Dressyrsnack 17

Såg just en video där hästen longeras med linan över nacken/ halsen, gissningsvis för att kunna trycka ner nacken på den?
Av det lilla man ser ser det ut att få motsatt effekt och ser inte det minsta trevligt ut för hästen.
Någon som sett detta förut?

Visa bifogad fil 155422
Longerlinan känns som det minsta problemet på den här bilden :meh:
Tycker det är jättetrist att se inspänningarna, och extra tråkigt på en 3-åring.

Såg just en video där hästen longeras med linan över nacken/ halsen, gissningsvis för att kunna trycka ner nacken på den?
Av det lilla man ser ser det ut att få motsatt effekt och ser inte det minsta trevligt ut för hästen.
Någon som sett detta förut?

Visa bifogad fil 155422

Jag longerar alltid så. Nu håller jag knappt i linan ändå men upplever detta betydligt bättre än både delta och att att dra igenom linan och haka fast i ytter bettring. Någon gång har den halkat iväg men då får man ju stanna.

Däremot kan man ju undra varför den är inspänd i fram när poängen med bandet bakom rumpan är att hästen kommer ut med halsen mer?

Fölungen är besiktad igår, UA och är nu officiellt min❤️
Det blev det lilla fuxstoet efter Verbenas Zucchero som Minna Telde rider. Uppfödaren verkar väldigt seriös och mån om sina hästar. Fölets mamma verkar mjuk, trygg och okomplicerad.
Hon får gå kvar till 1a mars, evt lite längre om underlaget är dåligt hemma.. Det kommer bli en lång vinter 🤣 Ska försöka åka ner och hälsa på henne i december. ❤️

Det ska bli så spännande!!!
Det hade varit kul med en 3/4 åring för att kunna börja rida snart, samtidigt har tiden med Nova som liten varit värd mycket. Så jag hoppas hon växer upp och utvecklas till en trevlig individ att ha jättekul med.❤️

IMG_9915.webp

Det blev det lilla fuxstoet efter Verbenas Zucchero som Minna Telde rider. Uppfödaren verkar väldigt seriös och mån om sina hästar. Fölets mamma verkar mjuk, trygg och okomplicerad.
Hon får gå kvar till 1a mars, evt lite längre om underlaget är dåligt hemma.. Det kommer bli en lång vinter 🤣 Ska försöka åka ner och hälsa på henne i december. ❤️

Det hade varit kul med en 3/4 åring för att kunna börja rida snart, samtidigt har tiden med Nova som liten varit värd mycket. Så jag hoppas hon växer upp och utvecklas till en trevlig individ att ha jättekul med.❤️

Visa bifogad fil 155449
Åh du har köpt min kompis! Älskade både henne och fina mamman direkt. Trygga hästar med förtroende. Vi lastade också och hon gick in direkt. Grattis till ett riktigt ESS!

Visa bifogad fil 155449
Grattis, vad roligt! 🤩

Visa bifogad fil 155449
Grattis!! Tycker så mycket om stammen för de verkar vara väldigt kloka (och vackra!) hästar 🤩

Visa bifogad fil 155449
Grattis :heart skulle åxå vilja ha en sån

Visa bifogad fil 155449
Men stort grattis ❤ Den ser verkligen super fin ut! (Fnissar lite åt dig med, "nej jag skal inte köpa häst nu, JAG SKALL VÄNTA :D:rofl:") famous last words! 😂

Visa bifogad fil 155449

Grattis! Zucchero är också väldigt trevlig att hålla på med och rida på! :)

Men stort grattis ❤ Den ser verkligen super fin ut! (Fnissar lite åt dig med, "nej jag skal inte köpa häst nu, JAG SKALL VÄNTA :D:rofl:") famous last words! 😂
Haha det blev en kompromiss 🤣 min kompis där jag står blev så besviken när jag sa att det nog inte blir någon nu. Så vi kom överens om ett föl på tillväxt. Kostar lite mindre och förhoppningsvis har jag fått mycket häst för pengarna om några år.. 🙃

Sätter alltid longerlinan direkt i inner bettring. Jag jobbar med att formge i linan vid longering och vill sätta linan så att signalerna blir både tydliga och samma som i allt annat arbete. Vanligt träns brukar ligga kvar stabilt. Varit med om att det åkt någon gång med rundsytt utan nosgrimma om någon häst spunkat iväg. Men annars inget.

Dags att Zacke får glänsa lite eftersom jag alltid jollrar över Dio. Ikväll har vi ridit på vår lilla bana för den har verkligen suveränt underlag den här tiden på året. Blev väldigt inspirerad av en av ryttarna på framridningen i helgen. Har tränat för henne en gång i våras och gillade verkligen henne! Och ridningen gör en allt annat än besviken. Till MsvA red hon fram med massor av övergångar, ffa trav-galopp-trav och hästen var sååå mjuk och följsam. Så ikväll har vi ridit massor av övergångar, red på vanligt bett och utan sporrar. Inte bäst i kontakten men han drog inte iväg en enda gång och det är en win. Avslutade med att samla i lite arbetspiruetter och han var bara så lätt och fin😍.

Om fyra veckor ska jag träna för denna ryttaren igen och ser verkligen fram mot det! Tror jag har ridit tre träningar i år. En för Ida, en för Astrid Hedman i WE och en för @Mirtai . Så inte mycket tränat inte😅.

Vi har varit och tränat och glädjen är total 😍
Hon är så himla fin och rolig att rida! Så kul när varje träning är den bästa, då går det framåt hela tiden 😁
Hon måste vara den trevligaste hästen jag ridit, alltid glad, alltid positiv och gör alltid sitt bästa.
Jag gillar verkligen min tränare som hela tiden är noga med att det ska vara mjukt, harmoniskt och kul för både ryttare och hästen. Mjuka händer, näsan framme, handen framme, eftergift, små hjälper, lätt och trevligt.
Ärtan är så nöjd hela tiden!
I helgen är det ett år sedan hon flyttade hit, har inte ångrat mig en sekund ❤️

20241023_110540.webp

Red för min tränare idag. Bitvis bra, men magen ställde till det mycket. Till slut fick hon dock ut det mesta och då jobbade hon jättefint.

Min tränare har haft en häst hemma med väldigt likartad problematik (det var han som föreslog att jag skulle blanda hösilaget med några kg hö förra vintern) och han trodde absolut att nuvarande blöta bete kunde vara problemet. Pratade även med veterinären i morse och hon hade samma tanke, att det är nog första saken att ändra på. Så även om det är sämre för hennes psykiska välmående så får jag stalla in nattetid och ställa henne i en sjukhage dagtid så länge medan vi funderar på om hon kan gå med någon av de andra som har grusade hagar. Hon är ju så himla låg i rang att det lätt blir väldigt fel.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
783
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 681
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar