Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl*

Tips :D Höjdpunkter från Falsterbo Dressage Masters idag kl 20.50 på Eurosport. Tyvärr bara 30 min men bättre än inget :)

Vet inte om detta är rätt tråd att skriva på men ni som har utrustning med lack.. Hur håller ni det glansigt? Min nosgrimma av lack har blivit helt matt trots regelbunden putsning..
Det är nog för sent att rädda den men till nästa träns vill jag gärna hålla det glansigt :)

Silikonspray från Biltema använder jag på stövlarna från rekommendation av säljaren:). Shiny blir det:D!

Oh toppen! Har hittills rengjort med varmt vatten eller kristallputs då tvål mm bara gör fettigt. Intressant, varför just silikonspray, vad har det för effekt/uppgift i vanliga fall? :)

Jag har både stövlar och nosgrimma. Torkar bara av det med en fuktig trasa och när det är helt torrt putsar jag på det med en mjuk torr trasa. Ska nog mycket till om jag ska ha någon form av medel på det. Är ju inget läder i den bemärkelsen som behöver vårdas.

Är det riktigt svettigt så torkar jag av med en babyservett från ICA Basic (:p) och sen putsar med torr mjuk trasa.

Lite grejen med att ha lackat är iallafall för mig att man inte ska behöva hålla på att putsa och gno på det...

Är det inte sånt man sprayar på bilens svarta detaljer för att få dem riktigt svarta, typ däcken, svarta plastdetaljer.

Är ingen färg i silikonsprayen, men kan tänka mig att det ger en färgförstärkande effekt eftersom det blir så blankt. På bilen använder jag silikonspray på dörrlister för att de inte ska frysa på vintern:).

*kl*

Har för första gången i mitt liv använt en luva när jag skulle rida idag.

Men, vad gör man med luggen? Ser ju jättekonstigt ut när det sticker ut. Ska väl inte behöva knoppa luggen för att använda luvan? Eller?

haha, han ser inte klok ut :D

(ursäkta lite suddiga bilder, hästen var otålig och ville ut på en tur, kan ju även erkänna att han fick så ut så här på ridturen :p)
IMG_20130801_122952_zps488b34d5.jpg

IMG_20130801_122944_zps22b61efc.jpg

Min häst har ännu längre pannlugg och jag brukar bara fläta ihop den lite löst under luvan annars hamnar den över ögonen under ridpasset. Brukar inte vara nån som ser mig i skogen/banan så har inte orkar bry mig destomer :p

Ha haha ha DRESSYR ryttare alltså! Givetvis ska man fläta luggen under luvan, o kanske även binda upp den om flätan blir så lång att den sticker ut under. Men bara på tävling såklart, hemma kvittar det ju.:D

kl

Nåt slags livslång dröm har slagit in: jag kommer att få råd att ha häst på Sthlms innerstad fr o m nu, en kort promenad från där jag bor.

Har därför givetvis extrem ångest nu. :D

Velar mellan att passa på och köpa en stor häst nu och satsa, nu när jag har alla träningsmöjligheter direkt inpå knuten. Eller att flytta in min ponny från landet och fortsätta med henne.

Ponnyn går bättre än någonsin, är fortfarande otroligt kul att rida, och är dessutom en panghäst, otroligt ridbar, snygg och älskad. Tyvärr är hon 18 år, och hon fick fång 2008. Nu är hon "frisk", men det var ett helvete av gipsning, sjukhus och boxvilor i flera år. Att sälja henne går knappt att föreställa sig. Men jag har inte råd att ha två hästar i stan. Kan jag lämna henne i (fint, lugnt) stall/lösdrift på landet för att bara ridas på helger..? :crazy: Medan jag lever loppan med nån ersättare?

Jag vet verkligen inte. Blir så fruktansvärt sentimental av sånt här.

Senast ändrad:

Men är verkligen 18 år som himla gammalt? Om hon är pigg och fräsch är det väl bara att rida på och satsa på henne:)? Om du nu inte känner dig helt klar med henne vill säga, vilket förstås sätter situationen i annat läge:/.

Njut av din ponny ett tag till. 18 var våran ponny när hon köptes...då hade hon stått oanvänd i 6 år på lösdrift. Något hon inte trivdes med. Nu är hon 24 år och rids ännu och är mkt finare nu än vad hon var då. Tror din ponny skulle må bäst av att aktiveras mer än på helgerna. Dom blir stela med åren.

Nä det är sant :)

Jag tror det mest är att jag saknar pirret av nåt nytt o lovande. I kombination med ständiga skräcken att ponnyn ska ha ont en gång till (hon har nån konstig typ av fång, den bröt ut på senhösten, vi har aldrig helt fattat vad som triggar den), vilket liksom lägger lite sordin på träningen. Så fort hon blir minsta ovillig börjar jag maniskt leta hälta. Den är nedbrytande den där oron. Även om hon ridmässigt är rolig

Jag hade inte betalat Stockholms priser på anläggning med den ponnyn precis som du är inne på . Låter som du kan ha henne ändå och köpa häst att satsa på så det hade jag gjort .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama