Dricka kaffe

Sv: Dricka kaffe

Naturligtvis "får" jag ha mina åsikter. Det har väl ingen ifrågasatt. Jag reagerade på att ett försök att resonera inte verkade gå fram. Det är en helt annan sak än frågan om vad jag "får" tycka. Vad jag får tycka är öht inte ett diskussionsämne.
 
Sv: Dricka kaffe

Varför vill du lära dig att få en last? Skulle du börja röka också om det fortfarande vore en social grej? Det var inte så länge sedan folk tog för givet att man rökte och bjöd på en cigarett eller om du var man, en cigarill eller en cigarr efter maten. Idag är ju det inte tänkbart och det skulle förvåna mig mycket om inte kaffet går samma väg ju mer medvetna människor blir eftersom det också är ett gift.

Jag är 41 år och drack visserligen kaffe i tonåren men slutade när jag blev gravid eftersom jag inte ville utsätta mitt barn för det giftet. Nu skulle min mage aldrig acceptera att jag drack kaffe.

Visst finns det vissa socialt inkompetenta personer som tar för givet att alla dricker kaffe men de är få och ett glas kallt vatten brukar alla kunna fixa fram. Det är ju så att vissa blir upprörda när inte folk gör exakt som dem men det är ju deras problem och inte mitt. Jag är dessutom vegetarian så jag är van att ta folks upprörda känslor kring att jag inte gör som dem.

Du gör ju givetvis som du vill och ska du verkligen se till att passa in så ska du lära dig att dricka kaffet svart eftersom inte alla serverar kaffet ihop med mjölk och/eller socker (just eftersom de dricker det svart själva). Det är ju bara att dricka det.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag tycker om kaffe och morgonkoppen är överlägsen! Men jag påverkas inte dvs jag blir inte pigg av det, inte kissnödig, får inte svårt att sova och får inte ont i huvudet om jag blir utan.
 
Sv: Dricka kaffe

Hur lär man sig? Jag börjar komma upp i åldern att det börjar bli lite smått pinsamt att inte dricka kaffe. Men när jag testat så tycker jag att det är vidrigt, får kväljningar! Ni som dricker kaffe, tyckte ni verkligen att det smakade bra från första början? Är det något man kan lära sig? Det skulle ju vara praktiskt att kunna dricka , plus att det ju är bra att kunna pigga upp sig om man är trött.;)
Jag ser inte behovet av att dricka kaffe. Jag drack kaffe redan som liten. Inte mycket, men en halv kopp när mina föräldrar drack efter maten typ. I perioder dricker jag mer kaffe än annat, men tyvärr funkar min mage inte med kaffe just nu. Blir helt illamående och spyfärdig. Så numer tackar jag ofta nej till kaffe just eftersom min mage inte pallar det. Det är ingen som säger någonting om det.

Visst är det lite mysigt och socialt att dricka kaffe, men jag tycker att te har precis samma verkan, så fråga efter en kopp té istället när de tillfällena ges.
 
Sv: Dricka kaffe

Nespresso har vi här hemma :D Så himla goda lattes man kan göra!
 
Sv: Dricka kaffe

Som många andra här säger så dra inte på dej den lasten... Jag va kaffetokig innan jag fick barnen. 4-5 stora kaffeglas om dagen för att inte bli helgalen:o

Efter barnens ankomst är jag mer än nöjd med en kopp om dagen. (tack och lov). Och skippar jag den koppen så får jag inte ont i huvudet längre. Jag brukar numer skippa kaffe om jag inte är jättesugen just för att inte trilla dit igen. Det va skitjobbigt att bara tänka på kaffe.. Och jag som jobbade nätter drack kaffe hela nätterna. Va sugen även när jag va ledig på nätterna och kunde därmed inte sova. Fy vilken ond cirkel jag levde i:meh:

Jag har alltid te, saft, mjölk och oboy hemma för dom som inte vill ha kaffe. Jag har många såna vänner. De brukar ha snabbkaffe för sina kaffedrickande bekanta. Det blir inte dåligt/torrt som vanligt kaffe blir om det inte dricks upp.
 
Sv: Dricka kaffe

Hur lär man sig? Jag börjar komma upp i åldern att det börjar bli lite smått pinsamt att inte dricka kaffe.

Äsch, jag är 32 och dricker fortfarande, efter natubruksgymnasium, lumpen och 10 år i den Gröna Firman, inte kaffe!
Brukar se till att ha med mig lite tepåsar, vatten brukar alltid gå att koka.

Dricker normalt inte heller varesig öl eller vin, så det försvinner många vuxenpoäng där!:D:p
 
Sv: Dricka kaffe

Jag började dricka kaffe just pga den uppiggande effekten. Pluggade till ett nationellt prov i gymnasiet, och drack en "klunk" för att sedan snabbt käka en vindruva! Det var otroligt äckligt i början, men nu är det gott. Jag hade i både mjölk och socker i första gångerna, och får jag välja själv har jag det fortfarande.

Jag märker dock ingen uppiggande effekt. Märker inte heller sömnproblem eller beroendeproblem (kan dricka 12 koppar en dag, uppehåll i en månad och därefter 12 koppar igen..).
Däremot är det vätskedrivande... :o
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag är 32 och dricker fortfarande, efter natubruksgymnasium, lumpen och 10 år i den Gröna Firman, inte kaffe!
Brukar se till att ha med mig lite tepåsar, vatten brukar alltid gå att koka.

Dricker normalt inte heller varesig öl eller vin, så det försvinner många vuxenpoäng där!:D:p

10 år utan kaffe på FM? Hur klarar du dig?
Jag har köpt in kaffe till FM. Behöver jag nämna att alla är ett gäng sura bin så fort fel kaffesort kommer, eller om (hujeda mig) kaffemaskinen skulle sluta fungera i några minuter! :p
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har alltid tyckt om kaffe, i lumpen la jag dessutom av med mjölk och socker i det då dom ingredienserna oftast saknades.

Beroende, njäee, vadå?


*Neka mig mitt morgonkaffe och jag ska strimla höga vederbörande i matberedaren bit för bit och spola ner denne i toaletten.* :o :rage:

Du och ditt kaffe ja.. tog ett tag innan jag kom på hur viktigt fika var för dig och varför :P

Nej, jag är inte alls van vid att fika, speciellt inte när man har vatten med sig redan:o

*Rör runt lite med skeden i mitt kamomillte och tar en tugga till av min hembakta (av mig!!!!!!!!!!!!!!!) kanelbulle* :)
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har faktiskt lärt mig de sista två åren, utan att få ett beroende. Jag kände som du, det började bli jobbigt att inte dricka kaffe när man blev bortbjuden, särskilt eftersom jag umgicks uteslutande med "vuxna" som hade kaffe som en av sina största laster. Jag avskyr te, och tycker lite som Stormkast (?) att det ser ut som avloppsvatten. Smaken tycker jag heller inte om, och det var sällan mina bekanta hade något annat substitut till kaffe/te hemma.

Jag har aldrig tyckt att kaffe är jätteäckligt, som treåring satt jag och doppade kanelbullar i min mosters kaffekopp, men däremot började jag inte dricka kaffe förrän för några år sen, jag dricker det enbart svart. Jag tar ungefär en kopp/dag, och skulle den koppen utebli är det ingen katastrof. Jag kan absolut inte dricka kaffe efter klockan sex på kvällen, då rubbas sömnen totalt. Finns det möjlighet till att dricka någonting annat (saft, cola, oboy typ) tar jag hellre det än kaffet, men jag får inga spyreflexer heller.
 
Sv: Dricka kaffe

10 år utan kaffe på FM? Hur klarar du dig?
Jag har köpt in kaffe till FM. Behöver jag nämna att alla är ett gäng sura bin så fort fel kaffesort kommer, eller om (hujeda mig) kaffemaskinen skulle sluta fungera i några minuter! :p

:p Alltid minst en tepåse i bröstfickan!
Ja, jisses om det inte finns kaffe, första som händer på morgonen är att kaffebryggaren slås på. Jag får aldrig brygga, "du dricker ju inte då blir det fel":D
 
Sv: Dricka kaffe

Eh...vatten...?:o


Ja och VAD är det för fel på vatten?! Vatten är ju värsta hälsokällan utan tillsatser och sådant skit :)
Jag dricker inte kaffe, the kan slinka ned men annars tar jag gärna aqua.


Jag har noterat att många med egna brunnar helst smaksätter sitt vatten eller bjuder på annat pga att vattnet smakar illa men i de fallen vill jag helst inte ha något. Läskigt vatten kan folk få behålla, då stannar jag och köper något drickbart när jag är på väg därifrån ;)
 
Sv: Dricka kaffe

*kl*

Jag hör också till den skara av människor som inte dricker kaffe (eller te). Kaffedrickande är en social företeelse, men det går alldeles utmärkt att delta i den sociala samvaron utan en kaffekopp i handen...:) Att jag dessutom slipper problem med missfärgade tänder är ett extra plus ;).
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag dricker inte te heller. Såhär brukar det låta:

- Vill du ha kaffe?
- Nej tack, jag dricker inte kaffe.
- Jaha, men då fixar jag te!
- Nej tack, jag dricker inte te heller.
- Men vad dricker du då???!!! :eek:

Jag har aldrig fattat hur det kan vara så provocerande att inte dricka kaffe. Helt ofattbart! :eek:

Jag känner igen mig i ditt exempel och förstår inte varför det inte är lika "ok" att dricka vatten eller saft. Det är ju inte så att jag kommer ta ditt kaffe ifrån dig bara för att jag själv inte vill ha?

Sen skulle jag heller inte lära mig äta sill eller liknande för någon annans skull... Har någon problem med det så är det deras problem, inte mitt. Jag böjer mig inte baklänges för att göra någon annan nöjd med mina matvanor.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har aldrig fattat hur det kan vara så provocerande att inte dricka kaffe. Helt ofattbart! :eek:

Jag känner detsamma, herregud alltså. Glad att jag aldrig stött på några sådana där kommentarer. Jag fattar också att kaffedrickande är en social grej men jisses, blir det svårare att kommunicera runt det ämne man ska prata runt om en person dricker juice (eller ingenting alls) istället för en latte eller en espresso? Påverkar kaffe talförmågan så till den milda grad att man börjar tala ett annat språk som endast andra kaffedrickare förstår?

Jisses, igen.
 
Sv: Dricka kaffe

Jag har aldrig fattat hur det kan vara så provocerande att inte dricka kaffe. Helt ofattbart! :eek:
.


Det är två saker man inte tackar nej till i Sverige:

Du tar inte en fika och tackar nej till kaffe.
Du går inte på fest och tackar nej till alkohol.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Amha
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
613
Senast: movi
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 659
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp