Kom på en fråga till:
”Får” era hästar busa vid arbete på longerlina eller töm?
Att de ändå gör det ibland är inte riktigt samma sak tänker jag, men jag minns sen gammalt att det fanns ekipage där hästen liksom fick busa på lina. Kanske för att busa av sig och bli lugnare att rida? Eller för att ekipaget tyckte att det var roligt helt enkelt?
Ariel får busa när vi longerar eller löslongerar. Hon gör dock sällan några stora brallar, utan oftast går hennes bus ut på att hon är olydig, vet om att hon är olydig och tycker att det är sååå skoj. När vi longerar är hennes klassiska bus att hon väljer gångart fast matte sagt trav. Det brukar nästan alltid bli att hon går över i galopp (för det är så roligt att springa) och sen gör hon en övergång till trav efter halva volten. Sen rullar hon på i de övergångarna och är lycklig över att hon får busa med matte. Jag brukar låta henne hållas några varv, mest för att det arbetet faktiskt är nyttigt för henne.
Likaså när hon lösgalopperar på ridbanan brukar hon hamna i en åttvolt runt mig där hon gör korrekta byten hela tiden, då låter jag henne också hållas. Inte mig emot om hon jobbar med mer avancerade övningar än jag tänkt mig.
I vagn får hon däremot inte busa, då korrigerar jag (oftast är det bock i galopp så korrigeringen blir tillrättavisning med rösten och avsaktning till trav).