Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det kan bli intressant!

Jag skulle dock vara beredd att satsa en redig slant på att de flesta hästar som visas bettlöst i högre skolan, GP-rörelser etc har utbildats på bett innan. Det har ju framkommit om de mest fanatiska bettmotståndare.
Och jag tror att man skulle kunna vässa till framförandet ngt även här med bett.

Även om det glädjer mig att man laborerar lite, tänker om etc.

Man är nog mindre benägen att blådra i hästen om man ridit bettlöst i svårare rörelser med övergångar och gjort det hyfsat.

Jag ska åka till Skåne imorgon. Jag hoppas jag packar rätt sorts kläder i form av att de värmer nog etc. Jag försöker hålla packningen liiiight iom att jag vill slippa checka in bagage. Dock ska jag ju vara ute i stall och kyla hela dagarna.
Det är ingen reklam, jag ska inte tränar-jobba. ;)
Jag ska bara åka ner och provrida hästar, inte till mig själv dock. Så inget rafflande där heller. :p

Vad har ni Skåningar på er nu?

Än så länge har jag bara lagt till med att ha en fleece under den tunna jackan, har dock ofta en rejäl tröja under då jag ofta får plocka av mig både jacka och fleece vid ridning. Har iof dubbla strumpor också men det har jag typ alltid :p

Jag brukar köra på vanliga ridbyxor (alltså inte fodrat eller underställ än :p), t-shirt, fleecetröja och dunväst. Mössa och fodrade vantar när jag inte sitter till häst. Ev skaljacka också om det regnar och man måst förflytta sig utomhus.

Tyvärr är det riktigt trist väder i Skåne just nu. Grått och blött och ruggigt. Men särskilt kallt är det inte. Jag har fortfarande bara vanliga ridbyxor och rider i t-shirt med fleecetröja över.

Idag har det regnat hela dagen men som sagt är det inte jätte kallt (om man nu inte sitter och väntar på bussen, för då är det jätte kalt)

Hade nog haft vanliga ridbyxor+ ridskor, tjocktröja och sen en vinterjacka och dunväst i beredskap.

Ha bra skor med dig också, är lera och halt överallt :/.

Jag har ett par petrie polo superior eller vad de nu heter. Samma färg som dig dessutom. Älskar dom! :love: Men jag hade faktiskt också lite problem med att de tryckte precis vid dragkedjan på ena foten i början, iof så kanske det var något annat för jag upplevde det nästan som något vasst. Ev en söm som irriterade. Satte på ett sånt tjockt skavsårsplåster som man egentligen ska ha på hälarna ovanpå foten i början när jag red, och så bankade jag lite med en minihammare på insidan och nu är de mina absolut skönaste stövlar. :) Hoppas du får ordning på dina.

*kl*

Nu bor jag iof inte i Skåne, men Blekinge ligger ju inte så långt ifrån. Solkusten (Blekinge) brukar dock ha bättre väder än Ruskkusten (Skåne) :p:D.
Men ska man stå still, VINTERJACKA! Annars är det ju endå runt 10 grader, och håller man igång så är det ju inga problem att hålla värmen. Brukar tom få klä av sig jackan vid stallarbete :). Nu i helgen ska det dock bli lite kallare.

*kl*

Jag drömmer mig bort!
En vän till mig ska sälja sina hästar. Ett halvblod som står i mitt stall och går i samma hage som min häst. Och en shettis som är utlånad.
JAG VILL HA DEN SHETLANDSPONNYN!!! Hon är så himla härlig :love:.

Om hon nu säljer halvblodet, så bli min häst ensam i hagen, och de andra i stallet vill inte ha sina hästar med min. Så det är alltid samma tjafs, och jag vill verkligen ha min med någon annan. Så en liten shettis hade ju varit trevligt :)!

MEN, jag står uppstallad på en (tränings)anlägging. Och vill inte flytta från mina bekvämligheter. Känns ju sådär kul att betala 2300 kr/mån för en sällskapshäst :arghh:.
Hon går iof att både rida och köra. Men finns tyvärr inga körvägar här. Och svårt att hitta en så liten ryttare som kan rida henne.

Samma bekymmer på sommaren, vet aldrig vart hästen ska stå och vem han kan gå med. Hade bara varit så skönt att kunna sköta sig själv!

Åhh, jag drömmer bort, men har svårt att hitta någon praktisk lösning :cry:.

Ja de är verkligen läckra! Har känt nere i stöveln och det är som en väldigt kraftig söm eller liten kant just där, säkert något som skall stabilisera och förstärka fästet.

Börjar bli lite bättre, men funderar på att köpa sånt skum som töjer ut skorna och ha på insidan så de blir lite mjukare och formar sig snabbare efter min fot.

Kan du inte fråga vad de skall ha för att stalla upp en shettis, är ju inte säkert det är lika dyrt?? De äter ju knappt något och den kommer inte slita på ridhus och banor.

*KL*

Ni vet hur det är när allt bara faller på plats? Eller? Jag visste inte för än den här veckan. Efter en småseg höst med ganska sega träningar och tävlingar och bristande självförtroende har det lossnat! I söndags fick jag hjälp på tävlingen av min tränare att rida fram och F och jag var bara tre poäng från kvalgränsen i MsvC:1. Träningen med henne på tisdagen gick i samma linje och så var det träning för Nina i onsdags. Har nog aldrig känt mig så lätt på en hästrygg förr. Det var ju helt plötsligt "bara" att rida. Lätt för hjälperna och väntade på mig, med trycket i behåll! :D

Sen red jag Z barbacka i fredags, han var suuuupersnäll trots att han vilat i tre dagar på grund av ett sår på manken, och idag var det dags för sadel. Så sjukt fin häst!!! Det är nästan så att jag inte vill rida igen, för jag är rädd att förstöra den känslan vi hade idag. :nailbiting:

Hur länge varar formtoppar, ni som vet? Har säsongsavslutning med båda hästarna nästa helg och jag VILL VILL VILL att det håller i sig!

Kan du inte fråga vad de skall ha för att stalla upp en shettis, är ju inte säkert det är lika dyrt?? De äter ju knappt något och den kommer inte slita på ridhus och banor.

Nja, det är fasta priser för om det är en "ponny" eller en "häst". Sen att det är en liten A-ponny tar de tyvärr nog ingen hänsyn till :mad:. De är tyvärr väldigt enkelspåriga. Men man kan ju alltid kolla med dem. Iof 500 kr billigare om man köper grovfoder själv. så 1800 kr för boxen. + insläpp 300 kr. Vet inte hur mkt en shettis äter, men hon är inte så matfixerad, inte sån där som bara tittar på mat och blir tjock. men 5 kg hö? Är det för lite/mkt? Men iaf 3-400 kr på hö.
Ang ridhusen, så måste man ändå betala anläggningsavgift utöver stallhyran.

Hmm, jag får väl inse att det inte är en vettig lösning. Men det var ju ändå värt att drömma sig bort en liten stund :).

Vad härligt att höra! Hoppas verkligen att det håller i sig tills helgen :D
Det är vid såna tillfällen man får bekräftat att det är värt det, varför man håller på med hästar och lägger ner så mkt energi på dem. :)

*kl*
Själv är jag nere i en svacka. Tror han har någon hake på tänderna, tjabbig i munnen. Men veterinären/tandläkaren kommer på onsdag. Rider ut mkt, men han har blivit så himla laddad. Och det är jag inte förtjust i. Så tycker inte det är värst roligt längre. Igår när vi var ute och red, så la han in sådana bocksprång i galoppen, så jag blev både förvånad över vad han höll på med, och samtidigt stolt över att jag faktiskt redde ut det hela! Min lata häst, han bockar ju ALDRIG... eller?? :o:crazy:
Problemet är att jag är verkligen inte van att rida pigga/heta hästar, så blir lite osäker.

*KL

Fem pass med riktigt bra känsla på raken med Ninya. Rekord.

Jag vill ha henne. Älskar den hästen så j*vla mycket, det finns verkligen ingen känsla som är i närheten. Jag är jätteglad över mina två dagar i veckan, men jag vill ha varje dag. :cry::love:

Har massa bilder för övrigt som jag inte orkat gå igenom än, ska ta itu med det någon kväll.

kl

Tog in min stora häromdagen och tänkte rida, men ändrade mig då hästen var så spänd så att hon skakade i hela kroppen.:nailbiting: Jag fegade ur så det Blev lite tömkörning istället, har tömkört henne igen efter det men attans så taggad hon är..

Min är oxå det! :eek:
Igår stod han och bockade och studsade inne i boxen, EFTER ett hopp-pass på 1,5 timma. :meh:
Han är superladdad!
Varför blir det så här?

Det känns ju inte som någon köldknäpp, när det är 10-14 grader ute och han står inne i "varm"-stall (tror jag att det är, det fryser iaf inte i det på vintern).

Fler som har fått pigga hästar?:confused:

Jag med... Den ena är dessutom konvalecent i sjukhage just nu -han är inte så rolig just nu :cautious: Den andra är mest supertaggad när man rider och går som tåget :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama