Jag älskar att jobba hästarna avsuttet, främst på töm. Nu gör jag det pga att jag är svagare och har mindre ork. Det tar mindre energi för mig att gå på marken än att hålla balansen och hålla koll på mina kroppsdelar i sadeln.Arbetar ni era hästar avsuttet någonting?
Strukturerat och med en plan eller av bekvämlighetsskäl?
Jag har aldrig förr gjort det, är dels ganska dålig på det (och inte blir kan bättre av att undvika att göra det heller) och sen har tidigare hästar inte blivit bättre av det. Plus att jag tycker att ridning är roligare.
Men nuvarande valack mår faktiskt rätt bra av avsuttet arbete, oftast är det bara longerlina utan inspunnit och arbete med en lång och låg i balanserat tempo utan inspänningar vi gör. Ibland har jag försökt göra det strukturerat, t ex varannan dag under en period när vi körde styrkepass varannan dag, men oftast är det i ärlighetens namn pga bekvämlighet….
Bekvämt för att det går fortare (skrittar fram 10 minuter, arbetar maximalt 15 minuter men ganska ofta bara 10 minuter med och sen är jag slarvig med avskrittning med så oftast är vi klara på en halvtimme), mindre utrustning som ska på (benskydd, ibland jobbar jag bara i grimma men annars ett träns) och så är det lättare att vara klädd som en Michelingubbe när man bara står på marken. Men jag tycker att valacken mår bra av att jobbas så här, han blir mer loss i kroppen och får arbeta med att balansera sig själv.
Tömkörning är jag ännu sämre på, det tar jag bara till som alternativ till longering om någon häst är sjövild och jag behöver kunna bromsa lokomotiven och då på volt och med ledande innertöm = tömlongering
Visa bifogad fil 132158
Men även förr när jag var frisk så tömkörde jag mina hästar mycket.
Longerar/arbetar för hand gör jag när jag inte orkar tömköra/rida.