Sv: Att mäta bomvinkeln på en sadel...
Jäpp! Då har jag varit och mätt både sadlar och häst idag och fick följande (med tumstock!):
Häst: 86 grader
Solibel Toronto 17,5"/32 (hopp): 87 grader
Lovatt & Rickett Eclipse 18"/MW? (dressyr, måttbeställd till annan häst - mamman faktiskt): 99 grader
M a o bör jag inte vara orolig att han växt ur hoppsadeln ännu. Han är en stor och gänglig 5-åring (hbl) på 173 cm. Lär bredda en del till, men än funkar det.
Dressyrsadeln har en bra profil på honom och ligger faktiskt stilla, men jag har en rejäl fårskinnspad under. Jag hoppas att han växer i den med åldern, för jag älskar denna sadel!
Hästen har en tämligen rak rygg med bra sadelläge.
För de som undrar över Solibel, kan jag berätta att det är en oerhört bekväm hoppsadel som jag upplever riktigt prisvärd (ca 8 000 kr). Ullstoppad och passar en något rakare rygg (inte spikrak). Bra anläggningsyta och god tunnelvidd. Säkerligen inte toppkvalité på lädret, men den duger! Jag köpte den ny för drygt ett år sedan och har lyckats rispa yta på några ställen, lite känslig.
Förresten, man bör nog inte ha för långa ben i den här sadeln. Jag är 177 cm lång och bör nog egentligen ha 18" sadel, i denna kan jag inte ha så korta hoppläder som jag önskar utan ett eller två läder längre.