Jag har fått massor av rekommendationer från BVC som jag högaktningsfullt struntat i, allt från att barnet ska dricka mellanmjölk och inte standard till att ringla olivolja på varje måltid. Jag är dessutom en av de föräldrar som bara tycks göra otillåtna saker under amning, om man ska gå på barnexperternas utsagor. Jag har nämligen tittat på tv, knappat på mobilen, ringt i mobilen och druckit VARMT te (dock brukar koppen stå på ett bord och så tar jag den när barnet ligger still). Å andra sidan har jag även suttit på toaletten med magsjuka och ammat, jag har badat badkar och ammat, jag har gått omkring och fixat i köket och ammat, ätit och ammat, ja nästan allt man kan göra i kombination med ett barn som suger på ett bröst.
Min slutsats är att de i särklass farligaste situationerna ändå är när barnet är ensamt och tyst och upptaget med någonting jättekul och jätteförbjudet. Eller när man är så pangtrött att man inte orkar upp ur sängen och barnet smiter iväg och klättrar upp på bordet under tiden man kissar på toaletten. Sådana tillfällen kommer alltid att dyka upp under småbarnsåren och man får göra vad man kan för att minimera dem. Och man blir knappast en gladare, piggare och bättre mamma om man samtidigt tvingas ge upp mobil, tv och kaffemugg.