Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arbetar ni era hästar avsuttet någonting?
Strukturerat och med en plan eller av bekvämlighetsskäl? 😅

Jag har aldrig förr gjort det, är dels ganska dålig på det (och inte blir kan bättre av att undvika att göra det heller) och sen har tidigare hästar inte blivit bättre av det. Plus att jag tycker att ridning är roligare.
Men nuvarande valack mår faktiskt rätt bra av avsuttet arbete, oftast är det bara longerlina utan inspunnit och arbete med en lång och låg i balanserat tempo utan inspänningar vi gör. Ibland har jag försökt göra det strukturerat, t ex varannan dag under en period när vi körde styrkepass varannan dag, men oftast är det i ärlighetens namn pga bekvämlighet….

Bekvämt för att det går fortare (skrittar fram 10 minuter, arbetar maximalt 15 minuter men ganska ofta bara 10 minuter med och sen är jag slarvig med avskrittning med ;) så oftast är vi klara på en halvtimme), mindre utrustning som ska på (benskydd, ibland jobbar jag bara i grimma men annars ett träns) och så är det lättare att vara klädd som en Michelingubbe när man bara står på marken. Men jag tycker att valacken mår bra av att jobbas så här, han blir mer loss i kroppen och får arbeta med att balansera sig själv.

Tömkörning är jag ännu sämre på, det tar jag bara till som alternativ till longering om någon häst är sjövild och jag behöver kunna bromsa lokomotiven 😅 och då på volt och med ledande innertöm = tömlongering

Visa bifogad fil 132158
Jag älskar att jobba hästarna avsuttet, främst på töm. Nu gör jag det pga att jag är svagare och har mindre ork. Det tar mindre energi för mig att gå på marken än att hålla balansen och hålla koll på mina kroppsdelar i sadeln.
Men även förr när jag var frisk så tömkörde jag mina hästar mycket.
Longerar/arbetar för hand gör jag när jag inte orkar tömköra/rida.

Jag har aldrig förr gjort det, är dels ganska dålig på det (och inte blir kan bättre av att undvika att göra det heller) och sen har tidigare hästar inte blivit bättre av det. Plus att jag tycker att ridning är roligare.
Men nuvarande valack mår faktiskt rätt bra av avsuttet arbete, oftast är det bara longerlina utan inspunnit och arbete med en lång och låg i balanserat tempo utan inspänningar vi gör. Ibland har jag försökt göra det strukturerat, t ex varannan dag under en period när vi körde styrkepass varannan dag, men oftast är det i ärlighetens namn pga bekvämlighet….

Bekvämt för att det går fortare (skrittar fram 10 minuter, arbetar maximalt 15 minuter men ganska ofta bara 10 minuter med och sen är jag slarvig med avskrittning med ;) så oftast är vi klara på en halvtimme), mindre utrustning som ska på (benskydd, ibland jobbar jag bara i grimma men annars ett träns) och så är det lättare att vara klädd som en Michelingubbe när man bara står på marken. Men jag tycker att valacken mår bra av att jobbas så här, han blir mer loss i kroppen och får arbeta med att balansera sig själv.

Tömkörning är jag ännu sämre på, det tar jag bara till som alternativ till longering om någon häst är sjövild och jag behöver kunna bromsa lokomotiven 😅 och då på volt och med ledande innertöm = tömlongering

Visa bifogad fil 132158
Ja ganska mycket. Mindre i somras då vädret blev att jag istället prioriterade uteritter. Men nu på vintern så blir det mycket, båda på lina och töm. På lina så kör vi lite ala Equibody balance konceptet och har även appen på telefonen. Ibland så kör vi löst också. På vintern blir det mer avsuttit när jag saknar ork för ridning (mörke och mental hälsa som spelar in mest här)

Visa bifogad fil 132158
Jag longerar en del (i grimma utan inspänning). Ibland slänger jag fram bommar. Brukar göra mkt övergångar så det blir ett avspänt, snabbt men ändå givande pass.

Förut brukade jag tömköra en gång i veckan, men sen blev jag sparkad väldigt illa vid tömkörning i februari och har inte kommit igång igen.. Hoppas våga smygstarta lite. Det är bra träning!

Jobbar även för hand i träns (går vid bogen). Hjälper oss mkt i ridningen.

Visa bifogad fil 132158

Jag gjorde det förut, har blivit mycket sämre nu när antalet pass minskat. Jag vill ju rida så mycket jag kan…

Men ibland longerar eller löshoppar jag. Min häst avskyr tyngden av lädertöm, så det är sällan jag tömkör. Dessutom idiotförklarar hon mig, då hon tömkörts en del av folk som kan och det gör ju inte jag. ;)

Det vi däremot försöker göra ibland är att köra. Ffa upplever jag att hennes (hopplösa) galopp blivit mycket bättre av körningen, då hon måste sätta under sig för att orka dra vagnen. Sen får jag passa lite så hon inte blir för glad i hatten och bara rejsar i galoppen, lugn galopp ger bäst resultat.

Jag har ingen plan alls längre. Det känns sådär, men jag får se ifall jag hittar nån ny plan snart.

Visa bifogad fil 132158

T går avsuttet 1-3 pass i veckan. Minst ett av dessa är tömkörning (både rakt och voltspår). Så här års försöker jag klämma in en lösgalopp i veckan också då underlaget i hagarna är för kasst för att de skall kunna rejsa ordentligt. Ibland promenerar vi till mördarbacken och går i backe.

Tömkörningen följer utbildningen som jag jobbar med i ridningen och planen är alltid densamma som i ridningen.

Eventuellt ska han också få vara lite voltigehäst så i så fall blir det ett sådant pass varannan vecka. Halvuppsuttet?!?

Vintertid tömkör jag en gång/vecka. Oftast med bommar. Jobbar honom ofta ganska lång och låg på töm så han får stretcha utan att få min vikt på frambenen också.

Jobbar för hand inbland, men det är mer i rehabperioder.

Är verkligen periodare med tömkörning. Zacke går inte alls på töm för han är så himla bänglig och jag orkar inte med honom🙈. Dio går däremot en hel del på töm och han går även som handhäst mycket. Men jag prioriterar ridning egentligen.

Visa bifogad fil 132158
Jag jobbar mycket med att ta hästar för hand(i träns alltså), både som del i utbildning öht, i rehabsyfte, för att ändra om rörelsemönster och jobba med samling tex.
Jag känner av vad hästen behöver, jobbar på det och tar igenom lagom mycket per pass.
Jag lär också in formgivning i longerlina på hästar jag tränar mer än då och då.
Så att jag kan forma hästen som jag vill via linan. Både att den lär sig lägga vikten i manken utåt, suga upp underhalsen, böja sig olika mkt men i balans och reglera formen upp/ner/längd etc.

Jag tycker arbete för hand i träns är oslagbart vad gäller att kunna påverka hästen så att den använder kroppen så sunt som möjligt. Du kan inverka på så många olika sätt som du inte kan i töm/longreining eller uppsuttet. Plus att det kan vara gynnsamt för hästen att slippa människa på ryggen i vissa lägen.

Just nu är det ett gäng nya hästar. Jag checkar av hur hästen rör sig i båda varv, checkar av böjning, testar flytta framdel/bakdel och både och för att se om hästen är oliksidig i det. Jobbar för att få den jämn.
Kan gärna rygga långa, långsamma kliv längre sträckor i låg form.
Jobbar sidvärts, skolor och övergångar mellan dem i balans.

Min egen häst jobbar jag alla gångarter för hand. Han gör piaff, passage och levad etc för hand när han är igång. Han har lätt för samling dock och lätt att samla galoppen.
För mig har arbetet för hand gett en himla massa aha-upplevelser och verktyg att ta med upp i sadeln och i jobbet med rehab eller för att vässa upp tävlingshästar som redan går högre MSV eller svårklass men på lite för tråkiga om än godkända poäng.
Det är himla kul när man börjar finlira eller göra lite svårare saker tycker jag. Eller när man kan hjälpa hästar använda kroppen korrekt på väldigt få pass. Det blir inte lika stor förändring i töm eller uppsuttet så fort.
Sen är det så klart svårt i början. Herregud vad dålig jag var i början och hur konstigt det kändes. 😅
Men vi är väl alla barn i början liksom. :laugh:

Kom på en fråga till:

”Får” era hästar busa vid arbete på longerlina eller töm?

Att de ändå gör det ibland ;) är inte riktigt samma sak tänker jag, men jag minns sen gammalt att det fanns ekipage där hästen liksom fick busa på lina. Kanske för att busa av sig och bli lugnare att rida? Eller för att ekipaget tyckte att det var roligt helt enkelt?

Jag är en sån där humorlös typ ;) så mina hästar får aldrig busa med mig överhuvudtaget, oavsett uppsuttet eller från marken eller med mig i hagen.
Sen gör dem ju det ändå, oftast blir det någon bockrunda eller balanstravande eller (som till och med jag egentligen tycker är lite kul) plötslig rädsla för en punkt på marken som man bara måste kasta sig runt och nästa varv gärna anfaller 😅😂
Så såklart straffar jag inte att energi rinner över, men jag uppmuntrar det definitivt inte och vill helst inte att de gör så. Det sker något benbrott varje år på häst som busar på longerlina eller lös på ridbana/i ridhus så jag vill helst undvika beteendet.
Såklart busar dem hejdlöst i hagen och kan bryta benen där med så det är lite ologiskt (för stora hagar och fri fart i hagen skulle jag aldrig förhindra).

Kom på en fråga till:

Att de ändå gör det ibland ;) är inte riktigt samma sak tänker jag, men jag minns sen gammalt att det fanns ekipage där hästen liksom fick busa på lina. Kanske för att busa av sig och bli lugnare att rida? Eller för att ekipaget tyckte att det var roligt helt enkelt?
Jag accepterar inte bus på töm eller lina. Det är för stor risk att trassla in sig eller att jag blir skadad. Min häst arbetas dock helt lös en del (både på ridbanan och i rundcorallen) och då får han busa :)
Bus för mig är i det här sammanhanget ex bocka, stegra, sparka bakut.

Jag är en sån där humorlös typ ;) så mina hästar får aldrig busa med mig överhuvudtaget, oavsett uppsuttet eller från marken eller med mig i hagen.
Sen gör dem ju det ändå, oftast blir det någon bockrunda eller balanstravande eller (som till och med jag egentligen tycker är lite kul) plötslig rädsla för en punkt på marken som man bara måste kasta sig runt och nästa varv gärna anfaller 😅😂
Så såklart straffar jag inte att energi rinner över, men jag uppmuntrar det definitivt inte och vill helst inte att de gör så. Det sker något benbrott varje år på häst som busar på longerlina eller lös på ridbana/i ridhus så jag vill helst undvika beteendet.
Såklart busar dem hejdlöst i hagen och kan bryta benen där med så det är lite ologiskt (för stora hagar och fri fart i hagen skulle jag aldrig förhindra).
Min får inte heller busa, varken avsuttet eller uppsuttet. Jag försöker också se till att hon inte sätts i situationer som ökar risken för bus. Tex så longerar jag helst inte i paddocken för jag vet att hon förmodligen kommer få tuppjuck där. Om jag vet att hon har överskottsenergi longerar jag henne inspänd, vilket jag inte gör så ofta annars. Sen händer det ändå ibland och då har man inte alltid så mkt att säga till om..

Kom på en fråga till:

Min häst är inte så bra på bus. Han har inte riktigt koordinationen att bocka ordentligt, tex. Dock blir det någon bakutspark emellanåt.

Jag har inga problem med hästar som hittar på grejer på töm, men uppmuntrar det inte. Jag är ganska 'på' och börjar de göra saker så är det fram som gäller. Så länge de går frammåt kan de inte trassla in sig eller mig. Hästar som vill 'sticka iväg' gör jag naturligtvis inte så med. Jobbar man ska man vara koncentrerad och lyssna, men har de energiöverskott får man hantera det.

Tex en häst jag tömkör behöver springa 'full fart' 3-5 varv det första hon gör. Då blir hon sammarbetsvillig och glad. Försöker jag stoppa det blir hon sur, tvär och försöker sticka resten av passet.

Så intressant @JohannaB och @MiniLi !
För mig är det tvärt om, jag vill gärna att min häst "blåser ur" regelbundet för att inte koka över i andra sammanhang :)
Ja alltså jag longerar gärna efter tex en viloperiod för att hon ska få röra sig ordentligt och inte balla ur när jag rider, men jag tycker inte att hon behöver bocka, rusa och busa. Hon blir ju av med överskottsenergin lika bra av att röra sig kontrollerat. Försöker se till att hon får goda förutsättningat till det. Tex gå i skrittmaskinen innan longering så hon är lite rastad, spänna in om jag tror det behövs mm.

Hon busar ju i hagen, hade jag kunnat förbjuda henne från det hade jag gärna gjort det😅🤪

Ja alltså jag longerar gärna efter tex en viloperiod för att hon ska få röra sig ordentligt och inte balla ur när jag rider, men jag tycker inte att hon behöver bocka, rusa och busa. Hon blir ju av med överskottsenergin lika bra av att röra sig kontrollerat. Försöker se till att hon får goda förutsättningat till det. Tex gå i skrittmaskinen innan longering så hon är lite rastad, spänna in om jag tror det behövs mm.

Hon busar ju i hagen, hade jag kunnat förbjuda henne från det hade jag gärna gjort det😅🤪
Alla är ju olika :) jag upplever att bara rörelse ibland inte räcker, utan min häst måste verkligen få blåsa ur också.
Men han kanske är lite extrem, klarar knappt av att stå på box (nattetid) heller.

Alla är ju olika :) jag upplever att bara rörelse ibland inte räcker, utan min häst måste verkligen få blåsa ur också.
Men han kanske är lite extrem, klarar knappt av att stå på box (nattetid) heller.
Ja det låter lite extremt😁
I vårt fall spelar det in att hästen tenderar att göra sig illa när hon flippar. Nu som snart 8-åring har hon lite bättre koll på benen, men inte tillräckligt🤪

Jag har tömkört Fille en del, och han är jättefin att arbeta på töm -men… på töm busar han också till det, ordentligt, och så gör han inte när man rider (vilket jag är tacksam för) så det blir lite av en balansgång mellan ”bus-behov” och fortsatt lugn att rida eftersom han busar någon annanstans kontra bus på arbetstid och skaderisk..
Så, jag gör det inte så mycket längre som jag gjorde förut - både för att det inte passar så bra att bralla loss så när man är flera i ridhuset (så behöver matcha in att vara själv), och sen är det som sagt en skaderisk när han busar så som han gör.

Min häst har inte skadat sig själv när han busat lös i corallen/på ridbanan (säkrar upp med benskydd/boots ibland också) däremot skadat mig allvarligt när han inte fått/kunnat blåsa ur ordentligt på ett tag :meh:
(Trots lösdrift med hage på över en hektar alltså)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 070
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 795
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 404
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar