Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Hur blir hellackade kring vristerna? Blir det sprickor i "lacken" eller bara rynkor?

Jag har dem enbart som tävlingsstövlar så de används ju jämförelsevis lite. Men jag är otroligt imponerad av hur fina de är i lacken, inte tillstymmelse till sprickor! Och jag tror faktiskt inte att det kommer bli det heller, möjligtvis när de är gamla och ihoptorkade:p

Jag som har ett sadelmissbruk blev ju nyfiken, måste ju fråga vad det är för sadel?

ha ha hahahaha om DU är sadelmissbrukare vad är då jag? Sadel-A-lagare??? Har tillbringat ett helt New Forest SM med att misstänksamt glo på allas sadlar o underkänna ca 99.9% som icke rätt tillpassade...:o

Men för att vara helt ärlig så är det nästan helt omöjligt att hitta en ponnysadel till en c-ponny som har normal rygg, INTE bred som en oxe! Därav mitt hysteriska gloende på alla andras sadlar.:D

Men det känns ju som en relativt lätt uppgift att hitta sadel till en alldeles normal c-ponny? Problem brukar det ju vara när de ser ut som tunnor, inte har nån manke och gärna är ite lätt överbyggda. Då är dom fruktansvärda. Är dom alldeles normala är det ju bara att välja "whatever" i rätt sitsstorlek?

Jag börjar fö fnula på sadelbyte... Childericen har aldrig varit optimal (men jag blev så trött på att jaga annat) och även om hon fortfarande går väldigt bra i den undrar jag inte om hon gått ÄNNU bättre i en sadel som verkligen passade perfekt. Är jättesugen på att prova en Jaguar, dom passar min kropp väldigt bra och är väldigt korta. Hur jag ska hitta en tillräckligt vid att prova här uppe är ju lite av ett mysterium bara.

Nån som förresten har koll på skillnaden mellan Harry Dabbs och Jaguar? Tittade på en HD igår och det står ju Jaguar överallt på den och det ÄR ju en XKC med en HD-knapp?

Problem brukar det ju vara när de ser ut som tunnor, inte har nån manke och gärna är lite lätt överbyggda. Då är dom fruktansvärda.

Lägg till en rejäl sommarmage så har du formen på den ponny som jag hade lektion för idag. D-ponny, New Forest, som bröt hovbenet i slutet av förra sensommaren och nu är näst intill fullt igångsatt, dvs har massor med energi men ingen arbetsmoral och bara springer. Vi skulle rida ut tillsammans men efter 5 meter i trav stack ponnyn så vi gick in på ett fält och jobbade istället. Pratade just om sadeln sen och ryttarinnan gillar den egentligen inte, hon tippar framåt i den, men när de var på Mustang så hade de ingen annan än den som låg bra på ponnyn. Konstigt enligt mig, så svårt borde det väl inte vara? Men tydligen... Tror att det är en Kentaur han går med nu.

*kl*
Jag funderar på om det är nåt som stör Wille. Jag känner inget när jag rider, han går riktigt bra just nu! Oavsett sadel, och ännu bättre om jag rider i barbackapaden så sadlarna ska få en översyn så snart jag fått ett jobb. Men igår longerade jag och jag tycker att det är nåt högt upp i vänster fram. Han är inte halt utan det är snarare nån rörelseförändring/stelhet. Filmade lite och ska ladda upp det på YT och be er om ögon ;) Får nog be cili att hon kommer ut och klämmer lite på pålle också!

Enligt en Sadelmakare jag hade ute är Harry Dabbs en billigare kopia av Jaguar av samma tillverkare o med bom i annat material? Antar att HD är i någon plast?
Kommer inte riktigt ihåg var några år sedan, men jag gillade båda väldigt mycket.

Nu har jag laddat upp en film http://youtu.be/JsE9E18yRrI
Någon som har någon input? Som sagt så är han helt ohalt vid ridning, vänder tvärt åt vänster utan problem och har ingen värme/svullnad någonstans. Wille är också ett ynk som inte kan gå ett steg om han har en sten i hoven så han har troligen inte så ont nu. Men vad är det då...? :confused:

Alltså Jaguar är ju sjukt svårinpassade, har hittills bara sett dem ligga bra på extremt svängda hästar eller högställda hästar med mkt manke.

Såhär ser min häst (som ser ut som en ponny) ut i en Jagga XKC, xvid bom:
1_zps6a5bdac9.jpg

Isåfall tror jag att du måste hitta en CC att prova.

Sorryyyyy ska inte göra om det här till en sadeltråd, men jag är BESATT av sadlar :banghead:

hm hmm... jag är också på väg in i sadeldjungeln igen... men nu till Hottie, hennes sadel åker fram (mindre nu när jag bytte tillbaka till hennes oelastiska sadelgjord från ELTn, men fortfarande ligger den inte stilla utan åker fram). Bävar för detta för hon har inte enklaste ryggen *suck*. Ganska lite manke, rak rygg som blir rakare vid arbete, stora bogblad och jättebred över mank- och bogpartiet + att sadelgjordsläget liksom är längre fram än vad sadelläget är...
Ingen aning om vad som ska kunna passa damen. Hade ju ute sadelutprovare för ett par veckor sen -han tittade på sadeln på hästen i stallet och sa att han inte skulle kunna ge mig nåt som låg bättre (väl investerade 500kr :meh: ).

Får man tävla med svanskappa tro??? :p :meh:

Var det inte nån här i tråden för ett par veckor sen som också hade en sån där krånglig häst? Super tror jag det var! Var det en WOW hon skaffade till slut?

Fast vilken sadelutprovare kollar hästen i stallgången ??? Självklart ska ju hästen ses i arbete under ryttare med sadeln ?

Tror många skaffar sig total överkurs ang sadlar genom såna utprovade . De jag haft har kunnat prova ut sadlar som passar hästen i grunden i mååånga år och när de ändrat sig lite har samma sadlar kunnat justeras med breddning eller omstoppning utifrån hästarna . Det behövs sällan en helt ny sadel . Faktiskt .

jag vet, det var väldigt skumt. Kommer inte ta samma igen liksom.
När vi provade ut sadeln jag har var det väldigt noga med mätande, provande, ridande osv innan vi hade en som passade.
Hursomhelst så är det ju nåt som inte är 100 nu eftersom sadeln åker fram så fort hon börjar jobba -och nåt måste göras.

Nu har jag laddat upp en film http://youtu.be/JsE9E18yRrI
Någon som har någon input? Som sagt så är han helt ohalt vid ridning, vänder tvärt åt vänster utan problem och har ingen värme/svullnad någonstans. Wille är också ett ynk som inte kan gå ett steg om han har en sten i hoven så han har troligen inte så ont nu. Men vad är det då...? :confused:

Han ser halt ut, både fram och bak, tyvärr. :(
Dessutom är han omusklad, har han stått?

Men det känns ju som en relativt lätt uppgift att hitta sadel till en alldeles normal c-ponny? Problem brukar det ju vara när de ser ut som tunnor, inte har nån manke och gärna är ite lätt överbyggda. Då är dom fruktansvärda. Är dom alldeles normala är det ju bara att välja "whatever" i rätt sitsstorlek?

Tja det kan det ju kanske vara om man har obegränsad budget men här är inte fallet så o dessutom är hon mer komplicerad än vid första anblicken. Allt vi provat hittills har åkt fram o lagt sig som ett litet käckt bogsmycke runt halsen. Hennes djup o ngt sluttande rygg gör att allt dras framåt.
Sen kan jag säga att det finns väldigt många fler vida beg sadlar på marknaden än normala. Inget större utbud där faktiskt och finns det ngn så finns den i övre norrland o personen går inte med på att man måste få prova först...:meh:

kl

feel: ha hahah fantastiskt bra exempel på sadelmärke som inte kan stava till VID bomvidd...Jaguar är sköna att sitta i men passar på ytterst få hästar precis som du skrev.

Jamen då är ju inte ryggen "normal" om den sluttar och allt åker fram:p. Men i era krokar måste det finnas massa sadlar att prova? Enl Prestige så hade D1an löst aaaaallaaaaa problem:D (japp, har varit på del 2 i deras härliga sadelutprovarutbildning...).

ha ha hahahaha om DU är sadelmissbrukare vad är då jag? Sadel-A-lagare??? Har tillbringat ett helt New Forest SM med att misstänksamt glo på allas sadlar o underkänna ca 99.9% som icke rätt tillpassade...:o

Sorryyyyy ska inte göra om det här till en sadeltråd, men jag är BESATT av sadlar :banghead:

Haha, skönt att inte vara ensam i mitt sadelmissbruk:p. Jag kan snacka sadlar i all oändlighet! Så jag kräks på mig själv :wtf:

Just nu är jag dressyrsadellös, så måste ta tag i det där snart, hade varit trevligt med en bra sadel tills höstens träningar sätter igång. Är inne på en begagnad Childeric eller Passier, just nu :grin:.
Men jag har en hoppsadel, och tycker om att rida barbacka, så jag sitter inte i sjön iaf ;)

Tror många skaffar sig total överkurs ang sadlar genom såna utprovade . De jag haft har kunnat prova ut sadlar som passar hästen i grunden i mååånga år och när de ändrat sig lite har samma sadlar kunnat justeras med breddning eller omstoppning utifrån hästarna . Det behövs sällan en helt ny sadel . Faktiskt .

Det där är ju mitt mål!
Det är ju semestertider nu, men har varit i kontakt med både Ellen och Ingdams. Jag vill verkligen bara lägga över allt förtroende till en utprovare och få hjälp! Jag vill bli imponerad av en utprovare :devil:

Och jag vill ha en sån där fin skyllt på sadeln, men med tanke på att jag aldrig blir nöjd och kan behålla sadeln i mer än 6-12 månader så får jag väl fortsätta att "drömma" om det. Hur länge tror ni jag måste ha samma sadel för att komma över mitt missbruk? Och faktiskt tillåta mig en skyllt? :)

Han ser halt ut, både fram och bak, tyvärr. :(
Dessutom är han omusklad, har han stått?

Han är 23 år gammal och väldigt välmusklad för att vara honom. Han har nyligen ändrat rörelsemönster till att röra sig mycket mer genom kroppen så jag misstänker att det kommer muskulärt från ryggen.

Den hästen är halt... Är nog inte sadeln som gör att han känns konstig.

Varför är han helt ohalt vid ridning då? Och han är pigg och framåt, visar inget obehag. Underlaget där jag filmade är tyvärr inte helt jämnt och ganska hårt, vilket det är nästan överallt ute nu pga torkan, och han gillar inte hårda underlag. När jag rider väljer jag mjukare underlag.

Aja, börjar med att be cili (hon är fysioteraperut) om ett besök så får vi se hur jag går vidare sen.

Tid bokad med cili på söndag, kollar sadlarna med henne också, och så får jag en grund att gå vidare på. Tills dess blir det vila/promenader för herrn. Idag får dottern åka med ut och rida på en promenad!

Jag vågar nog också påstå att din häst tveklöst är halt. Det den visar på filmen är betydligt mer än en rörelsestörning. Att den inte visar ngt vid ridning betyder inte att den inte kan vara halt.

Jag har haft en häst som var ohalt vid ridning, helt ohalt på böjprov. Syntes bara vid longering i vänster varv på hårt underlag. Helt ren i benen, ingen värme, svullnad osv.
Han hade reaktioner i hovlederna som syntes på ultraljud och var halt på bägge fram. Trots detta hade vi tävlat bara någon vecka tidigare med placering i båda klasserna....samt haft såväl Equiterapeut som kiropraktor som kollat på honom.

Precis som du kände jag att det var ngt som inte stämde, han blev lite stummare i gången och fick plötsligt svårt för ökningar, ngt som normalt är hans paradgren. I övrigt funkade han som vanligt, vi hade tom hoppat bara några dagar före klinikbesöket och det var inga problem....:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix