Dricka kaffe medan man ammar?

Jag förstår din princip, men absolut inte varför du inte fick dricka te som du ville. Vet du hur lite substans det ligger bakom den där inte-äta-någonting-listan ? Typ hälften saknar belägg. minst.
Jupp, jag vet precis hur lite substans det ligger bakom inte äta listan. Men jag vet också hur mycket substans det ligger bakom forskningen om att inte dricka koffein under graviditet, trots att det hittills inte hamnat på listan. Så jag tycker inget om vad någon annan gör i den frågan. Men jag prioriterade det framför övrig lista som jag bara var irriterad på men följde bara för att.

Jag dricker ju alltså kannor av te och muggar kaffe. Så de tre rekommenderad möjliga 1,5 dl kopparna som är ok överskrider jag med råge. Med vitt te höll jag mig på gränsen.

Uhm det är inte en irrationell rädsla att undvika att spilla 5 dl hett vatten över en bebis, när jag vet att jag riskerar spilla det.

Okej, if you say so. Jag dricker te jämt och jag har aldrig tappat tevatten över någon annan än min chef. Men jag kanske är någon form av proffs då på att balansera tekoppar.

Okej, if you say so. Jag dricker te jämt och jag har aldrig tappat tevatten över någon annan än min chef. Men jag kanske är någon form av proffs då på att balansera tekoppar.
Nej jag brukar inte tappa heller, men så testade jag inte tillbakalutad i en soffa, långt från soffbordet, med amningskudde och bebis i famnen och ingenstans att ställa den hastigt. Jag brukar alltid luta mig framåt och ta koppen från bordet och stödja den på knät eller dylikt, med en bok i knät, en bok är så mycket mindre och lättare än bebis+stor amningskudde. Jag har faktiskt aldrig tappat en bok över balkongräcket heller, eller en tekopp, även när jag balanserat dem på kanten.

Nja, det är uppenbarligen fler i tråden som lät det som mig. Jag skulle aldrig i hela helvetet kompromissa om det. Om goda argument kommer fram, däribland en mugg, så visst. Men sluta dricka kaffe för att mannen är orolig - aldrig någonsin. Aldrig aldrig någonsin. Ja tråden handlar om att dricka kaffe. Man är inte en dålig förälder om man dricker kaffe. Oavsett vad pappan tycker. Man är inte en dålig förälder om man tar bedövning vid förlossning. Oavsett vad pappan tycker. Och en massa annat. Punkt.
Jag vet inte varför du argumenterar med mig om frågan om huruvida mamma ska få dricka kaffe eller inte. Jag sa ju till dig att jag inte har någon åsikt i frågan om huruvida man ska dricka kaffe eller ej. Då behöver du inte hålla ett tal om att man inte är en dålig förälder om man gör det.

Med den inställningen blir det ju lite trist den dagen pappan gör något man som mamma inte tycker är okej. Man kan inte direkt tycka han ska ändra sitt sätt då om man själv vägrar lyssna på hans oro. Men det får man väl ta då.

En mugg var mitt förslag som kompromiss. En bra medelväg.

Vill bara flika in att jag ÄLSKAR den här tråden och följer den med stort nöje :D
Jag är böjd att hålla med. För en gångs skull vinner Buke över Familjeliv. Det enda jag hittar om "kaffe vid amning" där handlar om huruvida koffein går över i bröstmjölk. Och söker jag istället på "kaffe brännskadad" så hittar jag bara en tråd av en ledsen pappa som suttit med sin bebis i knät när morfar ställde en kaffebricka på bordet som barnet lyckades dra över sig. Och pappan fick tröst, han blev inte avrättad.

Men på Buke, där blir det rättmätigt pisk! :up:

Han behöver inte amma själv utan kan ge i flaska så kan du dricka kaffet ifred.
Den diskussionen har aldrig varit aktuell på grund av ett urbota löjligt ämne. Och jag tror han anser som den mesta forskning att det är bättre att amma om det fungerar. Alltså - en kopp kaffe i samband med amningen är så otroligt liten risk (förutsatt att man då fungerar normalt i motoriken som vuxen, det kanske inte alla gör här inne, det vet ju inte jag) att det uppväger mot att inte amma, det vill säga ge i flaska, alls.

Det får du gärna tycka. Men du måste väl förstå att det finns ett slags objektivitet i den här diskussionen, som baseras på sannolikheter? Sannolikheten att du skadar dig allvarligt i en ridolycka är relativt hög, eller att du råkar ut för en kollision i trafiken. Betydligt högre än att mitt barn skadas allvarligt av en kopp te. Det är bara är så, strikt matematiskt. Då får man väl ställa den risken i proportion till vad man får ut av aktiviteten - och vad jag får ut av att dricka te kan väl inte du bedöma? På samma sätt som jag inte kan bedöma hur viktig ridningen eller bilkörningen är för dig. Förstår du?

Googlar man får man ju en del träffar där vården avråder fr intag av varma drycker, dock med barn i famnen och inte uttryckligen vid amning. På tex 1177 anges följande under rubriken "Säkerhet för barn i olika åldrar"
Het mat eller dryck kan ge brännskador
Man utsätter barnet för risker om man äter eller dricker något varmt med barnet i famnen. Om barnet spritter till kan den heta maten eller drycken komma på barnet, som kan få brännskador på en stor yta av kroppen. Är brännskadan större än barnets egen hand, det vill säga motsvarande handens och fingrarnas yta bör den visas upp på vårdcentralen.

En dylik text finns också under rubriken "Så skyddar du ditt spädbarn".

Om det vore så ovanligt med dessa olyckor som du vill göra gällande så vore det inte troligt att man skulle gå ut med avrådan.

Det här är årets substitut för En Vit Jul För BARNENS Skull-tråden som uteblev sorgligt nog.
Hoppas även på en white-trash-namntråd som kan urarta i en "vad är white trash" respektive "stt kalla nån white trash är white trash om något" kontra statusmarkörer vs "min mormor hette Ängla/Wilda/Juno därför har vi döpt vårt BARN till det UTAN att haka på trender".
Jag älskar det. Allas släktingar har hipsternamn.

Ingen döper sina BARN till Barbro, Margareta och Gun-Britt, eller Sven, Göran och Lennart.

Googlar man får man ju en del träffar där vården avråder fr intag av varma drycker, dock med barn i famnen och inte uttryckligen vid amning. På tex 1177 anges följande under rubriken "Säkerhet för barn i olika åldrar"
Het mat eller dryck kan ge brännskador
Man utsätter barnet för risker om man äter eller dricker något varmt med barnet i famnen. Om barnet spritter till kan den heta maten eller drycken komma på barnet, som kan få brännskador på en stor yta av kroppen. Är brännskadan större än barnets egen hand, det vill säga motsvarande handens och fingrarnas yta bör den visas upp på vårdcentralen.

En dylik text finns också under rubriken "Så skyddar du ditt spädbarn".

Om det vore så ovanligt med dessa olyckor som du vill göra gällande så vore det inte troligt att man skulle gå ut med avrådan.

Då är det lika illa att sitta och amma framför tv:n, BARN under två år ska väl inte utsättas för tv alls.
Man ska sitta i lugn miljö, sjunga pedagogiska sånger och leva på ekologisk, närodlad mat.

Jag kräks på allt fördömande av främst mammor.
Det är tufft ändå med småbarn.

Jag kan väl svara så här, från mitt högst personliga perspektiv som förälder: Jag tror du kan chilla när det gäller "intag av varma drycker och varm mat med barn i famnen". Det finns ingen förälder som jag känner som mer än någonting annat önskar att få äta sin mat ifred. Mitt eget drömscenario är att barnet sitter i sin stol, helst hyfsat stilla, helst ätande sin egen mat, så att jag får en chans att njuta av min tallrik, väldigt gärna varm, helst utan onödigt kladd och dregel och hemskt gärna utan att dela den med vilt fäktande ettåring som har tröttnat på käk för länge sedan. Jag går så långt för att uppleva denna solitude att jag antingen struntar i mat eller lämnar över barnet till någon annan innan jag ens tagit en tugga. Jag kan också tänka mig att använda mutor.

Det finns kanske folk som tycker att det är mysigt att äta med sina toddlers i knät, men jag har hittills inte träffat någon. Amning är ju annorlunda, eftersom man där inte har så stort val.

Ost? Olja, ska det vara!
Men, jag trodde betydligt bättre om dig. Rödvin i grytan är grejen! Det äter jag och vår blivande 3-åring. Hua så oansvarigt. Hon hjälper naturligtvis till att stoppa ner sitt kött i grytan med.

Jag tror att tråden har ett värde. Underhållning: ja men jag tror att båda sidor åtminstone kan ha nytta av att tänka igenom vad den andra sidan försöker få fram. Heta drycker (dvs inte ljumma) är en risk värd att tänka på. Vad man gör med informationen är upp till var och en.

Men, jag trodde betydligt bättre om dig. Rödvin i grytan är grejen! Det äter jag och vår blivande 3-åring. Hua så oansvarigt. Hon hjälper naturligtvis till att stoppa ner sitt kött i grytan med.

Jag tror att tråden har ett värde. Underhållning: ja men jag tror att båda sidor åtminstone kan ha nytta av att tänka igenom vad den andra sidan försöker få fram. Heta drycker (dvs inte ljumma) är en risk värd att tänka på. Vad man gör med informationen är upp till var och en.
Men tror du att folk är dumma i huvudet, verkligen? Tror du verkligen att de behövde den här tråden för att förstå att barn kan få brännskador av het vätska?

Det orimliga i tråden är ju att vissa inte låter andra göra sina egna riskbedömningar. Av det jag sett av småbarnsföräldrar så är deras vardag en enda räcka av sådana. Och sedan kommer inte alla till samma beslut men några ska inte behöva pekpinnas för det.

Känns ändå lite underhållande när flera som raljerar över tråden varit väldigt aktiva i den själva och argumenterat järnet. Självdistans..?

Själv fattar jag fortfarande inte att det kan vara så enormt provocerande när det föreslås att om man ser det som en risk, använd mugg (missat några sidor på mitten av tråden). Jag antar att det kan bero på att det är känsligt för de som ammat med varma drycker o dylikt och aldrig tänkt på eventuella risker? Tydligt är ju att det är extremt överkänsligt med ett "men durå, skulle du göra allt din man vill/ kasta barnet framför tåget/ amning är det enda rätta/ jag hittar INGA bevis för att varma saker är farliga/ barnet kommer dö av kaffe" osv helt sansade, rationella, välgrundade argument :p Hade jag haft kurser i argumentationsteknik hade den här tråden varit guld.

Men tror du att folk är dumma i huvudet, verkligen? Tror du verkligen att de behövde den här tråden för att förstå att barn kan få brännskador av het vätska?

Det orimliga i tråden är ju att vissa inte låter andra göra sina egna riskbedömningar. Av det jag sett av småbarnsföräldrar så är deras vardag en enda räcka av sådana. Och sedan kommer inte alla till samma beslut men några ska inte behöva pekpinnas för det.

Fast det har ifrågasatts i flera inlägg om det är en risk med kaffe etc. Så uppenbarligen fattar inte alla det.

Pekpinnar etc har du kallat det flera ggr, men TS skrev och frågade och användare har svarat vad de tycker. Är det pekpinnar per automatik för dig om man inte håller med just dina argument? Om man som jag m fl skriver att jag tycker att mugg vore väl en bra idé ifall man vill lugna sambon och dessutom eliminera risken om den nu finns- är det pekpinnar? TS har ju frågat efter åsikter.

Känns ändå lite underhållande när flera som raljerar över tråden varit väldigt aktiva i den själva och argumenterat järnet. Självdistans..?

Själv fattar jag fortfarande inte att det kan vara så enormt provocerande när det föreslås att om man ser det som en risk, använd mugg (missat några sidor på mitten av tråden). Jag antar att det kan bero på att det är känsligt för de som ammat med varma drycker o dylikt och aldrig tänkt på eventuella risker? Tydligt är ju att det är extremt överkänsligt med ett "men durå, skulle du göra allt din man vill/ kasta barnet framför tåget/ amning är det enda rätta/ jag hittar INGA bevis för att varma saker är farliga/ barnet kommer dö av kaffe" osv helt sansade, rationella, välgrundade argument :p Hade jag haft kurser i argumentationsteknik hade den här tråden varit guld.
Så man kan inte både argumentera i en tråd och raljera över den? Läs tråden så ser du att det går utmärkt. Du gör det ju själv nu, för övrigt. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka