Dricka kaffe medan man ammar?

Min sambo har hakat upp sig på att jag dricker kaffe medan jag ammar. Han tror att jag kommer spilla kaffe på bebisen och att bebisen kommer bli brännskadad. Jag tycker det verkar högst osannolikt, eftersom jag kan dricka det utan att bränna mig på läpparna. Det är alltså bryggkaffe bryggt på kanna (ej termos) med mjölk i som dessutom fått stå en stund. Gissar att det är typ 40-45 grader?

Okej eller oansvarigt?
Jag lät nog helt bli för risken att spilla (te och jag dricker det varmt). Men jag läste böcker :)

I åldersspannet 0-1 år, dit de flesta ammande barn tillhör, tror jag antalet som skadats i ridolyckor är ganska litet. :D

Nej, där kan vi nog räkna bort den risken totalt. :D Men jag tror å andra sidan att ökad ålder på barnet inte riktigt är något som motiverar att utsätta det för större risker. 0 år - dricka kaffe medan man ammar. 3 år - hoppa på studsmatta. 6 år - börja rida. 9 år - börja med full contact kickboxning. 12 år - följa med Skinnarmo på en expedition till Nordpolen.

Det har att göra med att ingen ska tala om för mig hur jag ammar (liksom när och var), förhoppningsvis väljer den man att lita på mig som gör mig gravid eller hur? Liksom hur jag gör för att till exempel få en funktionsduglig graviditet. Det innebär att för min del så är det JAG som måste hitta ett sätt som fungerar för mig när jag ammar. Om det innebär att jag vill dricka en kopp kaffe i kaffekopp, kaffemugg eller whatever så är det upp till mig. Sambon kan absolut diskutera så klart, i det här fallet verkar han dock diktera hur det ska göras för att HAN inte känner sig bra. Då hade jag blivit ursinnig (mitt ex ville förövrigt inte att jag skulle ta bedövning under förlossningen för att det kunde skada barnet, jag tycker mycket väl det är jämförbart).
Fast det finns ju massor av trådar här om hur hemska och oförsiktiga pappor är? Om en pappa tex lämnar barnet på skötbordet för att gå och hämta en blöja så är det livsfarligt. Det är ju ett val han har gjort med sin kropp.

kn: I övrigt om kaffe och te så verkar ju folk dricka det på olika sätt, vissa dricker det ljummet, med mjölk ur små koppar. Andra dricker det väl som jag gör, ur hög halvliterskopp och skållhett. Mitt te brukar jag kunna lämna i min kopp i 10-20 minuter utan att det kallnar. När det svalnat för mycket slänger jag resten, eller värmer, för jag gillar inte ljummet te. (Jag hade det på en hylla och gick och drack lite då och då.). Kort sagt kanske man kan avgöra själv om det är lätt att välta ut (mitt är lätt att välta ut eftersom det är tungt också) och om det är hett nog att bränna barnet när man vält ut det (mitt är hett nog att skålla mig).

Kort sagt, riskerar jag att hälla en halv liter skållhett vatten över barnet eller 1,5 dl ljummet? Så kan man ju anpassa sin irritationsgrad efter det också. Dvs riskerar den mamman 1,5 dl ljummet eller...

Nej, där kan vi nog räkna bort den risken totalt. :D Men jag tror å andra sidan att ökad ålder på barnet inte riktigt är något som motiverar att utsätta det för större risker. 0 år - dricka kaffe medan man ammar. 3 år - hoppa på studsmatta. 6 år - börja rida. 9 år - börja med full contact kickboxning. 12 år - följa med Skinnarmo på en expedition till Nordpolen.
Testa frågan cykla utan hjälm innan hjälmlagen för barn ;) så skulle det nog ha blivit mycket respons.

Dricker kaffe med barnet i famnen. Använder givetvis sunt förnuft. Häller självklart inte upp skållhett kaffe tills ytspänningen tar vid och försöker dricka utan att spilla medan barnet flaxar vilt i famnen.

Att påtala för andra föräldrar hur de borde göra med sitt kaffedrickande känns bara förmätet. Man kan dricka sitt kaffe på många olika sätt och alla situationer är inte lika riskfyllda.

Hade min sambo ifrågsatt mitt kaffedrickande hade jag frågat vad han har för anledning att misstro mitt omdöme. Jag är långt ifrån riskbenägen som person. Men med tanke på den här tråden borde jag kanske omdefiniera mig som våghalsig.

Nu när BARNET är närmare 2,5 dricker jag sällan kaffe medan jag ammar. Dels ammar hon ofantligt mycket mindre, dels är hon så stor att hon lättare kan råka putta till mig. Men visst, det händer att jag fortfarande dricker kaffe medan hon ligger i famnen. Oftast halvsover hon eller är av annan anledning mycket stillsam.

Jag minns ett tillfälle på föräldragruppen när en inbjuden sköterska pratade om risken med barn i famnen och varm dryck. Efter informationen skulle vi som vanligt fika lite, men just det här tillfället skulle den inbjudna och den ordinarie sköterskan hålla i varsitt barn åt oss föräldrar medan vi drack (övriga barn lekte på golvet eller sov i sina vagnar och en förälder drack vatten). Det blev lite konstig stämning, för alla tidigare träffar hade vi ju fikat med barnen i famnen utan att ordinarie sköterskan sagt något - och alla träffar efter varm dryck-tematträffen sades det ingenting heller. :D

Dricker kaffe med barnet i famnen. Använder givetvis sunt förnuft. Häller självklart inte upp skållhett kaffe tills ytspänningen tar vid och försöker dricka utan att spilla medan barnet flaxar vilt i famnen.

Att påtala för andra föräldrar hur de borde göra med sitt kaffedrickande känns bara förmätet. Man kan dricka sitt kaffe på många olika sätt och alla situationer är inte lika riskfyllda.

Hade min sambo ifrågsatt mitt kaffedrickande hade jag frågat vad han har för anledning att misstro mitt omdöme. Jag är långt ifrån riskbenägen som person. Men med tanke på den här tråden borde jag kanske omdefiniera mig som våghalsig.
Tänkte på vår fika, jesus..typ fyra mammor som drack kaffe.. raveparty nästa??

Inte totalt, jag vet mer än en som ridit med små barn i sjal eller sele :crazy:

Om man gör/inte gör något med barnet som den andra föräldern inte tycker känns okej, är det då en så fruktansvärd förolämpning/uppoffring att tillmötesgå sin partner när det i detta fall är ganska simpelt?

Om man gör/inte gör något med barnet som den andra föräldern inte tycker känns okej, är det då en så fruktansvärd förolämpning/uppoffring att tillmötesgå sin partner när det i detta fall är ganska simpelt?
Fast det kanske inte är så simpelt om man har ett barn som vill tillbringa mycket tid i famnen. Skulle nog bli lite förolämpad också då jag är väldigt rädd om vårt barn, och mån om hennes välbefinnande. Jag har henne för övrigt med i stallet snudd på dagligen också.

Det känns lite som Twilight Zone det här. :D Jag har frågat runt lite i min närmaste omgivning samt lyfte frågan igår i vår föräldragrupp.

BVC-sköterskan menade på att hon upplevde det relativt vanligt med brännskador (dock oftast lätta) på spädbarn efter välta koppar pga rörligt barn. Enligt henne har de under hela hennes verksamma tid avrått föräldrar fr att inta varma drycker m barn i famnen. Speciellt försiktig skulle man enl henne vara med tex far-/morföräldr som är mer ovana. Att dricka under tiden man ammar upplevde hon vara ett "modernt" fenomen som ökat under senare åren.

Bland föräldrarna i gruppen var det blandat. Några hade aldrig gjort/skulle aldrig göra det under tiden de ammar. Övriga menade på att deras dryck inte höll temp så att den brändes. Två hade specialmugg. Ingen (erkände i vart fall) att de drack kaffe el te som var så varmt att det kunde brännas.

I min omgivning blev det stor förvåning över att det alls dricks ngt under tiden man ammar. Dessa personer är dock samtliga 35+ (upp till 76).

Det ska sägas också dock att det är just intaget under amning som vi diskuterat specifikt, dvs att det görs med sådan regelbundenhet. Att det intas fika ibland med barnet i famnen verkar alla göra (även jag).

Fast det kanske inte är så simpelt om man har ett barn som vill tillbringa mycket tid i famnen. Skulle nog bli lite förolämpad också då jag är väldigt rädd om vårt barn, och mån om hennes välbefinnande. Jag har henne för övrigt med i stallet snudd på dagligen också.

Fast att använda en säkrare mugg är ganska simpelt tänker jag, om det nu kan lugna barnafadern? Det är ju liksom ingen jättestor uppoffring eller kritik mot en själv som person eller förälder för att pappan är rädd om barnet och ber om en enkel förändring.

Det är ju en risk att leva överhuvudtaget om man ska dra det till sin spets, men att göra enkla saker för att lugna varandra hade enligt mig känts bra. Varför strida föräldrar emellan om simpla saker man kan göra bättre liksom?

Fast att använda en säkrare mugg är ganska simpelt tänker jag, om det nu kan lugna barnafadern? Det är ju liksom ingen jättestor uppoffring eller kritik mot en själv som person eller förälder för att pappan är rädd om barnet och ber om en enkel förändring.

Det är ju en risk att leva överhuvudtaget om man ska dra det till sin spets, men att göra enkla saker för att lugna varandra hade enligt mig känts bra. Varför strida föräldrar emellan om simpla saker man kan göra bättre liksom?
Nej det låter rimligt, vi har dock ingen sån diskussion hemma hos oss :).

Det känns lite som Twilight Zone det här. :D Jag har frågat runt lite i min närmaste omgivning samt lyfte frågan igår i vår föräldragrupp.
BVC-sköterskan menade på att hon upplevde det relativt vanligt med brännskador (dock oftast lätta) på spädbarn efter välta koppar pga rörligt barn. Enligt henne har de under hela hennes verksamma tid avrått föräldrar fr att inta varma drycker m barn i famnen. Speciellt försiktig skulle man enl henne vara med tex far-/morföräldr som är mer ovana. Att dricka under tiden man ammar upplevde hon vara ett "modernt" fenomen som ökat under senare åren.

Jag har fått massor av rekommendationer från BVC som jag högaktningsfullt struntat i, allt från att barnet ska dricka mellanmjölk och inte standard till att ringla olivolja på varje måltid. Jag är dessutom en av de föräldrar som bara tycks göra otillåtna saker under amning, om man ska gå på barnexperternas utsagor. Jag har nämligen tittat på tv, knappat på mobilen, ringt i mobilen och druckit VARMT te (dock brukar koppen stå på ett bord och så tar jag den när barnet ligger still). Å andra sidan har jag även suttit på toaletten med magsjuka och ammat, jag har badat badkar och ammat, jag har gått omkring och fixat i köket och ammat, ätit och ammat, ja nästan allt man kan göra i kombination med ett barn som suger på ett bröst.

Min slutsats är att de i särklass farligaste situationerna ändå är när barnet är ensamt och tyst och upptaget med någonting jättekul och jätteförbjudet. Eller när man är så pangtrött att man inte orkar upp ur sängen och barnet smiter iväg och klättrar upp på bordet under tiden man kissar på toaletten. Sådana tillfällen kommer alltid att dyka upp under småbarnsåren och man får göra vad man kan för att minimera dem. Och man blir knappast en gladare, piggare och bättre mamma om man samtidigt tvingas ge upp mobil, tv och kaffemugg.

Jag hade bara lett och sagt "absolut älskling, fixar det" och sedan gjort som jag velat. ;) Precis som min partner också skulle ha gjort.

Jag har fått massor av rekommendationer från BVC som jag högaktningsfullt struntat i, allt från att barnet ska dricka mellanmjölk och inte standard till att ringla olivolja på varje måltid. Jag är dessutom en av de föräldrar som bara tycks göra otillåtna saker under amning, om man ska gå på barnexperternas utsagor. Jag har nämligen tittat på tv, knappat på mobilen, ringt i mobilen och druckit VARMT te (dock brukar koppen stå på ett bord och så tar jag den när barnet ligger still). Å andra sidan har jag även suttit på toaletten med magsjuka och ammat, jag har badat badkar och ammat, jag har gått omkring och fixat i köket och ammat, ätit och ammat, ja nästan allt man kan göra i kombination med ett barn som suger på ett bröst.

Min slutsats är att de i särklass farligaste situationerna ändå är när barnet är ensamt och tyst och upptaget med någonting jättekul och jätteförbjudet. Eller när man är så pangtrött att man inte orkar upp ur sängen och barnet smiter iväg och klättrar upp på bordet under tiden man kissar på toaletten. Sådana tillfällen kommer alltid att dyka upp under småbarnsåren och man får göra vad man kan för att minimera dem. Och man blir knappast en gladare, piggare och bättre mamma om man samtidigt tvingas ge upp mobil, tv och kaffemugg.
Jag dricker inte ens kaffe så jag har så svårt att förstå att det kan vara så heligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka