Där nämner du något som jag tror är viktigt: han dricker inte själv kaffe eller te. Det är ALLTID lättast att avråda från sådant man själv inte gör istället för att låta andra göra sin egna val. Det tror jag ligger bakom t ex barnmorskors ofta överdrivna råd om saker och ting. Sådant de inte gör själva är väldigt lätt att råda andra att låta bli.I mitt fall så har jag aldrig sagt att det inte är möjligt att tillmötesgå honom. Men termosmugg vill jag inte ha. Kaffet blir ju aldrig tillräckligt svalt i en sådan.
Ska kanske tillägga att det inte handlar om planerat kaffedrickande. De flesta gångerna så har jag påbörjat mitt kaffe när bebis har vaknat. Han kan inte vänta på att jag har druckit klart utan vill äta NU och då har jag druckit ur koppen medan jag har ammat. Bara någon enstaka gång har jag bett sambon fixa kaffe åt mig medan jag redan hade satt igång med amningen. Då blev han sur för han hade känt på kaffet när han hällde upp det och då var det för varmt. Men jag hade väntat en stund! Jag bad honom känna efter igen men det var inte intressant. Så jag tror faktiskt att gnället mest handlar om allmän trötthet och frustration över att jag inte gör exakt som han gör (han dricker varken kaffe eller te). Jag känner ju igen känslan själv. Men jag är nog bättre på att hålla tyst om det som inte är så viktigt egentligen.
Eller som alla icke hästmänniskor till läkare som säger att "och så får du vänta några månader med att rida igen". Eller min optiker som säger "får du ont i ögonen vid skärmen får du väl surfa mindre".
Allting man inte gör själv är så lätt att avråda från.