Dricka kaffe medan man ammar?

I mitt fall så har jag aldrig sagt att det inte är möjligt att tillmötesgå honom. Men termosmugg vill jag inte ha. Kaffet blir ju aldrig tillräckligt svalt i en sådan.

Ska kanske tillägga att det inte handlar om planerat kaffedrickande. De flesta gångerna så har jag påbörjat mitt kaffe när bebis har vaknat. Han kan inte vänta på att jag har druckit klart utan vill äta NU och då har jag druckit ur koppen medan jag har ammat. Bara någon enstaka gång har jag bett sambon fixa kaffe åt mig medan jag redan hade satt igång med amningen. Då blev han sur för han hade känt på kaffet när han hällde upp det och då var det för varmt. Men jag hade väntat en stund! Jag bad honom känna efter igen men det var inte intressant. Så jag tror faktiskt att gnället mest handlar om allmän trötthet och frustration över att jag inte gör exakt som han gör (han dricker varken kaffe eller te). Jag känner ju igen känslan själv. Men jag är nog bättre på att hålla tyst om det som inte är så viktigt egentligen.
Där nämner du något som jag tror är viktigt: han dricker inte själv kaffe eller te. Det är ALLTID lättast att avråda från sådant man själv inte gör istället för att låta andra göra sin egna val. Det tror jag ligger bakom t ex barnmorskors ofta överdrivna råd om saker och ting. Sådant de inte gör själva är väldigt lätt att råda andra att låta bli.

Eller som alla icke hästmänniskor till läkare som säger att "och så får du vänta några månader med att rida igen". Eller min optiker som säger "får du ont i ögonen vid skärmen får du väl surfa mindre".

Allting man inte gör själv är så lätt att avråda från.

Jag tror vi alla behöver påminnas ibland om vad som _kan_ hända. Jag har iaf inte alltid hjärnan påkopplad (utom i trafiken men det ligger i sakens natur).

Jag ser ofta folk som utan att tänka sitter med små barn i famnen i bussen i färdriktningen utan ens ett annat säte framför, en del låter barnen hänga över räcket osv. Jag får nervös klåda av det och brukar säga till "du om jag måste tvärnita, vad händer då?"

Det resulterar ofta i ngn form av avhyvling och "du måste inte vara sådan besserwisser" men resten av resan brukar ske på ett säkrare vis och en del ber om ursäkt sedan.

Risken att det sker en olycka är relativt liten men den finns och att påminnas om det tycker inte jag är fel. Antingen håller man med och ändrar något eller så gör man inte det.
Jag ser inte kopplingen mellan hur du agerar som busschaufför och föräldrars varningar till andra föräldrar här i tråden, faktiskt.

Är väl jättebra att passa på att dricka lite varmt medan du ammar. Och försiktig lär du vara förstås, inte minst efter allt ståhej.
Men.... till det kontroversiella: Ska man inte undvika kaffe när man ammar för att mycket koffein går över till barnet via mjölken och det inte är nyttigt för små barn?? Men små mängder lär väl gå bra...
Skulle det vara mer kontroversiellt än att hälla koffeinet över barnet, menar du? Att döma av tråden verkar det inte så :laugh:

Är väl jättebra att passa på att dricka lite varmt medan du ammar. Och försiktig lär du vara förstås, inte minst efter allt ståhej.
Men.... till det kontroversiella: Ska man inte undvika kaffe när man ammar för att mycket koffein går över till barnet via mjölken och det inte är nyttigt för små barn?? Men små mängder lär väl gå bra...
Nu är jag mycket dåligt uppdaterad (wow, sämsta morsan!) men jag vill minnas att större mängder kaffe sätter smak på mjölken men någon kopp eller så har jag aldrig någonsin hört skulle vara problem varken vad gäller smak eller koffeinhalt.

Fantastisk tråd detta!! Jag följer den med stort nöje!
För egen del var det ett bra tag sedan jag ammade - min dotter fyller sexton i år - så de exakta detaljerna börjar faktiskt falla i glömska. Minns dock att jag var rätt restriktiv med kaffe i allmänhet medan jag ammade, eftersom jag tyckte att det påverkade dotterns sömn negativt, och eftersom jag föredrar riktigt varmt (läs skållhett) kaffe kändes det aldrig som någon riktigt bra idé att dricka kaffe med dottern i knät, ammande eller ej. Däremot har jag ätit otaliga måltider samtidigt som jag ammade - verkar som om dottern ALLTID blev hungrig så fort jag skulle äta (hungerkänslorna kanske blir synkade mellan mor och barn?), och jag har även tittat på TV och läst massor av böcker medan jag ammade (ja, jag tyckte det var lite tråkigt att amma...).

Vet inte hur många här som läst David Eberhardts bok "i trygghetsnarkomanernas land"? Den rekommenderas varmt, framförallt till er som liksom jag roas lätt av tråden och irriteras av kommentarer i stil med "det kan väl inte vara en så stor uppoffring för ditt BARNS skull"...

Riskbedömningar håller vi på med hela tiden. Det är omöjligt - och rentav olämpligt - att skydda våra barn från ALLT och linda in dem i bomull under hela deras uppväxt. De behöver få ramla, slå sig, göra egna urusla bedömningar, bli blöta, frysa, bli för varma etc... Det är ju att lära sig leva, att kunna hantera motgångar, problem, negativa överraskningar.

(och nej, det sista stycket gäller inte att hälla varma drycker på spädbarn, vilket man givetvis bör undvika, utan är en allmän reflektion över att skydda sina barn mot "allt")

Jag känner mig helt lugn i att du som vuxen människa hittar någon passande stund på dagen att inta ditt kaffe.

Jag har talat om att jag själv avstår kaffe vid amning, för mig är inte den risken värd att tas. Så viktigt är det inte att jag dricker kaffe precis då. Det är du som drar slutsatsen att jag tycker att du gör fel.
Att leva innebär att ta risker men också att man kan välja bort vissa risker. Jag lämnar ju inte barnet ensamt på skötbordet eftersom vi redan kört två svängar i trafiken idag. Och är man två föräldrar som har olika åsikter angående risk så anser jag att man behöver diskutera ihop sig och hitta någon slags gemensam grund.
Japp. När jag ammade var en OTROLIGT bra sådan stund. Bebis var lugn och koncentrerade sig på att äta och jag satt ner. I övrigt var jag igång 23 timmar om dygnet, möjligt att mannen kunde ta barnet och gå med det ett par för att jag skulle få sova (då var INTE kaffe prioriterat). Som vuxen människa kan jag hantera min kropp och min mugg. Tråkigt om andra känner att de inte kan det här inne men ingen anledning att tala om att andra gör fel.

Sluta säg att du inte dömer andra. Det kan vi nog vara ganska överrens om att ni är flertal som gör - utan att veta vad andra har för situation och argument till att de inte gör rätt. Det vill säga som Du.

Just det där är ju gemensamt för alla exemplen i tråden: det är oklart varför man känner det där behovet av att påminna andra om risker. Om det är ens egen oro det handlar om, kan man ju fråga sig varför andra ska anpassa sig efter den.

För min del känner jag inte att samhället överlag behöver fler ämnen att oroas över. Snarare vore det skönt om man kunde göra lite av en sovring bland larmen. Jag blir helt matt, faktiskt, när jag träffar folk som är helt upptagna med att identifiera risker och säkerhetsbrister och ser som sin mission att upplysa såväl föräldrar som barn om alla okända (och fullständigt osannolika) problem man kan drabbas av. Jag tycker helt ärligt synd om dessa personer. Vad de går miste om i livskvalitet om utgångspunkten är att en så trevlig sak som fika i extrema fall skulle kunna skada ett barn lindrigt.

Jag får inte den där "jag skiter i"-känslan av någons inlägg, det är nog det som är skillnaden. Jag betror samtliga i tråden med förmågan att hantera sin kaffemugg på ett sätt som inte innebär risk för barnet när de ammar, och att inte dricka kaffe med ett barn som studsar och leker väderkvarn i famnen.

Jag håller med dig och betror också de flesta vuxnas förmåga att hantera en kaffekopp. Men, med det sagt, jag hade då för egen del ingen aning om brännskador kan uppstå redan vid 45 grader (om än med viss exponeringstid, men ändå). Att sådana saker lyfts fram tycker jag är bra, för även en väldigt riskmedveten och försiktig förälder kan ju basera sin riskbedömning på felaktiga premisser (t.ex. att om man själv kan dricka utan att bränna sig så bränner sig inte barnet, vilket kan vara helt fel).

Jag håller med dig och betror också de flesta vuxnas förmåga att hantera en kaffekopp. Men, med det sagt, jag hade då för egen del ingen aning om brännskador kan uppstå redan vid 45 grader (om än med viss exponeringstid, men ändå). Att sådana saker lyfts fram tycker jag är bra, för även en väldigt riskmedveten och försiktig förälder kan ju basera sin riskbedömning på felaktiga premisser (t.ex. att om man själv kan dricka utan att bränna sig så bränner sig inte barnet, vilket kan vara helt fel).

Men - tänk dig själv - i vilken extrem situation skulle det hända? På riktigt? 45 grader - ja, om du doppar bebisen i ett asvarmt bad och upprätthåller temperaturen länge - då kanske det skulle kunna hända! Om du dessutom är färgblind och inte ser att bebisens hud blir illröd först...

Ja, siffran är intressant, men för mig mer på en kunskapsmässig nivå. Jag undrar om den skulle få någon att avstå från kaffe istället för att dricka det. Dricker man kaffe med barn i famnen så utgår man nog från att man gör det på ett säkert sätt, tänker jag, man tänker inte Vi får väl se hur det går.

Men - tänk dig själv - i vilken extrem situation skulle det hända? På riktigt? 45 grader - ja, om du doppar bebisen i ett asvarmt bad och upprätthåller temperaturen länge - då kanske det skulle kunna hända! Om du dessutom är färgblind och inte ser att bebisens hud blir illröd först...

Min poäng var endast att brännskador kan uppstå vid lägre temperaturer än vad gemene man kanske tror.

Sluta säg att du inte dömer andra. Det kan vi nog vara ganska överrens om att ni är flertal som gör - utan att veta vad andra har för situation och argument till att de inte gör rätt. Det vill säga som Du.

Men allvarligt, läser du mina inlägg som fan läser bibeln?! Jag har listat mina inlägg nedan, varsågod och plocka fram den "dömande" inläggen!

Jag tycker inte att det är orimligt att det finns en oro för att man ska spilla på barnet om man dricker kaffe medan man ammar. Den risken ökar dock i och med att barnet blir än mer rörligt om barnet sitter så till att den kan få tag på koppen. Jag valde att inte dricka heta drycker när jag ammar men jag har gjort det när barnen blivit äldre och kan sitta själv vid bordet.
Sedan får ju varje familj komma fram till vilka risker man ska ta med sitt barn, jag hade känt mig väldigt överkörd om min sambo valde att åka salom med barnet på ryggen, klättra i berg (vi träffade en mamma som barn sitt barn i ryggsäck på rätt ansträngande bergsklättring, inte ett val jag hade gjort...), dricka varm dryck med barnet i famnen etc. Och han hade förstått känt sig överkörd om jag gjorde samma grejer.
Vi har haft diskussioner om risktagande, sambon är mer uppmärksam på risker än jag.

.

Tråden handlar väl inte alls om att dricka kaffe per se, den handlar om att dricka kaffe när man ammar. Jag skulle heller inte sluta dricka kaffe för att min sambo ville det men jag skulle kunna sluta dricka kaffe just när jag ammar. Det kanske innebär att jag får pumpa ut/ge ersättning och pappan får sköta matningarna så jag får sitta ifred med min kaffekopp.

Är det någon som ens har hävdat det?!

Han behöver inte amma själv utan kan ge i flaska så kan du dricka kaffet ifred.

Bara för sakens skull kan jag upplysa om att det går utmärkt att ge bröstmjölk i flaska, det behöver inte vara ersättning. Hur ni annars gör med kaffe och amning är er ensak

Vet du, jag orkar inte. För mig är det inte värt risken att amma och dricka kaffe, jag kan vänta tills bebin ätit klart. För dig verkar "amningskaffet" vara så viktigt att du absolut inte kan kompromissa om din sambo hade åsikter i frågan. Gör som ni (du) vill, ert barn, era regler...

J

Jag känner mig helt lugn i att du som vuxen människa hittar någon passande stund på dagen att inta ditt kaffe.

Jag har talat om att jag själv avstår kaffe vid amning, för mig är inte den risken värd att tas. Så viktigt är det inte att jag dricker kaffe precis då. Det är du som drar slutsatsen att jag tycker att du gör fel.
Att leva innebär att ta risker men också att man kan välja bort vissa risker. Jag lämnar ju inte barnet ensamt på skötbordet eftersom vi redan kört två svängar i trafiken idag. Och är man två föräldrar som har olika åsikter angående risk så anser jag att man behöver diskutera ihop sig och hitta någon slags gemensam grund.

Fantastisk tråd detta!! Jag följer den med stort nöje!
För egen del var det ett bra tag sedan jag ammade - min dotter fyller sexton i år - så de exakta detaljerna börjar faktiskt falla i glömska. Minns dock att jag var rätt restriktiv med kaffe i allmänhet medan jag ammade, eftersom jag tyckte att det påverkade dotterns sömn negativt, och eftersom jag föredrar riktigt varmt (läs skållhett) kaffe kändes det aldrig som någon riktigt bra idé att dricka kaffe med dottern i knät, ammande eller ej. Däremot har jag ätit otaliga måltider samtidigt som jag ammade - verkar som om dottern ALLTID blev hungrig så fort jag skulle äta (hungerkänslorna kanske blir synkade mellan mor och barn?), och jag har även tittat på TV och läst massor av böcker medan jag ammade (ja, jag tyckte det var lite tråkigt att amma...).

Vet inte hur många här som läst David Eberhardts bok "i trygghetsnarkomanernas land"? Den rekommenderas varmt, framförallt till er som liksom jag roas lätt av tråden och irriteras av kommentarer i stil med "det kan väl inte vara en så stor uppoffring för ditt BARNS skull"...

Riskbedömningar håller vi på med hela tiden. Det är omöjligt - och rentav olämpligt - att skydda våra barn från ALLT och linda in dem i bomull under hela deras uppväxt. De behöver få ramla, slå sig, göra egna urusla bedömningar, bli blöta, frysa, bli för varma etc... Det är ju att lära sig leva, att kunna hantera motgångar, problem, negativa överraskningar.

(och nej, det sista stycket gäller inte att hälla varma drycker på spädbarn, vilket man givetvis bör undvika, utan är en allmän reflektion över att skydda sina barn mot "allt")
Jag gillar inte Eberhardt men jag gillar ditt inlägg! :D

Och kommer att tänka på min kollega som hälsat på ett par förstagångsföräldrar, barnet hade just börjat sätta sig upp på golvet och övade naturligtvis frenetiskt på detta. SOM TUR VAR satt någon av föräldrarna och passade med handen på barnets panna, så att den lilla inte skulle slå sig när hen ramlade framåt. :D

Skulle det vara mer kontroversiellt än att hälla koffeinet över barnet, menar du? Att döma av tråden verkar det inte så :laugh:
Det är väl ingen som pratat om att "hälla" något på någon här hoppas jag.
Att dömma av tråden verkar det kontroversiellt just i och med att det (uppenbara?) med eventuellt koffein till småbarn inte har nämnts (skummade igenom lite snabbt så jag kan ha tagit fel) Alltså kontroversiellt enligt egen bedömning (kan ha fel här med)

Det är väl ingen som pratat om att "hälla" något på någon här hoppas jag.
Att dömma av tråden verkar det kontroversiellt just i och med att det (uppenbara?) med eventuellt koffein till småbarn inte har nämnts (skummade igenom lite snabbt så jag kan ha tagit fel) Alltså kontroversiellt enligt egen bedömning (kan ha fel här med)
Hälla var ett skämt, liksom resten av inlägget.

Jag gillar inte Eberhardt men jag gillar ditt inlägg! :D

Och kommer att tänka på min kollega som hälsat på ett par förstagångsföräldrar, barnet hade just börjat sätta sig upp på golvet och övade naturligtvis frenetiskt på detta. SOM TUR VAR satt någon av föräldrarna och passade med handen på barnets panna, så att den lilla inte skulle slå sig när hen ramlade framåt. :D
Mitt första barn la jag till slut en madrass framför, jag orkade inte riktigt höra dunsarna i golvet... ;) Andra barnet minns jag inte ens när hen började sitta upp... Hen gjorde uppenbarligen det eftersom hen utvecklade en häpnadsväckande teknik för att hoppa sig fram på baken eftersom hen alltid hade fullt med saker i händerna... :cautious:

Nu är jag mycket dåligt uppdaterad (wow, sämsta morsan!) men jag vill minnas att större mängder kaffe sätter smak på mjölken men någon kopp eller så har jag aldrig någonsin hört skulle vara problem varken vad gäller smak eller koffeinhalt.

Du är säkert en toppen-morsa, (till inte sämsta alltså förstår att det är menat på skoj men måste ändå få säga emot där va).
Har hört att man inte ska dricka kaffe då man ammar för att det inte är bra med koffeinet för småbarn. Sen kan det hela säkerligen vara oerhört mycket mer komplext än så.

Senast ändrad:
Mitt första barn la jag till slut en madrass framför, jag orkade inte riktigt höra dunsarna i golvet... ;) Andra barnet minns jag inte ens när hen började sitta upp... Hen gjorde uppenbarligen det eftersom hen utvecklade en häpnadsväckande teknik för att hoppa sig fram på baken eftersom hen alltid hade fullt med saker i händerna... :cautious:
Det är nog rätt typiskt, det där med första vs andra barn. :D

Jag är en jävla höna så jag är glad att jag inte har barn. Hen hade fått tillbringa sina första 15 år med säkerhetsbälte och hjälm på golvet. :meh:

Men allvarligt, läser du mina inlägg som fan läser bibeln?! Jag har listat mina inlägg nedan, varsågod och plocka fram den "dömande" inläggen!
Eller så har du svårt att uttrycka dig. Bra. Då behöver du inte argumentera mer att jag ska låta mannen flaskmata ungarna med pumpad mjölk istället för att få dricka det i lugn och ro när jag ammar, eftersom han litar på den han skaffade barn med och det är en peditess.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka