Badrumsrenovering

Jag tycker spontant att draperi ser billigt ut. Som att man snålat in på inredningen. Ja, det finns olika sorters draperier. Men jag menar helhetsintrycket.

Städningen är inget problem, vi har mjukt vatten så det blir inga kalkfläckar. Eller tänkte du på något annat @ufot ?

Minst en vägg måste vi ha i vilket fall, duschen ska vara i ett hörn.

Jag kapar tråden med en fråga

Duschhörna med vikväggar eller fast vägg och draperi?

Kalkfläckar är inget problem. Tänker mest på funktion. Vad är att föredra?

Vikväggar. Man kan frigöra yta och det ser mycket snyggare ut. För oss som har mjukt vatten är städning inget problem.

Vikväggar. Man kan frigöra yta och det ser mycket snyggare ut. För oss som har mjukt vatten är städning inget problem.
Fast ytan frigörs ju inte, åtminstone inte på något sätt som går att använda. De tar ju fortfarande plats om man ska kunna använda duschen. Det känns snarare som om de tar mer plats? Men jag håller med om att det är snyggare.
Precis, mjukt vatten - inga kalkfläckar.

Ett hotell jag var på hade ett minilitet badrum, knappt en meter brett och ca två meter långt . Dörren var på mitten, till vänster var toaletten, rakt på handfatet, och till höger duschen. Väldigt yteffektivt!
Ja, det går ju. Men vi kan inte flytta dörr, fönster eller för mycket var avloppet och vattnet går. Så vi är rätt bundna tyvärr..

Fast ytan frigörs ju inte, åtminstone inte på något sätt som går att använda. De tar ju fortfarande plats om man ska kunna använda duschen. Det känns snarare som om de tar mer plats? Men jag håller med om att det är snyggare.
Precis, mjukt vatten - inga kalkfläckar.

Nyttan är att kunna frigöra yta just när man inte använder duschen eller beroende på hur man använder duschen. Flexibiliteten som aldrig finns i en fast vägg.

Jag tycker det är praktiskt att få bort duschväggarna, vi har dock svängbara och inte vikbara, när hela familjen ska samsas i badrummet… eller när vi badar hunden i balja i duschen. Då vill man ha mer plats och mindre nytta av vägg. Hade jag haft vikbar vägg hade jag haft användning av den när jag hjälper ett barn att duscha utan att vilja duscha själv.

Men du måste såklart själv värdera tipsen utifrån vilka behov ni har.

Ett hotell jag var på hade ett minilitet badrum, knappt en meter brett och ca två meter långt . Dörren var på mitten, till vänster var toaletten, rakt på handfatet, och till höger duschen. Väldigt yteffektivt!
Undrar om vi varit på samma hotell :D Samma eller inte, så tyckte jag layouten funkade riktigt bra!

Det enda som är väl tilltaget här är takhöjden :D

Det är ju skitsvårt att inreda ett så litet badrum!
Jag funderar på att byta ut nuvarande gamla våtrumsmatta och golv, men i så fall inte göra något annat. Till vänster om dörren har vi ett tassbadkar (tidigare stod där en ful gammal duschkarbin), rakt fram (mitt emot dörren alltså) står handfatet med toaletten bredvid (alltså till höger om handfatet). Ovanför badkaret (dvs på ena kortsidan) sitter fönstret. Tycker väl ändå att det funkar rätt bra som det är inrett nu.

Såhär ser det ut idag (ungefär)
1736687572984.webp

Nyttan är att kunna frigöra yta just när man inte använder duschen eller beroende på hur man använder duschen. Flexibiliteten som aldrig finns i en fast vägg.

Jag tycker det är praktiskt att få bort duschväggarna, vi har dock svängbara och inte vikbara, när hela familjen ska samsas i badrummet… eller när vi badar hunden i balja i duschen. Då vill man ha mer plats och mindre nytta av vägg. Hade jag haft vikbar vägg hade jag haft användning av den när jag hjälper ett barn att duscha utan att vilja duscha själv.

Men du måste såklart själv värdera tipsen utifrån vilka behov ni har.
Vi har inte riktigt det behovet. Vi behöver maximera förvaring mer än tillgänglig golvyta.

Vad är skillnaden på svängbar och vikbar?

Vi har inte riktigt det behovet. Vi behöver maximera förvaring mer än tillgänglig golvyta.

Vad är skillnaden på svängbar och vikbar?

Vikbar är ledad på mitten, en svängbar är som en vanlig dörr. Med en vikbar har du då högre flexibilitet, men det beror då även på om sektionen närmast väggen är fast eller svängbar.

Hur stor är duschen? Får man in hyllnisch i duschen är det guld värt för förvaring av flaskor.

Vikbar är ledad på mitten, en svängbar är som en vanlig dörr. Med en vikbar har du då högre flexibilitet, men det beror då även på om sektionen närmast väggen är fast eller svängbar.

Hur stor är duschen? Får man in hyllnisch i duschen är det guld värt för förvaring av flaskor.
Duschen finns inte än, så vi vet inte.

Jag fattar nog ändå inte skillnaden?

En vikbar dörr ger denna flexibilitet. Det kanske ni inte behöver, men det är samtidigt svårt att avgöra exakta behov för hela tiden av badrummets livslängd på 20-30 år.

Bifogade filer

• IMG_5031.webp
    IMG_5031.webp
    8,7 KB · Visningar: 23

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar