Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
✅✅
Ua vid vetcheck idag. Känns skönt för hon har aldrig gått såhär mycket förut. Tänker att hon ändå kommit igång bra, började rida ordentligt i mars efter hennes mammaledighet.
Så nu törs jag tröka vidare med galoppen som är så oliksidig.
Fina Jasmin❤️

IMG_7631.webp

Kört två pass där jag ridit övergångar precis hela ridpasset 😁
Täta övergångar mellan alla gångarter lite blandat och hela tiden fokus på att hon ska vara rundad och eftergiven i innersidan utan att lägga sig i handen eller streta i övergången. Tror jag fortsätter med samma ikväll, himla roligt och givande!:up:

Vår lilla ponny blev utdömd i måndags och idag fick vi papper från försäkringsbolaget att de godkänner den.

Han köptes från ridskolan för 1,5 år sedan och har varit den perfekta förstaponnyn. Supersnäll i all hantering och hur trygg som helst. Tyvärr håller inte kroppen och han har behandlats i omgångar. Nu senast har han inte svarat särskilt bra på behandlingen och det kändes mer rätt mot honom att sätta stopp här istället för att försöka få igång honom en gång till och så ska han få ont igen.

Lilla finaste ponnyn 💔
IMG_1206.webp

Vår lilla ponny blev utdömd i måndags och idag fick vi papper från försäkringsbolaget att de godkänner den.

Han köptes från ridskolan för 1,5 år sedan och har varit den perfekta förstaponnyn. Supersnäll i all hantering och hur trygg som helst. Tyvärr håller inte kroppen och han har behandlats i omgångar. Nu senast har han inte svarat särskilt bra på behandlingen och det kändes mer rätt mot honom att sätta stopp här istället för att försöka få igång honom en gång till och så ska han få ont igen.

Lilla finaste ponnyn 💔Visa bifogad fil 131581
Åh, vad sorgligt! Beklagar! 💔❤️

Fick testat min pivo i måndags och den klarade faktiskt av att följa mig största delen av tiden även om det var mörkt ute så det bådar gott.
Men kan konstatera att min hållning är urusel så det måste jag jobba på. Idag regnade det så ingen film men fick ridit igenom programmen till lördag. Hästen kan iaf La2 typ utantill:cool:

Har ridit Dio längsta passet i ridhuset hittills under igångsättningen, sju minuter trav och lite galopp🤩. Det är vingligt och obalanserat men åh så glad jag är över att rida lite mer på honom💖.

Zacke har fått en lite lugn vecka men i helgen blir det ett pass dressyrträning för Emelie. Han har känts super i skogen och häromdagen gjorde han nåt som aldrig hänt förut. När jag kortade tyglarna blev han så pigg att han började galoppera sådär nästan på stället! Tidigare har han bara dragit och haft sig men nu samlar han och väntar😍.

Kommit på en till sak jag har som mål att bli bättre under vintern. Mitt skänkelläge! Vill försöka få till nåt i närheten av Charlotte Dujardin, Cathrine Dufour och Catl Hester som har perfekta tår som pekar framåt och hela tiden insidan av vaden mot hästen.

:sorry: Mindre kul afslutning på säsongen. 63,3 i la2 och 59.8 i la3. Kändes fin, lugn och koncentrerad på framridningen, ett par minuter innan vi ska in till la2 lastar någon av med buller och brak utanför, bubblan spricker och hon börjar kolla på omgivningen när det är vår tur. De moment där ikke var fel i kändes bra men vi blandade 7 med 3 så totalt inte speciellt bra. La3 blev lite samma historia. Dommar kommentar om positiv häst men som (alltid) saknar en del bärighet och rymlighed. Jaja kul med dommere som använder hela skalan, trist att det var vi där skulle visade det dock! :bag: Hoppas på en bra ridvinter och att min tränare snart kan få tid till oss igen..

Kommit på en till sak jag har som mål att bli bättre under vintern. Mitt skänkelläge! Vill försöka få till nåt i närheten av Charlotte Dujardin, Cathrine Dufour och Catl Hester som har perfekta tår som pekar framåt och hela tiden insidan av vaden mot hästen.
Jag med! Min skänkel har börjat pendla lite efter jag fick barn, nånting i balansen som ändrats? Eller bara bålstyrka kanske

Vi fick hjälp av @Fiorano igår. Precis vad vi behövde. Jag måste få upp honom mer på yttersidan, så han slutar luta inåt. Det var ok när han var 3, inte när han är 6. Eller snart 7!

Eftersom min häst tydligen inte har några större problem (enligt Scinten) så har jag bestämt att jag ska försöka komma igång på riktigt. Han ska vaccineras mot botulism på måndag och får då ta lite lugnt ngn dag. Sen ska det klippas bort Mammutpäls och tränas minst en gång i veckan. Jag har också fått en annan häst som jag hjälper till med ibland. Så det är jättekul, han är ganska välutbildad men inte superspänstig idag. Men han rör sig lite mindre än Mirre så det är lättare att sitta och fokusera på sig själv.

Vi fick hjälp av @Fiorano igår. Precis vad vi behövde. Jag måste få upp honom mer på yttersidan, så han slutar luta inåt. Det var ok när han var 3, inte när han är 6. Eller snart 7!

Eftersom min häst tydligen inte har några större problem (enligt Scinten) så har jag bestämt att jag ska försöka komma igång på riktigt. Han ska vaccineras mot botulism på måndag och får då ta lite lugnt ngn dag. Sen ska det klippas bort Mammutpäls och tränas minst en gång i veckan. Jag har också fått en annan häst som jag hjälper till med ibland. Så det är jättekul, han är ganska välutbildad men inte superspänstig idag. Men han rör sig lite mindre än Mirre så det är lättare att sitta och fokusera på sig själv.
Vad kul att komma igång igen! Hoppas det funkar!

Igår var vi med på markarbete/hoppträning för första gången på en evighet. Hästen var Jätteglad. 😅
Veterinären säger att vi kan köra på som vanligt men jag tycker det är rätt obehagligt. Inte bara för att hon har sin skada i halsen utan för att hon inte rör sig symmetriskt i bog/hals i vä varv.
Vilket hon aldrig har gjort (känts helt jämn där alltså)bara att det är Mer än innan sommaren och jag blir nojig.
Kanske jag bara måste tänka på hur det var för fyra år sedan när hon kom och hon stundtals knappt kunde galoppera i vänster varv!
Nu samlar hon sig bättre och hon känns fantastisk i det mesta men jag får ont i magen både som matte och terapeut.
Å andra sidan så får jag ont i magen av rätt mycker nu 'efter cancern'...

Zacke och jag tränade igår och målet var att rida korta, aktiva steg i alla gångarter. Han vill ju gärna paddla med bakbenen och ta långa långsamma steg istället för korta steg. Tycker det blir ett bättre tänk än att bara rida honom mer aktiv. Nu blir det istället att han får tid på sig att hitta en teknik att ta kortare steg utan att det ska gå fort. Han har en förmåga att göra saker lite svårare för sig själv än vad det behöver vara. När det väl släpper blir han väldigt fin! Kom åt vänstersidan väldigt bra, till hans förtret också. Formen blev alldeles för kort men det hänger ihop med att jag behövde tjuvhålla lite när lydnaden inte riktigt satt.
Screenshot_20231111_165707_Gallery.webp

Equestrian fyso har en bra övning man kan göra när man skrittat fram

Jag har lite vinterångest, redan kommit ett par decimeter snö och i veckan ska det bli ned mot -20 i 3-4 dygn…. Det är så tidigt med vinter redan i november, normalt är det vinter från jul till mars men nu blir det ju sex ytterligare veckor?!
Och prata inte om snögalopper och ljus av snö osv osv, jag ser mest massor med jobb med skottning och att allt är tyngre och tag längre tid 🥵

Ska jag ta något positivt är det att valacken som åkt transport ganska dåligt gjort ett par ridhusresor nu där han har åkt BRA 👍 och också varit väldigt vuxen och trevlig att rida 😅
Vuxen är han ;) 11 år gammal, men han har blivit rätt spänd och blir då ganska svår att inverka vettigt på men nu känns det hur lätt som helst att rida. Skönt!
IMG_0868.webp

Jag skulle träna igår men kände direkt när jag började trava att hon inte var ren :cry:
Kollade henne på lina efter, såg inget uppenbart men var lite ovillig att komma igång i höger varv. Lustigt det där, hur något som kan kännas så väldigt orent när man sitter på sen knappt syns alls. Blev såklart ingen träning, ska kolla ikväll hur det verkar. Med Nellys historik så är det lätt att katastroftankarna skenar men försöker tänka positivt..

Jag skulle träna igår men kände direkt när jag började trava att hon inte var ren :cry:
Kollade henne på lina efter, såg inget uppenbart men var lite ovillig att komma igång i höger varv. Lustigt det där, hur något som kan kännas så väldigt orent när man sitter på sen knappt syns alls. Blev såklart ingen träning, ska kolla ikväll hur det verkar. Med Nellys historik så är det lätt att katastroftankarna skenar men försöker tänka positivt..
Nej vad trist! Hoppas det bara var tillfälligt

Hovböld (på gång) tycker jag ibland kan ge sådan där hälta som känns ordentligt uppsuttet men knappt syns från marken.
Hoppas det är något enkelt och okomplicerat som snabbt går över ✊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 062
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025