden. Tänk om man är på dejt exempelvis, eller någon fin middag, och blir bjuden på vin, och så måste man säga att man inte tycker om det. Vuxenpoängen uteblir så att säga :crazy:
 
Sv: Dricka kaffe

knapplån

Jag dricker inte heller kaffe. Däremot har jag börjat dricka iskaffe ibland, det är faktiskt ganska gott. Men jag dricker det sällan.

Jag ber om saft! (bara för att dom flesta har det hemma) Det tycker andra vuxna är fjantigt, men saft eller vatten väljer jag. Kan dricka te också.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har samma problem, fast ändå inte. Jag älskar kaffe, verkligen älskar det. Däremot klarar jag inte av att dricka vin. Jag tycker det smakar fruktansvärt, detsamma med öl. Och vilken vuxen människa dricker inte vin (förutom nykterister då)?! Jag känner också att jag borde lära mig dricka vin, för det händer ju att man blir bjuden. Tänk om man är på dejt exempelvis, eller någon fin middag, och blir bjuden på vin, och så måste man säga att man inte tycker om det. Vuxenpoängen uteblir så att säga :crazy:

Det finns några alternativ: "nej tack, jag kör/ska köra" är en (för mig ofta sann) fras. "Nej tack, jag tycker inte om det" om man ska vara garanterat ärlig, "nej tack, jag dricker inte", vilket inte alls gör att man ser konstig ut i omvärldens ögon, oftast inte iaf. "Nej tack, jag får ont i huvudet av vin" är nog det som alltid går hem, nära nog omöjligt att argumentera mot också ;) Jag är inte mycket av en vindrickare, oftast är de vita för sträva, beska eller torra för min smak, och de röda ska vi inte tala om... och jag får ont i huvudet av en del röda :) Använder mig av ovanstående fraser med stor framgång :D Skit i vuxenpoängen, du ska ju njuta av livet, inte plåga dig i onödan. Visst, det finns goda viner, men det gäller ju att hitta dem i djungeln av dåliga också.
 
Sv: Dricka kaffe

Det kan ju förvisso ha med hur kaffesörplande umgänge man har också. Min bostadsort är det inga som helst fel på. (Inte umgänget heller för den delen.)

Fast något fel är det om man blir "socialt handikappad" av att inte dricka kaffe. :(
Vad skulle problemet vara?
Det är betydligt värre att inte få koffein när man är beroende av det. :D

Jag är inbiten tedrickare. Det farliga med kaffe är att det blir lite mindre äckligt för var gång jag testar. Så jag är mycket måttlig eftersom jag ser en viss tillvänjningspotential och inte vill dra på mig ett värre missbruk.:nailbiting:
 
Sv: Dricka kaffe

Varför lära sig dricka någonting som man

1) tycker smakar vidrigt och
2) kommer bli beroende av?

Det är ju väldigt mycket av det som många vuxna tycker är gott, som man fick lära sig att gilla. Dvs inte gillade från början. Sill, oliver och lök är exempel på det i mitt fall. Punkt 1 faller därför, tycker jag. Snarare är det väl bättre ju fler saker man tycker om, och just kaffe fyller ju en stor social funktion i Sverige.

Det där beroendet är ganska trevligt att ha, tycker jag. Det är ju helt ofarligt, och just därför att det är ett beroende, känns det lite extra mysigt/trevligt att dricka just kaffe jämfört med alla andra drycker. Ungefär som rökare kan bli lite uppmuntrade av att ta en cig, men kaffe är ju inte alls lika skadligt.

Jag lärde mig dricka kaffe i sextonårsåldern, just för att det kändes socialt ohanterligt att inte kunna det.
 
Sv: Dricka kaffe

kl


Ja många verkar då tycka att jag inte alls behöver lära mig dricka .. men som sagt det skulle underlätta socialt om man lärde sig. Ska följa tipset att ha mycket mjölk och/eller socker i så får vi se om jag får ner det ;)

Ja om du nu känner att du ska lära dig att dricka kaffe så är det nog bra att börja med mjölk i alla fall. Maken och hans syster drack inte heller kaffe när jag lärde känna maken, numera dricker maken gärna en irishcoffe men dricker inte kaffe eller whisky varför sig... Svägerskan började oxå med Irishcoffe men numera dricker hon gärna kaffe med mjölk till vardags. ;)

Själv lärde jag mig den hårda vägen på gymnasiet, vi var ofta ute och fick med oss fikakorg, kall saft eller varmt kaffe mitt i vintern var ett ganska så lätt val. så även om det inte smakade gott så värmde det i alla fall. ;) Numera dricker jag ungefär två glas om dagen med kaffe och mjölk, jag kan dricka mer om det är läge för det, men jag kan även hoppa över helt om det är läge för det. ;)
 
Sv: Dricka kaffe

Jag blir inte piggare av kaffe, får bara svårare att somna. Inte får jag abstinens heller trots att jag ibland druckit en hel arbetsvecka och sen inget alls på flera dagar.

Samma här. I början blev jag helstirrig av en halv kopp typ, men nu blir jag inte piggare alls, får däremot extra svårt att somna.
Och jag får inte heller abstinens, aldrig någonsin, jag kan dricka hur ofta eller sällan jag vill. Ibland dricker jag flera koppar på en dag, ibland går det flera dagar utan en enda kopp.

kl
Jag minns inte hur jag började dricka kaffe, men tror det var när jag var på praktik hos en travtränare när jag var ca 14-15 år. Då drack jag svart med en sockerbit i, men senare har jag insett att det är mycket godare (inte lika beskt) om man har mjölk i. Numera är jag en stereotyp lattedrickare, jag älskar att sätta mig på ett trevligt fik och koppla av med en latte :D
 
Sv: Dricka kaffe

Kanske typ sånhär ;)
8369-280.jpg
 
Sv: Dricka kaffe

Jag och en tjej som skrev exjobb på samma företag bestämde oss för att lära oss att dricka kaffe under tiden. Lite förberedande för arbetslivet eller nåt:D

Vi hade kaffeautomat med diverse olika varianter att tillgå och började med de med choklad i innan vi avancerade till bara mjölk och tillslut drack helt svart. Idag dricker jag oftast en kopp med myyycket mjölk per arbetsdag till lunch och ibland till frukost när jag äter med pojkvännen eller om jag blir bjuden, men gör aldrig kaffe själv. Kan även dricka svart om jag finner det socialt smidigt, men gott är det inte. Kaffe med mycket mjölk gillar jag däremot. Jag har aldrig känt av något beroende eller sug efter kaffe och det spelar ingen roll om fler av ovanstående händelser inträffar samma dag flera dagar i rad eller om jag inte dricker alls på ett par veckor.
 
Sv: Dricka kaffe

Varför dricka kaffe bara för att....
Varken jag eller sambon dricker kaffe. Skönt att slippa det där beroendet som alla andra på jobbet verkar ha och behöver nytt kaffe flera gånger om dagen.
 
Sv: Dricka kaffe

Det där beroendet är ganska trevligt att ha, tycker jag. Det är ju helt ofarligt, och just därför att det är ett beroende, känns det lite extra mysigt/trevligt att dricka just kaffe jämfört med alla andra drycker. Ungefär som rökare kan bli lite uppmuntrade av att ta en cig, men kaffe är ju inte alls lika skadligt.

Vad bra skrivet det där var, verkligen ett härligt sätt att se på saken! Det ska jag tänka på nästa gång jag bannar mig själv för mitt kaffeberoende, för det är ju trots allt rätt härligt ändå... Att få riktigt längta efter första koppen kaffe på frukostrasten på jobbet (dricker aldrig innan dess), och njutningen som sedan uppstår när man får ta den... Tusen gånger bättre än ett glas juice!

Till TS: Jag förstår ditt "problem" och tror faktiskt att det går att lära sig att gilla kaffe (eller i alla fall tycka det är okej). Personligen tycker jag dock att det blir sju resor värre om man har socker i kaffet, tycker jag att kaffe är jätteäckligt fast att jag normalt älskar smaken! Rikligt med mjölk i (när jag började som 14-åring hade jag kanske 25% kaffe och 75% mjölk...) kan dock hjälpa. Jag har dock alltid gillat kaffesmaken som sådan, och kaffekarameller samt kaffeglass var stora favoriter hos mig redan som 5-åring.
 
Sv: Dricka kaffe

"Kommer bli beroende av?"

Varför skulle man nödvändigtvis bli beroende? Jag dricker bara kaffe när jag blir bjuden och på jobbet. Aldrig hemma och köper aldrig. Det kan gå veckor mellan gångerna. är jag beroende?
 
Sv: Dricka kaffe

Precis som alla andra rusningsmedel är det ju individuellt hur mycket eller lite som krävs för att bli beroende så det är ju svårt att veta om just du är det :)
 
Sv: Dricka kaffe

Självklart är jag inte beroende av kaffe, blir aldrig kaffesugen och känner inte ens av koffeinet så känner ingt behov att dricka det när jag är trött.

Det jag svarade på var Zassos uttalande om att man kommer bli beroende av det. Varför skulle man nödvändigtvis bli det?
 
Sv: Dricka kaffe

Givetvis måste man ju nödvändigtvis inte bli beroende, speciellt inte om man endast dricker små mängder vid enstaka tillfällen.
 
Sv: Dricka kaffe

Men varför lära sig om man egentligen inte har något behov av det? Man behöver ju liksom inte dricka kaffe även om andra gör det. Själv dricker jag helst latte men kan om jag blir bjuden dricka vanlig kaffe med t.ex. sojamjölk i, i värsta fall svart. Men det är något jag helst avstår. Jag är hellre den som dricker saft, varm oboy (eller kall), mineralvatten, vanligt vatten eller läsk om det nu finns det. Jag har heller inte blivit beroende utav kaffe trots jag druckit det då o då.
Har kaffebryggare o tillhörande kaffesaker hemma men den används när jag ska göra chokladbollar eller när jag får besök av mamma/någon annan om dricker kaffe.

Alternativen är många ;)
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag dricker inte te heller. Såhär brukar det låta:

- Vill du ha kaffe?
- Nej tack, jag dricker inte kaffe.
- Jaha, men då fixar jag te!
- Nej tack, jag dricker inte te heller.
- Men vad dricker du då???!!! :eek:

Ptja, jag kan dricka saft, oboy, vatten, mjölk eller vad annat drickbart som nu finns ;) Jag förstår inte att många ser det som ett stort problem. Det är nästan värre att inte dricka kaffe än att inte dricka alkohol :p

Jag dricker inte heller varken kaffe eller te och känner verkligen igen mig... :D
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag dricker inte te heller. Såhär brukar det låta:

- Vill du ha kaffe?
- Nej tack, jag dricker inte kaffe.
- Jaha, men då fixar jag te!
- Nej tack, jag dricker inte te heller.
- Men vad dricker du då???!!! :eek:

Det där är standard för mig. Jag är 30+ och dricker varken kaffe eller te. Eller om jag verkligen måste dricker jag te, men inget jag självmant väljer.

Och nej, jag tänker heller inte "lära" mig dricka kaffe. Om folk har problem med att jag inte dricker kaffe så är det just deras problem och verkligen inte mitt.
 
Sv: Dricka kaffe

Vad bra skrivet det där var, verkligen ett härligt sätt att se på saken! Det ska jag tänka på nästa gång jag bannar mig själv för mitt kaffeberoende, för det är ju trots allt rätt härligt ändå... Att få riktigt längta efter första koppen kaffe på frukostrasten på jobbet (dricker aldrig innan dess), och njutningen som sedan uppstår när man får ta den... Tusen gånger bättre än ett glas juice!
+1.

Finkaffe på café. Köpkaffe öht. Vardagslyx. Ett glas läsk/juice kan inte mäta sig med det. Det enda som når upp till finkaffet är ett glas vin på uteställe.

Skulle aldrig komma på tanken att skämmas eller våndas för eller ursäkta mitt kaffeberoende. Det är, om något, en tillgång. Absolut inte en last. Känns trygghetsnarkomant att omtala det som ett beroende i negativa ordalag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Amha
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
613
Senast: movi
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 659
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp