Budgetera bilslitage vid pendling

Anna-Bella

Trådstartare
Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det andra behöver jag pendla med bil för, ca 2 mil enkel väg 3 dagar i veckan (så 12 mil i veckan). När jag gör en budget för resp lön måste jag ju givetvis ha med kostnaden för pendlingen. Jag vet hur mycket bensin som går åt och kostnad för parkering. Men hur ska jag i budgeten ta hänsyn till slitage på bilen? Har en bil från 2016 och medan den borde hålla ett tag till (peppar peppar) så hade den väl mått bättre av att jag inte pendlade

Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det andra behöver jag pendla med bil för, ca 2 mil enkel väg 3 dagar i veckan (så 12 mil i veckan). När jag gör en budget för resp lön måste jag ju givetvis ha med kostnaden för pendlingen. Jag vet hur mycket bensin som går åt och kostnad för parkering. Men hur ska jag i budgeten ta hänsyn till slitage på bilen? Har en bil från 2016 och medan den borde hålla ett tag till (peppar peppar) så hade den väl mått bättre av att jag inte pendlade
Jag tänker tvärtom, dvs att bilar mår bäst av att användas regelbundet. Tolv mil per vecka är ju inte speciellt mycket? Jag pendlar ca 15 mil per vecka och jag tycker att jag har väldigt nära till jobbet (1,5 mil enkel resa)!

Du får räkna in totalkostnaden genom att periodisera t ex kostnaderna för däck (typiskt 3-5 kr/mil), service (typiskt 3-4 kr/mil), slitdelar i övrigt som torkarblad, AdBlue, spolarvätska etc etc (typiskt 1-3 kr/mil), det är inte så komplicerat.
Värdeminskningen per körd mil är litet trixigare. Jag har gjort en grov uppskattning genom att titta på försäljningspriser på Blocket, på bilar av samma årsmodell men olika miltal, plottat resultatet grafiskt och utifrån det uppskattat korrelationen mellan mil och pris. Den metoden funkar hjälpligt för väldigt vanliga bilmodeller, där det går att hitta ett större antal individer av identisk modell. (Värdeminskningen per mil är inte heller linjär, utan brantare ju färre mil bilen gått. Tusen pendlarmil påverkar värdet mer på en bil som gått 3000 mil än på en som gått 30 000, så att säga.) Jag har för mig att jag landat på någonstans runt 2-3 kr/mil för de halvgamla bilmodeller jag räknat på.
Således totalt någonstans i spannet 8-15 kr/mil utöver bränslet, jag har höftat på 10 kr/mil för mina bilar.

2016 är väl ingen ålder på en bil?

"Slitage" är också lite svårt att räkna på men kolla vad du har lagt på bilen totalt i servicekostnader, däck, rep och buffert, slå ut det på körda mil och så räknar du om vad kostnaden blir på de nya beräknade milen?

Blir ju inte en hel sanning ändå eftersom t ex däck och service omfattas av tid eller mil-intervall.

Även om det nu inte var sakfrågan så mitt tips är att välja det jobb du vill ha, vill du ha båds så ta den med cykelavstånd. Varför köra bil om man inte behöver liksom?

Cykelavstånd får man ju lägga till glädjen av att cykla och att känna solen på morgonen :) det är fantastiskt.

(Hoppade in här för att säga att slitaget på bilen är oerhört mycket större än man tror, men såg sedan att du pratade om 12 mil i veckan, inte 12 mil per dag. 12 mil per dag äter däcken! så tänker att du kan plocka en schablon för milersättning bara: 25 kr per mil för 2025)

2 mil kan ju också vara cykelavstånd :). Senaste gången jag ”pendlade” hade jag 8 km ganska platt, tog 15-20 min med elcykel :) annars mår ju bilar, framförallt lite äldre såna rätt bra av att röra sig :)

Tack så jättemycket för inputen!

Kan tydliggöra att bilen körs till stallet varje dag ändå, så den står inte stilla ☺️ Och jobbet längre bort skulle innebära ressträckan hem - jobb - stall - hem. Stallet och jobbet är 3,5 mil ifrån varandra och det är ingen sträcka jag vill cykla flera gånger i veckan tyvärr så cykla till det jobbet är inget alternativ

Tack så jättemycket för inputen!

Kan tydliggöra att bilen körs till stallet varje dag ändå, så den står inte stilla ☺️ Och jobbet längre bort skulle innebära ressträckan hem - jobb - stall - hem. Stallet och jobbet är 3,5 mil ifrån varandra och det är ingen sträcka jag vill cykla flera gånger i veckan tyvärr så cykla till det jobbet är inget alternativ
Då blir det ju jobbigare :). Kanske värt att ta det närmare jobbet av flera skäl då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka