Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det fingervarmt dvs ej varmare än vattnet man badar bebisen i så är det ju ingen fara. Då kan du ju lugnt fortsätta att dricka ditt kaffe.Jag ska mäta temperaturen på kaffet i morgon. Skulle inte få för mig att hantera heta drycker i närheten av barnet men kaffet är inte hett. Jag kan dricka stora klunkar utan att det känns för varmt så det känns osannolikt att det skulle kunna brännas på huden.
Snarare är det ditt barn som tar risken
Skulle aldrig falla mig in att dricka varm dryck medan jag ammade. Jag klarade att hålla mig den stunden, allra helst eftersom jag själv spillt på mig (det var inte heller min plan) och vet hur fruktansvärt ont det gör. Skulle aldrig vilja utsätta min lilla bebis för det?
Alltså, jag kan inte låta bli att småle åt den här tråden. Man ska alltså inte ens få dricka kaffe/te som småbarnsförälder - och detta påpekat av samma personer (ej specifikt du) som i andra trådar hävdat att absolut inget förändras när man blir förälder, och att man aldrig behöver göra några kännbara uppoffringar.
Ja, det är din säkerhetsbedömning. Men du kan ju låta andra föräldrar göra sina utan att du moraliserar över dem när de berättar att de dricker te när de ammar.Det finns tre saker jag inte tummar på. Det första är alltid bilbälte i bilen. Det andra är hjälm på vid cykling och det tredje är aldrig varma drycker när man hanterar barn.
Den enkla anledningen till det är att det är så enkla saker att göra och för att jag har sett konsekvenserna av vad som händer om man slarvar med det.
Totalt onödiga konsekvenser av olyckor som orsakat livslångt lidande för barnen. Den yngsta var tre månader och den som fick varmt kaffe på sig. Jag var med när det hände. Minnet av den hjärtskärande gråten hade jag gärna varit utan.
Det är snäppet varmare än fingervarmt. Och ja jag har ju mjölk i för att det ska bli lagom varmt att dricka . Dricker nästan aldrig te för det är så varmtÄr det fingervarmt dvs ej varmare än vattnet man badar bebisen i så är det ju ingen fara. Då kan du ju lugnt fortsätta att dricka ditt kaffe.
Men är det verkligen gott att dricka så fisljummet kaffe?
Det är väl inte någon speciellt stor "uppoffring" att vänta med sitt kaffe en liten stund.
Varför skulle jag inte kunna moralisera över det? Speciellt när jag vet hur illa det kan gå. Det är dumt att hantera varma drycker samtidigt som man ammar. Och dessutom helt onödigt. Så farligt är det inte att vänta med att dricka något varmt tills man ammat klart.Ja, det är din säkerhetsbedömning. Men du kan ju låta andra föräldrar göra sina utan att du moraliserar över dem när de berättar att de dricker te när de ammar.
Nä det har ju aldrig hänt i världshistorien att någon har tappat eller vält en kaffemugg. Eller en liten hand eller fot som råkar slå till muggen man håller i handen så man tappar den.När mitt barn brände sig gick det till exakt såsom Mandalaki förklarar i sitt inlägg. Det är alltså inte kaffedrickande mammor som hotar små barns hälsa, utan det faktum att klättrande småbarn lätt når upp till varma plattor och andra elektriska apparater. Min lille son tog en stol och klättrade upp på och nådde på så sätt en varm spishäll där han brände sitt finger (inte allvarligt, men ändå). Kaffe och te i vanliga muggar kan man ställa där barnet inte når dem (de ammar ju, så man vet ju var de är) och tyvärr - skulle jag säga - så kallnar muggar med kaffe och te fortare än man hunnit sörpla i sig innehållet.
Men om jag ser till mig själv så var ju jag medveten om risken för spill på barn. Jag hade VÄLDIGT mycket mjölk i teet så det var inte särskilt varmt, jag fyllde inte hela vägen till kanten och jag höll i koppen hårt. Dessutom vred jag huvudet åt sidan och drack "bredvid mig". Jag kunde bli sittande i uppemot 40-60 minuter och amma min dotter. Ibland med bara någon halvtimmes mellanrum. Herregud, jag ÅT med henne i famnen.Nä det har ju aldrig hänt i världshistorien att någon har tappat eller vält en kaffemugg. Eller en liten hand eller fot som råkar slå till muggen man håller i handen så man tappar den.
Ser inte att man absolut måste dricka kaffe just när man ammar. Läs en bok istället eller titta på tv istället.
Vänta med kaffet en stund? En kännbar förändring? Det låter soså stora problem med ditt kaffedrickande om du tycker det är en kännbar förändring att vänta med kaffet.Alltså, jag kan inte låta bli att småle åt den här tråden. Man ska alltså inte ens få dricka kaffe/te som småbarnsförälder - och detta påpekat av samma personer (ej specifikt du) som i andra trådar hävdat att absolut inget förändras när man blir förälder, och att man aldrig behöver göra några kännbara uppoffringar.
Jag har ammat alla mina fyra barn och alla har varit maratonammare och ammat ofta. Har gjort en massa saker med dom i famnen. Men aldrig intagit varma drycker.Men om jag ser till mig själv så var ju jag medveten om risken för spill på barn. Jag hade VÄLDIGT mycket mjölk i teet så det var inte särskilt varmt, jag fyllde inte hela vägen till kanten och jag höll i koppen hårt. Dessutom vred jag huvudet åt sidan och drack "bredvid mig". Jag kunde bli sittande i uppemot 40-60 minuter och amma min dotter. Ibland med bara någon halvtimmes mellanrum. Herregud, jag ÅT med henne i famnen.
När hon brände sig var hon 4½ och snubblade utomhus hos en vän och tog i med handen i deras wood burner som var igång. Världens mest random olycka.
Och där tycker vi olika helt enkelt. Jag bedömde att jag klarade av att göra det på ett säkert sätt, vilket i efterhand visade sig stämma med tanke på att jag inte spillde på nåt av barnen.Finns ju absolut ingen anledning till att man absolut måste dricka något varmt när man har en bebis i famnen. Finns andra tillfällen som passar bättre till det.
Det handlade väl snarast om att du inte hade oturen att råka spilla på barnet.Och där tycker vi olika helt enkelt. Jag bedömde att jag klarade av att göra det på ett säkert sätt, vilket i efterhand visade sig stämma med tanke på att jag inte spillde på nåt av barnen.
Fast nu var ju just frågan i tråden huruvida det var lämpligt att amma och dricka varma drycker- hon har ju inte gått på någon random bara för att...Ja, det är din säkerhetsbedömning. Men du kan ju låta andra föräldrar göra sina utan att du moraliserar över dem när de berättar att de dricker te när de ammar.
Eller så var jag medveten om risken och var försiktig?Det handlade väl snarast om att du inte hade oturen att råka spilla på barnet.