Dressyrsnack 16

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 022
  • Visningar Visningar 195 480
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som är mer vana vid snö, kan man rida ut med brodd i traktarmen och helsulor utan att halka/bryta benen av hästen?
Vi har väl ca 40cm snö och - 5.

Jag brukar alltid ha 4-brodd (3mm i tån, 8mm i traktarm) och snösulor (hela med bulle) men har inte hunnit få på det än. Och då är det kalkylerat på is eller packad snö.
I tjock fluffsnö skulle jag ha ridit ut så. Det borde inte bli styltor när du har någon form av sula i.

Ni som är mer vana vid snö, kan man rida ut med brodd i traktarmen och helsulor utan att halka/bryta benen av hästen?

Jag brukar alltid ha 4-brodd (3mm i tån, 8mm i traktarm) och snösulor (hela med bulle) men har inte hunnit få på det än. Och då är det kalkylerat på is eller packad snö.
Är det snö utan is under borde det väl funka hyfsat. Men är det is under snön hade jag inte vågat rida mer än i skritt.

Skulle inte gjort det. Helsulor är sämst på snö så risken är överhängande att brodden inte får kontakt med backen..

@Corax vi är ju typ i samma område och jag har inget annat än traktbrodd.. Och har aldrig haft för jag vill inte ha det för stoppigt. Men nu är Mirre oskodd bak, så jag letar efter en äng eller liknande att rida på, om det ska bli mer snö. Vi har bara 2 cm just nu. :(

Jag tycker det varierar från häst till häst. Har en del som har fungerat utmärkt med enbart traktbrodd, medans andra har halkat. Helsulor kan vara besvärligt, tycker det kan packa ihop en del.

Jag tycker det varierar från häst till häst. Har en del som har fungerat utmärkt med enbart traktbrodd, medans andra har halkat. Helsulor kan vara besvärligt, tycker det kan packa ihop en del.
+ alla andra

Hon har hittills inte haft styltor alls vid intag från hagen men det behöver ju inte betyda ett smack.
Vet också att - 5 ofta bjuder på hårda styltor som inte släpper så lätt (torr, klistrig snö om man nu kan beskriva snö så 🤣).

Vi kommer mest att skritta där det är plogat vilket det knappt är nånstans än så länge.

Jag hade anmält mig till tävling den 10 december, men avanmälde. Nu får fröken gå på vintervila i stället. Hon fick gå hoppkurs i helgen och vi fick beröm för att läxan var gjord. :up:
Hon har verkligen tagit stora kliv framåt sista månaden bara, så en vila blir nog bra för att smälta och återhämta.

Ja, har man otur så åker de ut tidigt. Jag har varit inne på det spåret med mitt sto men hon härjar så i transporten så jag är rädd att det första som hade hänt när jag lastar ur hemma är att ett litet klot kommer rullande ur transporten….
Ja det har jag också hört, men tänkte att det kan vara värt att prova.
Ja de kan stötas ut i förtid eller så funkar det ett par månader/halvår.
Vet inte hur länge de Kan sitta.
Har du utrett henne? Så hon inte har någon unddrliggande problematik?
Jag ska nog fråga vet hur länge de sitter ”optimalt”. Är det bara några månader eller ett halvår som är realistiskt så blir det ju väldigt dyrt.

Nej jag har pratat med vet om gynundersökning men de har inte tyckt att det behövs, framförallt eftersom hon svarar bra på munkpeppar. Nu minns jag inte i detalj vad vet sa, men det var en förklaring som lät rimlig iaf😅

Hennes problem är troligen att hon inte har ordentliga uppehåll mellan brunsterna. Hon brunstar typ hela tiden och nästan året runt. Med munkpeppar har hon haft mer normala cykler och då har också humöret hållt sig stabilt😊

+ alla andra

Hon har hittills inte haft styltor alls vid intag från hagen men det behöver ju inte betyda ett smack.
Vet också att - 5 ofta bjuder på hårda styltor som inte släpper så lätt (torr, klistrig snö om man nu kan beskriva snö så 🤣).

Vi kommer mest att skritta där det är plogat vilket det knappt är nånstans än så länge.
Inga styltor och inte särskilt halt men lera under snön var rätt drygt.
Sen att hästen fick nippran av en människa med nån fågelvissla i skogen och jag var tvungen att vända med livet som insats och Gå hem med en drygpåse till stirrig drake, det behöver vi inte prata högt om. JAG fick iaf motion. 😅

Båda mina (vi bor i Västernorrland) går med hela sulor utan problem.
Traktbrodd ger sämre grepp i påskjutet så där får man se upp mer, ibland funkar det men ibland behövs definitivt tåbrodden.

Men överlever hon i hagen (som lär ha vinterunderlag) så nog lär du kunna prova att rida?
Ta det försiktigt, rid balanserat och skritta hem igen om ni får problem?

Båda mina (vi bor i Västernorrland) går med hela sulor utan problem.
Traktbrodd ger sämre grepp i påskjutet så där får man se upp mer, ibland funkar det men ibland behövs definitivt tåbrodden.

Men överlever hon i hagen (som lär ha vinterunderlag) så nog lär du kunna prova att rida?
Ta det försiktigt, rid balanserat och skritta hem igen om ni får problem?
I inlägget ovan ditt berättar jag hur det gick. 😅

Tåbrodd är att föredra på henne men vi tog oss fram, även om det var obehagligt att veta att vi bara hade traktbrodd när hon lekte ballong med skruv. Men hon märkte nog inte att det var halt när hon gick i passage hem. 😬

I inlägget ovan ditt berättar jag hur det gick. 😅

Tåbrodd är att föredra på henne men vi tog oss fram, även om det var obehagligt att veta att vi bara hade traktbrodd när hon lekte ballong med skruv. Men hon märkte nog inte att det var halt när hon gick i passage hem. 😬
Såg det efter att jag skrev 👍

Har legat i influensa från helvetet i en vecka och inte kunnat rida, då är det tur att jag kan ringa ridskolan och fråga om de vill låna hästen. Men idag kände jag mig bättre så det fick bli ett kort pass på fröken lurvig. Märkte direkt att kylan fört med sig trög mage så nu blir det paraffinolja igen.
PXL_20231129_132341772.MP (1).webp

Bildbevis på vintermössan O_o
Precis son förra året gick det från typ +5 till -5 på en vecka, veckan efter hovslagaren hade varit här och jag inte bett om broddhål. Nu har vi för en gångs skull 5-10 cm snö men eftersom där finns stor risk för isfläckar tror jag inte jag vågar ride i skogen iaf. Vi har försökt salta banan men med 8-10 minusgrader om natten så fungerar inte saltet optimalt. Vi kan skritta men inte så mycket mer... borde överväga det där ridhuskortet igen.

20231128_205301.webp

Här har det kommit lite snö, se @Linda_A bild för mängd (samma ort). Stått och svurit över broddar idag, helt skakig i benen nu 😅 Är mitt i skoperioden och det har varit barmark så hålen var sådär härligt slitna så det skulle vara svinjobbigt att få i dem, gängade snett osv… men nu sitter de där!

Här har det kommit lite snö, se @Linda_A bild för mängd (samma ort). Stått och svurit över broddar idag, helt skakig i benen nu 😅 Är mitt i skoperioden och det har varit barmark så hålen var sådär härligt slitna så det skulle vara svinjobbigt att få i dem, gängade snett osv… men nu sitter de där!
Jag kämpade med samma igår, även för oss mitt i skoperiod. Man får fan kramp i benen när man står så länge och försöker få ordning på skiten efter att ha råkat gänga snett😅

Praktiskt med referensbild. ;)

Får hoppas fröken klarar sig till nästa vecka utan, det är ju inte direkt halt nånstans runt ridskolan och hon rids ju bara i ridhuset. Jag kände att jag nog vill bli helt frisk innan jag ger mig i kast med broddning, illa nog då. ;)

Värre med snöstyltorna. Hon hade rejäla idag och med hennes känsliga sulor är det ju inte toppen precis. Ska prata med hovslagaren vad han tycker är bästa lösningen för henne.

Jag kämpade med samma igår, även för oss mitt i skoperiod. Man får fan kramp i benen när man står så länge och försöker få ordning på skiten efter att ha råkat gänga snett😅
+ @villhöver

Jag sätter mig på en pall med hästens ben/hov i knät när jag ska pilla med gamla hål och broddar! 😆 Sjukt smidigt!
Orka stå med spagettiarmar/ben/rygg.
Om jag behöver ta i mer så ställer jag mig upp en sväng...
Mvh sjukt bekväm tant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩 57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
91 860
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
187
Senast: MattiZ
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Elo
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
11 837
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka