Dressyrsadel 125 grader?

Tussilago

Trådstartare
Finns det nån enda bomsadel som är 125 grader? Mätte min shire, 3 år och "omusklad" igår och fick det till 125 grader.. Nyfiken om det finns nån enda bomsadel att tänka på? Bör ju nästar vara 130 grade så hon har nåt att växa i. Tror ni jag mätt fel? mätte andra hästar, och fick ett tunt fullblod till 90 gr, grovt halvblod till 105, och bred ponny till 113? Så jag tror det stämmer.. De andra måtten verkar ju rimliga..

Sv: Dressyrsadel 125 grader?

125 grader är nog rimligt ;)
Bomsadel som är så bred i standardsortiment? Nej. Med måttbeställning? Absolut.. Då har du måååånga märken att välja mellan. Men det blir dyrt när hästen har växt ur den... Så det bästa är att satsa på en sadel med ändringsbar bom...

Är hästen rak eller svängd i ryggen? Gärna bild?

Nu har jag inga strålande bilder, och hon växer ju än.. Jag räknar henne nog som ganska svängd i ryggen..
10669109.jpg

8161174.jpg

Den sista bilden är gammal, det är den enda jag har man får något slags hum om hur ryggen ser ovanifrån. Hon har blivit bredare sen dess..
Har en fråga, läst nånstans att när man mäter bomvidden med tex tumstock, ska man se till att spetsen liggen en bit ovanför manken, för att sadeln sen inte ska ligga på manken? Men det går inte, på henne, för då ligger tumstaocken bara emot längst ner.. om nån förstår.. Jag ska ta med kameran till stallet så ska jag ta lite bättre bilder. Även på hur jag mäter kanske? Hon seer ju inte såå bred ut tycker jag..Fast kanske är det för att hon har lite manke oxå?

hittade en till bild som kasnke är lite användbar..Den är från i början på sommaren, så hon är väl lite bredare nu.
10668844.jpg

När du lägger en tumstock längs sidorna på hästen så blir ju vinkeln ngon cm eller två ovanför manken. Mer ska det inte vara.

Hon är ju inte direkt svängd, bara lite överbyggd, men hon blir väl ännu rakare vid arbete?
Isf kanske Jensen Exmoor kan vara ett alternativ, så kan du ändra bommen när hon ändrar sig. Och så är den billig med kort leveranstid med!

Jag ska kolla upp det! tack! Vet du nånstans där de säljs? Kanske kan skicka Pm isåfall? Tusen tack!!

kolla in ebay.com. Och sök på sadlar för drafter. Har kollat på dom och dom är så vida att dom står rakt ut.

Griffin cob XXW gamla modellen den innan fish systemet passar den bredden.

Jag kollade där, och såg en som var så bred så jag trodde det var ett skämt! Skönt att veta att det finns iaf! Tack så mkt! Hittade även ascool tröja/klistermärke.
"Ride a draft, it makes your butt look smaller!" Klockrent, jag som alltid fått höra att jag har stor rumpa!

Och nu har ju ex haflinger/cob xx-vid hemma (snart hemma iaf) som jag hoppas på!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Utrustning Wintec Wides vidaste järn är det i närheten av 130 grader? Ni som har bankat ut järn, har ni gjort dem såpass vida? Min häst, slarvigt...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: Onnie
·
Utrustning Jag tänkte ta fler bilder, men jag hittar inte min flexicurve eller fler batterier till digitalkameran :mad: Men jag har mätt alla...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
12 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka