Nu sover min bebis så jag har hunnit dricka varmt kaffe (mina mått mätt) och äta en muffin, ensam. Har lite kvar att göra innan hon vaknar så jag ska svara snabbt innan jag läst resten av tråden. Ett par sidor kvar så jag kanske har missat något inlägg av värde.
Jag känner såhär: pappan har en oro som faktiskt inte är orimlig. Hade jag varit pappan och haft en sådan oro som min partner/mamman till vårt barn inte agerat på hade jag känt mig både ledsen och maktlös. Det här är ett problem som kan lösas på ett par olika sätt. Om man vill ha kvar kaffet vid amning (vilket jag förutsätter) kan man
1. Tempa kaffet till en temperatur som inte är hela världen att barnet får på sig
2. Använda en spillfri mugg (det finns de som faktiskt inte läcker också!)
3. Göra en annan variant av kaffe som inte smakar konstigt att dricka kallt.
Jag själv föredrar kaffet åtminstone lite ljummet men det slutar alltid med att kaffet är kallt när barnen är vakna ändå för jag ställer koppen högt upp, gör något, glömmer bort kaffet och sen hittar det en halvtimme senare och tänker "just det!" och sveper det innan jag hastar vidare
jag har druckit ljummet/kallt kaffe medan jag ammat men har varit rädd att spilla så det har nog absolut hållit en OK temperatur för att hälla över ett barn. Bebis på någon månad eller så rör sig inte särskilt mycket. Jag hade idag med en 7 mån bebis inte druckit kaffe ur en kopp när jag haft barnet i famnen eftersom att barnet är starkt och gör hastiga rörelser faktiskt. Det känns inte riktigt OK. Dock blir barnen ofta med ökad styrka mer intresserade av att tillbringa tid i gåvagn eller på golvet så jag får absolut tid att dricka lite kaffe.
Så, hade min partner oroat sig över min riskbedömning och det inte varit helt uppåt väggarna i stil med res dig inte med barnet i famnen för du kan få en stroke och ramla på barnet hade jag faktiskt försökt att bemöta det på ett sätt partnern och jag kunnat vara OK med. För mig hade det känts viktigare att partnern blivit nöjd men då är inte detta ett jättekänsligt ämne för mig. Jag är helt ok med svalare kaffe.