Dressyrsadel

Septicemia

Trådstartare
Om man vill köpa en riktigt billig, men ändå bekväm dressyrsadel, vilket märke bör man välja?
Den ska inte användas som "första-sadel" utan mer som extrasadel och antagligen köper jag en begagnad.
Läder/syntet har mindre betydelse men annars föredrar jag läder...

Sv: Dressyrsadel

Håller med mirage - en som passar hästen, men lägger sen till att den ska passa ryttaren också.

Stubben finns det många begagnade av och tille tt bra pris.
Vill du ha en nyare kan jag rekommendera Globus. Inte lika bra kvalitet som Stubben men ändå väldigt sköna och jag tycker lädret håller sig väldigt fint. Finns begagnade för ca 5000.
County är också superbra sadlar som håller sig väldigt bra. Min syrra har en från 86 och den ser ju ny ut (om man bortser från att lädret är väl infettat...) och hon köpte den för 5000. Finns många i samma goda skick som kostar runt 2-3000.

Skulle satsa på en bättre begagnad.Absolut inte någon ny lågbudget sadel.
Kanske en begagnad County,MoN,Cliff Barnsby,Passier eller Stubben.Finns givetvis fler kvalitetsmärken beroende på vad som passar dig och hästen.
Lycka till!

Som vissa säger är ju stüben bra kvallitetsmärke och man får mycket sadel för pengarna.

Men dock gillar jag inte stübens dressyrsadlar särskillt väl, hoppsadlarna öär däremot gudomliga :love:

men som dom andra sagt, leta häldre efter en beg. kvallitetsdael än en ny billigare.

Begagnade sadlar är ofte snede och behöver omstoppning, der med blir de inte "riktig billig" :smirk:

En riktig billig och helt okej dressyrsadel, är SIGMA, som Hööks selger. ;)

MoQ skrev:
Skulle satsa på en bättre begagnad.Absolut inte någon ny lågbudget sadel.
Precis min tanke speciellt då det är en dressyrsadel med!

Till trådskaparen: Ta ut en sadelmakare så får du hjälp att hitta en som både passar hästen och dig! Det är det som är viktigt inte märket i sig.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 183
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 488
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka