Dricka kaffe

Sv: Dricka kaffe

KL

jag har aldrig sett det som socialt handikappande :)

Daremot borjade jag dricka kaffe anda, larde mig av Tassimo maskinen, den var ju tvungen att provas :o

Tyvarr har jag nu blivit super kanslig mot koffein :( sa att saga att kaffe drickande ar ofarligt ar en underdrift i mitt fall :( jag far hjartklappning sa det stinker om det, dvs en kopp kaffe pa formiddagen = gar inte att somna pa kvallen for att hjartat rusar sa snabbt + vaknar under natten for att det slog sa dant.

Nu har jag varit helt koffein fri i 2.5 manad :banana: slutade med svart te, cola osv ocksa da hela skiten skramde upp mig sa dant :crazy:

nu dricker jag bara roiboos te, vilket kandes valdigt milt och trakigt som substitut i borjan :D
 
Sv: Dricka kaffe

Jadu, bra fråga. Jag gillade inte heller kaffe först men sen efter ett par koppar tyckte jag mer och mer om det. Dock inte skitkaffe. Det är skillnad på kaffe och kaffe. Och en skvätt mjölk är ett måste :D
 
Sv: Dricka kaffe

"Kommer bli beroende av?"

Varför skulle man nödvändigtvis bli beroende? Jag dricker bara kaffe när jag blir bjuden och på jobbet. Aldrig hemma och köper aldrig. Det kan gå veckor mellan gångerna. är jag beroende?

Ursäkta mig. Riskerar att bli beroende av. Bättre så?

Naturligtvis menar jag inte att om man dricker en kopp kaffe så är det kört. Jag tycker bara det verkar ganska ohälsosamt att ha det så som vissa verkar ha det, att de inte överhuvudtaget fungerar som människor innan de fått i sig dagens första kopp kaffe.
 
Sv: Dricka kaffe

Det är ju väldigt mycket av det som många vuxna tycker är gott, som man fick lära sig att gilla. Dvs inte gillade från början. Sill, oliver och lök är exempel på det i mitt fall. Punkt 1 faller därför, tycker jag. Snarare är det väl bättre ju fler saker man tycker om, och just kaffe fyller ju en stor social funktion i Sverige.

Det där beroendet är ganska trevligt att ha, tycker jag. Det är ju helt ofarligt, och just därför att det är ett beroende, känns det lite extra mysigt/trevligt att dricka just kaffe jämfört med alla andra drycker. Ungefär som rökare kan bli lite uppmuntrade av att ta en cig, men kaffe är ju inte alls lika skadligt.

Jag lärde mig dricka kaffe i sextonårsåldern, just för att det kändes socialt ohanterligt att inte kunna det.

Jag har då aldrig blivit tvingad till att lära mig tycka om någon maträtt. Således äter jag nu som vuxen inte heller sill, oliver eller lök (om jag får välja själv). Det är klart att det är smidigt att tycka om precis allt man blir bjuden på, men jag tänker verkligen inte sitta och lära mig tycka om allt från rödvin till kokt torsk bara för att någon annan skulle tycka det var fiffigt.

Socialt ohanterligt? På vilket sätt då? Blir jag någon slags outcast bara för att jag inte dricker kaffe? Det borde väl snarare vara så att det är övriga människor som inte är speciellt socialt kompetenta om det är helt omöjligt att hantera en person som inte dricker exakt samma dryck som de gör. Blir det dålig stämning för att jag säger Nej tack?
 
Sv: Dricka kaffe

Och nej, jag tänker heller inte "lära" mig dricka kaffe. Om folk har problem med att jag inte dricker kaffe så är det just deras problem och verkligen inte mitt.

Jamen precis. Sen får folk dricka precis hur mycket kaffe de vill, men jag tänker inte börja bara för att någon annan tycker att jag borde. Får ofta frågan, "Jaha, när ska du lära dig dricka kaffe då?". Aldrig, svarar jag.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag kan nästan bli provocerad om gäster inte dricker kaffe, och ännu värre inte te heller :o (bara för att jag själv tycker att det är så gott).
När jag började dricka kaffe i början av tonåren drack jag och alla mina vänner latte, gärna smaksatt med syrup ;). Min pappa fnös alltid och tyckte inte det var riktigt kaffe :p.
Studier och kontorsjobb har sedan satt fart på kaffedrickandet ordentligt.
 
Sv: Dricka kaffe

Det där beroendet är ganska trevligt att ha, tycker jag. Det är ju helt ofarligt, och just därför att det är ett beroende, känns det lite extra mysigt/trevligt att dricka just kaffe jämfört med alla andra drycker. Ungefär som rökare kan bli lite uppmuntrade av att ta en cig, men kaffe är ju inte alls lika skadligt.

Jag håller helt med, är det något beroende jag gärna har är det just kaffe!
Det är ju precis som du skrev många saker man lär sig äta och dricka, tänk vad tråkig mathållning man skulle ha om man åt som en 5-åring hela livet..
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har då aldrig blivit tvingad till att lära mig tycka om någon maträtt. Således äter jag nu som vuxen inte heller sill, oliver eller lök (om jag får välja själv).

Socialt ohanterligt? På vilket sätt då?

Jag blev inte heller tvingad. Jag insåg fördelarna med att vidga mina kulinariska vyer i tonåren nån gång och tog itu med att lärs mig äta allt.

Ja, jag upplevde att det var socialt osmidigt att tacka nej till kaffe. Mycket i livet flyter enklareom man kan dela små upplevelser och glädjeämnen, tycker jag. I Sverige är kaffe ett exempel på sådant litet glädjeämne som också är en konversationsöppnare och ett socialt kitt. Det blir lättare för andra om jag tackar ja till kaffe, helt enkelt.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har då aldrig blivit tvingad till att lära mig tycka om någon maträtt. Således äter jag nu som vuxen inte heller sill, oliver eller lök (om jag får välja själv). Det är klart att det är smidigt att tycka om precis allt man blir bjuden på, men jag tänker verkligen inte sitta och lära mig tycka om allt från rödvin till kokt torsk bara för att någon annan skulle tycka det var fiffigt.

Socialt ohanterligt? På vilket sätt då? Blir jag någon slags outcast bara för att jag inte dricker kaffe? Det borde väl snarare vara så att det är övriga människor som inte är speciellt socialt kompetenta om det är helt omöjligt att hantera en person som inte dricker exakt samma dryck som de gör. Blir det dålig stämning för att jag säger Nej tack?

Tack!
Jag trodde det var jag som blivit dum i huvudet.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag tycker nog att jag lyckas föra konversationer rätt så bra utan en kaffekopp i handen.

Digbil: :D
 
Sv: Dricka kaffe

Ok, jag missförstod nog ditt inlägg. Jag trodde att du faktiskt frågade hur jag menade, inte att du ville övertyga mig om att jag har fel.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag frågade hur du menade och det fick jag svar på. Jag håller däremot inte med för fem öre, det betyder inte att du inte får ha de åsikterna. Man kan ju helt klart säga att vi står på olika sidor i den här frågan ;)
 
Sv: Dricka kaffe

Första gången var det ju vedervärdigt, men sedan tyckte mamma jag skulle smaka på hennes kaffe (vanligt snabbkaffe, nescafé) med mjölk och socker. Tyckte det var helt ok och för varje gång jag drack blev det godare. Slutade för några år sedan med sockret (av viktskäl) och då smakade det inte lika gott igen, men ändå tillräckligt för att jag skulle kunna dricka det. Idag dricker jag störda mängder kaffe, med mjölk.

Men alla gillar ju inte kaffe, så jag hade inte tänkt så mycket på det om jag vore du :) Mina vänner har börjat lära sig dricka vin sedan några år tillbaka tex, jag mår illa av bara tanken på vin :yuck:
 
Sv: Dricka kaffe

Jag är 34 och dricker inte kaffe. Jag jobbar inom it-branschen och att det finns kaffe är mycket viktigt för de flesta ;) Jag dricker inte svart te efter ca 15.00 heller för då får jag svårt att sova. Jag tycker inte kaffe är gott och vill inte få i mig en massa koffein heller så jag ser ingen mening med att "lära mig".

Jag har en pressokanna hemma för de få gånger folk kommer och vill bli bjudna på kaffe.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har alltid tyckt om kaffe, i lumpen la jag dessutom av med mjölk och socker i det då dom ingredienserna oftast saknades.

Beroende, njäee, vadå?


*Neka mig mitt morgonkaffe och jag ska strimla höga vederbörande i matberedaren bit för bit och spola ner denne i toaletten.* :o :rage:
 
Sv: Dricka kaffe

KL

Jag dricker inte heller kaffe. Inte heller min sambo. Men visst händer det att jag önskar att jag gjorde det. Speciellt eftersom det hänt ett antal gånger när jag och sambon blivit hembjudna till folk, att de redan kokat en stor kanna kaffe! Visst kan man tycka att folk får skylla sig själva när de bara tar för givet, men jag önskar verkligen vid de tillfällena att jag i vart fall kunde hälla det i mig utan att dö. Men det går inte... :wtf:
 
Sv: Dricka kaffe

Hur lär man sig? Jag börjar komma upp i åldern att det börjar bli lite smått pinsamt att inte dricka kaffe. Men när jag testat så tycker jag att det är vidrigt, får kväljningar! Ni som dricker kaffe, tyckte ni verkligen att det smakade bra från första början? Är det något man kan lära sig? Det skulle ju vara praktiskt att kunna dricka , plus att det ju är bra att kunna pigga upp sig om man är trött.;)

Har inte följt hela tråden men piper in:

Om det endast är för den uppiggande effekten du vill lära dig dricka kaffe så kan jag meddela att svart te innehåller tein, som helt enkelt är ett annat ord för koffein.

Så drick du svart te om du gillar det, annars kan du pigga på dig med energidryck eller liknande om du någon gång behöver en kick uppåt.

Och dessutom: koffein är beroendeframkallande. Jag skulle bli vansinnig om någon tog mitt kaffe ifrån mig! Huvudvärken från helvetet...
 
Sv: Dricka kaffe

Mina vänner har börjat lära sig dricka vin sedan några år tillbaka tex, jag mår illa av bara tanken på vin :yuck:
När jag gick i gymnasiet och skulle på fest var det en tjej som ville dela en flaska vin med mig och eftersom jag inte visste vad som var gott eller inte så skulle hon fixa vinet. Det tog flera år innan jag öht smakade vin igen! Hon hade köpt Liebfraumilch eller om det var Blue Nun, vedervärdigt! :yuck: Kul för henne, efter jag smakat så fick hon behålla skiten. :wtf:

Idag dricker jag gärna vin både som mingel eller till maten och tycker det är gott, men jag avskyr fortfarade L & B och är väldigt skeptisk till tyska viner öht. :cautious:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Amha
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
613
Senast: movi
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 659
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp