Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Min som också är himla känslig går mycket bättre på sprenger och nu går han på ett 2-delat 18mm så de rekommenderar jag att testa:)

Det här med Sprengerbetten är rätt intressant. Jag har verkligen inte velat tro på att dom kan göra så himla stor skillnad-men dom gör verkligen det! Just att få hästarna att söka ett fint och jämnt stöd tycker jag att dom är helt superba för. Sen kan det förstås vara lite meck att hitta exakt rätt modell. Tetris gick toppen på ett WH Ultra med gummikula, Barbie går nu på ett tredelat Dynamic med lösa ringar och Juno går nu på ett tvådelat Dynamic med fasta ringar. Nackdelen är priset förstås-men dom är värda vartenda krona!

*kl*

På tal om sadlar såg jag just på fejan att Jan Brink rider Rentino i en WOW-sadel! Tyckte det var lite oväntat och kul. Sen har iofs den hästen en hiskelig överlinje så jag kan tänka mig att den var extremt svår att hitta sadel till.

Det måste vara något med materialet? Min går på vanligt tvådelat Sprenger och har provat med andra tvådelade liknande bett (typ från Hööks, Globus) men det blir inte samma sak, han tar bättre tag i Sprenger.

Har för mig att deras Auriganmaterial är patenterat, verkar vara det som är det magiska med betten:p.

kl
kan bli lite dyrt bara om man inte vet vilket de trivs bäst på:D

Skulle vilja ha ett sprenger-bett till min treåring sen.

Det här med Sprengerbetten är rätt intressant. Jag har verkligen inte velat tro på att dom kan göra så himla stor skillnad-men dom gör verkligen det! Just att få hästarna att söka ett fint och jämnt stöd tycker jag att dom är helt superba för. Sen kan det förstås vara lite meck att hitta exakt rätt modell. Tetris gick toppen på ett WH Ultra med gummikula, Barbie går nu på ett tredelat Dynamic med lösa ringar och Juno går nu på ett tvådelat Dynamic med fasta ringar. Nackdelen är priset förstås-men dom är värda vartenda krona!

*kl*

På tal om sadlar såg jag just på fejan att Jan Brink rider Rentino i en WOW-sadel! Tyckte det var lite oväntat och kul. Sen har iofs den hästen en hiskelig överlinje så jag kan tänka mig att den var extremt svår att hitta sadel till.

Har tyvärr, skriker min plånbok iaf, upplevt exakt samma som du, sprengerbett funkar bättre än andra. Suck.:meh:

Ang JB o WOW så är det ju riktigt intressant med tanke på att han haft Amerigo till alla i många år...

kl
kan bli lite dyrt bara om man inte vet vilket de trivs bäst på:D

Skulle vilja ha ett sprenger-bett till min treåring sen.

Men sprengerbett kan man ju få testa i 2v och om man vill lämna tillbaka det behöver man bara betala 100 kr i "hyra". :)

Fast det är klart om man testar hela sortimentet kan det ju bli lite dyrt :D

Tänkte precis skriva samma sak . 2 veckor är ganska generöst i fråga om lån man brukar hinna känna vettigt .

Ang JB o WOW så är det ju riktigt intressant med tanke på att han haft Amerigo till alla i många år...

Rentino är nog dock extremt svårsadlad. Utlåtande från bruks var "överbyggd med sänkt rygg". Kan tänka mig att de haft bekymmer med att hitta passande sadel på honom.

KB200810661306209V2_531315a.jpg

(Såg denna texten om hästen på Ts sida: "A talented stallion with a great trust, harmonious with his rider. Very stabile contact with the mouth. Good at focusing at the rider. Very good ridability. Promising for the future.". Tror inte att publiken som såg hans skolor ovan mark i Falsterbo för några år sen riktigt håller med....)

Senast ändrad:

I min Erf alla som säljer sprenger i butik har det avtalet . Svårt att tänka mig att det gäller web köp däremot det vet jag ingen som administrerar .

Passier är en klassiker som aldrig tycks gå ur tiden, varför? Sannolikt för att de är lättpassade och håller i evigheter. Hela Danmark rider runt i Passier, alternativt ngn Stübben eller Hennigsadel. Det är vi här i Sverige som föredrar de lite mer 'moderna' sadlarna som Childeric, Antares mfl. Fina sadlar det med givetvis men Passier är alltid en Passier (säger jag som rider flitigt i både Butet, Childeric och Antares). ;)

Jag har aldrig haft passier. Har bara provsuttit i dom några ggr. men annars tycker jag stubben sadlarna också är såna där som håller år efter år efter år och som passar väldigt många. Dock möjligen inte några favoritsadlar kanske men man kan inte klaga på hållbarheten iallafall. Bra sadlar till oftast ganska små pengar :D

Jag har haft Passier, båda hopp och dressyr (Comet FS och Grand Gilbert). Helt okej sadlar, men inte mer än så. För så mkt pengar vill jag ha lite mer komfort och wow-känsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?