Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovböld (på gång) tycker jag ibland kan ge sådan där hälta som känns ordentligt uppsuttet men knappt syns från marken.
Hoppas det är något enkelt och okomplicerat som snabbt går över ✊
Ja skulle kunna vara hovböld. Känner inget när jag känner på benen men idag var hon synbart halt så det har blivit lite sämre. Lite diffust dock, inte säker på vilket ben det är.
Självklart att sånt här ska dyka upp precis nu när min transport inte är användbar😫

Ja skulle kunna vara hovböld. Känner inget när jag känner på benen men idag var hon synbart halt så det har blivit lite sämre. Lite diffust dock, inte säker på vilket ben det är.
Självklart att sånt här ska dyka upp precis nu när min transport inte är användbar😫
Kanske din hovslagare kan komma och kolla till att börja med?

Till skillnad från @JohannaB är jag överlycklig att snön kommit så tidigt i år🤩. Men det är definitivt en fördel att vara inhyrd och har ridhuset så nära😁. Älskar verkligen att rida ut i snön!

Dio fick just komma ut i snön och vi kunde trava med kompishäst bredvid oss utan att det brann helt. Lite värre när kompisen rullade över i galopp😅. Men han är ändå förhållandevis otroligt snäll även om han är så pigg att det pyser ur öronen. Måste tyvärr klippa honom för han blir ordentligt svettig av väldigt lite jobb. Han har verkligen fått monsterpäls...

Från igårkväll med båda gubbarna på tur❄️
20231112_211305.webp

Det finns absolut fördelar med vinter men helst ska man bo i lägenhet och ha hästar inhyrda då tycker jag ;) @Fiorano
Hör absolut till att jag inte har skottade ridvägar heller så jag blir mycket mer begränsad avseende ridmöjligheter vintertid.

Plus att det tar tiiiiiiiid att få ridbanan bra.
Jag vill verkligen ha väldigt bra underlag hemma och sommartid är det harvning någon gång i veckan och sladdning lite oftare som gäller. Tar en kvart per gång typ.
Idag har jag ägnat FYRA TIMMAR åt att skotta av banan, harva och sladda så det ska bli fast underlag underst med lagom mycket snö som är tänkt att frysa fast nu när vi får -20 resten av veckan…. och det värsta är att det räcker med en dag med plusgrader eller en decimeter snö så är det bara att börja om 🫣 Kallt och tungt är det dessutom att hålla på med snön 🥵
Kunde jag hoppa över december till mars skulle jag gärna göra det 🙏

Bifogade filer

• IMG_0331.webp
    IMG_0331.webp
    178,3 KB · Visningar: 47
Det finns absolut fördelar med vinter men helst ska man bo i lägenhet och ha hästar inhyrda då tycker jag ;) @Fiorano
Hör absolut till att jag inte har skottade ridvägar heller så jag blir mycket mer begränsad avseende ridmöjligheter vintertid.

Jag vill verkligen ha väldigt bra underlag hemma och sommartid är det harvning någon gång i veckan och sladdning lite oftare som gäller. Tar en kvart per gång typ.
Idag har jag ägnat FYRA TIMMAR åt att skotta av banan, harva och sladda så det ska bli fast underlag underst med lagom mycket snö som är tänkt att frysa fast nu när vi får -20 resten av veckan…. och det värsta är att det räcker med en dag med plusgrader eller en decimeter snö så är det bara att börja om 🫣 Kallt och tungt är det dessutom att hålla på med snön 🥵
Heja heja! Kämpa på😅

Jag gillar inte heller vintern. Mest bökigt..

Check på lägenhet och inackorderad😁. Du gör det verkligen bra med din utebana! Snön blir ändå bra att rida på men krävs pyssel och jobb förstås. Detta måste ändå vara bättre än de november/december där allt bara varit is? Det tycker jag är supersämst.

Check på lägenhet och inackorderad😁. Du gör det verkligen bra med din utebana! Snön blir ändå bra att rida på men krävs pyssel och jobb förstås. Detta måste ändå vara bättre än de november/december där allt bara varit is? Det tycker jag är supersämst.
Is är absolut dåligt, men min bana blir sällan isig faktiskt?
väldikad uppbyggd stenmjölsbana så bara jag hela tiden har den slät brukar den som värst bli hård (det är också trist men användbart) men sällan hal?

Men jag minns med fasa den där vintern när det bara regnade… kan det ha varit runt 2020 någon gång?
Då var det en hockeyrink… gick nästan inte att skritta ens med brodd. Totalt värdelöst!
Snö är såklart mycket bättre, mycket jobb men det går att göra så mycket mer med den så helt klart föredrar jag snö men gärna lite lagoma mängder 🙏 törs knappt säga det men efter gårdagens jobb ser jag ut att ha en av de bästa starterna på vinterunderlag på banan någonsin ✊✊️ men säger man sånt högt brukar någon vädergud tömma en vagn med snö eller regn eller möjligen döda flugor över en 🙃

(och jo det går ju att åka till ridhus också men med två hästar som jag gärna rider iaf tio pass i veckan på så blir det omöjligt hinna få till tillräcklig mängd på, så att ha BRA underlag att kunna göra basjobbet på hemma är nyckeln till bra vinterträning för oss)

Every winter på västkusten 😩
Idag njutbara +1 och 13 m/s, men faktiskt uppehåll. Annars har det ju regnat sedan i somras och lär väl regna till mars. Kanske en vecka "torr" kyla och snö om man har tur.

:turd:
Jo det förstår jag, regn om man har plusgrader alltså.
Men vi hade en märklig vinter på de här breddgraderna när vi hade vintertemperaturer men nederbörden nästan hela vintern kom som underkylt regn?
Så det blev alltså hockeyrink is, du vet som när man spolar lager för lager av vatten som får frysa? Väldigt hård, blåaktig och lite genomskinlig is som var 15-20 cm hög?
Världens märkligaste is för brodden tog inte på den 😅
Annars med stora tunga hästar och rejält med brodd brukar man alltid kunna ha fäste (sen är ju det en skaderisk i sig, man vill ju inte missa att ha ett litet glidmoment för både hovmekanism och ledernas skull men med fäste och utan glidmoment kan man alltid rida i åtminstone låga tempon) och det tävlas t ex trav på isarna ibland (mest som uppvisning) men den där konstiga isen fungerade inte alls som vanlig is. Hoppas slippa uppleva den igen, var första och enda vintern på mina 43 år som varit sådan.

Men vintern ÄR opraktisk och besvärlig i hela Sverige. Borde helt enkelt förbjudas och så tar vi en extra höst istället tycker jag 🤓

Men vi hade en märklig vinter på de här breddgraderna när vi hade vintertemperaturer men nederbörden nästan hela vintern kom som underkylt regn?
Så det blev alltså hockeyrink is, du vet som när man spolar lager för lager av vatten som får frysa? Väldigt hård, blåaktig och lite genomskinlig is som var 15-20 cm hög?
Annars med stora tunga hästar och rejält med brodd brukar man alltid kunna ha fäste (sen är ju det en skaderisk i sig, man vill ju inte missa att ha ett litet glidmoment för både hovmekanism och ledernas skull men med fäste och utan glidmoment kan man alltid rida i åtminstone låga tempon) och det tävlas t ex trav på isarna ibland (mest som uppvisning) men den där konstiga isen fungerade inte alls som vanlig is. Hoppas slippa uppleva den igen, var första och enda vintern på mina 43 år som varit sådan.

Men vintern ÄR opraktisk och besvärlig i hela Sverige. Borde helt enkelt förbjudas och så tar vi en extra höst istället tycker jag 🤓
Betongis kallade jag det fenomenet (även om den inte blev riktigt så hög så extremt hård och blank, omöjlig att gå på). Var ett år vi inte kunde ta hästarna utanför stalldörren på en månad (tur nog fanns en till utgång direkt till hagen på baksidan, så hästarna kom ut i hage men grusplan var helt körd).

Något jag verkligen inte saknar från västkusten.

Jag älskar vintern och hoppar hellre över högsommaren då det är alldeles för varmt för mig 😅

och @Blyger
Den där hopplösa isen brukar vi få någon gång per vinter när det har varit snö och den smälter - och fryser om.
Den blir ju långt ifrån så tjock som uppe i norr, men det blir glashalt och knappt så man kan ta sig mellan bilen och stallet.

Nä - ska det vara vinter så får det vara riktig vinter med fluffig, torr och fin snö som man faktiskt kan rida i, eller så kan det vara! :mad:

Som evigt gnällande på väder och vind :D måste jag ändå säga att värst med vintern är mörkret… fick man rida/skotta/mocka/fixa i dagsljus skulle det ändå kännas lite lättare än att hela tiden leva i mörker.
Jag är inte alls mörkrädd och tycker t ex att ridning i mörker är rätt skönt (man blir som en i en liten bubbla med sin häst ❤️) men det är för mycket mörker vintertid 👎 så jag tänker att en liten vridning av jorden så ekvatorn hamnar närmare oss skulle funka fint?

NU ska jag sluta gnälla!
Jag älskar att bo i Sverige, jag gillar att vi har fyra årstider och det finns både kläder och pannlampor. Dessutom är det nog nyttigt för en kontorsråtta som mig att jobba lite mot vädrets makter ibland 😎

Every winter på västkusten 😩
Idag njutbara +1 och 13 m/s, men faktiskt uppehåll. Annars har det ju regnat sedan i somras och lär väl regna till mars. Kanske en vecka "torr" kyla och snö om man har tur.

:turd:
Som här då. 😬
Hasar/halkar/klafsar konstant runt i en halvmeter lera. Så vidrigt!

Idag för fyra år sedan hämtade jag hem Toscana. 💕 Den vintern var heeeelt vidrigt lerig den med och jag vet att jag många gånger ville lägga mig ner och gråta! Lite som nu ungefär. Och vi är bara i november. 😩

Hästen har hittat en ny favoritövning btw: fatta galopp ur halvsteg.
Den gynnar dessutom ALLT hon har svårt för. Hon häver sig inte, hon släpper inte bak och hon har inga problem att hålla samlingen i galoppen. Och hon tycker det är Jättekul! Halleluja!

Idag var hon ohalt och sprang på pigg och glad både vid longering och rakt fram. Så förvirrande😅
Jaja, glad att hon är bättre men hon får nog vila lite för säkerhets skull ändå.

IMG_0033.webp

Livet här hemma är kaos med bonusdotter som mår väldigt dåligt, en bonusson som är tonåring deluxe och gör fulltandad revolt och så mycket annat på det. Så Fager får vila några veckor helt enkelt. Sedan sätter vi igång med vinterträningen 💪🏼

Arbetar ni era hästar avsuttet någonting?
Strukturerat och med en plan eller av bekvämlighetsskäl? 😅

Jag har aldrig förr gjort det, är dels ganska dålig på det (och inte blir kan bättre av att undvika att göra det heller) och sen har tidigare hästar inte blivit bättre av det. Plus att jag tycker att ridning är roligare.
Men nuvarande valack mår faktiskt rätt bra av avsuttet arbete, oftast är det bara longerlina utan inspunnit och arbete med en lång och låg i balanserat tempo utan inspänningar vi gör. Ibland har jag försökt göra det strukturerat, t ex varannan dag under en period när vi körde styrkepass varannan dag, men oftast är det i ärlighetens namn pga bekvämlighet….

Bekvämt för att det går fortare (skrittar fram 10 minuter, arbetar maximalt 15 minuter men ganska ofta bara 10 minuter med och sen är jag slarvig med avskrittning med ;) så oftast är vi klara på en halvtimme), mindre utrustning som ska på (benskydd, ibland jobbar jag bara i grimma men annars ett träns) och så är det lättare att vara klädd som en Michelingubbe när man bara står på marken. Men jag tycker att valacken mår bra av att jobbas så här, han blir mer loss i kroppen och får arbeta med att balansera sig själv.

Tömkörning är jag ännu sämre på, det tar jag bara till som alternativ till longering om någon häst är sjövild och jag behöver kunna bromsa lokomotiven 😅 och då på volt och med ledande innertöm = tömlongering

IMG_0344.webp

Jag tömkör Mirre ungefär en gång i veckan. Numera med rak tömsättning, för det är lättare att byta varv (och det gör han på kommando "byt varv"). Jag har mkt sånt för mig. Han kan "innanför", "sidan", "takten..." och "jooooggaaaaa"... Jag har tömkört ganska mycket för jag körde och tömkörde en del som tonåring också, och min förra häst Caspian behövde tömköras som rehab.

Jag tömkör mycket längs spåret och jobbar lösgörande. För mig är det viktigt att jag ser att han kan balansera upp sig och använder sin bukmuskulatur. Gillar inte att jobba med konstant tryck som inte släpper (typ equiband) och skulle inte jobba med inspänning. Det har hänt någon gång, men det mesta kan jag lösa med position, energi och språk i kropp och röst. Det är inte alltid perfekt, men det är det inte i min ridning heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 032
· Visningar
182 065
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 399
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar