Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker också det är svårt med lagom tygellängd, och tänka på att flytta fram handen på tygeln istället för att korta - och tycka det blir för kort. Svårt det där att hålla tag i tygeln, alltså inte att dra i tygeln utan att stänga handen och hålla på angiven längd 🙈 de tyglar jag har lättast att hålla i är nog ett par jag har som är smala, smalare än mina andra, utan stoppar men med gummi på insidan. Upplever nog att jag inte släpper iväg dem på samma sätt.

Här är en stund från dagen, och jag ser att jag behöver vrida in armbågarna och sänka handen något så jag inte petar mig själv i ögonen😅
https://www.instagram.com/reel/CzOYYDXrwyQ/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Inget är ju dåligt på den filmen😁. Tom musiken är underbar 🤩! Det enda jag tänker på är att när spöt kommer upp så högt bak har en handen i en förhållning med lillfingret vinklat uppåt istället för framåt. Men det är ju det lilla i sammanhanget, så fina byten och samlingen I traven är verkligen på väg!

Jag var lite halvsugen på att efteranmäla en tävling imorgon och försöka sätta det där kvalet till MsvA. Red igenom programmet igår och känslan var inte alls bra så det blir ingen tävling. Blev filmad genom galoppen som kändes sämst men det såg bättre ut än väntat. 2 rena byten, ett kort bak och ett som blev lite high chaparall. Ingången i galoppslutorna börjar bli bra och det är jag väldigt nöjd med! Men det blir ingen tävling och jag är ändå mest sugen på att träna ändå.

Jag var lite halvsugen på att efteranmäla en tävling imorgon och försöka sätta det där kvalet till MsvA. Red igenom programmet igår och känslan var inte alls bra så det blir ingen tävling. Blev filmad genom galoppen som kändes sämst men det såg bättre ut än väntat. 2 rena byten, ett kort bak och ett som blev lite high chaparall. Ingången i galoppslutorna börjar bli bra och det är jag väldigt nöjd med! Men det blir ingen tävling och jag är ändå mest sugen på att träna ändå.
Den dagen (om den nu kommer) jag kvalar till MSVA då kommer jag att fulgråta. 😅

Men just nu känner jag mig mest arg och uppgiven. Det har regnat konstant i en evighet, det är lerpool i hagen OCH hon är varm i 'böldhoven' igen. När slutar det 'jojja runt' liksom?
Jag blir så trött!! 😬😬😬
Snart åker hon in på box...

Och det var INTE till någon fördel att veta om att ens häst har en två cm stor benbit i halskotpelaren när man ska rida.
Hoppas jag kan släppa det framöver.

Den dagen (om den nu kommer) jag kvalar till MSVA då kommer jag att fulgråta. 😅

Men just nu känner jag mig mest arg och uppgiven. Det har regnat konstant i en evighet, det är lerpool i hagen OCH hon är varm i 'böldhoven' igen. När slutar det 'jojja runt' liksom?
Jag blir så trött!! 😬😬😬
Snart åker hon in på box...

Och det var INTE till någon fördel att veta om att ens häst har en två cm stor benbit i halskotpelaren när man ska rida.
Hoppas jag kan släppa det framöver.
Ärligt talat hade jag i ditt läge faktiskt låtit henne stå inne på box... Hellre det än ännu fler bölder och märkliga hältor. Just för att vädret och blötan är sämst möjliga i det läget. Förstår verkligen att det är bättre att inte veta eventuella fel på hästen🙈. Jag har varit nervös nu när Dio röntgas bara för att vi ev skulle hitta nåt annat bifynd🙄.

Tycker också det är svårt med lagom tygellängd, och tänka på att flytta fram handen på tygeln istället för att korta - och tycka det blir för kort. Svårt det där att hålla tag i tygeln, alltså inte att dra i tygeln utan att stänga handen och hålla på angiven längd 🙈 de tyglar jag har lättast att hålla i är nog ett par jag har som är smala, smalare än mina andra, utan stoppar men med gummi på insidan. Upplever nog att jag inte släpper iväg dem på samma sätt.

Här är en stund från dagen, och jag ser att jag behöver vrida in armbågarna och sänka handen något så jag inte petar mig själv i ögonen😅
https://www.instagram.com/reel/CzOYYDXrwyQ/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Vilket fint swung ni börjar få till! 💕
Toscana fattar inte alls det där med kadens än och jag fattar inte heller hur vi ska få till det. 😅

Vilket fint swung ni börjar få till! 💕
Toscana fattar inte alls det där med kadens än och jag fattar inte heller hur vi ska få till det. 😅
Han har väldigt lätt för det (särskilt om han är lite pigg så att det finns lite extra eget driv -vilket han dock inte var idag, utan idag var han bara snäll-Fille 😜), mycket trixigare att länga sig. Det börjar komma, men han har inte riktigt listat ut hur han ska göra med kroppen för att öka.

Inget är ju dåligt på den filmen😁. Tom musiken är underbar 🤩! Det enda jag tänker på är att när spöt kommer upp så högt bak har en handen i en förhållning med lillfingret vinklat uppåt istället för framåt. Men det är ju det lilla i sammanhanget, så fina byten och samlingen I traven är verkligen på väg!
Jag kan hitta massor 🙈 😜

Det stämmer med spöt, jag lägger det vilande mot/på höften och ”släpper ner” det när jag behöver det. Försöker lära om till att låta det ”hänga” mer och istället lyfta upp det vid behov.

Mitt mål för nästa år är att fortsätta lära känna Ärtan, få upp min styrka och lära mig rida henne bra i galopp, är inte van vid storgalopperad häst 😅

Från idag, hon är ju så fin 🤩
IMG-20231104-WA0000.webp

Måste du ha små smala lädertyglar då? ;)

Men då håller jag med @Sirap, du har kanske fel tyglar?
Eller fel handskar?
Eller håller inte tygeln i sluten hand?

Att köpa ny utrustning är svaret på nästan allt när man rider dressyr ;)

(ovanstående var ett skämt men med liiite sanning i med, att ha grejer som passar en är viktigt och gör livet lättare)
Håller helt klart inte tyglen i 100 % sluten hand, försöker tänka på det men upplever att jag blir hårdare och mer stum i handen når jeg fokuserar på det. Har också skyllt på handskar men det hjälper tyvärr inte att byta märke :devil::angel1:.
Jag menar att senast jag kollade fick man inte tävla dressyr med tjocka gummi galopptyglar i Dk, får nog dubbelkolla det igen. Tänkte att jag ju också borde kunna lära mig att rida med "vanliga" tyglar men tydligen inte. Men största problemet är nog att jag inte håller handen helt sluten.
Hade testat andra tyglar i första hand. Testa nåt bredare?

Jag är jättekräsen, de får inte vara för lätta, absolut inte. Hellre med tyngd i. Inte för tunna, inte för grova/tjocka.
Fel tyglar kan glida iväg alldeles.

Har ett par sextiotalstyglar som är helt underbara, breda i tyg utan stoppar. Lagom åt alla håll o kanter. Tyvärr trasiga nu 👎

Håller helt klart inte tyglen i 100 % sluten hand, försöker tänka på det men upplever att jag blir hårdare och mer stum i handen når jeg fokuserar på det. Har också skyllt på handskar men det hjälper tyvärr inte att byta märke :devil::angel1:.
Jag menar att senast jag kollade fick man inte tävla dressyr med tjocka gummi galopptyglar i Dk, får nog dubbelkolla det igen. Tänkte att jag ju också borde kunna lära mig att rida med "vanliga" tyglar men tydligen inte. Men största problemet är nog att jag inte håller handen helt sluten.

Jag behöver vara noga med hur tygeln löper genom handen. Jag måste lägga tummen på tygeln för att den skall ligga still. Det är inte handen som håller fast tygeln utan endast tummen. Försöker jag hålla fast tygeln med hela knytnäven blir jag hård och stum.

Här tuggar det på i halvfart just nu, Mysen hade ju en släng av inflammation i bak knän och v has som han blev friskförklarad ifrån och vi hade kommit igång ordentligt och började fundera på att åka och träna. Men då kan man ge sig f*n på att då blir man själv sjuk.. Har legat däckad i covid i en vecka. Planen idag var att skritta ut i skogen med sällskap ca 1 timme. Ser väderprognosen och det ska vräka ner hela dagen, tänker att jamen vi får sätta på oss regntäta kläder. Möter sällskapet i stallet men då är sällskapets häst halt så får rida ut själva. Alltså det var så vattensjukt i skogen så fick överge den tänkta rundan och rida grusväg hem istället. Det är ett ställe på rundan som normalt kan vara lite lerigt men nu låg hela stigen under ca 30 cm vatten så blev vattenträning istället. Om några veckor är det dax för tandkoll och vaccination och då blir det vila en vecka igen då Mysen alltid reagerar på vaccinet.. Suck!!

Jag behöver vara noga med hur tygeln löper genom handen. Jag måste lägga tummen på tygeln för att den skall ligga still. Det är inte handen som håller fast tygeln utan endast tummen. Försöker jag hålla fast tygeln med hela knytnäven blir jag hård och stum.
Tycker jag blir stum även när jag fokuserar bara på tummen :(👎

Tycker jag blir stum även när jag fokuserar bara på tummen :(👎
Kläm och känn lite var du blir stum?
Spänner du handleden? Eller underarmen? Eller framsidan av överarmen?
Eller är det kanske för stort tryck från hästen på din hand?

Det ska inte vara obekvämt att hålla i tygeln, och den måste inte vara sluten så hårt men den ska ändå hålla kvar tygeln. Jag gillar handskar med bra grepp, och har tyglar med gummi på insidan. Då krävs det nästan bara att man har fingertopparna mot handflatan för att greppet mellan handske och tygel ska hålla kvar tygeln.

Ärligt talat hade jag i ditt läge faktiskt låtit henne stå inne på box... Hellre det än ännu fler bölder och märkliga hältor. Just för att vädret och blötan är sämst möjliga i det läget. Förstår verkligen att det är bättre att inte veta eventuella fel på hästen🙈. Jag har varit nervös nu när Dio röntgas bara för att vi ev skulle hitta nåt annat bifynd🙄.
Mjo, men orsaken till de 'märkliga hältorna' gynnas ju verkligen inte av att stå stilla.
Så ev bölder trumfas av frakturer i halskotpelaren i dagsläget. 😅

Vi får se hur det utvecklar sig så får jag ta nya beslut efter det.

Mjo, men orsaken till de 'märkliga hältorna' gynnas ju verkligen inte av att stå stilla.
Så ev bölder trumfas av frakturer i halskotpelaren i dagsläget. 😅

Vi får se hur det utvecklar sig så får jag ta nya beslut efter det.
Beror på vad hältorna kommer ifrån😁. Jag trodde Zacke skulle säcka ihop helt på box när han fått sällskapa med Dio i sommar. Men faktiskt var det bara positivt 🫣. Är ju förskräckligt att säga att hästen blev bättre av att inte gå i hage🙈.

Beror på vad hältorna kommer ifrån😁. Jag trodde Zacke skulle säcka ihop helt på box när han fått sällskapa med Dio i sommar. Men faktiskt var det bara positivt 🫣. Är ju förskräckligt att säga att hästen blev bättre av att inte gå i hage🙈.
Det vet jag ju nu: en gammal fraktur/löst fragment (2 cm!)i en halskota.
Att ha stått stilla så mycket i sep/okt har inte gynnat den. Först stod hon ju på box iom fången och sen sjukhage pga böld...
Hur som helst, jag vågar som sagt inte riktigt 'gambla' med skelettbitar som kan skvalpar runt. 😅

Sista tävlingen gick bajs 😂
Sist i LA:3 på 63 nånting. Fick inte till framridningen så hon var inte alls med. Så var det liten collectingring innan som jag missat så fick inte till galoppen ordentigt. I traven blev hon stark och svårpåverkbar på banan.
Mkt bättre i msvC sen, första utanför placering men galoppen var fortfarande inte helt på plats. Men fick kommentaren ”fina öppnor!” Och det var kul, är svårt att visa bra böjning med henne.

Idag tränade jag med kandaret för tränare! Hon kändes fin. red lite diagonalsluta och det är svårt! Sen byte i hörnet och de flesta var rena och på hjälpen och hon var kvar i rytm och form! Så det är vi lite malliga över. Samlingen i galoppen blir bättre. Höger varv svårare men vänster ger fin känsla både i säte och hand.
Hade så gärna velat sätta upp nån duktigare, kvickare ryttare på henne bara för att se.

Nästa vecka ska vi till veterinären för en rörelsekontroll också. Håll tummarna 🙏🏻

Det vet jag ju nu: en gammal fraktur/löst fragment (2 cm!)i en halskota.
Att ha stått stilla så mycket i sep/okt har inte gynnat den. Först stod hon ju på box iom fången och sen sjukhage pga böld...
Hur som helst, jag vågar som sagt inte riktigt 'gambla' med skelettbitar som kan skvalpar runt. 😅
Varför blir frakturen/lösa benbiten sämre av stillhet tror ni?
Otäckt att ni hittat den men jag läste det som om ni tror att hon kan ha haft den länge så den kanske inte kommer påverka så mycket i praktiken?

Kanske också skulle uppdatera med mål.
1. Hoppas på att hitta en tränare att rida för någorlunda regelbundet för. Min ordinarie är långtidssjukskriven. :cry:
2. Komma ut och starta, borde kunna rida LA i vår och MSV C-B i höst om jag kommer dit jag vill.
3. Hänga med och våga vara med på hoppträningarna. Var modig och var med för vår spetstränare i helgen. Läxan är att se till att hon är i bjudning, framme för bettet då går det bra. :)

https://www.instagram.com/p/CzQ9f_fKUVV/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 062
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025