Dricka kaffe medan man ammar?

Och där tycker vi olika helt enkelt. Jag bedömde att jag klarade av att göra det på ett säkert sätt, vilket i efterhand visade sig stämma med tanke på att jag inte spillde på nåt av barnen. :up:
Att hon kunde sköta kaffedrickandet på ett säkert sätt trodde säkert också mamman som hällde ut kaffe på sin bebis.

Varför skulle jag inte kunna moralisera över det? Speciellt när jag vet hur illa det kan gå. Det är dumt att hantera varma drycker samtidigt som man ammar. Och dessutom helt onödigt. Så farligt är det inte att vänta med att dricka något varmt tills man ammat klart.
Ännu mer beskäftig alltså! :laugh:

En anledning till att inte moralisera över andras val skulle kunna vara att man inte har med dem att göra.

Att hon kunde sköta kaffedrickandet på ett säkert sätt trodde säkert också mamman som hällde ut kaffe på sin bebis.
Men har du inte läst vad jag skrivit? Hur försiktig jag var? Risken att något skulle hända var minimal. Jag kan ju liksom inte klä skott för vad som händer andra mammor, jag kan bara tala utifrån mig själv.

Alltså, nu drack jag inte själv varmt under amning (mest för att jag inte är någon kaffedrickare i stort, så det var ingen uppoffring för mig) men jag diskuterade själva frågan med min make och han menar att vad det gäller "dricka kaffe med bebisen i knäet" så sa de på föräldrakurser vi var på att det inte var FÖRÄLDERN som var den stora risken vid kaffedrickande (för föräldern är i allmänhet medveten om hur mkt barnet kan röra sig) utan äldre släktingar/personer i omgivningen som inte var riktigt lika medvetna.

Jag har inga som helst källor på det här. Dock tycker jag ändå att det låter rätt vettigt. Klart att olyckor kan hända, men det känns troligare att det händer med den som inte är lika riskmedveten.

Till TS: Jag hade druckit ur sådan där kopp som Matmissbrukaren visade, om jag kände att jag absolut ville dricka varmt. För jag är en nervösare typ :)

Det handlade väl snarast om att du inte hade oturen att råka spilla på barnet.

Den risken finns ju alltid när man hanterar varma drycker kring barn. Mina barn har dragit ner kaffekoppar och tekoppar från borden vid flera tillfällen. Hällt ut drycker i soffan. Lekt med vattenkokaren.

Så ska man i konsekvensens namn undvika varma drycker, ska man göra det alltid vid umgänge med barn, ungefär samma regler som man har på förskolan. Och ja - det är en uppoffring. Och en väldigt onödig sådan, om du frågar mig.

Ännu mer beskäftig alltså! :laugh:

En anledning till att inte moralisera över andras val skulle kunna vara att man inte har med dem att göra.
Tja du moraliserar över mitt moraliserande.

Tycker jag att någon utsätter ett barn för fara så kommer jag alltid att säga ifrån, oavsett vad du tycker om det.

Jösses vilken tråd! Jag dricker kaffe/te när jag ammar. Lutar mig bort från henne och är försiktig.
Det finns inga belägg i statistiken för att du tar en särskild risk med ditt barn vid amningen, vilket påstods tidigare (men sedan ersattes med ETT fall där en olycka hänt)

"Mellan 200 och 300 av de minsta barnen, upp till ett år, skadas varje år av olyckor med heta vätskor och föremål och skadetypen ser ut att öka. Gåstolar är ofta inblandade eftersom barnet kan förflytta sig och komma åt exempelvis kaffekoppar, kokkärl, ugns- luckor och braskaminer. Oftast skadas händer och fingrar, samt i mindre omfattning benen. De flesta av olyckorna inträffar i köket. Knappt 20 procent av barnen behöver läggas in på sjukhus, ofta med långa vårdtider. " (MSB)

En duktig och ansvarstagande förälder lever alltså på kall mat och kalla drycker under småbarnsåren eller låser barnet ute från köket. Men då hoppas jag att någon vaktar det så att det inte råkar ut för den i särklass vanligaste olyckstypen: fallolyckor. 11 000 mot brännskadornas 900 årligen.

Den risken finns ju alltid när man hanterar varma drycker kring barn. Mina barn har dragit ner kaffekoppar och tekoppar från borden vid flera tillfällen. Hällt ut drycker i soffan. Lekt med vattenkokaren.

Så ska man i konsekvensens namn undvika varma drycker, ska man göra det alltid vid umgänge med barn, ungefär samma regler som man har på förskolan. Och ja - det är en uppoffring. Och en väldigt onödig sådan, om du frågar mig.
Och det är ju just därför, för att det handlar om varm dryck, som det är onödigt att dricka under tiden man hanterar barnet. Man kan sätta barnet ifrån sig under tiden. Det låter märkligt att tycka att det är en stor uppoffring.

Och det är ju just därför, för att det handlar om varm dryck, som det är onödigt att dricka under tiden man hanterar barnet. Man kan sätta barnet ifrån sig under tiden. Det låter märkligt att tycka att det är en stor uppoffring.
Men vem har sagt att det är en stor uppoffring? Det handlar väl snarare om att vi bedömer risken olika? Inte att jag (t.ex) tycker att risken är jättestor men att min dotter inte var värd uppoffringen. Det är ju du som skruvar det så, inte vad jag (eller någon annan) faktiskt skriver.

Men har du inte läst vad jag skrivit? Hur försiktig jag var? Risken att något skulle hända var minimal. Jag kan ju liksom inte klä skott för vad som händer andra mammor, jag kan bara tala utifrån mig själv.
Och likväl är det en risk att hantera varm dryck när man har en bebis i famnen. Varför inte vänta istället?

Och det var ett typiskt Tora-svar. :D Inga argument, bara ett tjurigt Jag tycker faktiskt så här.

Men lycka till i din mission att ändra andra föräldrar över internet. :up:
Och som vanligt så kör du din väl inkörda härskarstil så fort någon inte tycker som du. Samma mönster som vanligt.
Att försöka föra en vettig diskussion med dig så länge du kör med dina härskartekniker är totalt meningslöst och bara bortkastad tid.

Och som vanligt så kör du din väl inkörda härskarstil så fort någon inte tycker som du. Samma mönster som vanligt.
Att försöka föra en vettig diskussion med dig så länge du kör med dina härskartekniker är totalt meningslöst och bara bortkastad tid.
Åh det här övertolkandet av "härskarteknik". Kommer så fort någon inte får ett dödsseriöst svar. Synd att ett begrepp/fenomen som egentligen är viktigt har blivit så urvattnat.

Och likväl är det en risk att hantera varm dryck när man har en bebis i famnen. Varför inte vänta istället?
Det där är typiskt moraliserande. "Varför inte vänta?" Uppenbarligen har det gått bra när hon ammat, varför kämpar du med att skuldbelägga henne i efterhand?

Åh det här övertolkandet av "härskarteknik". Kommer så fort någon inte får ett dödsseriöst svar. Synd att ett begrepp/fenomen som egentligen är viktigt har blivit så urvattnat.
Likväl är du en flitig användare av det och det följer alltid samma mönster. Kanske dags att förnya sig?

Men vem har sagt att det är en stor uppoffring? Det handlar väl snarare om att vi bedömer risken olika? Inte att jag (t.ex) tycker att risken är jättestor men att min dotter inte var värd uppoffringen. Det är ju du som skruvar det så, inte vad jag (eller någon annan) faktiskt skriver.
Sorry! Jag blandade faktiskt ihop ditt svar med @Hiddeous som talade om att det vore en stor uppoffring.
Men givetvis handlar det om vilken riskbedömning man gör. Jag har ändå svårt att förstå logiken när man vet att en av parametrarna - den varma drycken, är en högrisk i sig, även om det inte är lika ofta som föräldern orsakar att barnet bränner sig. Jag tror jag reagerar på det här just för att man är så van vid att göra riskbedömningar dagligen vid hantering av hästar där man ofta undviker situationer där man har en högrisk parameter även om sannolikheten för att en olycka ska inträffa är relativt låg.

Det finns inga belägg i statistiken för att du tar en särskild risk med ditt barn vid amningen, vilket påstods tidigare (men sedan ersattes med ETT fall där en olycka hänt)

"Mellan 200 och 300 av de minsta barnen, upp till ett år, skadas varje år av olyckor med heta vätskor och föremål och skadetypen ser ut att öka. Gåstolar är ofta inblandade eftersom barnet kan förflytta sig och komma åt exempelvis kaffekoppar, kokkärl, ugns- luckor och braskaminer. Oftast skadas händer och fingrar, samt i mindre omfattning benen. De flesta av olyckorna inträffar i köket. Knappt 20 procent av barnen behöver läggas in på sjukhus, ofta med långa vårdtider. " (MSB)

En duktig och ansvarstagande förälder lever alltså på kall mat och kalla drycker under småbarnsåren eller låser barnet ute från köket. Men då hoppas jag att någon vaktar det så att det inte råkar ut för den i särklass vanligaste olyckstypen: fallolyckor. 11 000 mot brännskadornas 900 årligen.

Yes!
Själva håller vi oss inne vid regn eftersom man faktiskt kan drunkna i vattenpölar. Inget jag tänker utsätta mitt BARN för. Andra gör ju som de vill, om de vill riskera sina BARNS liv för att tvunget vara ute i regn.

Efter regn kommer sol. Sol är cancerframkallande. Gaaaah.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka