Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag ska tävla på lördag och jag blir tokig på att startlistor kommer ut så himla sent. Har känt så här hela säsongen och värst är när startlistan kommer klockan åtta kvällen innan. Jag vill kunna planera min tillvaro och blir lite knäpp av att inte veta vilka tider som gäller. Kan ju slå på ett par timmar hit och dit vilket är lite meckigt när man ska ha med folk osv. Blä och gnäll.

Senast ändrad:

Nagelsax och glasögon blir ett måste nästa gång. :D

Jag tävlar henne med skräckblandad förtjusning, och jag gör henne inte rättvisa. Jag jobbar stenhårt med att inte låta rädslan ta över, och att rida kontrollerat, försiktigt och ha henne på bra humör.

KL

tycker det är lite otydligt i TR, men får jag tävla på det här?
http://www.horze.se/Sprenger-Dynamic-RS,-tunt-eggbett,-Aurigan,-16-mm/13333,sv_SE,pd.html

Jag är också sådär självkritisk, men om man tittar på elitdrottare så går de igenom hela loppet, fasen osv- fokuserar.

jag vet inte om ryttare gör så mer än själva programmet.

I vart fall har det gått bra när jag en enda gång gått igenom varje halvhalt, hörnpassering osv. o sitt på bakdelen!!!!Hästens....

Jag är också sådär självkritisk, men om man tittar på elitdrottare så går de igenom hela loppet, fasen osv- fokuserar.

jag vet inte om ryttare gör så mer än själva programmet.

I vart fall har det gått bra när jag en enda gång gått igenom varje halvhalt, hörnpassering osv. o sitt på bakdelen!!!!Hästens....

Jadå, jag är kontrollfreak, så jag planerar varje steg för min egen trygghets skull. Och det funkar säker på de flesta hästar. Jag behöver också planera väldigt noga dagarna innan och revidera planen och tänka om.

Med min häst måste jag har flera alternativ för varje moment utöver grundplanen, och jag måste ta snabba beslut på sekunden beroende på hur hon känns, eller hur hon reagerar, på underlaget, på omgivningen, på mig och om hon är på humör. Det gäller också framridningen.

Så det är lätt att säga, men enormt svårt att utföra. Jag har ju inte heller tävlat på 6 år, och man kan tro att det sitter i ryggmärgen, men det gör det faktiskt inte när förutsättningarna ändras.

Det ÄR svårt..:nailbiting:

KL

Är det någon som har stövlar i polo modell här? Har köpt ett par jättefina cognacsbruna från Petrie men de trycker på foten, där dragkedjan börjar. Funderar på om det blir bättre när de är inridna och mjukare?

Ja själva foten är skön, men där dragkedjan börjar så är det en söm/kant på insidan. Är mest på vänsterfoten det gör ont, kom på att det var ju exakt där jag fick en spricka för några år sen så det är nog därför det är extra känsligt. Får försöka vaddera foten tills stövlarna är mjukare.

Någon som har koll på om man kan byta klass i TDB efter att klassen är betald och utan att betala dubbelt? Det får man väl enl TR göra, alltså att byta klass och då bara betala ev mellanskillnad till nya klassen?

Jag har bytt klass utan att betala någon mellanskillnad. Detta trots att den klassen jag bytte till egentligen var full, gissar att det var någon som strök sig... Det var inget problem. Ringde bara tävlingsledarna och förklarade läget (att Z varit sjuk och vi inte hunnit öva på den förvända galoppen).

Har pratat med tävlingsledare nu, så hoppas att ingen annan har snytit den där sista platsen i msvc:p..

*kl*

Har så sjukt ont i kroppen sen jag åkte av ute i skogen i lördags. :crazy:
Var ute själv (vilket jag sällan är nu för tiden) och hästen uppförde sig ypperligt! Hade precis tagit en liten galopp upp för en backe in i skogen och saktat av och travat några meter på halvlånga tyglar och sedan saktat av till skritt för att rida runt den jättestora stenen framför oss, lutade mig lite fram och klappade min duktiga pålle på halsen. Pang sa det, så låg jag på marken och hästen var i full galopp tillbaka ner för backen och hemåt. :banghead:

Det visade sig att det var en häst precis bakom stenen, som hade blivit precis lika rädd för mig och min häst. Men den ryttaren satt kvar på hästen :grin:.
Hade jag bara suttit ner i sadeln och inte lutat mig framåt/åt sidan i det läget hade jag förmodligen inte flugit av, så jädra drygt.

Jag kände ingenting och slog mig inte alls. Men igår, och NU. Har så ont i kroppen. Igår hade jag mest ont i höften, men idag i hela kroppen :wtf:. Förmodligen sträckt nacken/halsen. Har så ont på halsen att jag knappt kan vidröra den. Kunde inte lyfta huvudet från huvudkudden när jag låg i sängen.

Och ikväll är det dressyrträning och imorgon hoppträning, så jag hoppas att jag mjuknat upp tills dess så jag kan rida :crazy:

Hopplöst, men är tacksam att det inte blev som sist med bruten arm och sjukskrivning. Min kropp börjar bli för gammal för att flyga av :o.

Klassiskt. Man känner inget just då men dagarna efter slår smärtan till. Jag kände ju bara benet såklart när jag bröt benet för 3 veckor sen men dagen efter insåg jag att mest ont hade jag i vänstra skinkan högt upp, måste ha landat där o klämt en nerv för ibland när jag reser mig upp så strålar det ut i benet. Vet inte om det kan gå att fixa till hos en kiropraktor kanske.

Varm dusch, liniment och back on track så går det onda över, lite uppmjukande rörelser är också bra ^_^ så överlever du nog träningarna :D.

Stekheta duschar gör verkligen underverk när det kommer till trasiga muskler. Minns en gång när jag hade fått ett infall och gjort typ 500 tåhävningar, och såklart överansträngt vadmusklerna så jag inte kunde gå. Musklerna var så korta att jag inte kunde sätta ner hälarna utan jag fick gå på tå och stötta mig mot väggarna. Efter någon dag eller två, ställde jag mig i en HET dusch och under tiden jag stod där så sjönk hälarna lägre och lägre, sedan stod jag tillslut på hela foten. Efter det repade vaderna sig rätt fort faktiskt! Men fy fan va ont det gjorde!!

Värst är det när man ansträngt hals/nacke, tränade aikido innan och när man gjorde hårda/höga fall efter ett uppehåll så var fick man så enormt ont i hals musklerna att man knappt kunde andas :/.

Vem gör inte det när man har tråkigt en dag i ett ridhus? Och hälrullningar..
Enstaka utfall..
Eller är det något galet med mig? :P

...eller när man inte har fullt upp på jobbet. Då stänger man dörren och kör squats och utfall. ;)

Haha, tåhävningar är inte ens jobbigt... därför det lätt blir för många. Dom är perfekta att göra i duschen efter ett träningspass!

Mooi, squats på jobbet har jag inte hört talas om, en god vän till mig brukar däremot stänga dörren, vända ryggen mot dörren i stolen, lägga upp fötterna på skrivbordet, ta en bunt papper i knät så det ser ut som om han läser.. Så sover han i 20 minuter. Han har lite "speciell" utbildning så han kan somna på stört och har sådan koll i sömnen att han vaknar så fort någon lägger handen på handtaget! Haha, de skillsen skulle man ha! :D
Själv jobbar jag för min mamma, så när jag var gravid så hymlade jag inte ens med det, jag gick ut och la mig på soffan i kafferummet och sov.. Bättre det än att jag var så sliten att jag behövde gå hem ;)

Buck, haha, det där lät inte ens kul! Eller, det var ju roligt att höra om när det handlar om någon annan, hahaha, men jag hade inte velat uppleva det själv!

Senast ändrad:

Jag höjde iof värmen på duschen igår kväll, precis innan jag var klar, men ska nog göra det lite tidigare i kväll :)

Ridningen igår var nog bra för mig för att mjuka upp min kropp. Jag kände mig bättre efteråt. :)

Jag är fortfarande lite öm i kroppen, men det kan ju även ha att göra med att jag sprang (typ i panik) hela vägen hem, och jag springer (tyvärr) aldrig :o.
Men halsen och nacken är fortfarande jobbigt, kan inte riktigt vrida på huvudet som jag borde. Men det tar väl nån dag till innan det släpper.

Novali01
Usch och fy! Brutna ben har jag väldig respekt för! Jag mådde hemskt när jag "bara" bröt min arm, iof uppe i axeln. Men jag kunde inte göra någonting knappt och blev allmänt jättepåverkad O_o. Hoppas det läker snabbt och fint på dig :)

*kl*

Jag blir så trött. Z har fått nya hagkompisar. Och de gillar verkligen varandra. Verkar inte ens få nog av varandra när de kliar så mkt att de får skavsår! Så idag blev det ingen ridning, och kanske inte på några dagar! Såret vätskar och är ganska stort, lite större än en femkrona. På andra sidan av manken är han svullen! Hur skönt kan det vara? Morr!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur