Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Alltså Jaguar är ju sjukt svårinpassade, har hittills bara sett dem ligga bra på extremt svängda hästar eller högställda hästar med mkt manke.

Såhär ser min häst (som ser ut som en ponny) ut i en Jagga XKC, xvid bom:
1_zps6a5bdac9.jpg

Isåfall tror jag att du måste hitta en CC att prova.

Sorryyyyy ska inte göra om det här till en sadeltråd, men jag är BESATT av sadlar :banghead:

Hmm, det där ser verkligen inte lovande ut... Den Jaggan/HDn jag kollade på häromdagen skulle vara normal/vid och den var gansla ordentligt vid och låg oväntat bra på en welsh cob (kort svängd rygg, men bred). Trodde att en x-vid verkligen skulle vara ordentligt bred då:/.

Juno är dock smalare över manken samt har en manke plus att han är kortare än kortast och rätt svängd. Så på honom vill jag prova en Jagga i vilket fall som. För närvarande travar han dock så dåligt att han inte får nån dressyrsadel:p. Hans gångarter förändras hela tiden beroende på vilken växtfas han är i. Nu ser han ganska jämn ut men rör sig som en kratta. Kommer inte bli mycket dressyrponny av honom skulle jag tro.

Har liksom lite slut på idéer vad jag ska prova på Barbie. Vega CC funkade ju inte alls enligt henne, men tänkte prova Vega dressyren vilket jag troligen får möjlighet till inom relativt snar framtid.

Ponnyn gick så sjukt alldeles jättebra häromdagen i Childericen så det är knappast kris. Men vill som sagt ha något som ligger mer optimalt på henne:).

Senast ändrad:

Jamen då är ju inte ryggen "normal" om den sluttar och allt åker fram:p. Men i era krokar måste det finnas massa sadlar att prova? Enl Prestige så hade D1an löst aaaaallaaaaa problem:D (japp, har varit på del 2 i deras härliga sadelutprovarutbildning...).

Ha ha nu var jag visst otydlig! Med normal menar jag att ponnyn kräver normal bomvidd i motsats till vid bomvidd.
Nej inte 16,5 tum, finns inte en enda som vi inte redan provat I promise...:meh: Alla prestige går tvärbort o det finns ju ett gäng, alla santa cruz, alla i budgetklass med santa cruz som funnits tillgängliga släpper i bak. Hittills är det bara en hoppsadel som legat någorlunda av märket Jeremy Rudge. Den var inte till salu....:mad:

Men intressant! Jag har problem med mitt stall, kan en D1:a lösa det då????:D Berätta nu, vad hände för spännande denna gången?

`Varför letar du inte annan modell av Childeric istället om den nu passar dig? Finns ju en uppsjö.....

Det jag lärde mig denna gången var att D1orna visst skulle anpassas vidare än vad som sades sist (då jag verkligen reagerade på de extremt smala sadlarna). Denna gången var en tysk representant från Prestiges "forskningscenter" där-detta är snubben som utvecklat D1 och den är typ gjord efter hans kropp (man, ca 185 cm...). Trots att han då ville ha lite vidare sadlar så sa han att det i princip enbart passades ut D1or i N (normal motsvarande 33-34 i Prestiges andra modeller), för det fanns inte så mycket hästar som krävde vidare bommar... Inte ens islänningar.

Jag har inte riktigt förstått detta, men med båda kurstillfällena bakom mig och med tanke på hur ryggarna på dessa hästar har sett ut börjar jag förstå det. Det är tydligen extremt ovanligt med välmusklade ryggar. Nu senast var där två islänningar som båda var på gränsen till atrofiska under sadeln och de gick med helt vansinniga sadlar. I de situationerna tyckte han även att ett fårskinn under var bra-just för att ryggen skulle ges utrymme att muskla sig. Mao, tvärtom vad som sades i vintras.

I övrigt är vad som sägs att D1 är vääääärldens bästa sadel. ALLA hästar går skitbra i den och alla andra märken är skitdåliga och försöker bara kopiera fantastiska Prestige:D.

...för att inte tala om hemskheten med Childerics sittpunkt som är för långt bak. Det är för det som lite påverkar mig och därför jag vill testa något annat än Childeric och se om ponnyn skulle gå bättre med en sadel med sittpunkten längre fram. Enligt tysken (och alla andra på Prestige) så ska man alltid sträva efter att ryttaren ska så långt fram i sadeln/på hästen som möjligt. Jag är månne inte helt övertygad men provar gärna:p.

Hade gärna testat D1 Island också, hänger dock upp mig på att det ser ut som att ryttaren hamnar så himla högt över hästen med den. Feel har en väldigt bra bild där hennes har en D1 på sig och den ligger verkligen ovanpå hästen-men så ska det vara enl Prestige. Eller ja, jag antar att de tycker det eftersom det är så alla D1or ligger...

Amerigo Alto kanske kan vara något för er annars, de brukar ju också finnas att prova lite överallt.

Eller en D1, som du säger, den verkar fixa alla problem och passar alla hästar ;-)

Men det med tyngdpunkten kan inte stämma? Alltså försöker jag få tyngdpunkten så långt fram som möjligt på sadlarna på min häst så hamnar jag i framåtlut, hästen hamnar i framåtlut och slutligen även sadeln i framåtlut. Har testat...
Childericen ligger med djupaste punkten perfekt på min häst och jag känner stor skillnad när jag rider, har mkt lättare att få honom framför mig. Så det är nog det du måste känna, var har din häst tyngdpunkten och vilken sadel har sin tyngdpunkt där.

En vän har en Alto som hon älskar som jag har provridit. Jag haaaatar den:p! Men Amerigo kommer upp hit om ett tag och jag tänkte vara med på en provning på. OM ponny skulle älska en Alto så får jag falla till föga I guess..

Tycker också det låter rimligt. Usch, jag blir så himla villrådig. När man lyssnar på den extremt övertygande tysken (som är en riktig säljare...) så är det lätt att köpa vad han säger också. Just känslan av att få hästen framför sig tycker jag är superb i Childericen!

Jag provred en Alto med kalvskinn och extra stora stöd, enda Amerigon jag gillat! Men min häst hatade den, försökte dänga av mig flera gånger (vilket han aldrig brukar göra annars)...

Försäljare ska man ta med en nypa salt, de besitter ofta mycket kunskaper men vill såklart sälja sina saker. Jag har provat så mkt sadlar med och utan utprovare och kommit fram till att jag måste lita på min egen känsla. Jag vill inte känna av sadeln när jag rider, den ska bara finnas där. Har även blivit rätt duktig att avgöra hur sadlar ligger, men rådfrågar gärna för att kolla så jag inte är ute och cyklar. Höll på att köpa en 35000kr dyr sadel av en utprovare (och riktigt bra försäljare) men hade lite is i magen och letade upp en beggad och provred ordentligt för mig själv och är väldigt glad att jag inte köpte den sadeln för den funkade inte alls...

Senast ändrad:

Jag har inte sett några rapporter om det i svensk hästmedia, vet du nåt? Känns som att det hela kan ha konsekvenser för användandet av tillfälliga boxar också...

Artikel i Eurodressage om SD IIs olycka i uppstallningen: http://www.eurodressage.com/equestrian/2013/07/23/barbancon-and-heimliche-liebe-book-bittersweet-victory-2013-cdi-falsterbo. Hur många sätter en peng på att toppryttarna i dressyr än mer kommer att akta sig från denna tävling...

Men det är väl dom vanliga boxarna som hundratals hästar står i varje helg på tävlingsplatserna.. ? Då och då skadar sig någon häst..

Tycker också det låter rimligt. Usch, jag blir så himla villrådig. När man lyssnar på den extremt övertygande tysken (som är en riktig säljare...) så är det lätt att köpa vad han säger också. Just känslan av att få hästen framför sig tycker jag är superb i Childericen!

Om jag var du hade jag slutat lyssna på en massa säljare och ta den som känns bäst för dig och hästen ;)

Finns alldeles för många som har svaret på allt ... sen funkar det visst inte ens för dom själva :p

Han är 23 år gammal och väldigt välmusklad för att vara honom. Han har nyligen ändrat rörelsemönster till att röra sig mycket mer genom kroppen så jag misstänker att det kommer muskulärt från ryggen.

In your dreams..hästen är stel och halt, menar du att han rört sig ännu sämre förut? Då har han säkert varit halt länge då. Stackarn, åk till veterinären med honom.

Jag har bara haft en vanlig CC, som dessutom var lite för smal, men inte låg den sådär högt och konstigt på min häst. Tyckte faktisk jag kom närmare hästen än i väldigt många andra sadlar.

Tror din häst är lite extrem, många sadlar hamnar ju sådär på honom.

Senast ändrad:

Om det är så han alltid rör sig så borde du göra en full hältutredning. "Rörelsesstörning" är extremt sällsynt i förhållande till hältor orsakad av smärta. Är det nytt så kanske du kan låta honom vila lite och se om det blir bättre, men på filmen är han iaf halt.

När man rider så kan man till viss del balansera upp hästen och därigenom dölja en hälta. Man rider dessutom väldigt sällan så snäva travvoltar som när man longerar och definitivt inte på lång tygel, det är ju därför longering utan inspänning är en så viktig del av en hältutredning.

Men det är ju den största skillnaden mellan Childeric o andra sadlar t ex Prestige o Amerigo, dvs att de har sittpunkten längre bak. Detta har vi (vi som i flera andra bukare alltså) dividerat i en annan tråd...:D och vissa hästar VILL ha ryttaren längre bak, t ex min häst. Hennes Amerigo låg perfekt enligt både mig o amerigo utprovare men tala om det för henne den som kan..hon valde kompisens childeric och vi kompromissade om Passieren som hon går utmärkt i o jag sitter 99,9% bra i!:D

kl
Här kommer ett par bilder på min tants rygg... :p

Sadellage.jpg

bilden ej tagen spikrakt uppifrån men man får ett hum om kroppsformen
Bredd.jpg

Bogar.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama