Jag jobbar på förskola med de minsta barnen. Vi har aldrig varma drycker i närheten av barnen. En olycka händer så lätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag ler åt inläggen som påtalar att barn minsann även kan råka ut för andra typer av olyckor också och att vi inte borde skaffa barn för att de ändå kommer dö, att vi skuldbelägg den stackars kvinnan istället för föräldrarna osv. Jag tycker nog de höga hästarna och moralpredikningarna har förekommit i samma grad på andra sidan.Nej nej. Jag ler åt att vissa tar sig rätten att vistas på lite högre moralisk grund och beskyller andra för att riskera barnens hälsa. Och jämför det med ridning och bilkörning utan bälte.
Fast det är ju återigen ett exempel där du bara utsätter dig själv för en risk. Och i övrigt visar det bara att het dryck kan ge skador vilket vi väl alla redan är överens om.Nej. Fakta som styrker att det kan anses ansvarslöst att dricka kaffe under amning. Baserat på olycksstatistik. Jag känner en kvinna som blev mkt svårt skadad av varmt kaffe på ett sjukhus - men det räcker kanske inte som skäl att dra in allt kaffedrickande på sjukhus?
Tycker den storyn låter lite väl moralpredikande ärligt talat. Min son råkade ramla in i kaminen när han var liten, den är upp till tusen grader varm vilket är betydligt varmare än en normal kopp te eller kaffe som dessutom är drickbart. Hans ärr har med tiden försvunnit, liksom min kompis dotter som duschade när hon var sex-sju år gammal när termostaten i duschen gick sönder. vilket gjorde att det blev kokhett vatten, även hennes ärr, efter rejäla skador, är borta. Jag har svårt att se att en kopp kaffe skulle vara värre i det avseendet så hon får men resten av livet så länge hon inte spillde hela kaffekannan över henne, men det kanske hon gjorde. Ingen av oss var ju där.En kollega till mig har berättat om när hon spillde te på sin dotter för ett antal år sedan när dottern var ca ett och ett halvt år. Dottern satt i knät och kollegan hade en kopp te som hon drack, ganska varmt men ändå drickbart. Olyckan var framme och teet spilldes ut över dottern. Dottern gallskrek, de kylde med saker från frysen och kastade sig i bilen till akuten. Ganska kraftiga brännskador på dotterns lår, plasten i blöjan hade smält fast i huden på låren, dottern har än idag ärr efter detta och tycker inte att det är så roligt när hon tex ska ha bikini, tonåring nu. Min kollega berättade att hon fortfarande idag mår dåligt över hur hon kunde vara så oansvarig så att hennes dotter fick lida för det, så onödigt och varför varför varför, hon kände sig som världens sämsta mamma när det hände.
Nu gick det ju ganska bra ändå, bara kosmetiska ärr, men det kunde gått värre, säg att hon hade fått det i ansiktet/ögonen istället.
Så jag väljer nog att inte ta risken att ha varm dryck nära små barn.
Alla? Det finns ETT sådant inlägg i tråden, så vitt jag kan se.Jo att man reagerar för vad man uppfattar som moraliserande kan jag ha förståelse för. Det var snarare alla inlägg i stil med "nu har det väl gått för långt" som jag förundras över. De inläggen verkade snarast reagera över tesen "att det är olämpligt att dricka (för) varm dryck under tiden man ammar" än vara en reaktion över ngn enskilds inlägg i debatten.
Du ammar väl inte de får vi hoppas?Jag jobbar på förskola med de minsta barnen. Vi har aldrig varma drycker i närheten av barnen. En olycka händer så lätt.
När jag var drygt 1 kröp jag iväg och satte handen på ett element, 3 gradens brännskada. Att skuldbelägga min mamma för det har jag aldrig ens tänkt tanken på. Olyckor sker, visst kan man minimera risken men ibland blir det absurt.En kollega till mig har berättat om när hon spillde te på sin dotter för ett antal år sedan när dottern var ca ett och ett halvt år. Dottern satt i knät och kollegan hade en kopp te som hon drack, ganska varmt men ändå drickbart. Olyckan var framme och teet spilldes ut över dottern. Dottern gallskrek, de kylde med saker från frysen och kastade sig i bilen till akuten. Ganska kraftiga brännskador på dotterns lår, plasten i blöjan hade smält fast i huden på låren, dottern har än idag ärr efter detta och tycker inte att det är så roligt när hon tex ska ha bikini, tonåring nu. Min kollega berättade att hon fortfarande idag mår dåligt över hur hon kunde vara så oansvarig så att hennes dotter fick lida för det, så onödigt och varför varför varför, hon kände sig som världens sämsta mamma när det hände.
Nu gick det ju ganska bra ändå, bara kosmetiska ärr, men det kunde gått värre, säg att hon hade fått det i ansiktet/ögonen istället.
Så jag väljer nog att inte ta risken att ha varm dryck nära små barn.
Tog du någon temp på kaffet imorse?Jag ska mäta temperaturen på kaffet i morgon. Skulle inte få för mig att hantera heta drycker i närheten av barnet men kaffet är inte hett. Jag kan dricka stora klunkar utan att det känns för varmt så det känns osannolikt att det skulle kunna brännas på huden.
Nej var lite för mycket zombie men ska försöka få till det i morgon!Tog du någon temp på kaffet imorse?
Jag tempade mitt te imorse för skoj skull med tråden i åtanke och fick det till 54 grader.
Förmodligen skulle dessa ansvarslösa, oempatiska mödrarna hellre jonglera med brinnande facklor medan de ammar men av praktiska skäl väljer de att dricka lite te eller kaffe istället. Daredevils!Kan man inte ha den lugna stunden läsandes en bok istället för med något som riskerar att bränna barnet.
Jag tänker mer att man kanske får hålla sig till att läsa typ barnböcker? Jag menar, vem vet vad för skador som kan ske om man råkat tappa en lite för stor bok på sitt barn. Totalt oansvarigt faktiskt!Förmodligen skulle dessa ansvarslösa, oempatiska mödrarna hellre jonglera med brinnande facklor medan de ammar men av praktiska skäl väljer de att dricka lite te eller kaffe istället. Daredevils!
Ja inte fan kan du läsa nån Tolstoj i alla fall! Anna Karenina kan utan tvekan göra stor åverkan på barnet.Jag tänker mer att man kanske får hålla sig till att läsa typ barnböcker? Jag menar, vem vet vad för skador som kan ske om man råkat tappa en lite för stor bok på sitt barn. Totalt oansvarigt faktiskt!
Och jag ler åt inläggen som påtalar att barn minsann även kan råka ut för andra typer av olyckor också och att vi inte borde skaffa barn för att de ändå kommer dö, att vi skuldbelägg den stackars kvinnan istället för föräldrarna osv. Jag tycker nog de höga hästarna och moralpredikningarna har förekommit i samma grad på andra sidan.
Fast det är ju återigen ett exempel där du bara utsätter dig själv för en risk. Och i övrigt visar det bara att het dryck kan ge skador vilket vi väl alla redan är överens om.
Och jag ler åt inläggen som påtalar att barn minsann även kan råka ut för andra typer av olyckor också och att vi inte borde skaffa barn för att de ändå kommer dö, att vi skuldbelägg den stackars kvinnan istället för föräldrarna osv. Jag tycker nog de höga hästarna och moralpredikningarna har förekommit i samma grad på andra sidan.
Jag jobbar på förskola med de minsta barnen. Vi har aldrig varma drycker i närheten av barnen. En olycka händer så lätt.
Därför att om man råkar tappa ut den heta drycken över barnet så är det mindre roligt.
Nej det är ju inte jätteofta det händer men det händer. Oftast många gånger i onödan.
Rent generellt drabbas barn i Sverige av väldigt få olyckor jämfört med resten av världen. Men det är inte för att barn i Sverige är mer försiktiga än barn i andra länder utan helt enkelt för att någon har tjatat om säkerhet, någon har lagt sig i, någon har påpekat.
Jag tycker att argumentet för att ha en lugn stund är en aning....tja helt enkelt sorligt. Kan man inte ha den lugna stunden läsandes en bok istället för med något som riskerar att bränna barnet.
Alltså, när dottern var liten så kunde hon amma 30 min och sen sova PÅ mig i två timmar. Då är det inte bara en stund man väntar... När hon vaknade så började ofta samma sak om igen.