Badrumsrenovering

👍 Tack!

@sthu Kul att se och höra hur ni tÀnkt.

Min man vill ocksÄ ha golvvÀrme, (vattenburen), mig kvittar det.

SÄhÀr ser vÄrt ut; syns nÀr det Àr ifrÄn. :D Men som sagt utseendemÀssigt har jag inga problem med det, men den dÀr konsolen till vÀnster Àr vÀrldens knepigare lösning! NÀr vi stÀdade dÀr bakom nÀr vi flyttade in regnade det ner till nedervÄningen.... Vi tog hit en gubbe som mÀtte och fanns ingen fukt kvar tack och lov peppar peppar, men vi vÄgar inte duscha dÀr nu.
Men vi visste ju nÀr vi flyttade in att det var 43 Är gammalt (44 nu), sÄ vi hade ju rÀknat med att fÄ renovera snart.

Men vi har inte tĂ€nkt flytta pĂ„ sĂ„ mkt i övrigt, har tĂ€nkt göra nĂ„got Ă„t taket (tips?) dĂ„ jag inte vill att det ska se ut som det gör med trĂ€plankor, kĂ€nns inte modernt (sen Ă€r det fuskmĂ„lat nu, men Ă€ndĂ„). Vi vill gĂ€rna ha stjĂ€rnhimmel i taket ❀, min man grunnar pĂ„ det. Det blir vĂ„rt "extra" om det gĂ„r att fĂ„ till.
Men toa, handfat, skÄp blir pÄ samma stÀlle tror jag (Fast nya grejor, troligtvis grÄa, vÀgghÀngda och som inte gÄr ÀndÄ ner till golvet sÄ det blir lÀttstÀdat). Och mÄla fönstret vitt.
Badkaret Ă€r borttaget och dĂ€r vill vi ha dush(ar) med glasvĂ€gg/dörr. Och en rund-ish spegel med belysning bakom ❀.

Men gud vilken tur ni hade att det inte blev vÀrre med vattenlÀckan!

Peppar, peppar har vattnet tack och lov aldrig frusit hÀr :up: ! Nej, under 15 grader inomhus brukar vi inte ha. Som lÀgst kan det vara runt 16 grader pÄ morgonen pÄ vintern innan vi höjer luftvÀrmepumpen och/eller eldar i kaminen.

Jag Àr uppvuxen med fruset vatten... dvs elementet Àr alltid pÄ i badrummet och jag har en frostvakt under diskbÀnken. Vattnet kommer in vid toaletten och dÀr Àr det ocksÄ ett litet element.

NÀr jag renoverade badrummet betalade jag extra utöver det som försÀkringsbolaget stod för sÄ jag fick extra isolering i under golvet.

👍 Tack!

@sthu Kul att se och höra hur ni tÀnkt.

Min man vill ocksÄ ha golvvÀrme, (vattenburen), mig kvittar det.

SÄhÀr ser vÄrt ut; syns nÀr det Àr ifrÄn. :D Men som sagt utseendemÀssigt har jag inga problem med det, men den dÀr konsolen till vÀnster Àr vÀrldens knepigare lösning! NÀr vi stÀdade dÀr bakom nÀr vi flyttade in regnade det ner till nedervÄningen.... Vi tog hit en gubbe som mÀtte och fanns ingen fukt kvar tack och lov peppar peppar, men vi vÄgar inte duscha dÀr nu.
Men vi visste ju nÀr vi flyttade in att det var 43 Är gammalt (44 nu), sÄ vi hade ju rÀknat med att fÄ renovera snart.

Men vi har inte tĂ€nkt flytta pĂ„ sĂ„ mkt i övrigt, har tĂ€nkt göra nĂ„got Ă„t taket (tips?) dĂ„ jag inte vill att det ska se ut som det gör med trĂ€plankor, kĂ€nns inte modernt (sen Ă€r det fuskmĂ„lat nu, men Ă€ndĂ„). Vi vill gĂ€rna ha stjĂ€rnhimmel i taket ❀, min man grunnar pĂ„ det. Det blir vĂ„rt "extra" om det gĂ„r att fĂ„ till.
Men toa, handfat, skÄp blir pÄ samma stÀlle tror jag (fast nya grejor, troligtvis grÄa, vÀgghÀngda och som inte gÄr ÀndÄ ner till golvet sÄ det blir lÀttstÀdat). Och mÄla fönstret vitt.
Badkaret Ă€r borttaget och dĂ€r vill vi ha dush(ar) med glasvĂ€gg/dörr. Och en rund-ish spegel med belysning bakom ❀.
I vÄrt förra hus - och innan vi renoverade badrummet - FORSADE det plötsligt vatten ner i kÀllaren nÀr vi duschade :nailbiting:. Det rann lÀngs med bakre vÀggen av nÄgon anledning. Vi renoverade badrummet med mellanblÄtt klinker pÄ golvet och ljusgrÄtt/vitt kakel pÄ vÀggarna. Det blev vÀldigt snyggt och det Àr nog egentligen det enda jag saknar med vÄrt förra hus :) !

Jag ser ingen ventilation?

Ska ni ha matta pĂ„ golvet skulle jag strunta i golvvĂ€rmen. Ett stort projekt med bila golv mm. Dock blir de ju det vid golvbrunnen Ă€ndĂ„ dĂ„ den inte Ă€r dagens standard 😄

Men visst mÄste badrummet va mer Àn 5 4 kvm? KÀnns större

Jag Àr uppvuxen med fruset vatten... dvs elementet Àr alltid pÄ i badrummet och jag har en frostvakt under diskbÀnken. Vattnet kommer in vid toaletten och dÀr Àr det ocksÄ ett litet element.

NÀr jag renoverade badrummet betalade jag extra utöver det som försÀkringsbolaget stod för sÄ jag fick extra isolering i under golvet.
Vi har ocksÄ nÄgon typ av frostvakt :) . Det sa i alla fall rörmokaren nÀr han var hÀr och installerade vattenfilter och hydrofor nÀr vi flyttade in. Frostvakten sitter tydligen i "vattenrummet", dvs det lilla "rum" (mer som en garderob ;) ) dÀr filter, hydrofor och varmvattenberedare bor.

Jag ser ingen ventilation?

Ska ni ha matta pĂ„ golvet skulle jag strunta i golvvĂ€rmen. Ett stort projekt med bila golv mm. Dock blir de ju det vid golvbrunnen Ă€ndĂ„ dĂ„ den inte Ă€r dagens standard 😄

Men visst mÄste badrummet va mer Àn 5 4 kvm? KÀnns större

HĂ€r sitter ventilationen :)

Nja, vi ska ju ÀndÄ byta ut mattan, sÄ min man tyckte inte det blev sÄ mycket extrajobb. Han vill gÀrna ha golvvÀrme.

Det Àr 2,7x2 meter, men visst det kÀnns rymligt :).

Bifogade filer

• 20250106_121509.webp
    20250106_121509.webp
    68,5 KB · Visningar: 22
Fick tipset att ha vattenburen golvvÀrme och en elslinga. Man stÀnger av den vattenburna vÀrmen sen vÄr till höst. DÄ kan det bli fukt under golvet. Bra att köra elslingan dÄ och dÄ nÀr den vattenburna vÀrmen Àr av stÀngd. Hoppas vi kommer igÄng med vÄrt badrum i Är.

Fick tipset att ha vattenburen golvvÀrme och en elslinga. Man stÀnger av den vattenburna vÀrmen sen vÄr till höst. DÄ kan det bli fukt under golvet. Bra att köra elslingan dÄ och dÄ nÀr den vattenburna vÀrmen Àr av stÀngd. Hoppas vi kommer igÄng med vÄrt badrum i Är.
Det var ju smart! Ska prata med entreprenören om det.

Blir det fukt under golvet Àr de nÄtt som Àr fel.

SÄhÀr snyggt Àr vÄrt badrum idag (eller ja, bilden Àr ett Är gammal men det har inte hÀnt sÄ mycket). Tjusigt, inte sant? Finns ingen flÀkt bland annat, sÄ nÀr man duschar blir det fuktigt pÄ hela vÄningsplanet..

Visa bifogad fil 160290

Vi har inte bestÀmt ny inredning Àn. Kommer bli en dusch med vikvÀggar i ena hörnet. Toaletten i det andra, förmodligen. Just nu sitter man med benen i dörröppningen.. handfatet skall ocksÄ flyttas. Kommer ha handdukstork istÀllet för element. Och elektrisk golvvÀrme.

Vi tÀnker att nÀr vi ÀndÄ gör om sÄ ska vi inte snÄla. Har det hÀr badrummet hÄllt i snart 70 Är ska det nya klara 30 Är utan problem Àr planen. GolvvÀrmen Àr vÀl det som kommer gÄ sönder först misstÀnker jag.. Men i och med att vi har ett hus helt i betong blir det ganska kallt pÄ golven, och Ànnu vÀrre sÄ om det Àr klinker.
Först tÀnkte vi ha vattenburen golvvÀrme, men dÄ fÄr man ju bara vÀrme nÀr bergvÀrmepumpen gÄr, dvs inte sÄ mycket höst och vÄr.

Ska ha ett möte med entreprenören och planera mer detaljer.
VÄrt badrum Àr gjort 02. UppvÀrmning elgolvvÀrme och handdukstork. GolvvÀrmen Àr trasig, oklart sen nÀr men iaf sen husets förra Àgare flyttade in (22). Handdukstorken rÀcker inte som uppvÀrmning, det Àr svinkallt.

VÄrt badrum Àr gjort 02. UppvÀrmning elgolvvÀrme och handdukstork. GolvvÀrmen Àr trasig, oklart sen nÀr men iaf sen husets förra Àgare flyttade in (22). Handdukstorken rÀcker inte som uppvÀrmning, det Àr svinkallt.
Det lÄter ju mindre bra förstÄs..

Det lÄter ju mindre bra förstÄs..
Ja det Àr ett rÀtt kasst stÀlle att ha det svinkallt pÄ. Kanske finns det handdukstorkar som Àr bÀttre för ÀndamÄlet Àn vÄr (som jag bedömer som normalstor och den blir vÀldigt varm), men skulle rekommendera att kolla det. Eller ha en reservplan för vad göra om/nÀr golvvÀrmen ger upp (vi sÀtter in element om nÄn vecka).

En sak att tÀnka pÄ Àr att glasdörrarna till duschen Àr hopplösa att hÄlla rena.

Hade duschvÀggar i glas i förra lÀgenheten och har duschkabin nu.

Jag har lovat mig sjÀlv att nÀsta gÄng jag renoverar ett badrum blir det duschdraperi.

Enkelt att tvĂ€tta och billigt att köpa nytt

I förra lÀgenheten hade jag golvvÀrme, men anvÀnde den aldrig eftersom elrÀkningen blev vÀldigt dyr. Nu ingick vÀrmen i hyran (golvvÀrmen betalade jag sjÀlv). Det Àr antagligen inte lika kostsamt med golvvÀrme om man ÀndÄ betalar uppvÀrmningen sjÀlv.

En sak att tÀnka pÄ Àr att glasdörrarna till duschen Àr hopplösa att hÄlla rena.

Hade duschvÀggar i glas i förra lÀgenheten och har duschkabin nu.

Jag har lovat mig sjÀlv att nÀsta gÄng jag renoverar ett badrum blir det duschdraperi.

Enkelt att tvĂ€tta och billigt att köpa nytt

Hmmm. Jag har tÀnkt att glasdörrar Àr lÀttare att hÄlla rena Àn kabindörrar...
Men vi har inte riktigt bestÀmt hur de ska se ut, kanske olika modeller Àr olika lÀtt att hÄlla rena?

15 grader brukar vara en försÀkringsgrÀns ocksÄ.

TÀnkvÀrt! Ska prata med min man om ev element.

-----
Det som kÀnns svÄrast tycker jag Àr att veta hur en liten provbit av en matta kommer se ut i ett helt rum?! KÀnns supersvÄrt. Vi har tÀnkt mÄla med vanlig fÀrg pÄ vÀggarna för att se hur den kÀnns iaf, de ska ju ÀndÄ rivas ut. Men om vi ska ha mönstrat (typ som fejktegel/plattor) blir det lite svÄrt...

Kan man be badrumsgubben höra med sina tidigare kunder dÀr han gjort liknande badrum om man fÄr komma och titta tror ni...?

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka