Dressyrträns - hur ska de se ut?

Sv: Dressyrträns - hur ska de se ut?

Det är ett Hansbo nackstycke med OS-nosgrimma och OS-pannband. Fyndade ett rundsytt Hansbo på Falsterbo för 99:- (!) och specialbeställde nosgrimman:). Är jättesnyggt tycker jag, men min häst funkar inte på engelsk nosgrimma, så det hänger bara och är snyggt i sadelkammaren...

asch tusan då, hade hoppat på ett "beställ här" ;)
Nä men fint ialla fall :laugh:

Jag tycker att det perfekta dressyrtränset ser ut såhär:love::

d46be845-c747-4a32-89e4-27a98d07cd77.jpg

8a7da532-67d4-4b6b-afb3-0eb72f685df6.jpg

Supersnyggt, meeeen jag hade velat ha en rundsydd remontnosgrimma med spännena i nacken!

Jag veeet:(. Funderar på att lämna in till sadelmakare, alt köpa islandstränset på Hööks. Det är bara så dumt att det är mässingsspännen på det:(.

Jag har sett lösa islandshästnosgrimmor som är rundsydda med silverspännen och knäppe i nacken. Tyvärr har inte nosdelen varit platt på dessa, så det går kanske bort därför?

Senast ändrad:

jag fattar verkligen inte varför det inte finns snygga remontträns. de e ju supertråkigt när man har en häst som inte går bra på andra nosgrimmor:cry:

jag har inga BRA bilder, men alla ridbilder på min häst är med Schockemöhle-tränset! Har likadant kandar också.
saraamarillo_144361426.jpg

rillesork1.jpg

Tror inte det syns bättre på några fler bilder men det är tränset iaf! Jag har bytt pannbandet och inser nu att eftersom jag köpte träns o kandar innan häst :angel: hade han självklart kunnat ha cob i strl, har på innersta på många flärpar och fått byta pannbandet från SS till ett med fyra rader bling och det är mörkbrunt, riktigt snyggt. Orginalpannbandet åkter ner över ögonen o då såg han ut som en stroke-patient...

Ser fint ut (både träns och ekipage) :)

Bild på ett av mina, det som jag använder nu.
Glen Gordon med utbytt pannband.

*knapp*

Min unghäst fick detta i födelsedagspresent, ett Hansbo PomPom med pannband ärvt från IronWills Artemis-träns (men han önskar sig ett guldigt bling-bling, snart är det FHS!) istället för det raka lackade som hör till. Lackad nosgrimma och hakar på sidostycken och tyglar. Hade det bara varit rundsytt också... Men man får inte allt för 600,-!
img_1589_148739840.jpg

KL

Jag har ett Hubertus men utbytt pannband, både vardag och tävling:

28859152.jpg

Vilken mild och härlig häst! :love:
Men nog skulle det vackra huvudet kunna bära upp lite mer bling? ;):d

Kul att någon uppskattade pannbandet i alla fall. Stella såg så fjollig ut i det, hon har ju ett ganska rejält huvud. ;)

Kan ju säga att när Stella ska ridas på "riktigt" igen och behöver ett snyggt träns så kommer jag att vilja beställa från dig! :bow:
Stellas blivande föl kan också få ett, men när den har blivit vuxen.

De fyra jag använder just nu ser ut såhär:
bild0456_140310682.jpg

Sabre kandar med OS panband

bild0470_141333262.jpg

Döbbert träns

Samma träns uppifrån
bild0535_142406428.jpg

bild0462_140816337.jpg

Kiffer kandar med OS panband

bild0577_145548357.jpg

OS träns

Tycker dressyrträns oftast är som flera sagt ganska stilrena, bling panband, engelska och achennosgrimmor, rundsytt. Breda nosgrimmor ofta vitt/ljust foder.

Jag tycker att de snyggaste dressyrtränsen har inåtvända spännen vid bettet. Rundsytt eller ej beror på vad hästen passar i (och hur det rundsydda ser ut - var spännena sitter). Sedan spelar hästens huvudform och storlek in också, samt ev tecken.

Nedan min häst med olika träns. Hon har ett ganska nätt huvud, drar storlek cob och har en ganska framträdande bläs, smalare upptill, breder ut sig en del över mulen.

Hubertus Classic Show, träns med 3 cm bred aachennosgrimma och synliga spännen överallt. Blingat pannband. Fin modell på hästen, tycker jag, men hästen gillar inte nosgrimman alls = tränset är sålt.
32445999.jpg

Glengordon Ritz, träns med remontnosgrimma med rem som ser till att nosremmen inte "halkar ner". Tygelhakar mot bettet och kompletterat med ett pannband med fyrkantiga swarowskistenar. Detta träns används vid hoppning och uteritter.
32446000.jpg

Glengordon, nackstycke och sidostycken från ett "Ritz-träns", nosgrimman är från modell "Glengordon Lotus". Pannbandet är ett Glengordon Supernova med "diamantslipade" Swarowskistenar. Nosgrimman är ca 3 cm bred (har ej mätt), men är plattare än den på Hubertustränset. Ingen pullback så hästen funkar bra på detta och har det som dressyrträns.
32446001.jpg

Tittar jag på tränsen som dressyrhästarna i stallet har så är det breeeda aachennosgrimmor, vit fodring och pullback som gäller.

Senast ändrad:

*kl*

Jag är otroligt förtjust i rundsydda träns och min har ett från Döbert. Tycker om bling på pannbandet men med så mycket vitt som han har tycker jag att det är svårt att veta hur det blir innan man ser det på. Tycker ändå att han passar bra även i sitt enkla pannband... :laugh:

Blommor_start.jpg

Luxustrav_1.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 413
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 977
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar