Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
2023 blev ett uselt år pga taskig planering och sedan skada (väldigt klurig hovböld) nästan hela sommaren så jag hoppas 2024 ska bli mycket bättre ✊

Först av allt vill jag ha en bra vinter med fungerande underlag på hemmaplan (ingen meter med snö så vi inte kan ta oss ut i skogen men heller inte bara is så ridbanan blir omöjlig att använda) och bra väglag till ridhuset, vi skulle behöva en vinter med kontinuerlig styrketräning för min stora kille.

Sen behöver skolorna befästas (de är helt okej på träning redan nu så de tror jag nog vi snart kan ha koll på även på tävlingsbanan) och bytena… dessa byten ;) De tar alltid längre tid än man tror att få till.
Han byter dock, och oftare rent än orent så jag har gott hopp ännu.
Därefter har vi väl skrittpiruetterna och ryggningen med som inte har så bra kvalitet ännu men de rörelserna går ju öva på även om vintern ger uruselt underlag så skolorna och bytena är de jag håller tummarna mest för.

För sen är planen att debutera MsvB, det vi hade tänkt göra i år men som inte blev av, och med förhoppning om att kvala så vi är klara för att rida alla MsvB programmen framöver.
Hinner vi genom debut och kval är jag nöjd, då sätter jag mig gärna hemma och tränar igen innan vi ska vidare i MsvB klasserna.

Var och tränade för tränare igår och det gick jättebra.

Men.

Fick kommentaren att korta tyglarna hela tiden. Kändes som om jag satt med händerna i öronen på hästen.

På filmen syns tydligt att när det känns som jag sitter med kortkorta tyglar är de faktiskt ganska långa...

Så att eh.... ja. Filma är bra och jag behöver ställa om min hjärna
Filmer är super 😍
Hela mitt upplägg ändrades när jag fattade hur mycket jag lärde mig av att se mig själv på film och instruera mig själv. Man är mycket hårdare än tränaren är ;) så det blev en helt annan utveckling när jag själv kunde muttra ”men håll för faaaaan handlederna raka” än när tränaren snällt säger ”tänk på handen” femhundra gånger 😅

Vad har ni andra för mål framöver?
Jag hoppas att vi båda håller oss skadefria😅

Hoppas också bli redo för LA och MSVC iaf på träning. Vi kan ta oss igenom LA3 nu men skulle vilja kunna rida igenom och att det känns bra och enkelt.
Vi kommer säkert åka på några tävlingar men där fortsätter vi i LB tills hon blir mer avspänd och ridbar inne på banan. Vi får se hur lång tid det tar😊

Mina mål med Zacke är att kanske rida Dressage Powers MsvB-cup. Hade definitivt inte råd med den i år men är en optimist och tänker alltid att det säkert är bättre på den punkten nästa år😅. Fokus är dock egentligen på WEn och målet är att åka till RM i Västerås på sommaren och helst inte komma sist. Under vintern ska jag rida Dressage Anywhere och en WE-onlinecup för att hålla igång träningen ordentligt!

Dio hoppas jag är igång ordentligt till nästa år. Han kommer behöva stärkas en hel del förstås. Får se lite hur han känns om han gör lite samma som i år och tävlar LA i både dressyr och WE. Fortsätter med bytesjobbet och kanske nosar på någon MsvB.

Mina mål med Zacke är att kanske rida Dressage Powers MsvB-cup. Hade definitivt inte råd med den i år men är en optimist och tänker alltid att det säkert är bättre på den punkten nästa år😅. Fokus är dock egentligen på WEn och målet är att åka till RM i Västerås på sommaren och helst inte komma sist. Under vintern ska jag rida Dressage Anywhere och en WE-onlinecup för att hålla igång träningen ordentligt!

Dio hoppas jag är igång ordentligt till nästa år. Han kommer behöva stärkas en hel del förstås. Får se lite hur han känns om han gör lite samma som i år och tävlar LA i både dressyr och WE. Fortsätter med bytesjobbet och kanske nosar på någon MsvB.
Jag är också optimist och tänker att nästa år ska jag ha råd och tid att tävla massor! I år blev det tre tävlingar 🙈 Nästa år borde jag tävla tre hästar, och då räcker det ju inte med tre tävlingar på hela säsongen 🙈🤔

Här är ännu en som inte klarar av att hålla på tyglarna, de blir liksom bara längre och längre direkt efter jag har kortat dom. Känner så igen det där med att tränaren hela tiden ropar korta tyglarna och det känns som man sitter och drar med jättekorta tyglar :bag:

Mitt mål är att få till någon kontinuerlig undervisning igen. Red Mika första la3 i år så målet är att gå upp i la4/5 nästa år och rida på 65 %, vet inte vad det svarar till i Sverige? Mvs c kanske?

Här är ännu en som inte klarar av att hålla på tyglarna, de blir liksom bara längre och längre direkt efter jag har kortat dom. Känner så igen det där med att tränaren hela tiden ropar korta tyglarna och det känns som man sitter och drar med jättekorta tyglar :bag:

Mitt mål är att få till någon kontinuerlig undervisning igen. Red Mika första la3 i år så målet är att gå upp i la4/5 nästa år och rida på 65 %, vet inte vad det svarar till i Sverige? Mvs c kanske?
Tejpa märken på tyglarna (där du ska hålla handen) och håll handen mellan dess märken tycker jag funkar 👍

Jag har inte jättemycket problem med ar tygeln 'glider'. Det är mer en mental spärr där det känns som jag har jättesuperkorta tyglar och hästen kommer börja gå med nosen i bringan.

Det gör han ju ABSOLUT inte, jag behöver hitta ett nytt normalläge

:)Tejpa märken på tyglarna (där du ska hålla handen) och håll handen mellan dess märken tycker jag funkar 👍
Har mer problemet att de långsamt glider, så är inte säker på att det hjälper på det problemet. Men värt att prova . Har ridit galopphästar i många år med tjocka gummityglar så små smala lädertyglar försvinner bara långsamt ut i mina händer. :arghh:

Har mer problemet att de långsamt glider, så är inte säker på att det hjälper på det problemet. Men värt att prova . Har ridit galopphästar i många år med tjocka gummityglar så små smala lädertyglar försvinner bara långsamt ut i mina händer. :arghh:
Måste du ha små smala lädertyglar då? ;)

Men då håller jag med @Sirap, du har kanske fel tyglar?
Eller fel handskar?
Eller håller inte tygeln i sluten hand?

Att köpa ny utrustning är svaret på nästan allt när man rider dressyr ;)

(ovanstående var ett skämt men med liiite sanning i med, att ha grejer som passar en är viktigt och gör livet lättare)

Jag har inte jättemycket problem med ar tygeln 'glider'. Det är mer en mental spärr där det känns som jag har jättesuperkorta tyglar och hästen kommer börja gå med nosen i bringan.

Det gör han ju ABSOLUT inte, jag behöver hitta ett nytt normalläge
Jag gillar att kolla på Charlotte Dujardin, hon (och fler britter med) rider (oftast) med korta tyglar och handen framme men med en framåttänkande hand. Och när jag försöker programmera om min egen hjärna att göra det brukar jag använda framridningen till det. ”Skjuta skottkärran framåt”, öppna armbågsleden så att armen nästan blir rak framför mig och hela tiden glappa tygeln framåt funkar finfint att jobba med när man värmer upp och man hittar lättare magstödet och känslan om man får överdriva lite.

När man sedan ska kunna rida med en kontakt och ta bra tygeltag med är det svårare, men för mig är över halva passet uppvärmning och då tycker jag att jag kan nöta in känslan rätt bra. Då har jag hästar som funkar fint att värma i ”öppen form” och har inget behov av att kunna bromsa fort ;)
Det funkar säkert sämre på andra hästar som kanske bara blir starka och heta av att få springa ”fritt” i uppvärmningen.

Jag gillar att kolla på Charlotte Dujardin, hon (och fler britter med) rider (oftast) med korta tyglar och handen framme men med en framåttänkande hand. Och när jag försöker programmera om min egen hjärna att göra det brukar jag använda framridningen till det. ”Skjuta skottkärran framåt”, öppna armbågsleden så att armen nästan blir rak framför mig och hela tiden glappa tygeln framåt funkar finfint att jobba med när man värmer upp och man hittar lättare magstödet och känslan om man får överdriva lite.

När man sedan ska kunna rida med en kontakt och ta bra tygeltag med är det svårare, men för mig är över halva passet uppvärmning och då tycker jag att jag kan nöta in känslan rätt bra. Då har jag hästar som funkar fint att värma i ”öppen form” och har inget behov av att kunna bromsa fort ;)
Det funkar säkert sämre på andra hästar som kanske bara blir starka och heta av att få springa ”fritt” i uppvärmningen.

Det känns ju typ som att jag rider så :rofl:

Skämt å sido behöver jag nog börja tänka mer så. T är ju fruktansvärt känslig, speciellt i munnen och minsta lilla 'för mycket' så börjar han gapa och joxa med munnen. Därav är jag nog väldigt, väldigt försiktig i min kontakt också.

Hade testat andra tyglar i första hand. Testa nåt bredare?

Jag är jättekräsen, de får inte vara för lätta, absolut inte. Hellre med tyngd i. Inte för tunna, inte för grova/tjocka.
Fel tyglar kan glida iväg alldeles.

Har ett par sextiotalstyglar som är helt underbara, breda i tyg utan stoppar. Lagom åt alla håll o kanter. Tyvärr trasiga nu 👎

Skrev om mitt mål för 2024 i ett tidigare inlägg men inser att jag har en dröm också, och det är att Fager ska sluta vara så attans tittig och spänd. Han är alltid tittig, men det blir såklart värre på bortaplan.

Varje dag börjar vi med att vara livrädda för läktaren i ridhuset. Och då har vi stått på samma ställe i 6 år och inget läskigt har hänt där som traumatiserat honom. Han tycker bara att den långsidan är hästätande och livsfarlig. I slutet av passet kan vi rida som vanligt men nästa dag är det bara att börja om från början igen…

Och det är det här som gör det så svårt på tävling. För han är rädd för väggarna. Domarbord etc är helt okej, men att gå längs med långsidorna eller att gå ut i hörnen är hopplöst och det är skitsvårt att få till en fin öppna när hästen vägrar gå ut i hörnet. Eller, jag får ju ut honom i hörnet om jag vill men han trycker inåt som tusan och jag får inte med varken framåtbjudning eller eftergift ut på långsidan. Minsta lilla hål eller dörr eller fläck på sargen är livsfarlig.

ute är han så mycket bättre men det är svårt att bo i Norrland och bara tävla ute…

Det handlar såklart om att få honom i ramen och i bubblan så han inte fokuserar på omgivningen utan på mig. Men det är så svårt när man tävlar. Och det är just tävling han behöver träna på.

Skrev om mitt mål för 2024 i ett tidigare inlägg men inser att jag har en dröm också, och det är att Fager ska sluta vara så attans tittig och spänd. Han är alltid tittig, men det blir såklart värre på bortaplan.

Varje dag börjar vi med att vara livrädda för läktaren i ridhuset. Och då har vi stått på samma ställe i 6 år och inget läskigt har hänt där som traumatiserat honom. Han tycker bara att den långsidan är hästätande och livsfarlig. I slutet av passet kan vi rida som vanligt men nästa dag är det bara att börja om från början igen…

Och det är det här som gör det så svårt på tävling. För han är rädd för väggarna. Domarbord etc är helt okej, men att gå längs med långsidorna eller att gå ut i hörnen är hopplöst och det är skitsvårt att få till en fin öppna när hästen vägrar gå ut i hörnet. Eller, jag får ju ut honom i hörnet om jag vill men han trycker inåt som tusan och jag får inte med varken framåtbjudning eller eftergift ut på långsidan. Minsta lilla hål eller dörr eller fläck på sargen är livsfarlig.

ute är han så mycket bättre men det är svårt att bo i Norrland och bara tävla ute…

Det handlar såklart om att få honom i ramen och i bubblan så han inte fokuserar på omgivningen utan på mig. Men det är så svårt när man tävlar. Och det är just tävling han behöver träna på.

Men du kanske ändå ska prioritera tävlingar där du vet att förutsättningarna är bättre (och kanske satsa på högre klasser där och lite lättare där väggarna kommer göra det svårare).
Fungerar det bättre i breda ridhus så ni får staket och ett avstånd och sedan vägg?
Så funkade Kandar, så där siktade jag på inomhusstarter på Kungsnäs och i Härnösand 😅
På henne fattade jag aldrig varför väggen var värre än staket men något var det tydligen. Och är de tittiga så är de ju, hon var rätt konsekvent och tittig hela tiden ;) men så länge programmen inte är så svåra funkade det ändå.

Men du kanske ändå ska prioritera tävlingar där du vet att förutsättningarna är bättre (och kanske satsa på högre klasser där och lite lättare där väggarna kommer göra det svårare).
Fungerar det bättre i breda ridhus så ni får staket och ett avstånd och sedan vägg?
Så funkade Kandar, så där siktade jag på inomhusstarter på Kungsnäs och i Härnösand 😅
På henne fattade jag aldrig varför väggen var värre än staket men något var det tydligen. Och är de tittiga så är de ju, hon var rätt konsekvent och tittig hela tiden ;) men så länge programmen inte är så svåra funkade det ändå.
Härnösand funkar, kungsnäs/Timrå/Färsta är väggarna fortfarande för nära 😂

Red MSV A i Timrå och då funkar de svåra sakerna, men vi kan inte göra öppna/ökningar/skritta när väggarna är farliga. Så jag har funderat på att gå ner i klasserna men känns som det kvittar när det inte är rörelserna i sig som är svåra. Vi kommer inte rida LA på högre poäng än vi gör i MSV B för vi kan fortfarande inte öka galoppen på långsidan utan att han springer på tvären 🤯

Och han har också alltid varit tittig, men när han var yngre blev han introvert och avstängd. Då blev ju programmet okej men det fanns inget extra liksom. Nu är han istället tittig som i ”all over the place” och skyggar och springer på tvären.

Tycker också det är svårt med lagom tygellängd, och tänka på att flytta fram handen på tygeln istället för att korta - och tycka det blir för kort. Svårt det där att hålla tag i tygeln, alltså inte att dra i tygeln utan att stänga handen och hålla på angiven längd 🙈 de tyglar jag har lättast att hålla i är nog ett par jag har som är smala, smalare än mina andra, utan stoppar men med gummi på insidan. Upplever nog att jag inte släpper iväg dem på samma sätt.

Här är en stund från dagen, och jag ser att jag behöver vrida in armbågarna och sänka handen något så jag inte petar mig själv i ögonen😅
https://www.instagram.com/reel/CzOYYDXrwyQ/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 054
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar