Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 480
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tvånghästar tar jag absolut för hand i träns först för att lära in korrekt formgivning/aktivera och släppa rätt muskelgrupper och respons på hjälperna. Då brukar man både motverka tvång enormt och på de hästar som ändå har kvar lite tvångtendenser brukar man kunna hjälpa och bryta tvånget om det ändå blir ngt.
Har aldrig känt behov av att lina dem och låta dem explodera sedan jag bytt till att jobba såhär.
Tycker vissa triggas mer av att longeras så.
Men korrekt jobb för hand får man inte bara bort ett symptom liksom utan kan undvika trigga tvång öht.
Elli exploderade inte. Hon studsade bara runt med väldigt stor kroppskontroll. Det var väldigt intressant med henne, hon var verkligen otroligt välbalanserad och endast en enda gång upplevde jag henne panikig i tvånget. Men det berodde helt på yttre omständigheter. Många gånger tror jag att den där superintelligenta lilla hästen till stor del satte tvångbockandet i system. Även om jag VET att "hästar inte tänker så". Men hon var en väldans smart liten donna!

Lite kul att Isabell har snott min kürmusik 😅 Jag som är sambo med en halvitalienare har alltid tänkt att Funiculi Funicula skulle göra sig bra som kürmusik. Hon vann WC i Stuttgart idag! Bra drag på läktaren där i sluttampen!

Jag gillar den bäst i den här versionen med Pavarotti och Aqua på riktigt hög volym!

Nelly har vilat en vecka efter den kortvariga hältan förra helgen. Red en kortis igår första gången, hon kändes jättebra. Så skönt!
Kommer göra en vetcheck under vintern (så snart min transport är användbar igen) men tills dess känns det safe att fortsätta rida nu när hon verkar helt bra igen😊

Vinterkylan har kommit hit och det är nog dags att lägga mina nya deniro på hyllan tills det är varmare. Blir lite trångt med vinterkläder/strumpor och jag vill inte riskera att de töjs ut. Skulle verkligen vilja ha ett par fodrade, men det kanske får bli nästa års investering😊
Sålänge får jag nöja mig med mina MH serenade, de är lite stora så passar bra vintertid med extra tjocka kläder.

Älskar verkligen vårt uppvärmda ridhus. Kan rida utan jacka hela vintern.
Ridsport gjorde ett reportage med stallägaren och fråga hur man kunde bedriva hästsport på deras nivå här. Vi förstod inte riktigt frågan, frös betydligt mer på vintern i Småland där ridhusen inte var isolerade.

Senast ändrad:
Älskar verkligen vårt uppvärmda ridhus. Kan rida utan jacka hela vintern.
Ridsport gjorde ett reportage med stallägaren och fråga hur man kunde bedriva hästsport på deras nivå här. Vi förstod inte riktigt frågan, frös betydligt mer på vintern i Småland där ridhusen inte var isolerade.
Lyxigt! Oisolerade ridhus blir verkligen jättekallt, framförallt plåtridhus.

Lyxigt! Oisolerade ridhus blir verkligen jättekallt, framförallt plåtridhus.

Vårt är byggt av hålplåt och håller samma temp som utomhuset. MEN det blir inte så rått inne och känns därför mycket mindre kallt än likvärdiga ridhus i hel plåt (tex så regnar det aldrig från taket av kondens)

Å tredje sidan: är det väldigt dimmigt ute är det också väldigt dimmigt inne. Nån gång har man knappt sett andra kortsidan :rofl:

Vårt är byggt av hålplåt och håller samma temp som utomhuset. MEN det blir inte så rått inne och känns därför mycket mindre kallt än likvärdiga ridhus i hel plåt (tex så regnar det aldrig från taket av kondens)

Å tredje sidan: är det väldigt dimmigt ute är det också väldigt dimmigt inne. Nån gång har man knappt sett andra kortsidan :rofl:
Haha!

Vi har sån hålad plåt på ridhusportarna. Kan bli lite spännande när det blåser kraftigt, har hänt att sargens dörr blåst upp 😅

Vi har hålad plåt på kortsidorna på ridskolan. Har man otur så snöar eller regnar det in på oss på läktaren :D
Nice 😅
Min tränare har jättestora fönster på hela långsidorna med hålad plåt. Där kan det snöa in lite, men då drabbar det ju iaf inte de stackare som sitter och fryser på läktaren;)

Ridhus i norr är de bästa!! Vårt är inte uppvärmt men isolerat. Håller sig på några plusgrader hela vintern och det är otroligt skönt. Mina hästar har hamnat lite i skymundan förra veckan. Dio fick vila helt och Zacke gick iofs men bara varannan dag. Han känns otroligt fin i kroppen🤩! Jag har mått rätt dåligt sen min lilla hund fick somna in, så igår var vi nere i Linköping och hämtade en liten valp😍. Blir lite intressant hur jag ska kombinera världens minsta valp som naturligtvis inte kan vara ensam än och ridningen😅. Men men, det löser sig nog.
20231120_110736.webp

Har också isolerat ridhus i stallet och håller på att frysa ihjäl när jag ska på träning nånstans där det är oisolerat 🫣

Jag älskar vårt isolerade och uppvärmda ridhus! Blir dock nästan lite väl varmt när det är som kallast vintertid. Men fryser, det gör man inte! Fördelen är också att det är svalt och skönt inne på sommaren.

För två veckor sen hade jag en sån där drömträning där så mycket klickade. Idag var det dags att komma ner på jorden igen. Skänkelvikningar? Glöm det, sa Barka, och dissade allt vad sidförande skänklar hette. Kändes som om sporrskyddet blev till ett totalt skänkelskydd, men jag kan ju inte tänka mig att det har så stor påverkan. Till slut stressade hon upp sig och bara backade, vilket hon kunde fastna i förut men inte har gjort på flera år. Å andra sidan har jag kanske inte varit så duktig på att jobba igenom det sidförande på ett tag.

Tyckte hon saknade lite energi också, men inte kan det sitta i att hon fick lugnande igår för en tandläkarkoll? Var ju verkligen ingen större procedur. Eller så får jag öka på maten ytterligare, veterinären tyckte hon var bra i hullet men absolut inte tunnare, så lite till kanske hon behöver.

Vad tycker ni om ändringarna i dressyren?
MSVC försvinner helt och det känns ju lite märkligt att det blir 'ett glapp' mellan LA och MSVB, tycker jag. Hej ocd. 😆

Är det fö någon som kan berätta för mig vilka ändringar det är i MSVB5?
Jag är/har varit för lat för att rita upp vägarna och kan ff inte dressyrbanans bokstäver. Men när jag skummade verkade det inte jättemycket som ändrats?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 57 58 59
Svar
1 167
· Visningar
91 597
Senast: Piaff
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
187
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 836
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna