Dricka kaffe medan man ammar?

Jag drack SJÄLVKLART kaffe när jag ammade. Någon jävla måtta på samhällets beskydd och storebroderfasoner får det väl för fan vara för föräldrar? Tänk med huvudet och var försiktig, förhoppningsvis är man vuxen och har utvecklad motorik om man ammar ett barn.

Och det är ju just därför, för att det handlar om varm dryck, som det är onödigt att dricka under tiden man hanterar barnet. Man kan sätta barnet ifrån sig under tiden. Det låter märkligt att tycka att det är en stor uppoffring.

Det låter som om du talar om en häst - vaddå "under tiden man hanterar barnet"? Mitt barn (20 mån) bor i mitt hem och har tillgång till stolar, bord och en snillrik hjärna. Han kan få tag på i precis allt han vill. Det jag försöker göra för att undvika alla sorters olyckor är att passa honom så noga jag kan. Men inte fan slutar jag att konsumera varm mat eller dryck och inte heller skriver jag under på att just amningen skulle vara en riskfylld situation. Det är ju Tora som har hittat på den biten. Snarare skulle jag hävda att amningen är det minst riskfyllda momentet, kaffekopp eller ej, eftersom föräldern då har 100 uppmärksamhet på barnet.

Du hade förstås inget svar på min fråga till dig i nästa post?

Nu är det så här att vissa av oss faktiskt jobbar och har ett liv utanför Buke vilket gör att jag inte har tid att hänga här hela tiden och svara omedelbart på allt det du skriver.

Skuldbelägga och skuldbelägga..... Om man inte kan påpeka att någon gjort fel så kan ju denna någon aldrig lära sig något av sina misstag. Inte heller någon annan som läser här heller för den delen.

Typ gjort är gjort och du hade tur denna gången men tänk på det till eventuell nästa gång.

Nu är det så här att vissa av oss faktiskt jobbar och har ett liv utanför Buke vilket gör att jag inte har tid att hänga här hela tiden och svara omedelbart på allt det du skriver.

Skuldbelägga och skuldbelägga..... Om man inte kan påpeka att någon gjort fel så kan ju denna någon aldrig lära sig något av sina misstag. Inte heller någon annan som läser här heller för den delen.

Typ gjort är gjort och du hade tur denna gången men tänk på det till eventuell nästa gång.
Så du tänker att om @Hiddeous får barn igen och blir kaffesugen när hon ska amma så kommer hon att tänka "visstnej, Tora sa att det var fel" och så har du räddat ett barn? Och @micaelathegreat ska så här i efterhand ha dåligt samvete för att hon inte tänkte lika långt som du?

Det är just att du ska lära andra föräldrar hur de ska agera som är moraliserande och skuldbeläggande. TS frågar efter synpunkter så ge henne det, men låt gärna bli att tjafsa om "varför" med folk som bara inte gör som du.

Fast att känna behovet av att påpeka att andra vuxna människor gör fel med sina barn och utsätter dem för risker för att du inte gjort så blir ju himla konstigt.

Jag förutsätter att man som vuxen människa vet att varm dryck är just varm och därför tar hänsyn till detta däremot tycker jag inte det behöver innebära att man absolut inte kan dricka varmt när man ammar. Då borde det ju gälla i alla situationer med barn? Aldrig sitta på café med en kopp kaffe och ongen i närheten eftersom den kan få tag i koppen, aldrig använda ugnen när barnet är i närheten, osv osv.

Dessutom känner jag att risken är precis lika stor att man tappar glaset med kall dryck i huvudet på ongen vid amning och orsakar hjärnskakning, kondens brukar bli sådär halt och jobbigt på glas. Bäst att inte stoppa i sig något alls omkring barnen för att vara på den säkra sidan!

Det är ungefär som att säga att man är medveten om risken och försiktig och därmed är det ingen fara att rida utan hjälm.

Hört talas om olyckor?

Den stora skillnaden är att i fallet med hjälmen tar du risken, i fallet med kaffe gör ditt barn det. ..
Och eftersom du läst tråden ser du att det rörde sig om inte speciellt varmt te. Jag har inte riskerat mitt barn. Chill.

Så du tänker att om @Hiddeous får barn igen och blir kaffesugen när hon ska amma så kommer hon att tänka "visstnej, Tora sa att det var fel" och så har du räddat ett barn? Och @micaelathegreat ska så här i efterhand ha dåligt samvete för att hon inte tänkte lika långt som du?

Det är just att du ska lära andra föräldrar hur de ska agera som är moraliserande och skuldbeläggande. TS frågar efter synpunkter så ge henne det, men låt gärna bli att tjafsa om "varför" med folk som bara inte gör som du.
Säger ingen något alls så kan ingen lära sig någonting nånsin.

Jag har gett TS min åsikt och det var faktiskt att om det är så fisljummet som hon säger så kan hon gott fortsätta att dricka kaffe när hon ammar.

Så det är bara du som har rätt att tjafsa med folk som inte tycker dom du? Fast när det gäller dig så är det förstås att du diskuterar. Tjafsar gör bara vi andra dödliga.

Och där tycker vi olika helt enkelt. Jag bedömde att jag klarade av att göra det på ett säkert sätt, vilket i efterhand visade sig stämma med tanke på att jag inte spillde på nåt av barnen. :up:

Fast just DET är ju ett riktigt kasst argument. Det är som att köra bil utan bälte i ett år och sedan hänvisa till att det är helt säkert eftersom man inte dog. Vilket inte alls gör det säkert (eller bevisat osäkert för den delen), det bevisar bara att just då hände inget. Man kan inte dra randomiserad studie-slutsatser av en sina egna upplevelser.. även om folk väldigt gärna gör det.

OnT: Jag har sett bebisar råka ut för det mesta iom att jag jobbar med akutsjukvård. Jag fattar faktiskt inte grejen med att träta om det hela, vill man absolut dricka kaffe över bebis så använd en mugg som redan tipsat om i tråden. Problem solved, bebis säker o sambon behöver inte oroa sig. Nej jag tycker inte att man behöver ora sig över allt i hela världen men när en risk som möjligen är liten men ändock en realitet går att helt undvika genom en enkel och billig lösning, varför envisas med att låta bli?

Fast just DET är ju ett riktigt kasst argument. Det är som att köra bil utan bälte i ett år och sedan hänvisa till att det är helt säkert eftersom man inte dog. Vilket inte alls gör det säkert (eller bevisat osäkert för den delen), det bevisar bara att just då hände inget. Man kan inte dra randomiserad studie-slutsatser av en sina egna upplevelser.. även om folk väldigt gärna gör det.

Men alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Jag har skrivit vilka försiktighetsåtgärder jag tog och att jag var väldigt medveten om vad som kunde hända om man inte är försiktig etc etc etc. Och med facit i hand såhär 6 år senare så gick det jättebra. Vi pratar om att dricka typ ljummet jävla te medan man ammar barn, inte köra bil utan bälte eller låta dem leka med tändare och smällare och knark och vapen and lions and tigers and bears, oh my!

Haha ja det finns klart värre saker. Själv dricker jag inte kaffe så jag förstår inte tvångsgrejen att man bara MÅSTE jämt o ständigt och teet måste vara väldigt ljummet medan mina kollegor klunkar i sig skållhett direkt från vattenkokaren (som rättstavningen vill kalla vattenkolaren, hmm..) så det är ju en klar skillnad. Mitt te hade på sin höjd kunnat ses som fingervarmt o är det samma för dig så spelar det ju ingen som helst roll. Då behöver man ju inte vara mer försiktig än med juice heller.

Fast att känna behovet av att påpeka att andra vuxna människor gör fel med sina barn och utsätter dem för risker för att du inte gjort så blir ju himla konstigt.

Jag förutsätter att man som vuxen människa vet att varm dryck är just varm och därför tar hänsyn till detta däremot tycker jag inte det behöver innebära att man absolut inte kan dricka varmt när man ammar. Då borde det ju gälla i alla situationer med barn? Aldrig sitta på café med en kopp kaffe och ongen i närheten eftersom den kan få tag i koppen, aldrig använda ugnen när barnet är i närheten, osv osv.

Dessutom känner jag att risken är precis lika stor att man tappar glaset med kall dryck i huvudet på ongen vid amning och orsakar hjärnskakning, kondens brukar bli sådär halt och jobbigt på glas. Bäst att inte stoppa i sig något alls omkring barnen för att vara på den säkra sidan!
Men nu påpekar ju du saker för mig som du inte hade gjort.

Varför tror du att det finns spis och ugnskydd? En fastighetsägare har skyldighet att tillhandahålla tex spiskydd.
BVC brukar upplysa om riskerna med heta drycker. Finns tom en film om det som brukar visas i föräldragrupperna.

I hela denna tråden har jag inte fått höra ett endaste vettigt argument till varför man just absolut måste dricka heta drycker när man håller på med sitt barn. Varför är det så omöjligt att vänta en stund?

Men nu påpekar ju du saker för mig som du inte hade gjort.

Varför tror du att det finns spis och ugnskydd? En fastighetsägare har skyldighet att tillhandahålla tex spiskydd.
BVC brukar upplysa om riskerna med heta drycker. Finns tom en film om det som brukar visas i föräldragrupperna.

I hela denna tråden har jag inte fått höra ett endaste vettigt argument till varför man just absolut måste dricka heta drycker när man håller på med sitt barn. Varför är det så omöjligt att vänta en stund?

Nej, jag skrev ingenting om vad jag inte hade gjort.

Jo, men trots spis- och ugnsskydd så bränner ju sig kidsen bevisligen ändå och det verkar inte vara på kaffet eller teet som föräldern råkat hälla över ongen i speciellt stor utsträckning. Så är verkligen risken med amning och varm dryck så himla hög att man absolut inte får lov att stoppa i sig något sådant när man ammar och är en sämre förälder om man gör det? Jag tvivlar, starkt.

Jag tror inte någon i tråden MÅSTE dricka sitt kaffe vid amning, jag tror inte någons liv hänger på det. Däremot så kanske det är en lugn stund som passar alldeles utmärkt att passa på att ta sin kopp kaffe till. Jag ser inget fel i det och ser inte varför man skulle behöva bättre argument än så.

Det är ungefär som att säga att man är medveten om risken och försiktig och därmed är det ingen fara att rida utan hjälm..

Wow, vilken skruvad diskussion det blev. Men lite statistisk reality check: Även med hjälm är ridning en mycket farlig sport. Hur motiverar du för dig själv att den uppenbara risken att vistas kring hästar är okej att gambla med, men inte en kopp kaffe vid amning?

Men här råder det motsatta problemet. Som tedrickande förälder efterlyser jag motsidans fakta eller bakgrundsunderlag som ger dem rätten att läxa upp folk. Men hittills är det skralt på den fronten.

Det är så typiskt att problemet rubriceras som "kvinnor som dricker het dryck medan de ammar och spiller på barnet". Borde inte risken vara lika stor om barnet flaskmatas, dvs det kan vara båda föräldrarna som eventuellt riskerar att spilla på barnet? Och det kan väl i så fall också hända så fort man är i närheten av barnet med en kopp av något slag. Alltid är det KVINNAN som ska skambeläggas och anklagas för att "inte kunna välja bort det där farliga/är det verkligen så viktigt?". Precis samma typ av resonemang som med alkohol och amning. Är det inte dags att vi börjar prata om FÖRÄLDRARS eventuella riskbeteende kring barn, och sen tar ett chill-pill och slutar försöka uppfostra andra människor som tar hand om sina barn så bra de bara kan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka