Dricka kaffe medan man ammar?

Viktigt: jag har aldrig någonsin skrivit i tråden vad någon annan ska göra. Om du eller Tora väljer att inte dricka kaffe struntar jag i. Jag beskriver hur jag själv väljer att göra. Det är skillnaden.
Viktigt: TS ursprungsfråga var "ok eller oansvarigt?". Vad du har för önskemål på svar i tråden är ganska ointressant.

Sen blir det ju lite komiskt med ditt raljerande över gensvaren till dig när du startar ditt första inlägg med "Någon måtta får det vara på riskreduceringen ;)"

Det jag har skrivit är att det är onödigt att dricka varmt under tiden man ammar när det finns en möjlighet att låta bli. Det är GANSKA långt ifrån att tala om vad ngn annan ska göra.

Så är det här också. Min bebis vägrar sova själv och helst ska han sova med kinden på tutten. Just nu är det också ett himla matande på natten och jag är bra seg på morgonen. Har jag tur så ligger bebis kvar hos pappan och sover så jag får en stund för mig själv. Men oftast har han hunnit vakna medan jag går på toa och då är min chans att dricka kaffe i lugn och ro sumpad. Så då har jag några gånger provat att dricka mitt morgonkaffe när jag håller i bebisen vilket JAG inte tycker är något problem. Jag upplever inte att jag utsätter bebisen för någon risk. Men bebisens pappa är orolig.

Nu tänker jag inte lägga mig i diskussionen om man bör eller inte bör dricka kaffe när man ammar för det hör inte riktigt hit. Men som tex den typ av kopp jag använder. Är det verkligen så jättejobbigt att dricka sitt kaffe ur en sån om nu den andra föräldern är orolig? Eller det är okej att dumförklara honom och fortsätta dricka ditt kaffe ur vanlig kopp och inte bry dig om hans känslor?
Nu säger jag inte att du gör så utan mer allmänt utifrån din situation så ta inte åt dig! :)
Men hade min man sagt till mig att det hade känts bättre för honom om jag hade en spillfri mugg när jag ammade så hade jag givetvis tagit en sån och sen hade saken varit ur världen.
Just din kille @Milosari är ju också nybliven förälder för första gången och han förklarade hur han kände, och då tycker jag att man kan försöka lösa det så det känns bra för alla och inte bara hävda sin rätt att amma och dricka kaffe samtidigt bara för att man själv vill det.

Nej var lite för mycket zombie men ska försöka få till det i morgon!
Jag tempade med mitt kaffe (med mjölk) och fick temperaturen till 38.8 grader så det känns tämligen riskfritt att amma vidare under kaffepauserna :)
Härligt!
Jag ser framför mig hur andra också kommer tempa sina kaffe- och temuggar och avlägga en rapport i tråden :D

Själv har jag inget barn att amma längre men en ettåring som kommer ibland i full fart och kastar sig på mig. Och ja det har hänt att jag har spillt ut mitt te i mitt egna knä när jag inte har varit beredd och det har varit varmt men inte brännhett.
När jag hade ett barn att amma så hände det att jag drack kaffe med honom i famnen, bortvänd från honom men oftast så stod muggen kvar på soffbordet och blev kallt :meh:

Nu tänker jag inte lägga mig i diskussionen om man bör eller inte bör dricka kaffe när man ammar för det hör inte riktigt hit. Men som tex den typ av kopp jag använder. Är det verkligen så jättejobbigt att dricka sitt kaffe ur en sån om nu den andra föräldern är orolig? Eller det är okej att dumförklara honom och fortsätta dricka ditt kaffe ur vanlig kopp och inte bry dig om hans känslor?
Nu säger jag inte att du gör så utan mer allmänt utifrån din situation så ta inte åt dig! :)
Men hade min man sagt till mig att det hade känts bättre för honom om jag hade en spillfri mugg när jag ammade så hade jag givetvis tagit en sån och sen hade saken varit ur världen.
Just din kille @Milosari är ju också nybliven förälder för första gången och han förklarade hur han kände, och då tycker jag att man kan försöka lösa det så det känns bra för alla och inte bara hävda sin rätt att amma och dricka kaffe samtidigt bara för att man själv vill det.
Kan man absolut göra, personligen hade jag dock sett det som mycket tråkigt om någon annan talar för mig hur jag ska använda min kropp oavsett om det gäller till amning, förlossning eller rätten till abort och oavsett om det handlar om politiker, buke eller mannen. Jag hoppas han har förtroende för den han väljer att skaffa barn med. Sedan kan man absolut skaffa en bättre kopp för bättre säkerhet om man själv är orolig att inte kunna hantera situationen.

Kan man absolut göra, personligen hade jag dock sett det som mycket tråkigt om någon annan talar för mig hur jag ska använda min kropp oavsett om det gäller till amning, förlossning eller rätten till abort och oavsett om det handlar om politiker, buke eller mannen. Jag hoppas han har förtroende för den han väljer att skaffa barn med. Sedan kan man absolut skaffa en bättre kopp för bättre säkerhet om man själv är orolig att inte kunna hantera situationen.

Nu har det nog gått åt helvete med diskussion. Vad fasiken har din KROPP med valet av en kaffemugg att göra? O_o

Sorry men här hoppar jag av tåget. Den diskussionen får du ta med någon som är intresserad av den.

Nu har det nog gått åt helvete med diskussion. Vad fasiken har din KROPP med valet av en kaffemugg att göra? O_o

Sorry men här hoppar jag av tåget. Den diskussionen får du ta med någon som är intresserad av den.
Det har att göra med att ingen ska tala om för mig hur jag ammar (liksom när och var), förhoppningsvis väljer den man att lita på mig som gör mig gravid eller hur? Liksom hur jag gör för att till exempel få en funktionsduglig graviditet. Det innebär att för min del så är det JAG som måste hitta ett sätt som fungerar för mig när jag ammar. Om det innebär att jag vill dricka en kopp kaffe i kaffekopp, kaffemugg eller whatever så är det upp till mig. Sambon kan absolut diskutera så klart, i det här fallet verkar han dock diktera hur det ska göras för att HAN inte känner sig bra. Då hade jag blivit ursinnig (mitt ex ville förövrigt inte att jag skulle ta bedövning under förlossningen för att det kunde skada barnet, jag tycker mycket väl det är jämförbart).

Det har att göra med att ingen ska tala om för mig hur jag ammar (liksom när och var), förhoppningsvis väljer den man att lita på mig som gör mig gravid eller hur? Liksom hur jag gör för att till exempel få en funktionsduglig graviditet. Det innebär att för min del så är det JAG som måste hitta ett sätt som fungerar för mig när jag ammar. Om det innebär att jag vill dricka en kopp kaffe i kaffekopp, kaffemugg eller whatever så är det upp till mig. Sambon kan absolut diskutera så klart, i det här fallet verkar han dock diktera hur det ska göras för att HAN inte känner sig bra. Då hade jag blivit ursinnig (mitt ex ville förövrigt inte att jag skulle ta bedövning under förlossningen för att det kunde skada barnet, jag tycker mycket väl det är jämförbart).

Du tycker valet av dryckeskärl är att jämföra med smärtstillande eller ej?

Väl talat!

Kanonbra svar! Själv tycker jag att såna muggar är hopplösa, efter en fiskning läcker de och risken att spilla känns större när jag ska greja med den.

Ja - så länge det uttalandet bara gäller dig och ingen annan.
Inte i en debatt där TS väljer vinklingen "ok eller oansvarigt?". Det är TS som efterlyser dessa synpunkter. Om du blir provocerad av den typen av uttalanden borde du kanske inte ge dig in i debatten?

Är det inte ert gemensamma barn?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka