Dricka kaffe medan man ammar?

Wow, vilken skruvad diskussion det blev. Men lite statistisk reality check: Även med hjälm är ridning en mycket farlig sport. Hur motiverar du för dig själv att den uppenbara risken att vistas kring hästar är okej att gambla med, men inte en kopp kaffe vid amning?
Mitt barn är inte med i stallet och alltså riskerar inte han att s skadas.

Men vem har gjort det? Att säga att jag bedömde mitt beteende som säkert, därför betedde jag mig så, har inget med slutsatser i randomiserade studier att göra.

Men det var inte det hon skrev. Hon skrev att det visat sig säkert eftersom inget hände. Och det resonemanget är ju helt värdelöst i fråga om riskbedömning, och är jättevanligt i samhället- har det inte hänt en själv är det riskfritt, har det hänt nån man känner är det jättevanligt (även om man själv kanske haft en jäkla tur o grannen är ensam i sverige om sitt). Människor vill gärna dra väldiga slutsatser av sitt eget lilla hörn och det var det jag var ute efter. Menar du uppriktigt att du inte fattar att det inte är ett hållbart resonemang?

Men här råder det motsatta problemet. Som tedrickande förälder efterlyser jag motsidans fakta eller bakgrundsunderlag som ger dem rätten att läxa upp folk. Men hittills är det skralt på den fronten.

Du menar fakta på att barn har brännskadans av spillt kaffe de inte själva dragit över sig? Och vadå läxa upp, det är en tråd där man efterfrågar åsikter och folk skriver sina åsikter. Att folk inte håller med just dig innebär inte att de läxar upp, de har en annan åsikt.

Jag ser inget uppläxande i mitt inlägg och tror inte detta är ngt stort problem för bebisar men när en tråd startas i ämnet och man ser en jäkligt lätt väg att ta bort riskmomentet (problemet var ju främst att sambon oroade sig) genom att använda mugg, ser jag verkligen inte problemet.

I hela denna tråden har jag inte fått höra ett endaste vettigt argument till varför man just absolut måste dricka heta drycker när man håller på med sitt barn. Varför är det så omöjligt att vänta en stund?
För att "när man håller på med sitt barn" är ca hela tiden? När jag inte ammar eller ger annan mat så läser vi bok, pillar med klossar, sitter och myser... Jag skulle påstå att det i alla de situationerna är större risk att hon fäktar med en arm eller liknande och träffar en kaffekopp än just vid amningen, förutsatt att jag är riskmedveten och vrider undan när jag dricker. Vid amningen ligger hon stilla och äter, mao väldigt liten risk för spill.

Och att vänta tills hon sover (vilket jag antar är nästa argument ;) ) skulle jag väl kunna göra, och passa på att dricka mitt kaffe samtidigt som jag bajsar, plockar ur diskmaskinen, kollar facebook, promenerar med barnvagnen och tar igen mig en stund på soffan. I 30 minuter, för det är så länge hon sover.

Men det var inte det hon skrev. Hon skrev att det visat sig säkert eftersom inget hände. Och det resonemanget är ju helt värdelöst i fråga om riskbedömning, och är jättevanligt i samhället- har det inte hänt en själv är det riskfritt, har det hänt nån man känner är det jättevanligt (även om man själv kanske haft en jäkla tur o grannen är ensam i sverige om sitt). Människor vill gärna dra väldiga slutsatser av sitt eget lilla hörn och det var det jag var ute efter. Menar du uppriktigt att du inte fattar att det inte är ett hållbart resonemang?
Det du beskriver är definitivt inget hållbart resonemang. Men det @micaeladenansvarslösa skrev, som du citerade, var: "Jag bedömde att jag klarade av att göra det på ett säkert sätt, vilket i efterhand visade sig stämma med tanke på att jag inte spillde på nåt av barnen."

Hon pratar om sig själv. Hon säger inte att eftersom hon inte spillde på barnen så kommer ingen annan att göra det heller.

Vad är det som skulle randomiseras i det här sammanhanget, tänker du? Randomisering är ett sätt att slumpmässigt fördela deltagarna i en undersökning i olika grupper. Här kan jag inte ens lista ut vilka grupperna skulle vara.

Nej, jag skrev ingenting om vad jag inte hade gjort.

Jo, men trots spis- och ugnsskydd så bränner ju sig kidsen bevisligen ändå och det verkar inte vara på kaffet eller teet som föräldern råkat hälla över ongen i speciellt stor utsträckning. Så är verkligen risken med amning och varm dryck så himla hög att man absolut inte får lov att stoppa i sig något sådant när man ammar och är en sämre förälder om man gör det? Jag tvivlar, starkt.

Jag tror inte någon i tråden MÅSTE dricka sitt kaffe vid amning, jag tror inte någons liv hänger på det. Däremot så kanske det är en lugn stund som passar alldeles utmärkt att passa på att ta sin kopp kaffe till. Jag ser inget fel i det och ser inte varför man skulle behöva bättre argument än så.
Därför att om man råkar tappa ut den heta drycken över barnet så är det mindre roligt.

Nej det är ju inte jätteofta det händer men det händer. Oftast många gånger i onödan.

Rent generellt drabbas barn i Sverige av väldigt få olyckor jämfört med resten av världen. Men det är inte för att barn i Sverige är mer försiktiga än barn i andra länder utan helt enkelt för att någon har tjatat om säkerhet, någon har lagt sig i, någon har påpekat.

Jag tycker att argumentet för att ha en lugn stund är en aning....tja helt enkelt sorligt. Kan man inte ha den lugna stunden läsandes en bok istället för med något som riskerar att bränna barnet.

Det är så typiskt att problemet rubriceras som "kvinnor som dricker het dryck medan de ammar och spiller på barnet". Borde inte risken vara lika stor om barnet flaskmatas, dvs det kan vara båda föräldrarna som eventuellt riskerar att spilla på barnet? Och det kan väl i så fall också hända så fort man är i närheten av barnet med en kopp av något slag. Alltid är det KVINNAN som ska skambeläggas och anklagas för att "inte kunna välja bort det där farliga/är det verkligen så viktigt?". Precis samma typ av resonemang som med alkohol och amning. Är det inte dags att vi börjar prata om FÖRÄLDRARS eventuella riskbeteende kring barn, och sen tar ett chill-pill och slutar försöka uppfostra andra människor som tar hand om sina barn så bra de bara kan?

Fast flaskmatar man så håller man väl barnet med ena armen och flaskan med andra. Så en det finns ingen ledig hand för kaffekopp.

Det är ganska komiskt vilken hetsig diskussion det blev. Jag tror heller aldrig att jag sett en tråd här med så mkt svordomar och uttalat arga inlägg. De argaste fr de som anser att man inte ska avstå fr att dricka när man ammar/matar. Man kan fråga sig varför det upprör så mkt känslor att det finns de som anser att det är en onödig risk?

Jaha? inte i vår grupp iaf. Däremot drack vi varm dryck och åt kakor. :)
Det gjorde inte vi. Här förelästes det om bla första hjälpen, vad man skall se upp med, vad man gör om barnet får i sig något giftigt, en psykolog var där och föreläste, studiebesök på öppna förskolan mm.

Men efter att ha läst i flertalet trådar här så har jag förstått att sjukvården i Halland generellt är mycket bra.

Ta tex BB i Varberg som det kommer kvinnor i princip från hela Sverige för att föda just där.

Det är ganska komiskt vilken hetsig diskussion det blev. Jag tror heller aldrig att jag sett en tråd här med så mkt svordomar och uttalat arga inlägg. De argaste fr de som anser att man inte ska avstå fr att dricka när man ammar/matar. Man kan fråga sig varför det upprör så mkt känslor att det finns de som anser att det är en onödig risk?
Kanske för att de har svårt att ta till sig andra sidans argument? Kanske för att de har en moraliserande ton? Vem vet?

Nej nej. Jag ler åt att vissa tar sig rätten att vistas på lite högre moralisk grund och beskyller andra för att riskera barnens hälsa. Och jämför det med ridning och bilkörning utan bälte.

För att "när man håller på med sitt barn" är ca hela tiden? När jag inte ammar eller ger annan mat så läser vi bok, pillar med klossar, sitter och myser... Jag skulle påstå att det i alla de situationerna är större risk att hon fäktar med en arm eller liknande och träffar en kaffekopp än just vid amningen, förutsatt att jag är riskmedveten och vrider undan när jag dricker. Vid amningen ligger hon stilla och äter, mao väldigt liten risk för spill.

Och att vänta tills hon sover (vilket jag antar är nästa argument ;) ) skulle jag väl kunna göra, och passa på att dricka mitt kaffe samtidigt som jag bajsar, plockar ur diskmaskinen, kollar facebook, promenerar med barnvagnen och tar igen mig en stund på soffan. I 30 minuter, för det är så länge hon sover.
När vi gått tillbaka till jobbet från att vara föräldraledig så har det alltid skämtats om att "Nu vet vi i alla fall vilken tid jag kan dricka mitt kaffe".

Visst är det full rulle att vara hemma med barnen men det har alltid gått att klämma in en stund här och var där man kunnat dricka kaffe utan att ha ett barn i famnen.
De gånger det absolut inte gått att dricka kaffe har jag helt enkelt låtit bli. Svårare än så behöver det ju inte vara.

Du menar fakta på att barn har brännskadans av spillt kaffe de inte själva dragit över sig?

Nej. Fakta som styrker att det kan anses ansvarslöst att dricka kaffe under amning. Baserat på olycksstatistik. Jag känner en kvinna som blev mkt svårt skadad av varmt kaffe på ett sjukhus - men det räcker kanske inte som skäl att dra in allt kaffedrickande på sjukhus?

Kanske för att de har svårt att ta till sig andra sidans argument? Kanske för att de har en moraliserande ton? Vem vet?
Jo att man reagerar för vad man uppfattar som moraliserande kan jag ha förståelse för. Det var snarare alla inlägg i stil med "nu har det väl gått för långt" som jag förundras över. De inläggen verkade snarast reagera över tesen "att det är olämpligt att dricka (för) varm dryck under tiden man ammar" än vara en reaktion över ngn enskilds inlägg i debatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka