Dricka kaffe medan man ammar?

Du är säkert en toppen-morsa, inte sämsta alltså.
Har hört att man inte ska dricka kaffe då man ammar för att det inte är bra med koffeinet för småbarn.

Livsmedelsverket säger:
Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar.

Du är säkert en toppen-morsa, inte sämsta alltså.
Har hört att man inte ska dricka kaffe då man ammar för att det inte är bra med koffeinet för småbarn.
Mja, vad gäller att följa rekommendationer med andra barnet är jag nog rätt kass :D jag har lagt väldigt lite vikt vid det så vi får se vad det blir av den här knodden ;)

Det är mycket möjligt att det finns en poäng med det. Samtidigt är det så mycket man ska göra och inte göra med barnen. F.n äter jag medicin som går över i bröstmjölken så min bebis behandlas via mig med antiepileptika. Läkaren säger att det är helt okej, det är så små mängder som går över. Jag skulle tro att koffeinet är lite samma sak. Det är små mängder så man får göra en bedömning vad man tror och tycker är värt. Man vet lite för mycket idag så man ska vara rädd för allt möjligt :)

Livsmedelsverket säger:
Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar.
Livsmedelsverket har i och för sig ändrat sig många gånger genom tiderna vad det gäller rekomendationer. Och detta med att ingen ("du")skulle behöva dra ner på kaffe eller te då de ammar... är det livsmedelsverket som står för det uttalandet med?

Jag gillar inte Eberhardt men jag gillar ditt inlägg! :D

Och kommer att tänka på min kollega som hälsat på ett par förstagångsföräldrar, barnet hade just börjat sätta sig upp på golvet och övade naturligtvis frenetiskt på detta. SOM TUR VAR satt någon av föräldrarna och passade med handen på barnets panna, så att den lilla inte skulle slå sig när hen ramlade framåt. :D

Min granne upplyste mig stolt att han försöker banka in SÄKERHET hos sina tvillingdöttrar. De är 5,5 år gamla. Han sa att han försökte få min son att tänka säkerhet också. Och tänkte säkert att jag skulle ge honom en tacksam applåd.
Jag sa bara:
– Är det någon som ska tänka säkerhet så är det vi. Inte barnen. De ska leka och ha kul - det är ju för fan sorgligt med barn som sitter och gör säkerhetsanalyser vid fem års ålder! Gjorde du det när du var liten?
Vad är det för samhällsklimat vi har byggt upp där den som är nojjigast anses vara den mest ansvarstagande föräldern? Det är tragiskt.

Livsmedelsverket har i och för sig ändrat sig många gånger genom tiderna vad det gäller rekomendationer. Och detta med att ingen ("du")skulle behöva dra ner på kaffe eller te då de ammar... är det livsmedelsverket som står för det uttalandet med?

Rakt citerat från Livsmedelsverket utan ändring..

Det är nog rätt typiskt, det där med första vs andra barn. :D

Jag är en jävla höna så jag är glad att jag inte har barn. Hen hade fått tillbringa sina första 15 år med säkerhetsbälte och hjälm på golvet. :meh:
Ha efter 15 känns det nästan ännu läskigare! :D Snart fjortonårig dotter, börjar jag fundera på allt som skulle kunna hända henne så blir jag nästan hysterisk. Så jag jobbar på att ge henne en bra grund att stå på och att låta henne pröva sina vingar men tala om att jag finns där och jag åker gärna långt om det är så att hon har hamnat i en situation där hon inte känner sig trygg.

Om du inte går på vad Livsmedelsverket säger för närvarande, vad ska du då gå på? Alternativet att låta bli kaffe för att verket KANSKE ändrar sig i framtiden låter väl lite onödigt.

Eftersom saker i allmänhet inte blir speciellt mätbara i mjölken. Dricka vin är också ok när man ammar. (folk verkar har svårt att skilja på att vara gravid -typ dela blod med och amma)

Nej jag tycker du läser in saker som inte står där. Står t.ex. ingenstans att han sagt till TS att sluta dricka kaffe vid ammandet. Han kanske bara uttryckt sin oro. Det är skillnad på "sluta drick kaffe när du ammar" och "jag blir orolig för att du ska spilla".
Står heller inte om han har föreslagit annan mugg eller inte. Så det vet vi inte. Men du verkar veta "sambon har inte bett om annan mugg",. Det kanske han har gett som förslag.
Han vill att jag ska slut dricka kaffe när jag ammar och har inte föreslagit annan mugg. Men han vet nog inte ens om att spillfria muggar existerar.

Han vill att jag ska slut dricka kaffe när jag ammar och har inte föreslagit annan mugg. Men han vet nog inte ens om att spillfria muggar existerar.
Nej man kan ju inte ha koll på allt. Jag har ingen åsikt om huruvida kaffedrickandet är bra eller inte. Jag hade inte druckit samtidigt men det är ju för att jag spiller precis allt. Så jag hade inte druckit kalla grejer heller om det inte var i en sportflaska så bebisen slapp agera haklapp.
Hm, finns ju typ sportflaskor också som tål varm dryck, då borde kaffet svalna också.

Nåja ni löser nog det där på bästa sätt

Hittade denna artikel på engelska:
https://www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/breastfeeding-and-maternal-caffeine-consumption
(sökte på google; "coffee while breast feeding"). Och enligt artikeln, som jag tolkar det, kan det nog vara en bra sak att du dricker kaffet just då du ammar och inte förr eller senare, i och med att de högsta nivåerna av koffein ska vara en timme efter att man druckit kaffet.
Kanske är det detta med överföringen i mjölken sambon oroar sig över, i och med att han inte dricker te eller kaffe själv så känns det kanske lite konstigt/läskigt/underligt (?) för honom att er lilla får i sig från det. Kanske att han bryr sig väldigt mycket om ert lilla barn (det gör han säkert!) och känner en viss stress alltså över att inte kunna kontrollera vad som barnet får i sig. En hypotes.

Om du inte går på vad Livsmedelsverket säger för närvarande, vad ska du då gå på? Alternativet att låta bli kaffe för att verket KANSKE ändrar sig i framtiden låter väl lite onödigt.
Kanske höra sig för bland t ex familj, grannar, vänner och släkt. Kolla på internet (andra sidor). Och så ens egna tankar och idéer på det med.
Och så kanske man inte måste "låta bli" kaffe helt som alternativ till Livsmedelsverkets "inte dra ner".
Tycker dessutom det sänker Livsmedelsverkets trovärdighet bara det att de ger dessa råd till alla ammandes.

Kanske höra sig för bland t ex familj, grannar, vänner och släkt. Kolla på internet (andra sidor). Och så ens egna tankar och idéer på det med.
Och så kanske man inte måste "låta bli" kaffe helt som alternativ till Livsmedelsverkets "inte dra ner".
Tycker dessutom det sänker Livsmedelsverkets trovärdighet bara det att de ger dessa råd till alla ammandes.
Ja alltså, vill man hellre ha släkt och vänners råd, sina egna tankar och någon random australisk websida så kan man självklart göra det. Men jag trodde att det var fakta vi var ute efter.

Eftersom jag inte dricker kaffe kanske jag inte ska skriva. Te dricks men kan lika gärna stå över. Drack gärna vatten när jag ammade, blev så törstig alltid. Om man lyfter detta från just bara amning så kan jag säga att min hönsiga mamma kanske hjälpte hönsiga mig att bli ännu hönsigare med varm dryck vs spädbarn. Hon fick en kanna kaffe över sig som barn och fick ligga på sjukhus. På den tiden man drack kokkaffe så kanske var det helt nykokt, vet ej. Hon var nog 3-4 och säger sig minnas det + sjukhuset. Gissar att hon inte blev ammad när det hände :rofl:
Hur som haver så hade jag svårt för att se folk dricka kaffe och ha mina bebisar i famnen, tex farfar hade en av mina söner som bebis i famnen, tog sin kaffemugg (ej spillsäker) och drack, då bad jag få barnet, såg för mig hur han råkade spilla hett kaffe i ansiktet. Och enligt tråden är ju far/morföräldrar inte lika riskmedvetna (utom min mamma då) så kanske gjorde jag rätt. Just farfar är lite disträ dessutom. Ingen tyckte illa vara utan fattade när jag sa varför. Kanske hade de aldrig spillt men nu gjorde de det definitivt inte. Ingen av dem har mjölk i kaffet och hur varmt det var har jag ingen aning om. Jag drack inte varmt te med barnet i min famn men den tiden drack jag oftast saft eller vatten pga ständigt törstig.

Så du tror mer på släkt/grannars/internet än LMV när det gäller riskanalys av vad små bebisar kan utsättas för?

Ja alltså, vill man hellre ha släkt och vänners råd, sina egna tankar och någon random australisk websida så kan man självklart göra det. Men jag trodde att det var fakta vi var ute efter.
Om det är fakta du är intresserad av så undrar jag vad då Livsmedelsverket med saken att göra? Tror knappast att de själva ens skulle drista sig att kalla sina rekommendationer för något sådant som "fakta"?

Om det är fakta du är intresserad av så undrar jag vad då Livsmedelsverket med saken att göra? Tror knappast att de själva ens skulle drista sig att kalla sina rekommendationer för något sådant som "fakta"?
Livsmedelsverket formulerar sina råd utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Närmare fakta än så vet jag inte hur du kan komma.

Du ville veta om koffein överförs via bröstmjölk. Om jag hade velat veta det hade jag googlat, sett att det finns en uppsjö av sajter som tar upp ämnet, valt en jag vet har trovärdighet (Livsmedelsverkets) och sedan hade jag gått på det. Dvs tänkt okej, det här är vad forskningen kommit fram till för närvarande. Om du hellre vill ha vänners förslag eller australiska sajters rekommenderationer så är det naturligtvis upp till dig.

Fast hörsägen och random artiklar på internet är knappast mer tillförlitligt än vad Livsmedelsverket är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka