Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Min hade liknande beteende när hon hade ont i hoven i vintras, hon har ju väldigt speciella hovar och blir lätt halt vid skoning. I hennes fall låg skon ca 3mm för långt bak ( hon har inga tåkappor) visade sig det vid röngten...

Egentligen vågar jag väl inte säga det högt men nu känns det som om hon är på gång igen! Det har varit mycket med hennes hovar då jag fått ha en annan hovslagare till henne och så har det varit mycket annat som gjort att jag inte riktigt orkat hålla igång henne. Men igår så kändes hon riktigt bra och till helgen får hon vara med när tränarn kommer ner från Stockholm :)

vågar man tro att man kan starta msvb till våren med henne?

*KL*

Tråkigt att höra Waco! Låter mystiskt, med hoppas han håller sig ohalt!

Blir ingen tävling för oss i helgen heller :( Istället åker vi in till kliniken idag kl 1245. Har kännt vissa dagar att nåt har stört honom men känslan har alltid försvunnit och ersatts av att han varit såå fantastiskt fin. Men på träningen i tisdags så kände jag redan då jag red fram att det var något som var fel så vi plockade av all utsrustning (förutom tränset) för att se om det var något sånt som störde honom, så jag red lite barbacka för tränaren. Huuuuur fin som helst i höger varv, kändes som om att sitta på rosa fluffmoln. Men inte bra i vänster :( Det är nåt som stör honom där.. Så håll en tumme för oss idag!

När både min häst och en i stallet drog av sig sko så sträckte de muskler uppe i bogen, kan ju kanske vara något sådant?

Vet var ute idag och det är troligtvis en hovledsvrickning så nu är det butta i 9 dagar och så gör vet återbesök om 12 dagar. Vila med liten hage tills dess. Jag är hemskt ridsugen, Ådi är mycket förbannad över restrektionerna och överfull av energi redan! Detta blir några jobbiga veckor! XD

Vet var ute idag och det är troligtvis en hovledsvrickning så nu är det butta i 9 dagar och så gör vet återbesök om 12 dagar. Vila med liten hage tills dess. Jag är hemskt ridsugen, Ådi är mycket förbannad över restrektionerna och överfull av energi redan! Detta blir några jobbiga veckor! XD

Är du ridsugen så är du välkommen att klämma skimmeltant any day i Staffanstorp :idea::bow:

*kl*

Dressyrträning för instruktör igår igen. Och min häst har varit lite småtjurig senaste tiden. Har burit runt honom med vänsterhanden hela tiden. Men nu jäkla fick jag honom på båda tyglarna och fick tag på vänstersidan. Han kändes jättefin och jag kom äntligen till ro på ryggen. Efter lite övningar och övergångar lossnade allt, och jäklar vilken häst jag fick :love: Han bara flög fram (känslan var så iaf). Han var rejält aktiv i sina bakben!
Och min tränare blev nästan lyrisk :banana:. Hon utbrast sig att nu rör han sig så han kan hävda sig i medelsvår! :bump:

Alltså nu ska ni veta att jag har en liten hobbyhäst på 156 utan någon meriterande stam som jag försöker träna med för att lära mig nån jäkla gång hur ridning ska gå till. Vi har ställt upp i någon klubbdressyr och visserligen blivit godkända, men någon vacker ritt har det då inte varit. Och när man ligger på sådär LB-nivå och man känner sig mest kass och hästen går och släpar benen efter sig, ja då värmer det verkligen att höra såna kommentarer från sin tränare! :)

Kl

Kastar mig ut här. Tränade med mitt djur idag och fick mycket bra med mig, både till mig själv och hur jag ska hjälpa djuret att på bästa sätt göra det jag ber om. Fick också ett par bilder (finns i bildtråden) där jag ser att jag dels behöver släppa ner handen och får ihop den, men också att jag kniper och klämmer med benen så att jag inte kommer ner ordentligt i sadeln (plus att knipandet kommer att ge en häst som blir avtrubbad för skänkeln). Så jag behöver tips och råd för att komma till rätta med detta, gärna både uppsuttet och avsuttet. Hit me!

Härlig tråd med mycket tänkvärt att ta till sig :)

Man höjer lätt handen när man rider en häst som har lätt för att gå i en för djup form, det sker automatiskt och behöver inte vara fel. Ang sitsen. Sitt upp på hästen, stå still, släpp tyglarna, låt händerna falla längs sidan. Böj ner hakan, så mkt det går, och låt ryggen kuta så mkt som känns bra. Ta sen tyglarna, spänn/rulla in tårna, o räta sakta på dig, och rid! Men varje gång du släpper ner händerna måste du göra om det! På så sätt aktiverar du rätt musklar i rygg, bäcken och ben. Då kan du förbättra din sits och din ridning! Men med en sadel som ställer till det så kommer det aldrig och bli helt bra.

Är du ridsugen så är du välkommen att klämma skimmeltant any day i Staffanstorp :idea::bow:

Akta så jag inte tar dig på orden! ;) kan hon piff och puff? (Funderar över vilken elevhäst jag ska lära det så jag får utlopp för mina behov...)

En av mina elever tittade lite konstigt på mig där jag stod och galopperade mitt på ridbanan samt hoppade stora glädjeskutt när hon fick till galoppfattningarna.... Undrar om det är jag eller Ådi som har mest överskottsenergi? :D

Min tanke ang handen är att höjer man handen pga känslan att hästen blir för låg , så sitter grund problemet i att hästen inte är framme på hjälperna/inte bär sig, och inte bjuder /trampar på framåt mot bettet i första hand . Ryttaren försöker då korrigera detta med handen , trots att problemet /lösningen på problemet sitter på annan plats .

En häst som är korrekt på hjälpen och för sitsen osv , kan du lägga handen precis där du behöver den , och få kvitto , eftersom grunden funkar korrekt .

Bara en inflik ;)

Tack för input! Ska testa övningen du beskriver och som du säger så hjälper kanske inte sadeln till. Lustigt för det känns inte så tokigt som det ser ut... men jag ser ju att det inte ser optimalt ut.

Mackan: Bra tanke om framme för hjälperna :) Min är en fyraåring och det kan absolut stämma att han inte är helt framme, vi jobbar på det.

Om du har en unghäst (vilket jag inte visste ) så kan ju huvudet hamna lite varstans och är helt naturligt . Men det jag skrev kvarstår ändå som grund , så budskapet stämmer ändå även om med en så ung häst man givetvis inte kan gå efter min sista paragraf , där är det ju en balanserad häst i grunden jag pratar om .

Principen är ju ändå densamma i grunden var man har nyckeln . Dvs inte i handen !

Tycker tyvärr unghäst ridning senaste årtiondet och lite plus, backat en del ang grund tänket . Tidigare fanns konceptet remontform, dvs unghästen fick gärna gå lite över tygel i början så länge den bar sig och tog stöd med framåtbjudning på bettet . Numera ska även treåringarna böja på nacken och gå i lod , även om de släppt bettet och inte kan framåt drivande hjälp . Det tycker jag är synd och ett stort misstag .

Jo, han är ju inte stadig i sin bjudning och därav följer ju att formen blir ostadig och det får jag ju fortsätta jobba på.

Det kan ju vara så som du säger om utvecklingen av unghästutbildningen, det kan jag inte säga så mycket om då jag inte har så lång erfarenhet (av just unghästar). Detta är min första unghäst och jag har försökt att inte fokusera på huvudets placering utan på framåtbjudningen, det är först de sista veckorna som han själv sökt sig nedåt, men uppenbarligen behöver jag jobba mer på bjudningen.

Hursomhelst, intressant att vrida och vända lite på det.

Om du har en unghäst (vilket jag inte visste ) så kan ju huvudet hamna lite varstans och är helt naturligt . Men det jag skrev kvarstår ändå som grund , så budskapet stämmer ändå även om med en så ung häst man givetvis inte kan gå efter min sista paragraf , där är det ju en balanserad häst i grunden jag pratar om .

Principen är ju ändå densamma i grunden var man har nyckeln . Dvs inte i handen !

Tycker tyvärr unghäst ridning senaste årtiondet och lite plus, backat en del ang grund tänket . Tidigare fanns konceptet remontform, dvs unghästen fick gärna gå lite över tygel i början så länge den bar sig och tog stöd med framåtbjudning på bettet . Numera ska även treåringarna böja på nacken och gå i lod , även om de släppt bettet och inte kan framåt drivande hjälp . Det tycker jag är synd och ett stort misstag .

:) Är det det man kallar för eftergiven? Ser mkt skrittande med en ganska hård hand för att hästen SKA ge efter. Axel.. som kanske är åt andra hållet- i lite för öppen form:meh:
Jag vill nog hellre ha en form som kommer sig av lösgjordhet i trav o galopp.

Trycker man på lite kommer näsan som regel alltid upp.

Kul! Troligtvis ska jag dit och kolla på küren på lördagen, men sen brukar det även bli en omgång bara för mässan.

Åhh va skoj! Jag kommer garanterat gå, har dock inte bestämt när än, men kanske dax för de nu :) Men mässan blir det iaf i ett antal timmar ;)

Inget GBg för mig-nöjer mig gott med att titta på tv;)!

Däremot är det en clinic för Jan Brink häruppe i november som jag tänkte gå på. Blir en födelsedagspresent till mig själv för tycker den var rätt dyr med 400:-. Eller är det bara jag som är känslig (och snål:p)? Har aldrig sett ngn clinic för honom tidigare mer än det lilla han haft i samband med hingstvisningarna. Gillar väl inte hans egen ridning (:o) så himla mycket men hans elever rider ju otroligt bra och inte alls lika återhållet som han själv. Hoppas att det blir roliga hästar som är med också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
362
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama