Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på en fråga till:

”Får” era hästar busa vid arbete på longerlina eller töm?

Att de ändå gör det ibland ;) är inte riktigt samma sak tänker jag, men jag minns sen gammalt att det fanns ekipage där hästen liksom fick busa på lina. Kanske för att busa av sig och bli lugnare att rida? Eller för att ekipaget tyckte att det var roligt helt enkelt?

Ariel får busa när vi longerar eller löslongerar. Hon gör dock sällan några stora brallar, utan oftast går hennes bus ut på att hon är olydig, vet om att hon är olydig och tycker att det är sååå skoj. När vi longerar är hennes klassiska bus att hon väljer gångart fast matte sagt trav. Det brukar nästan alltid bli att hon går över i galopp (för det är så roligt att springa) och sen gör hon en övergång till trav efter halva volten. Sen rullar hon på i de övergångarna och är lycklig över att hon får busa med matte. Jag brukar låta henne hållas några varv, mest för att det arbetet faktiskt är nyttigt för henne.

Likaså när hon lösgalopperar på ridbanan brukar hon hamna i en åttvolt runt mig där hon gör korrekta byten hela tiden, då låter jag henne också hållas. Inte mig emot om hon jobbar med mer avancerade övningar än jag tänkt mig. ;)

I vagn får hon däremot inte busa, då korrigerar jag (oftast är det bock i galopp så korrigeringen blir tillrättavisning med rösten och avsaktning till trav).

Kom på en fråga till:

Att de ändå gör det ibland ;) är inte riktigt samma sak tänker jag, men jag minns sen gammalt att det fanns ekipage där hästen liksom fick busa på lina. Kanske för att busa av sig och bli lugnare att rida? Eller för att ekipaget tyckte att det var roligt helt enkelt?
Absolut inte efter eget initiativ!
Däremot om jag går på i en korrigering framåt och det kommer lite 'bus' så ser jag mellan fingrarna.
Tidigare har jag ofta varit på någon av våra utebanor och då har det varit mer regel än undantag att det busats. Men nu är hon delegerad till endast ridhus för där sköter hon sig. Där får hon gå (vi rider såklart ute och då sköter hon sig) tills jag känner att vi är tillräckligt 'långt ifrån hälta efter bus'.

Jag tömkör en gång/vecka och då gärna med bommar/hinder om vi inte hoppat nått uppsuttet.

Absolut inget bus på töm, jag försöker jobba från marken men det blir kanske nån gång i månaden? Är inte så duktig på tömkörning så det blir mest på volt och det vill jag ju inte göra för mycket. Skulle aldrig våga släppa honom lös pga skaderisk, rider hellre då.

Jag har några hästar som flippar ur i lina emellanåt. Oftast har jag på känn innan att det är en sån dag och då låter jag de, till en viss gräns, busa. På töm vill jag helst inte det utan försöker hålla dom på mattan, det fungerar inte alltid. De får absolut inte göra sånt med mig på!

Och på frågan som var innan, jag framförallt tömkör mina hästar mycket, även longerar i bland. Kan även longera över bommar och hinder. Tömkör de äldre hästarna mest på volt, gärna med bommar, medan de yngre tömkörs en del runt träd och sånt. Jag tycker att tömkörning är lite "latmansgöra", missförstå mig rätt, det är jättebra jobb men jag gör drt när jag inte orkar annat, när drt är allt eller när hästarna är stissiga. Och jag tycker själv att det är lite för ofta... 🙈

Kom på en fråga till:

Nej, jobbar vi så jobbar vi.

Jag ser inte det gynnsamma i att en häst ska göra saker som bygger upp mer energi, explosion, oönskat ridbeteende etc bara för att man inte sitter på den.
Det går ju fint att låta dem blåsa ur sig på annat vis om man nu är ute efter det.

Kom på en fråga till:

Absolut inte. Jag korrigerar när min håller på. Jag kan skratta åt henne, men hon vet när matte drar på "den tonen" och slutar omedelbart :D Hon brukar börja skaka på huvudet när hon blir extra "pigg" och då vet man hon är på gång att busa lite. Så då säger jag nej.

Vill lägga till bara att när jag hade tvånghäst så fick hon faktiskt tvånga ur sig på lina innan jag satt upp. Hon hade ändå rätt bra kroppskontroll i det så var inte rädd att hon skulle skada sig eller dra iväg.

Jobbar alldeles för lite avsuttet men lär få bli bättre på det när min häst slutar jobba deltid på ridskolan och jag har henne varje dag. Men då får jag lära mig att jobba i träns, för hon går inte att tömköra (har dragit iväg två gånger nu, chansar inte igen) och longera för mycket vill jag inte. Skaffade Equibodybalance-appen under en av våra rehabperioder, men hur man får en bekväm dam som henne att jogga fanns det inga instruktioner för. ;)

Jag jobbar mina tre dagar i veckan avsuttet. Har gjort en bana i min vinterhagen med 40 trädstammar som ligger lite kors och tvärs, där promenerar vi och sedan finns en perfekt backe att träna halt och backning. Backa runt träd är också en favorit. Jag longerar också och då är fokus på att variera tempo, takt och form. Har inte så goda erfarenheter av tömkörning, beror säkert på att jag inte kan. Jag tycker de tränare som finns häromkring (som tömföraren) låter hästen trava på väldigt mycket framåt, i samma form som vid ridning och med mycket stöd i handen. Det är inte vad jag är ute efter, den ändå skillnaden då är ju att det inte sitter någon på ryggen, men samma muskler och leder får jobba.

Nej, jobbar vi så jobbar vi.

Jag ser inte det gynnsamma i att en häst ska göra saker som bygger upp mer energi, explosion, oönskat ridbeteende etc bara för att man inte sitter på den.
Det går ju fint att låta dem blåsa ur sig på annat vis om man nu är ute efter det.
Vad tänker du med ”på annat vis”?

Jag jobbar mina tre dagar i veckan avsuttet. Har gjort en bana i min vinterhagen med 40 trädstammar som ligger lite kors och tvärs, där promenerar vi och sedan finns en perfekt backe att träna halt och backning. Backa runt träd är också en favorit. Jag longerar också och då är fokus på att variera tempo, takt och form. Har inte så goda erfarenheter av tömkörning, beror säkert på att jag inte kan. Jag tycker de tränare som finns häromkring (som tömföraren) låter hästen trava på väldigt mycket framåt, i samma form som vid ridning och med mycket stöd i handen. Det är inte vad jag är ute efter, den ändå skillnaden då är ju att det inte sitter någon på ryggen, men samma muskler och leder får jobba.
Jösses vad roligt med egen ”terrängbana” 😍

Jag hade som plan att fixa stammar som typ cavaletti med ojämna avstånd som man kunde leda hästarna över till och från hage och före och efter uppsittning i somras men det blev så mycket annat som var tvunget att prioriteras att det inte blev av.
Nästa år ska jag definitivt försöka få till det! 👍

Jösses vad roligt med egen ”terrängbana” 😍

Jag hade som plan att fixa stammar som typ cavaletti med ojämna avstånd som man kunde leda hästarna över till och från hage och före och efter uppsittning i somras men det blev så mycket annat som var tvunget att prioriteras att det inte blev av.
Nästa år ska jag definitivt försöka få till det! 👍
Det är verkligen jättebra att ha, den finns alltid tillgänglig och är det någon dag jag har lite mindre tid så kan jag alltid ta en tur runt min lilla bana :)

Min ena promeneras 2-3 dagar i veckan, rehabövningar över bommar och sen bara skritt för hand på asfalt. Mest för att hon ska röra sig utan att jag sitter på och jag kan inte tomköra och ser ingen fördel av att hon ska trava runt runt på volt.

Min andra promeneras 2 dagar i veckan. Antingen rask skritt ca en timme eller lite bommar och backar.

Ingen av dem får busa när jag står på marken, jag är rädd både för att tappa dem, att de trasslar in sig samt att jag får en hov i huvudet. Min ena får dock busa med mig på. Inga tvärvändningar eller liknande men att bocka är i hans fall helt ok nästan alltid. Absolut inte ok för min andra, hon får bara busa i hagen

Min tömkördes en dag vecka, och så longering utan inspänning eller lös en gång vecka vid vila. Han var hemsk att promenera med så jag longerade de dagarna istället. Fick aldrig busa under tömkörning, för han var så smidig så han lyckades alltid få tömmarna mellan benen då. Men vid longering eller lös fick han busa bäst han ville för han hade stenkoll på sina ben och hade väldigt bra egen balans. Under vintrarna red jag till en lång uppförsbacke en gång i veckan också, där han fick galoppera i fri fart uppför två tre gånger, då var han snäll resten av passen sen...😁

Min ena jobbas en del avsuttet. Rehabades förra vintern pga ryggen och jag tömkörde då 3-4 gånger i veckan och red 1. Nu försöker jag jobba honom på töm åtminstone en gång i veckan. Han är konstigt nog mer chill ute i skogen på töm än när jag sitter på, så tömkör en del ute. Longerar ibland i grimma, med eller utan equiband. Jag är inte heller så bra på tömkörning, men blir ju aldrig bättre om jag inte tränar. 🤷‍♀️

Min andra är svårare att jobba på töm, jag kommer åt henne bättre när jag rider och hon har inga ryggproblem så det blir inte så ofta med henne. Ett tag tömkörde jag henne ute en kort sväng dagen innan tävling för att rasta henne lite utan att råka göra för mycket.

Ingen av dem busar, de kan bocka iväg och slå lite när jag korrigerar dem framåt, men då går de ju fram så jag brukar inte klaga.

Vill lägga till bara att när jag hade tvånghäst så fick hon faktiskt tvånga ur sig på lina innan jag satt upp. Hon hade ändå rätt bra kroppskontroll i det så var inte rädd att hon skulle skada sig eller dra iväg.
Tvånghästar och ”rygghästar” hade jag också tänkt helt annorlunda med vad gäller longering osv., man får anpassa lite helt enkelt!

Mirre får inte direkt busa men han gör det, och beroende på hur så korrigerar jag honom, eller bara instruerar vad jag hellre vill att han gör. Men helst inte. Arbete är arbete…

Tvånghästar och ”rygghästar” hade jag också tänkt helt annorlunda med vad gäller longering osv., man får anpassa lite helt enkelt!
Tvånghästar tar jag absolut för hand i träns först för att lära in korrekt formgivning/aktivera och släppa rätt muskelgrupper och respons på hjälperna. Då brukar man både motverka tvång enormt och på de hästar som ändå har kvar lite tvångtendenser brukar man kunna hjälpa och bryta tvånget om det ändå blir ngt.
Har aldrig känt behov av att lina dem och låta dem explodera sedan jag bytt till att jobba såhär.
Tycker vissa triggas mer av att longeras så.
Men korrekt jobb för hand får man inte bara bort ett symptom liksom utan kan undvika trigga tvång öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 070
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
778
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 795
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 404
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar