Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Sv: Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Okej.. Men då kan du ju räkna ut bomvidden. Man ser ju ortspetsarna tydligt... På mina sadlar ser man dom inte mer tydligt än så ;) Så man får ju göra en uppskattning och gissa sig till lite också, man märker ju om resultatet blir helt galet. (t.ex. om du mäter att den är 40 grader eller 140 grader, då kan du vara säker på att du har gjort fel ;))

Jag ska göra ett försök här i dagarna och lägga lite tid på det. Har ju alltid så bråttom, förstår inte... :smirk:

Ja håller hon sig som hon är nu är det inget problem. men breddar hon sig så.... För övrigt har jag mätt henne igen idag med mitt flexirör..... och det blev precis 100 grader igen. Det här är allt konstigt. enligt det avritade är hon exakt likadan som för 1,5 år sen. Det borde ju inte vara möjligt. det är för lika helt enkelt. Dessutom ser jag ju på sadlarna att hon inte är riktigt likadan. dressyrsadeln ligger en finger högre nu, mellan framvalv och manke, än för 1,5 år sen. (För skojs skull så måste jag mäta med tumstocken imorgon igen.)

Jäpp! Då har jag varit och mätt både sadlar och häst idag och fick följande (med tumstock!):

Häst: 86 grader
Solibel Toronto 17,5"/32 (hopp): 87 grader
Lovatt & Rickett Eclipse 18"/MW? (dressyr, måttbeställd till annan häst - mamman faktiskt): 99 grader

M a o bör jag inte vara orolig att han växt ur hoppsadeln ännu. Han är en stor och gänglig 5-åring (hbl) på 173 cm. Lär bredda en del till, men än funkar det.
Dressyrsadeln har en bra profil på honom och ligger faktiskt stilla, men jag har en rejäl fårskinnspad under. Jag hoppas att han växer i den med åldern, för jag älskar denna sadel!
Hästen har en tämligen rak rygg med bra sadelläge.

För de som undrar över Solibel, kan jag berätta att det är en oerhört bekväm hoppsadel som jag upplever riktigt prisvärd (ca 8 000 kr). Ullstoppad och passar en något rakare rygg (inte spikrak). Bra anläggningsyta och god tunnelvidd. Säkerligen inte toppkvalité på lädret, men den duger! Jag köpte den ny för drygt ett år sedan och har lyckats rispa yta på några ställen, lite känslig.
Förresten, man bör nog inte ha för långa ben i den här sadeln. Jag är 177 cm lång och bör nog egentligen ha 18" sadel, i denna kan jag inte ha så korta hoppläder som jag önskar utan ett eller två läder längre.

Var hittar man Solibel? Jag har aldrig sett det märket. Priset låter tilltalande. Har de dressyrsadlar också?

Jag har verkligen försökt söka på nätet, men det var ett tag sedan nu.
Jag köpte min sadel av Christina Allansdotter, men hon är ju sjukskriven sedan långt tillbaka nu, så via henne kan du nog inte handla gissar jag.

Kontentan är att jag vet ingenting om sadeln mer än att den är skön att sitta i och är rak och fin överallt där den ska.
Jag undrar dock om den inte är tillverkad i Tyskland.
Christina sa att det var samma tillverkare som till Globus, kanske det är en väg att gå?

Ok, det var synd. Hon kanske tog in dem själv. Jag får väl googla, men har nog inte mera framgång än du.

Googla på Solibel och Busse, det står visst "Solibel by Busse" på sadelns märke över ortspetsen.
Busse verkar vara en ridsportsbutik/företag i Tyskland som har en del egendesignade märken.

Hittade detta på hemsidan:

BUSSE Sportartikel GmbH & Co. KG
Industriering 2
D-49393 Lohne/Oldenbourg
Deutschland
Phone: +49 (0) 44 42 / 93 69-35

With any queries or tips, please write an e-mail:

General: info@busse-reitsport.de
Sales: verkauf@busse-reitsport.de
Marketing/PR: presse@busse-reitsport.de
Procurement: einkauf@busse-reitsport.de

"Efternamnet" i mailadressen ger en vink om hemsideadressen!

Ja, eller maila till Solibel.;) Lite googlande som bl a ledde till ett tyskt hästforum visade att Solibel verkar vara en tysk grossists eget märke, http://www.busse-reitsport.de/englisch/solibel/index.php.
http://www.busse-reitsport.de/englisch/solibel/solibel_sattel.php ser man sadlarna och de liknar helt klart Globus.

Om det verkligen är samma sadlar så är det kanske inte någon idé för mig att leta vidare. Det verkar som om Globus är lite för raka för min häst, men det visade sig inte förrän efter ordentlig ridning i den nyinköpta Loken.

Edit: Tack för info. Du var snabbare där en mig och vi hittade till samma ställe.

Jag förstod det på Christina att det var i stort sett "samma" sadel som Globus, så det kan nog stämma.
Min häst är helt klart rak i ryggen, men inte spikrak och denna tillåter allt något lite mer krökning än min har.

Det är Busses märke, men de har samma tillverkare som JC, Globus osv. Så förmodligen har de samma eller nästan samma passform. Precis som J Haglunds har slängt på sitt märke på sadlarna, men de tillverkas av Stubben.

Är min stora (173 cm) halvblodshäst unik som bara är 86 grader? Låter väldigt lite när jag nu mätt. Han är verkligen ingen biff, utan av modern och högställd typ. Fast han breddar nog en del mer när han får mer muskler efter hand, men det verkar inte ha hänt så mkt på ett år från 4 till 5 år.

När dom är så stora så brukar dom inte bli så biffiga så snabbt (är mer vanligt bland ponnier och tyngre hästraser som har ett tjockare lager underhudsfett - lättare att bygga muskler)
Så din häst är helt normal skulle jag vilja säga. Vissa hästar blir inte mer än typ 90 grader, för de är inte byggda på ett sånt sätt. De har en framträdande manke (då blir ju vinkeln mindre), är smäckra och de har inte förutsättningar till att bli biffiga.

Skulle jag gissa tror jag inte min blir större än drygt 90 grader faktiskt.

Var glad över det ;) Blir billigare med sadelinköpen då... Då kan du ju välja och vraka mellan begagnade sadlar och du slipper byta sadel stup i kvarten för att hästen breddar sig ;)

Nu har jag mätt igen. Både med tumstock och med mitt flexirör. Denna gång blev resultaten (3 mätningar) 111grader, 113 grader och 114 grader. Nu blev det alltså ingen skillnad mellan mätsätten.
Pratade med sadelmakaren i dag och det kostar 1000 kr + frakt att ändra bomvidden. Jag har nog inte något annat att välja på nu. Ska dit och låna en Medea med vidd 4 för att prova.
Suck. Det är dyrt när hästarna sätter muskler. (men det vet ju du om någon):D

KL
Vet du om Countysadlarna har ovanligt flexibla bommar?
Hade en på prov som nästan gick att vika på mitten...

Låter som om bommen var av?:eek: Jag har en County connection och den går INTE att vika på mitten....

Countys bommar är rätt styva. Den ska flexa och vara böjbar, men det låter som att den du provade var defekt..

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 794
Senast: Nea_
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 652
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej på er! Den här killen behöver sadel men vi har inte hittat rätt ännu. Han är 4 år och växer ännu men en sadel behövs ju ändå och...
Svar
6
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka