Niela
Trådstartare
Sv: Dressyrsnackis nr 8
Fast om foten fastnar(vilket den kan göra oavsett stigbygel, kanske inte den som är helt öppen på sidan dock) så måste ju stiglädret kunna åka av. Vilket försvåras när kåpan ligger över. Har själv ridit med läderna under kåpan för längesen men kände att hellre sliten kåpa än att åka efter hästen
Nja så kan man ju inte tänka för då kan man ju likaväl sluta med ridningen. det ÄR farligt att rida
Du kan ha stiglädrena på utsidan , supersäkra byglar supersäkerhetsväst med superdyr hjälm och ändå bryta nacken och dö när du trillar av!
Men ska man hela tiden tänka Åhh jag kan dö när man rider så blir man ju knäpp i huvudet till slut!
Den risken har man i bakhuvudet hela tiden men det är en risk alla tar.
Jag har sett många falla av och fastna med foten i stigbygeln och alla har haft stiglädret på utsidan de flesta har väl på utsidan.
.
Och någon stigläder som lossnat från sadeln har jag då inte sett, utan antingen har hästen stannat eller så har ryttarens fot lossnat tillslut!
Så det har verkligen ingen betydelse för säkerhen är olyckan framme så är den.
Och med gummistigbyglar är det nästintill omöjligt att fastna finns ju inget att fastna i då hela ena sidan är öppen.
Då har du isf köpt för små stigbyglar till dina fötter.
Jaghar testat att försöka fastna i mina på alla möjliga vis men det har hittills inte lyckats i alla fall.
De gånger foten fastnat har gummiringen lossnat och då har foten lossnat direkt.
Har testat detta i skritt på hästen när en vän ledde henne åt mig!
Alla gör ju såklart man vill och anser man att det är säkrare att ha på utsidan så har man dom på utsidan.. inte svårare än så=)
Jag anser att de spelar ingen roll för säkerhetens skull utan jag har de bara för jag inte vill ha fula märken på min dyra sadel=)