Dricka kaffe medan man ammar?

Är det inte ert gemensamma barn?
Självklart. Liksom att det är vårt gemensamma barn när det föds. Det är ändå jag som till syvende och sist ska vara gravid och ska föda det. Och jag som till syvende och sist ska amma det. Det är JAG när jag använder min kropp för något som bör få bestämma vad som känns bäst för MIG. Om det handlar om en sådan peditess, som det verkligen är, att dricka kaffe när jag ammar det, skulle jag bli mycket frustrerad om min sambo talar om för mig hur jag ska hantera mig, min kropp, mitt barn under den stunden.

Inte i en debatt där TS väljer vinklingen "ok eller oansvarigt?". Det är TS som efterlyser dessa synpunkter. Om du blir provocerad av den typen av uttalanden borde du kanske inte ge dig in i debatten?

Jag blir mest förvånad - om och om igen - över hur små saker människor kan haka upp sig på med svepskälet "det kan skada barnet", bara för att få en anledning att tala om för andra föräldrar att de är oansvariga. I detta fall en kopp kaffe. En kopp kaffe!! Samma människor som i nästa ögonblick sadlar sina hästar och rider ut i skogen, eller glatt slänger upp dottern på en ponny (men hon har ju hjälm och säkerhetsväst!), eller sätter sig i bilen och kör på motorvägen. Nemas problemas. Det är klart att det alltid finns en risk att man kan skada sig här i livet. Men lite perspektiv tack.

Jag blir mest förvånad - om och om igen - över hur små saker människor kan haka upp sig på med svepskälet "det kan skada barnet", bara för att få en anledning att tala om för andra föräldrar att de är oansvariga. I detta fall en kopp kaffe. En kopp kaffe!! Samma människor som i nästa ögonblick sadlar sina hästar och rider ut i skogen, eller glatt slänger upp dottern på en ponny (men hon har ju hjälm och säkerhetsväst!), eller sätter sig i bilen och kör på motorvägen. Nemas problemas. Det är klart att det alltid finns en risk att man kan skada sig här i livet. Men lite perspektiv tack.
Javisst! Vi som tycker det är olämpligt att dricka varma drycker under tiden man ammar har bara suttit i kulisserna och väntat på chansen att få berätta för andra föräldrar att de är oansvariga! Halleluja här fick vi ÄNTLIGEN chansen!!

Javisst! Vi som tycker det är olämpligt att dricka varma drycker under tiden man ammar har bara suttit i kulisserna och väntat på chansen att få berätta för andra föräldrar att de är oansvariga! Halleluja här fick vi ÄNTLIGEN chansen!!

Ni har sannerligen tagit den i alla fall! :) Har du tur så har du räddat ett barn i dag. Du får väl tänka så.

Jag håller med @Matmissbrukaren. Om sambo uttrycker oro kan man väl gå en gyllene medelväg och skaffa en slags resemugg. Kaffet håller sig varmt längre, man minskar risken att spilla och sambon slipper oro. Det är trots allt sambons barn också och det är väl fint att han tänker på barnet. Det gäller väl all barnuppfostran/tänk kring barnet. Man är två om saken.
Att dra det så långt som att sambon försöker bestämma över någons kropp blir ju bara helt urspårat.

Nåväl. Den här tråden visar ju att man inte ska komma emellan en kvinna och hennes kaffe iaf.

Vilket av mina inlägg tänker du på då?

Jag kan inte se att något av dina inlägg sätter den här "risken" i något vettigt perspektiv. Jag efterlyser lite vett och sans. Hur farligt är det här heta kaffet, egentligen? Hur olämpligt är det att dricka kaffe, om man jämför med andra aktiviteter som vi gör med våra barn? Är det värre än att låta barnet bada badkar (under uppsikt givetvis)? Är det värre än att sätta bebisen i en bilbarnstol? Är det värre än att låta barnet åka kundvagn i affären?

Allt vi gör innebär en viss risk. Utan risker vore livet inte värt att leva. Så om man ska avråda från aktiviteter, tycker jag att det är lite bra att ha på fötterna.

Jag kan inte se att något av dina inlägg sätter den här "risken" i något vettigt perspektiv. Jag efterlyser lite vett och sans. Hur farligt är det här heta kaffet, egentligen? Hur olämpligt är det att dricka kaffe, om man jämför med andra aktiviteter som vi gör med våra barn? Är det värre än att låta barnet bada badkar (under uppsikt givetvis)? Är det värre än att sätta bebisen i en bilbarnstol? Är det värre än att låta barnet åka kundvagn i affären?

Allt vi gör innebär en viss risk. Utan risker vore livet inte värt att leva. Så om man ska avråda från aktiviteter, tycker jag att det är lite bra att ha på fötterna.
Fast det fick du/vi uppgift på i ett av de tidiga inläggen i diskussionen att spädbarn kan ådra sig brännskador vid 44 grader. Det finns väl ingen anledning att utveckla det ngt ytterligare eller för den delen påminna om det? Vad mer än så behövs för att få ha en avvikande åsikt gentemot dig? Om barnet kan ådra sig brännskador vid så låga temperaturer är det väl inte så förvånande att vissa tycker det är olämpligt.

MEN nu var det ju dock inte huruvida jag har belägg för att tycka det är olämpligt eller ej utan i vilket av mina inlägg som jag tagit chansen att äntligen få berätta för andra föräldrar att de är oansvariga? Och som jag uppenbarligen lyckats såväl med att jag kanske lyckats rädda ett barn!

Fast det fick du/vi uppgift på i ett av de tidiga inläggen i diskussionen att spädbarn kan ådra sig brännskador vid 44 grader.
Vet du ens säkert att det förhåller sig så? Under vilka omständigheter får barn brännskador vid 44 grader? (Det är alltså ungefär samma temperatur som degvätska vid bakning - långt svalare alltså än varmvattnet i en vanlig kran, som brukar vara max 60 grader! )

Vet du ens säkert att det förhåller sig så? Under vilka omständigheter får barn brännskador vid 44 grader? (Det är alltså ungefär samma temperatur som degvätska vid bakning - långt svalare alltså än varmvattnet i en vanlig kran, som brukar vara max 60 grader! )

Att temperaturer runt 45 grader kan ge brännskador har jag läst i ett läkarutlåtande i ett rättsfall där en tvååring skållats med varmt vatten. Dock krävs det längre exponering ju svalare vattnet är. Exakt var de olika gränserna går gällande temperatur och tid är dock svåra att definiera, som jag förstår det.

Citat från domen:

"På ett så litet barn som L.E. räcker det med att vattnet hållit 55 grader för att en sådan här brännskada skulle ha uppstått, även 45 grader skulle kunnat räcka. Det är svårt att bedöma hur lång exponering som krävts för att denna skada skulle ha uppstått. Det kan ha krävts mindre än en minut."

Att temperaturer runt 45 grader kan ge brännskador har jag läst i ett läkarutlåtande i ett rättsfall där en tvååring skållats med varmt vatten. Dock krävs det längre exponering ju svalare vattnet är.

Får man fråga om omständigheterna i det fallet? Badade barnet i varmt vatten?

Får man fråga om omständigheterna i det fallet? Badade barnet i varmt vatten?

Omständigheterna är väl inte helt klarlagda, kan man väl säga (de två tilltalade skyllde rakt av på varandra). Skadan var på handen och teorin är att antingen mamman eller mammans doppade handen i varmt vatten (och eventuellt höll kvar handen där). Skadan var av typen djup läderhudsbrånnskada, dvs en av de allvarligare brännskadorna (går brännskadan djupare än så slås nerverna ut).

Oerhört många fler barn skadas varje år i ridolyckor än får brännskador. Ändå ser jag aldrig någon diskussion som denna i trådar som handlar om ridande barn.

Omständigheterna är väl inte helt klarlagda, kan man väl säga (de två tilltalade skyllde rakt av på varandra). Skadan var på handen och teorin är att antingen mamman eller mammans doppade handen i varmt vatten (och eventuellt höll kvar handen där). Skadan var av typen djup läderhudsbrånnskada, dvs en av de allvarligare brännskadorna (går brännskadan djupare än så slås nerverna ut).

Jag tänker så här: OM man vill skada ett barn, så kan man göra det med nästan vad som helst. Likaså om man helt saknar beskyddarinstinkt att ta hand om sitt barn. Det är inte vattnet som är problemet, eller gradtalet. Tvingar jag mitt barns hand i iskallt vatten en längre stund riskerar bebisen att få köldskador - det är också farligt under extrema omständigheter. Men jag tror inte att den farhågan är aktuell i denna tråden. Jag tror att samtliga föräldrar som dricker te och kaffe i den här tråden är normalt fungerande människor som, i de fall olyckan är framme, genast tar hand om sitt barn och gör allt i sin makt för att minska skadan eller tillkallar läkarvård. Då får barnen mycket sällan så allvarliga men som i det rättsfall du citerar. Jag tror att i stället för att sätta upp "regler" för kaffedrickande eller liknande aktiviteter bör vi ha tilltro till vår förmåga att ta hand om våra barn.

Jag har ammat tre barn i sammanlagt 4.5 år. Jag har druckit kaffe, te, varm choklad, ätit middag, gått på toaletten och sovit oändligt många nätter samtidigt som jag ammat. Det värsta som har hänt är att barnet fått makaroner i håret. Min sambo har heller aldrig yppat ett ord om att det vore olämpligt att jag gjorde något av dessa.

Nu har inte min bebis kommit ut ännu (bf om 4dagar..) men jag tänker lite såhär.
Även små barn har ju/väl(?!) en dagsform, ligger den och "gosammar" lugnt och stilla så är det väl ingen fara att dricka en kopp kaffe/te i godan ro. Men om ungen har en dag när den vevar skriker och spjärnar så sitter man väl ändå inte och försöker balansera en kopp samtidigt?! Alla normala människor får man väl anta använder sej av sunt förnuft?
Eller måste man ha en regelbok att följa för att det ska fungera?
Sen är det väl en toppenbra idé att använda en mugg med lock, då håller kaffet/te't eller vad det än är i muggen dessutom värmen bättre samtidigt som bebis är lite mer skyddad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka