M
mooi
Jag har också ett gäng här som du kan rida
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också ett gäng här som du kan rida
Men nu funderar jag...menar du att du tänkte rida 2 klasser lördag o 2 klasser söndag? Är det vanligt? Jag hade aldrig kommit på tanken faktiskt.Sista starten i år gick inte alls bra. Hon kändes så fin på lördagen men på söndagen kände hon trött och samtidigt spänd. Valde att utgå ena klassen.
Det blev alldeles för mycket med fyra starter en helg.
Hade en tävling till inplanerat men strök mig då hon behöver en paus nu.
Så nu är det inridning av unghästen som gäller.
Jo det gjorde jagMen nu funderar jag...menar du att du tänkte rida 2 klasser lördag o 2 klasser söndag? Är det vanligt? Jag hade aldrig kommit på tanken faktiskt.
Jag känner mig lite less just nu faktiskt! Har under våren haft problem med att pålle inte har känts 100 samt varit irriterad när man ridit. Kunde inte se ngn hälta.
Åkte till slut in och då hittade dom att han hade en skada på ett ledband på vb, troligen från en spark i vintras. Blev behandlad i både rygg och knä då han även fick ont i ryggen på försommaren. Sattes igång försiktigt med mycket uteritter, jogg kravlöst på ett fält mm. Gick strålande och på båda åb så var han hältfri men lite problem kvarstod som att han gärna ville köra in baken i höger varv i galopp och lite tendens även i trav. Tänkte att det var att han var oriden och körde med vets godkännande på, han hade en viss stelhet i bäckenet som både vet och jag noterade men verkade inte ha ont så vet sa att vi försöker träna bort det. Har gått strålande hela sensommaren och hösten. Tänkte att jag tar ut kiropraktor för att hjälpa med stelheten i bäckenet...
Skulle jag inte gjort!! Från en dag till en annan så är hästen oridbar! Så från att ha varit jätte fin och utvecklats med stormsteg till att så fort jag tar tyglarna så börjar han gå på tvären och försöker resa sig.
Kan fortfarande inte se ngn hälta och jobbar jätte fint på lina men bokar tid till vet för att kolla upp vad det kan vara.
Vet tycker oxå att han jobbar jätte fint på lina och ingen hälta på böjprov. Men lite öm i ryggen på vänster sida igen. Samma sida som sist.. Så nu har han fått smärtstillande, muskelavslappnande och antinflammatoriskt i ryggen igen och så ska jag ge kortison intramuskulärt imorgon.
Åb på tisdag då vi ska ultraljuda, röntga samt rida med och utan bedövning för att se om det blir skillnad..
Blir skitnervös att det ska vara liknande problem som @mooi haft med flera av sina hästar.
Håller tummarna att det inte är något allvarligt.Jag känner mig lite less just nu faktiskt! Har under våren haft problem med att pålle inte har känts 100 samt varit irriterad när man ridit. Kunde inte se ngn hälta.
Åkte till slut in och då hittade dom att han hade en skada på ett ledband på vb, troligen från en spark i vintras. Blev behandlad i både rygg och knä då han även fick ont i ryggen på försommaren. Sattes igång försiktigt med mycket uteritter, jogg kravlöst på ett fält mm. Gick strålande och på båda åb så var han hältfri men lite problem kvarstod som att han gärna ville köra in baken i höger varv i galopp och lite tendens även i trav. Tänkte att det var att han var oriden och körde med vets godkännande på, han hade en viss stelhet i bäckenet som både vet och jag noterade men verkade inte ha ont så vet sa att vi försöker träna bort det. Har gått strålande hela sensommaren och hösten. Tänkte att jag tar ut kiropraktor för att hjälpa med stelheten i bäckenet...
Skulle jag inte gjort!! Från en dag till en annan så är hästen oridbar! Så från att ha varit jätte fin och utvecklats med stormsteg till att så fort jag tar tyglarna så börjar han gå på tvären och försöker resa sig.
Kan fortfarande inte se ngn hälta och jobbar jätte fint på lina men bokar tid till vet för att kolla upp vad det kan vara.
Vet tycker oxå att han jobbar jätte fint på lina och ingen hälta på böjprov. Men lite öm i ryggen på vänster sida igen. Samma sida som sist.. Så nu har han fått smärtstillande, muskelavslappnande och antinflammatoriskt i ryggen igen och så ska jag ge kortison intramuskulärt imorgon.
Åb på tisdag då vi ska ultraljuda, röntga samt rida med och utan bedövning för att se om det blir skillnad..
Blir skitnervös att det ska vara liknande problem som @mooi haft med flera av sina hästar.
Tack snälla! Håller tummarna att ditt löser sig snart!!!Håller tummarna för att ni inte har samma skit som jag haft, men det låter ju lurigt -särskilt försämringen efter manipulation.
Håller verkligen tummarna!
Tack så mycket för tummarna!!Håller tummarna att det inte är något allvarligt.
Tack snälla! Håller tummarna att ditt löser sig snart!!!
Det som talar lite emot är ju att han är ultraljudad i ryggen för drygt tre år sedan hos Spångfors och då var det inget, han brukar ju hitta om det är ngt. Vi ultraljudade även ryggen i somras men då bara från ovansidan. Men jag tycker inte det borde ha blivit sådana massiva förändringar på tre år? Men jag kan ju ha fel.
Det kanske kan gå jätte fort? Har du upplevt att dina blivit sämre vid manipulation?
Mina har blivit akut dåliga på ett par månader. Ida gick från måttliga förändringar till kraftiga (och fullkomligt oridbar, gick inte ens att sitta på) på 4 mån.
Jag vågar inte manipulera kiropraktiskt vid ridproblem numera utan att ha kollat dem först och vet att det är helt -är de hela och "bara" stela är det en annan sak. Calles bäckenfraktur och mycket kraftiga artros lärde mig det.
Åh hua!!
Jag hoppas innerligt att vi inte har samma problem!!! Kommer aldrig mer ta kiropraktor på Mysen iaf!!
Usch kommer inte kunna sova natten till tisdag!! Tror inte jag pallar en gång till!
@super @mooi
Alltså - det är ju sen länge etablerat att seriösa "alternativare" INTE ska/får/bör behandla hästar som av ägaren och dem inte är fräscha .
Men :
Det är ju ändå precis som ni skrivit väldigt diffust och subjektivt ändå !
Hur tex ska en insatt kunnig hästägare som dock inte har röntgensyn och inte upplevt annat än att möjligtvis är hästen lite spänd nånstans men i övrigt fräsch, veta att det är ngt större med hästen just denna gång osv?
Det enda jag kan känna i sammanhanget är väl att det utöver ovan restriktioner är sunt att hålla sig till samma ET/kiro som man tidigare haft regelbundet och inte hoppa runt med flera nån enstaka gång osv.
Precis som övrigt ang "team" runt hästen i fråga om veterinär, tränare, hovslagare så även denna kategori av övergång/behandling bör ju för bästa samarbete även de vara en del av teamet då de lär känna hästen, har journaler och historik osv...
Så tänker jag .
Och varenda seriösa ET/kiro etc SKA säga ifrån oavsett stammiskund eller inte osv, och INTE manipulera någons häst om minsta misstanke finns att det ligger något större veterinärt bakom hästens problem .
Åh hua!!
Jag hoppas innerligt att vi inte har samma problem!!! Kommer aldrig mer ta kiropraktor på Mysen iaf!!
Usch kommer inte kunna sova natten till tisdag!! Tror inte jag pallar en gång till!
Både jag och vet trodde ju att hästen var fräsch även om han hade någon form av stelhet i bäckenet och jag trodde då i min enfald att jag skulle hjälpa hästen genom att låta kiropraktor behandla honom. Denna kiropraktor är inte bara kiropraktor utan även massör och pysslar med djupvåg, shockwave och laser. Hon har manipulerat Mysen förut utan problem men denna gången körde hon även djupvåg och det har han aldrig fått förut utan hon har avslutat med laser. Jag vet inte om det gjorde att det tippade över eller om det finns något underliggande som väldigt fort blivit sämre.. Jag hoppas ju innerligt att så inte är fallet och att vi inte hittar några större grejer på tisdag men med min tur så är jag inte så hoppfull..