Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jag skulle behöva ett sånt där fluff. Konstant frussen...

I helgen stundar två dagars träning för 'utomsocknestränaren' . Hoppas jag kan rida båda och inget oförutsett händer med varken mig eller häst. Det var Länge sedan vi inte hade nått strul och behövde sälja bort pass. 😬
Han är ändå klippt två gånger redan 😆

Han är ändå klippt två gånger redan 😆
Haha! Så olika det är. Min häst var tunnpälsad ovanligt länge under hösten, det i kombination med att jag flyttade och var rött busy gjorde att första klippningen blev i mitten av november istället för början av oktober som vi brukar😁

Min är inte riktigt redo för vinter än :angel:
IMG_3803.webp

Dio är inte klippt i år eftersom han inte är så igång. Herregud alltså. Han ser ut som ett får. Min klippmaskin kommer att dö. För klippas måste det. Igår var vi ute och joggade i snön och han gick som handhäst. Visserligen for han runt som ett popcorn men han var såååå svettig. Idag har jag travat och galopperat 10 minuter i ridhuset-svettigt det med. Prio var att klippa Zacke idag, får se om fåret blir klippt imorgon🐑.

20231124_140515.webp

Haha! Så olika det är. Min häst var tunnpälsad ovanligt länge under hösten, det i kombination med att jag flyttade och var rött busy gjorde att första klippningen blev i mitten av november istället för början av oktober som vi brukar😁
Fumo sätter päls som en shetlandsponny. Jag kan liksom inte fånga på bild riktigt HUR luddiga hans öron är men det är liksom mer päls än öra.

Tävling idag. Helt opepp, delvis på grund av vädret (för oss på västkusten MASSOR av minusgrader) och delvis på grund av mens... tydligen.

Det gick jättebra och jättedåligt?

Formen var bra, inga kommentarer alls om att han var för låg/för lång. Fick bra betalt för det som gick bra.

Men herr "jag är inte rädd för nåt" fick tuppjuck på domarbordet? Och bara stannade? Och kunde sedan inte gå förbi på kortsidan. Så vi fick blandat 7or med 5or och 3 or. Och mitt livs första 1a!

Ettan var lite snäll. T stannade och backade och stod sedan still i 10? sekunder innan han gick framåt igen (på tvären, som en drucken giraff) och hade väl egentligen förväntat mig att bli utblåst/få en felridning men fick en etta istället.

Över lag är jag ändå väldigt nöjd med min lille skrutt. Hade jag varit mer 'med' och förväntat mig stoppet hade jag kanske kunnat förekomma det lite men jag var verligen inte med där.

Idag har jag ridit ett helt "pass" på lina för första gången på min dressyrardenner. Alltså skritt i 20 min. Annars rider min stallkompis 1 gång i veckan utan lina, hon är mycket lugnare än mig, fortfarande lite traumatiserad av förra ardennerns avkastning och mina frakturer.
MEN, vilken fin känsla han gav, snart 4 år gammal. Mycket lyhörd och flyttar sig för vikthjälper utan någon vidare träning.

Vi har lyckats träna båda dagarna och det ger mig hopp om livet.
Kanske kan vi få vara lite friska och starka ett tag nu.

Just nu tränar vi mycket serier och jag har kanske slarvat lite med att verkligen ha henne på hjälperna på sistone(med tanke på av/på, frisk/inte frisk) för hon gör lite som hon tycker där. Så det blev ett trist uppvaknande för oss båda kan man väl säga. 😅 Blev en del stånk och stön från hästens sida.
Men nu jäklar ska här vara petigt!

Fattar inte varför man gör så. Man vet att man ska vara noggrann men så vill man 'vara snäll' och har ett helvete att korrigera skiten. 😆

Jag har under en tid provat att successivt minska ner munkpepparn för att sluta helt. Nelly har varit så positiv och glad att det kändes värt att testa men nä. Idag stod hon på bakbenen en hel del sådär som hon gjort förr, både jag och tränaren var överens om att hon nog behöver fortsatt hjälp med sina hormoner. Tror att jag ska testa att sätta in kula i vår.

Förutom stunderna när hon stod på två ben istället för fyra så var hon fin och duktig🥰

Jag har under en tid provat att successivt minska ner munkpepparn för att sluta helt. Nelly har varit så positiv och glad att det kändes värt att testa men nä. Idag stod hon på bakbenen en hel del sådär som hon gjort förr, både jag och tränaren var överens om att hon nog behöver fortsatt hjälp med sina hormoner. Tror att jag ska testa att sätta in kula i vår.

Förutom stunderna när hon stod på två ben istället för fyra så var hon fin och duktig🥰
Eller kastrera?
Tycker det kan vara knepigt att få kula att funka bra 'över tid'. Vilket den ju inte ska heller iofs.
Du får testa.

Eller kastrera?
Tycker det kan vara knepigt att få kula att funka bra 'över tid'. Vilket den ju inte ska heller iofs.
Du får testa.
Ja det är ju också ett alternativ, men tänkte testa kulan först. Vet du hur länge man har kvar kulan sålänge det funkar? Har ju hört arr de ibland åker ut i förtid också.

Ja det är ju också ett alternativ, men tänkte testa kulan först. Vet du hur länge man har kvar kulan sålänge det funkar? Har ju hört arr de ibland åker ut i förtid också.
Ja, har man otur så åker de ut tidigt. Jag har varit inne på det spåret med mitt sto men hon härjar så i transporten så jag är rädd att det första som hade hänt när jag lastar ur hemma är att ett litet klot kommer rullande ur transporten….

Ja de kan stötas ut i förtid eller så funkar det ett par månader/halvår.
Vet inte hur länge de Kan sitta.
Har du utrett henne? Så hon inte har någon unddrliggande problematik?

Ni som är mer vana vid snö, kan man rida ut med brodd i traktarmen och helsulor utan att halka/bryta benen av hästen?
Vi har väl ca 40cm snö och - 5.

Jag brukar alltid ha 4-brodd (3mm i tån, 8mm i traktarm) och snösulor (hela med bulle) men har inte hunnit få på det än. Och då är det kalkylerat på is eller packad snö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 075
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 795
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 404
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar