Dricka kaffe medan man ammar?

Och här moraliserar du över dom som valt att inte amma eller ens kunnat!
Bättre att amma, tack så mycket för den kängan :(
Men jösses! Det finns väl en massa saker som vore bättre på alla möjliga sätt, men som de flesta av oss ändå inte gör. Eller bara gör några få av. Om någon tex säger att det är bättre att konditionsträna än att inte göra det, så är väl det ingen känga mot mig som inte konditionstränar?

Så där lättkränkt kan du ju inte vara, det blir ju skitjobbigt för dig.

Det leder inte någonstans. Att det finns andra risker i livet där människor gör olika riskbedömningar leder ju inte till att jag plötsligt ska vända och tycka att det är lämpligt att dricka varmt när man ammar. Jag förstår att det är ditt mission att få mig att tycka det, men tyvärr.

Jag har inga förhoppningar eller önskemål om att få dig att ändra uppfattning. Jag vet ju redan ungefär hur du resonerar: Sådant som andra gillar att göra, som du själv inte ser någon poäng med, är onödiga risker. Sådant du själv väljer att göra, eller låter dit barn göra, trots uppenbara risker, "faller utanför". Det är Panama-klass på den retoriken.

Vilken tråd alltså!

Diktatormorsorna som vägrar kompromissa med valet av en kaffekopp. Ni hör troligtvis inte hur löjliga ni låter som gnäller över en sån simpel sak och dessutom väljer att köra över eran partner. Ja, jag är ju glad att jag inte är gift med er i alla fall som anser er ha veto i det ni gör med erat gemensamma barn.
Vad hände med att PRATA med varandra och inte bara köra över? Ord som aldrig i helvete används över valet av en kaffekopp :crazy:

Jag hade inte tänkt ge mig in i diskussionen eftersom det alltid slutar med personliga påhopp som även den här tråden börjar fyllas av, som att folk saknar läsförmåga bla, så jag tänker bege mig innan det går för långt som vanligt.

Jag har inga förhoppningar eller önskemål om att få dig att ändra uppfattning. Jag vet ju redan ungefär hur du resonerar: Sådant som andra gillar att göra, som du själv inte ser någon poäng med, är onödiga risker. Sådant du själv väljer att göra, eller låter dit barn göra, trots uppenbara risker, "faller utanför". Det är Panama-klass på den retoriken.
Det är snarare så att du har svårt att acceptera att det finns dem som tycker att ditt val är olämpligt.

• Gilla
Reactions: MM
Vilken tråd alltså!

Diktatormorsorna som vägrar kompromissa med valet av en kaffekopp. Ni hör troligtvis inte hur löjliga ni låter som gnäller över en sån simpel sak och dessutom väljer att köra över eran partner. Ja, jag är ju glad att jag inte är gift med er i alla fall som anser er ha veto i det ni gör med erat gemensamma barn.
Vad hände med att PRATA med varandra och inte bara köra över? Ord som aldrig i helvete används över valet av en kaffekopp :crazy:

Jag hade inte tänkt ge mig in i diskussionen eftersom det alltid slutar med personliga påhopp som även den här tråden börjar fyllas av, som att folk saknar läsförmåga bla, så jag tänker bege mig innan det går för långt som vanligt.
Jodå vi PRATADE. Men kaffekoppen var inget problem alls för oss. Så det pratade vi inte om alls - eftersom sambon ansåg att det var upp till mig att dricka kaffe när jag ammade. "Supermorsor" som däremot tror att allt de själva gör är så jädra bra och om andra gör andra saker så är det automatiskt dåligt, ärligt talat. Storebrorskomplex kanske?

Det är snarare så att du har svårt att acceptera att det finns dem som tycker att ditt val är olämpligt.

Det får du gärna tycka. Men du måste väl förstå att det finns ett slags objektivitet i den här diskussionen, som baseras på sannolikheter? Sannolikheten att du skadar dig allvarligt i en ridolycka är relativt hög, eller att du råkar ut för en kollision i trafiken. Betydligt högre än att mitt barn skadas allvarligt av en kopp te. Det är bara är så, strikt matematiskt. Då får man väl ställa den risken i proportion till vad man får ut av aktiviteten - och vad jag får ut av att dricka te kan väl inte du bedöma? På samma sätt som jag inte kan bedöma hur viktig ridningen eller bilkörningen är för dig. Förstår du?

Jodå vi PRATADE. Men kaffekoppen var inget problem alls för oss. Så det pratade vi inte om alls - eftersom sambon ansåg att det var upp till mig att dricka kaffe när jag ammade. "Supermorsor" som däremot tror att allt de själva gör är så jädra bra och om andra gör andra saker så är det automatiskt dåligt, ärligt talat. Storebrorskomplex kanske?

Vi har helt missat att diskutera te. Vi har bara pratat om min mans stora last, cola light, som den lille är lite för tänd på, enligt min bedömning.

Det får du gärna tycka. Men du måste väl förstå att det finns ett slags objektivitet i den här diskussionen, som baseras på sannolikheter? Sannolikheten att du skadar dig allvarligt i en ridolycka är relativt hög, eller att du råkar ut för en kollision i trafiken. Betydligt högre än att mitt barn skadas allvarligt av en kopp te. Det är bara är så, strikt matematiskt. Då får man väl ställa den risken i proportion till vad man får ut av aktiviteten - och vad jag får ut av att dricka te kan väl inte du bedöma? På samma sätt som jag inte kan bedöma hur viktig ridningen eller bilkörningen är för dig. Förstår du?
Det skulle jag säga beror på omständigheterna egentligen. Sannolikheten för att jag skulle tappat en kopp te över min son när jag ammade, på det viset jag ammade, tillbakalutad i en soffa, bedömde jag som mycket hög som sagt, typ 30% per gång eller så, och vidare bedömde jag sannolikheten för att han skulle skada sig och åka ambulans om jag väl välte koppen som 100% det var helt enkelt en väldigt mycket större sannolikhet och risk än att jag skulle ramla av en häst. Så folk bedömer utifrån olika omständigheter ;) det är inte så att vissa är överförsiktiga idioter. (för mig var det högre risk än att rida med bärsele, åka slalom med babybjörn, låta femåringen cykla utan hjälm, lämna bebin på skötbordet och hämta en blöja osv osv saker jag iofs inte heller gjorde.)

En hel stor mugg hett kaffe över en bebis bedömer jag som nära 100% ambulansrisk helt enkelt. Speciellt om bebisen har kläder på sig som tar tid att få av. Men som sagt, ts kanske dricker en liten kopp ljummet kaffe vid ett bord, då är ju saken en hel annan, typ nästan ingen risk. Då kan hon väl säga det till sin man bara.

Jag tycker fortfarande att det är jättemärkligt att folk här på förälder tycker att det är närapå skilsmässa om mannen inte lyssnar när man säger till om att inte lämna bebisen på skötbordet eller inte har filt på i vagnen på promenad. Men om mamman dricker hett kaffe och ammar så får han inte säga någonting, för hon är faktiskt en Moder.

Nu tycker jag inte att man ska lämna bebisen på skötbordet och hämta en blöja heller. Men hittils har aldrig någonsin någon i en tråd här argumenterat att -det gör jag alltid och det går så bra så. Om min man sa till så vore det ett helt galet inskränkande på mina modersrättigheter.

Senast ändrad:
Vilken tråd alltså!

Jag tycker att det löjliga i tråden är det beskäftiga påpekandena direkt till personer: det är ditt barn du utsätter för risk! Varför ta den risken för en kopp kaffe? Är ditt kaffe verkligen heligt? Varför inte läsa en bok istället?

TS ville ha synpunkter, inget fel med det. Men att ge sig på enskilda i de där moraliserande ordalagen är minst sagt irriterande.

Det skulle jag säga beror på omständigheterna egentligen. Sannolikheten för att jag skulle tappat en kopp te över min son när jag ammade, på det viset jag ammade, tillbakalutad i en soffa, bedömde jag som mycket hög som sagt, typ 30% per gång eller så, och vidare bedömde jag sannolikheten för att han skulle skada sig och åka ambulans om jag väl välte koppen som 100% det var helt enkelt en väldigt mycket större sannolikhet och risk än att jag skulle ramla av en häst. Så folk bedömer utifrån olika omständigheter ;) det är inte så att vissa är överförsiktiga idioter.

Ja, men om man nu ska råda folk generellt att inte göra eller göra något, måste man väl göra en generell uppskattning, lämpligen baserad på statistik. Det gör man ju med allt annat - risken att drabbas av en biverkning av medicin, eller vad som helst.

Ja, men om man nu ska råda folk generellt att inte göra eller göra något, måste man väl göra en generell uppskattning, lämpligen baserad på statistik. Det gör man ju med allt annat - risken att drabbas av en biverkning av medicin, eller vad som helst.
Jo men rådet är ju helt rimligt eller hur? "Drick inte hett kaffe/te med barn i famnen". Rådet är hett kaffe, inte "drick inte ljummet kaffe med mjölk". Inte heller "drick inte kaffe, inkluderande Starbucks islatte, med barn i famnen". Så då får man väl vänta med att ta åt sig tills man faktiskt dricker hett kaffe och håller koppen över barnet. Det är ju inget fel på rådet egentligen.

Det är lite som att läsa rådet -lämna inte barnet på skötbordet, inte ens om du bara tar en blöja och vara jätteupprörd för du tar minsann en blöja när barnet ligger på skötbordet men håller en hand på barnet (och har ju därmed inte "lämnat" det)?

Behöver man statistik för att veta att folk kan tappa kaffekoppar och för att veta att bebisar kan dö av att bli svårt skållade?

Jo men rådet är ju helt rimligt eller hur? "Drick inte hett kaffe/te med barn i famnen". Rådet är hett kaffe, inte "drick inte ljummet kaffe med mjölk". Inte heller "drick inte kaffe, inkluderande Starbucks islatte, med barn i famnen". Så då får man väl vänta med att ta åt sig tills man faktiskt dricker hett kaffe och håller koppen över barnet. Det är ju inget fel på rådet egentligen.

Nej, rådet i sig är det inget fel på. Inte rådet att servera mellanmjölk heller, eller fisk tre gånger i veckan, eller vad det nu är som BVC tycker. Men jag känner ingen som följer alla råd, även om de är rimliga.

Nej, rådet i sig är det inget fel på. Inte rådet att servera mellanmjölk heller, eller fisk tre gånger i veckan, eller vad det nu är som BVC tycker. Men jag känner ingen som följer alla råd, även om de är rimliga.
Nej ingen följer ju alla råd, eller ens många. Men ibland är de ju inte så dumma och vissa försöker ju. Jag väljer också mellan råd beroende på omständigheterna.

Men jag gjorde tex en betydligt större uppoffring än att inte dricka te när jag ammade, jag drack inte kaffe och inte svart eller grönt te i nio månader (och åt inte en hel lista av diverse som jag önskade jag kunnat strunta i). Det var hemskt. Jag fick hålla mig till vitt te. (snart får jag göra en uppoffring till, kanske, jag ska överväga att börja cykla med hjälm.)

Det är lite som att läsa rådet -lämna inte barnet på skötbordet, inte ens om du bara tar en blöja och vara jätteupprörd för du tar minsann en blöja när barnet ligger på skötbordet men håller en hand på barnet (och har ju därmed inte "lämnat" det)?

Behöver man statistik för att veta att folk kan tappa kaffekoppar och för att veta att bebisar kan dö av att bli svårt skållade?
Fast de som gett de beskäftiga råden i tråden ställde inga frågor om hett kaffe. De gick loss för att några sa sig dricka te och kaffe när de ammade.

Jag tror att världen skulle bli en smula bättre om folk använde statistik och sannolikheter lite oftare, än att bara gå på oro och känsla. Rädslor är så väldig irrationella. (fast risken är väl uppenbar att det räknas väldigt mkt fel, förstås...)

Ja det tycker jag. Man ska tydligen vända sig vad sambon vill. Jag dricker kaffe när jag ammar. Det skulle jag aldrig någonsin kompromissa med. Aldrig. Då kan han amma själv istället om han ska ha de reglerna. Eller nej just det. Det gick kanske inte.

Han behöver inte amma själv utan kan ge i flaska så kan du dricka kaffet ifred.

Jag tror att världen skulle bli en smula bättre om folk använde statistik och sannolikheter lite oftare, än att bara gå på oro och känsla. Rädslor är så väldig irrationella.
Uhm det är inte en irrationell rädsla att undvika att spilla 5 dl hett vatten över en bebis, när jag vet att jag riskerar spilla det. Höll ju inte bebisen utanför balkongräcket heller trots att det statistiskt sett nog händer sällan att folk tappar bebisar över balkongräcken, jag visste ju att om det hände var det helt säkert närapå dödligt. I jämförelse med cykelhjälm och säkerhetsväst när man rider tycker jag den känns hyperrationell.

Men jag gjorde tex en betydligt större uppoffring än att inte dricka te när jag ammade, jag drack inte kaffe och inte svart eller grönt te i nio månader (och åt inte en hel lista av diverse som jag önskade jag kunnat strunta i). Det var hemskt. Jag fick hålla mig till vitt te.

Jag förstår din princip, men absolut inte varför du inte fick dricka te som du ville. Vet du hur lite substans det ligger bakom den där inte-äta-någonting-listan ? Typ hälften saknar belägg. minst.

Fast de som gett de beskäftiga råden i tråden ställde inga frågor om hett kaffe. De gick loss för att några sa sig dricka te och kaffe när de ammade.
Jo exakt, :D det protesterar jag också mot ;) det kan man se tidigare. Dricka 2 dl ljummen vätska över en bebis är väl nära nollrisk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka