Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Kl

Letar ny medryttarhäst och en av hästarna jag provridit är hela 178cm hög, nu funderar jag på om detta blir alldeles för mycket för mig?

Jag har problem med ryggvärk och är orolig för att ländryggen inte ska klara av en så stor häst. Har fått mer värk av dressyrsadel tidigare, tror ni det kan funka om jag huvudsakligen rider i hoppsadel eller inte sitter ner så mycket i dressyrsadeln?

Funderar även generellt på hästens storlek och hur mycket det försvårar, jag är svag i bålen pga ryggproblemen och kände mig rätt instabil på provridningen. Är det överhuvudtaget möjligt att träna upp sitsen och bålstyrkan hyfsat snabbt och utvecklas från medioker ryttare på medioker 160 cm häst till dressyrtyttare på 178 cm jättehäst?

Jag har fel på ryggen och rätt ont av den men tycker ändå att de går bra att rida min polle på 180cm. Tror allt handlar om hur hästen rör sig och hur stabil du är. Plankan säger jag bara:D den gör underverk!

När jag knoppade sydde jag genom knoppen o manen snett uppåt 2 ggr åt var sida o då syns trådarna.
sydde med björntråd.
nagelsax.

kul att du tävlar fina hästen:)

Det är generellt betydligt svårare att rida en så stor häst på ett bra sätt, särskilt om det är en dressyrhäst med stor gång och bra ryggverksamhet (finns ju vissa hopphästar i den stl som känns som ponnys att sitta på). Krävs massa muskelstyrka för att bara sitta still och följsamt följa hästens rörelser med sitsen. Även om det är en känslig och välriden häst som går för minimala hjälper så är det mer krävande än att rida en motsvarande häst på 160.

Om ägaren tyckte att du red hästen bra och du gillar den så kan du väl testa ett tag och se hur det funkar? Bålstabiliteten kommer bli bättre med träning.

jag som har ryggproblem efter en ridolycka kan säga att NEJ, undvik en så stor häst om du kan. Jag har själv haft många stora, men dom har varit 170-175. Jag själv är 158. Jag har mycket sällan ont i ryggen nu sedan jag började rida D-ponnyer, men kommer så småningom vilja ha en häst på runt 155-160. Sålde min storhäst förra året pga av detta problem själv. Nu kan vissa hästar dock upplevlas lite olika lite beroende på hur den är att sitta på men jag hade aldrig tänkt tanken att ens börja rida en så stor igen.

Gummisnodd i änden. Syr med vaxad tråd och stoppnål.:)

Ja, så gjorde jag med, men jag sydde nog för mycket för de satt som berget. Min häst har en enormt tjock man..

Jag vek inte upp knopparna, utan flätade hårt, fäste med gummiband, sydde igenom fästet och rullade sedan upp knoppen som flyinge knoppar och sedan sydde jag igenom en 3-4 ggr, men de blev så breda att jag på några fick sy ännumer. :)

När jag knoppade sydde jag genom knoppen o manen snett uppåt 2 ggr åt var sida o då syns trådarna.
sydde med björntråd.
nagelsax.

kul att du tävlar fina hästen:)

Nagelsax och glasögon blir ett måste nästa gång. :D

Jag tävlar henne med skräckblandad förtjusning, och jag gör henne inte rättvisa. Jag jobbar stenhårt med att inte låta rädslan ta över, och att rida kontrollerat, försiktigt och ha henne på bra humör.

KL

tycker det är lite otydligt i TR, men får jag tävla på det här?
http://www.horze.se/Sprenger-Dynamic-RS,-tunt-eggbett,-Aurigan,-16-mm/13333,sv_SE,pd.html

Ja, men jag har för mig att förr fick man inte tävla med bett som är av 2 olika metaller. Nu står det i TR att bettet ska vara av metall, (utöver gummi mm). Men det är inte olika metaller i munnen, utan skiljer sig på bettringarna och bettet.

:)

Aha..det reflekterade jag inte ens över. Tycker var o varannan människa tävlar på sprengerbett o nästan alla nya har väl en metall på själva bettet o en på ringarna.
Har väldigt svårt att tror att det inte skulle vara godkänt.

Har själv tävlat på en sprengerstång med olika metall på bett o skänkel. Var ingen som sa nått om det.

Jag tävlar på ett sånt:).
1151010_10201291064310533_1026513253_n.jpg

Vad bra, tyckte det var bäst att dubbelkolla med buke. Jag har just fått hem mitt, ska prova och rida med det i morgon.

När jag sydde knoppar fuskade jag lite och använde mörkblå eller brun tråd. Den syns ju ändå inte men var mkt lättare att se när det var dags att klippa :)

Ja, men jag har för mig att förr fick man inte tävla med bett som är av 2 olika metaller. Nu står det i TR att bettet ska vara av metall, (utöver gummi mm). Men det är inte olika metaller i munnen, utan skiljer sig på bettringarna och bettet.

:)

Det stämmer att det itne fick vara olika metaller förr men det är borttaget. Så nu är det OK även om det är två olika metaller i själva bettet.

Kollar dem betten på tävling egentligen? Alltså man får väl bara ha tvådelade egentligen. Men väldigt många använder tredelat. Eller med kopparrullar osv..

Hur noggrant är det?

Nä men tredelat är väl i allra högsta grad tillåtet. Däremot benämner de tredelat som tvåledat så kanske lätt att blanda ihop begreppen.

Aldrig bettkoll på småtävlingar.

Dom skriver en och två ledat vilket betyder tvådelat (har en led) och tredelat (har två leder) så är ganska logiskt egentligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett