Dricka kaffe medan man ammar?

Jag dricker inte ens kaffe så jag har så svårt att förstå att det kan vara så heligt.
För mig är det inte heligt med kaffe men har jag varit sugen på kaffe har jag druckit det medan jag ammat. Jag har även ätit, öppnat dörren, lagat mat, sett på tv, surfat, klappat katten, sovit och säkert nåt mer medan jag ammat. Sen är jag alltid försiktig runt och med mitt barn men jag undviker få saker, tvärtom är hon med på det mesta.

Fast att använda en säkrare mugg är ganska simpelt tänker jag, om det nu kan lugna barnafadern? Det är ju liksom ingen jättestor uppoffring eller kritik mot en själv som person eller förälder för att pappan är rädd om barnet och ber om en enkel förändring.

Det är ju en risk att leva överhuvudtaget om man ska dra det till sin spets, men att göra enkla saker för att lugna varandra hade enligt mig känts bra. Varför strida föräldrar emellan om simpla saker man kan göra bättre liksom?
Pappan ber inte om att hon ska ha en säker mugg. Pappan ber om att hon inte ska dricka kaffe i samband med amning. Jag har JÄKLIGT svårt att se det dikterandet. Faktiskt.

För mig är det inte heligt med kaffe men har jag varit sugen på kaffe har jag druckit det medan jag ammat. Jag har även ätit, öppnat dörren, lagat mat, sett på tv, surfat, klappat katten, sovit och säkert nåt mer medan jag ammat. Sen är jag alltid försiktig runt och med mitt barn men jag undviker få saker, tvärtom är hon med på det mesta.
För mig var det heligt med kaffe. Med en kolikson som skrek 23 timmar om dygnet och var i famnen ALLA 24 timmar för att vara nöjd, oftast fick man gå runt och gunga honom för magen, var just amningen den enda tid som jag ens hade möjlighet att dricka kaffe, eftersom det var i princip den enda tiden jag var helt stilla och sonen var nöjd. TUR att min man förstod det. Kaffet var det som höll mig vaken. Men visst. Bättre kanske att somna som förälder :angel:

Om man gör/inte gör något med barnet som den andra föräldern inte tycker känns okej, är det då en så fruktansvärd förolämpning/uppoffring att tillmötesgå sin partner när det i detta fall är ganska simpelt?
Jag skulle göra en mycket större diskussion av det. För min del handlar det om att jag agerar utifrån mitt omdöme och att jag tar för givet att partner agerar utifrån sitt. Utgångsläget är att om partner inte vågar lita på mitt omdöme när det gäller barnen (till exempel), så var det dels feltänkt av partner att få barn med mig från början, dels har vi ett slags relationskris på halsen eftersom partner inte litar på mig.

Lösningen är under inga omständigheter att jag "lyder" partner eller att jag gör något för att "hålla partner lugn". Partner får själv ta ansvar för sina känslor så sköter jag mina. Att jag skulle "tillmötesgå" partner, skulle i mitt fall varken jag eller partner vara nöjda med.

Men givetvis är det fullt möjligt att partner har goda argument, och att jag efter att ha hört dem ändrar uppfattning. Men så verkar det inte se ut hemma hos TS i den här frågan.

Nu har jag inte barn och planerar heller aldrig att skaffa så jag kanske ska vara tyst. Dock måste jag säga att jag blir lite rädd för allt dömande man verkar råka ut för som förälder. Om jag någonsin skulle få för mig att skaffa barn skulle jag aldrig våga lufta vad jag gör och inte av rädsla för vad folk ska tycka. Det verkar finnas alla möjliga och omöjliga saker som skadar och kan ge det stackars barnet men för livet.

Det däremot, låter vansinnigt.
Inte helt egentligen, kika i en vanlig slalombacke och se hur många som åker med babyn på ryggen. Verkar som att folk tycker det är ganska normalt.

(Jag tycker inte det, om ingen olycka sker kan det ju förfrysa händer och fötter. Skulle inte rida med bärsjal heller. Men folk i allmänhet verkar inte tycka det är vansinnigt. Själv ser jag ju risken med att dricka te med barn i famnen som -det kommer definitivt att hända att jag spiller och dödsrisken med 5 dl skållhett vatten är hög, medan ett eventuellt ridande med bärsjal som -det kommer kanske hända att hästen får panik och vi ramlar av och dödsrisken är medelhög. Båda riskerna är för stora för mig, men andra gör andra bedömningar.)

Nu sover min bebis så jag har hunnit dricka varmt kaffe (mina mått mätt) och äta en muffin, ensam. Har lite kvar att göra innan hon vaknar så jag ska svara snabbt innan jag läst resten av tråden. Ett par sidor kvar så jag kanske har missat något inlägg av värde.

Jag känner såhär: pappan har en oro som faktiskt inte är orimlig. Hade jag varit pappan och haft en sådan oro som min partner/mamman till vårt barn inte agerat på hade jag känt mig både ledsen och maktlös. Det här är ett problem som kan lösas på ett par olika sätt. Om man vill ha kvar kaffet vid amning (vilket jag förutsätter) kan man
1. Tempa kaffet till en temperatur som inte är hela världen att barnet får på sig
2. Använda en spillfri mugg (det finns de som faktiskt inte läcker också!)
3. Göra en annan variant av kaffe som inte smakar konstigt att dricka kallt.

Jag själv föredrar kaffet åtminstone lite ljummet men det slutar alltid med att kaffet är kallt när barnen är vakna ändå för jag ställer koppen högt upp, gör något, glömmer bort kaffet och sen hittar det en halvtimme senare och tänker "just det!" och sveper det innan jag hastar vidare :D jag har druckit ljummet/kallt kaffe medan jag ammat men har varit rädd att spilla så det har nog absolut hållit en OK temperatur för att hälla över ett barn. Bebis på någon månad eller så rör sig inte särskilt mycket. Jag hade idag med en 7 mån bebis inte druckit kaffe ur en kopp när jag haft barnet i famnen eftersom att barnet är starkt och gör hastiga rörelser faktiskt. Det känns inte riktigt OK. Dock blir barnen ofta med ökad styrka mer intresserade av att tillbringa tid i gåvagn eller på golvet så jag får absolut tid att dricka lite kaffe.

Så, hade min partner oroat sig över min riskbedömning och det inte varit helt uppåt väggarna i stil med res dig inte med barnet i famnen för du kan få en stroke och ramla på barnet hade jag faktiskt försökt att bemöta det på ett sätt partnern och jag kunnat vara OK med. För mig hade det känts viktigare att partnern blivit nöjd men då är inte detta ett jättekänsligt ämne för mig. Jag är helt ok med svalare kaffe.

Särskilt inte som han slipper allt vad ammande heter...

Det är ett fritt val att amma. Vill du inte så behöver du inte. Så kan pappan mata med så det argumentet kan du sopa under mattan. Så blir det lite mer jämställt om vi nu ska dra in den diskussionen med.

Nu sover min bebis så jag har hunnit dricka varmt kaffe (mina mått mätt) och äta en muffin, ensam. Har lite kvar att göra innan hon vaknar så jag ska svara snabbt innan jag läst resten av tråden. Ett par sidor kvar så jag kanske har missat något inlägg av värde.

Jag känner såhär: pappan har en oro som faktiskt inte är orimlig. Hade jag varit pappan och haft en sådan oro som min partner/mamman till vårt barn inte agerat på hade jag känt mig både ledsen och maktlös. Det här är ett problem som kan lösas på ett par olika sätt. Om man vill ha kvar kaffet vid amning (vilket jag förutsätter) kan man
1. Tempa kaffet till en temperatur som inte är hela världen att barnet får på sig
2. Använda en spillfri mugg (det finns de som faktiskt inte läcker också!)
3. Göra en annan variant av kaffe som inte smakar konstigt att dricka kallt.

Jag själv föredrar kaffet åtminstone lite ljummet men det slutar alltid med att kaffet är kallt när barnen är vakna ändå för jag ställer koppen högt upp, gör något, glömmer bort kaffet och sen hittar det en halvtimme senare och tänker "just det!" och sveper det innan jag hastar vidare :D jag har druckit ljummet/kallt kaffe medan jag ammat men har varit rädd att spilla så det har nog absolut hållit en OK temperatur för att hälla över ett barn. Bebis på någon månad eller så rör sig inte särskilt mycket. Jag hade idag med en 7 mån bebis inte druckit kaffe ur en kopp när jag haft barnet i famnen eftersom att barnet är starkt och gör hastiga rörelser faktiskt. Det känns inte riktigt OK. Dock blir barnen ofta med ökad styrka mer intresserade av att tillbringa tid i gåvagn eller på golvet så jag får absolut tid att dricka lite kaffe.

Så, hade min partner oroat sig över min riskbedömning och det inte varit helt uppåt väggarna i stil med res dig inte med barnet i famnen för du kan få en stroke och ramla på barnet hade jag faktiskt försökt att bemöta det på ett sätt partnern och jag kunnat vara OK med. För mig hade det känts viktigare att partnern blivit nöjd men då är inte detta ett jättekänsligt ämne för mig. Jag är helt ok med svalare kaffe.

Känner lite som dig.
Jag drack kaffe medan jag ammade men tog det försiktigt. Men hade min man sagt att han var orolig och tyckte det var en dum risk så hade jag ju fått tänka om och sett någon annan lösning, för mig är kaffe heligt ;)
Hade jag uttryckt oro till honom för något han gjorde tillsammans med barnet så vill jag ju att han också förstår mig. Man måste ju få säga sånt till varann och ha en öppen dialog utan att se det som att den andre automatiskt inte litar på ens omdöme. Alla gör vi saker som man kanske inte tänkt igenom riskerna kring och då är det väl bra att om den andre blir orolig får säga det och att man pratar med varann.
Så gör vi i den här familjen iallafall utan att bråka och bli sura på varandra.

Det är en sak att ha en åsikt och diskutera, en annan att säga till den andra vad den ska göra.

Matmissbrukaren, ge flaska röjer väl knappast undan problemet. Det är ju inte amningen utan ett barn i famnen som är problemet?

Det är en sak att ha en åsikt och diskutera, en annan att säga till den andra vad den ska göra.

Matmissbrukaren, ge flaska röjer väl knappast undan problemet. Det är ju inte amningen utan ett barn i famnen som är problemet?

Jodå, det röjer väl undan "problemet". Det går mycket snabbare för barnet att äta ur flaska och sen behöver man två händer om man inte låter ungen hålla flaskan själv.
Så det löser sig ju automatiskt då ju :up:

Ja, jag förlöjligar det här, för det är så jävla löjligt att folk ska hålla på sin rätt utan att ens vilja ta hänsyn till vad den andra föräldern känner.
Hon nämnde ordet slippa amma. Låter som hon tycker det är en uppoffring att göra det. Men ge på flaska då så slipper du amma och du kan dricka ditt kaffe medans pappan matar.
Fattar inte ens att tråden kunde bli så här lång. Folk borde börja visa lite respekt för de andra föräldern låter det som hos vissa här eller mamman har alltid veto i en sån här situation? :wtf:

@Amha

Min från Espresso House har aldrig läckt. Den är så bra så jag köpte en till för en vecka sen av nya modellen och den funkar fint den med.

Pappan ber inte om att hon ska ha en säker mugg. Pappan ber om att hon inte ska dricka kaffe i samband med amning. Jag har JÄKLIGT svårt att se det dikterandet. Faktiskt.
Jag ser ingenstans i trådstarten om att pappan ratar en säker mugg som alternativ :confused: Jag har bara läst att han är orolig för att TS ska spilla. En spillsäker mugg tar ju bort den risken. Men du kanske vet nåt som jag inte vet.

Jag ser ingenstans i trådstarten om att pappan ratar en säker mugg som alternativ :confused: Jag har bara läst att han är orolig för att TS ska spilla. En spillsäker mugg tar ju bort den risken. Men du kanske vet nåt som jag inte vet.
"Min sambo har hakat upp sig på att jag dricker kaffe medan jag ammar. Han tror att jag kommer spilla kaffe på bebisen och att bebisen kommer bli brännskadad. Jag tycker det verkar högst osannolikt, eftersom jag kan dricka det utan att bränna mig på läpparna. Det är alltså bryggkaffe bryggt på kanna (ej termos) med mjölk i som dessutom fått stå en stund. Gissar att det är typ 40-45 grader?"

Var skriver TS att pappan har efterfrågat en annan mugg? Frågan är inte om jag vet något som inte du vet, frågan är om Du läser in saker i texten som inte står där?

Jodå, det röjer väl undan "problemet". Det går mycket snabbare för barnet att äta ur flaska och sen behöver man två händer om man inte låter ungen hålla flaskan själv.

Ja, jag förlöjligar det här, för det är så jävla löjligt att folk ska hålla på sin rätt utan att ens vilja ta hänsyn till vad den andra föräldern känner.
Hon nämnde ordet slippa amma. Låter som hon tycker det är en uppoffring att göra det. Men ge på flaska då så slipper du amma och du kan dricka ditt kaffe medans pappan matar.
Fattar inte ens att tråden kunde bli så här lång. Folk borde börja visa lite respekt för de andra föräldern låter det som hos vissa här eller mamman har alltid veto i en sån här situation? :wtf:
Jag håller med. Det ÄR löjligt att supermammorna på buke ska slå sig för bröstet och kommentera hur fel de superkassa mammorna som gärna dricker en kopp kaffe i samband med den lugna stund amningen utgör gör. Superlöjligt verkligen. Tänk om alla kan få göra som de vill? Och det får vi ju. Så länge vi gör som supermammorna.

Jag tycker tråden är ett ypperligt bevis på hur skuldbelagda föräldrar blir, särskilt av just andra föräldrar. Tråden återspeglar samhället...

Använder man amningskudde så behövs inte två händer vid flaskmatande :idea:;)

"Min sambo har hakat upp sig på att jag dricker kaffe medan jag ammar. Han tror att jag kommer spilla kaffe på bebisen och att bebisen kommer bli brännskadad. Jag tycker det verkar högst osannolikt, eftersom jag kan dricka det utan att bränna mig på läpparna. Det är alltså bryggkaffe bryggt på kanna (ej termos) med mjölk i som dessutom fått stå en stund. Gissar att det är typ 40-45 grader?"

Var skriver TS att pappan har efterfrågat en annan mugg? Frågan är inte om jag vet något som inte du vet, frågan är om Du läser in saker i texten som inte står där?
Nej jag tycker du läser in saker som inte står där. Står t.ex. ingenstans att han sagt till TS att sluta dricka kaffe vid ammandet. Han kanske bara uttryckt sin oro. Det är skillnad på "sluta drick kaffe när du ammar" och "jag blir orolig för att du ska spilla".
Står heller inte om han har föreslagit annan mugg eller inte. Så det vet vi inte. Men du verkar veta "sambon har inte bett om annan mugg",. Det kanske han har gett som förslag.

Nej jag tycker du läser in saker som inte står där. Står t.ex. ingenstans att han sagt till TS att sluta dricka kaffe vid ammandet. Han kanske bara uttryckt sin oro. Det är skillnad på "sluta drick kaffe när du ammar" och "jag blir orolig för att du ska spilla".
Står heller inte om han har föreslagit annan mugg eller inte. Så det vet vi inte. Men du verkar veta "sambon har inte bett om annan mugg",. Det kanske han har gett som förslag.
Och du verkar veta att han bett om en mugg eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka