Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Sv: Att mäta bomvinkeln på en sadel...

Du har svar på allt som vanligt:) Min flexipryl är lite kortare än tumstocken. Du har helt rätt. Ska försöka hitta en längre. Tycker du jag ska gå efter måttet jag fick med tumstocken då istället? Är det mest relevant? Det är lite svårt att veta hur långt ner jag ska mäta i och med att ortspetsarna inte går lika långt ner på alla sadelmodeller.
Jag kan ta en bild under kåpan på dressyrsadeln och maila den till dig imorgon.

Ja, jag tycker du ska gå efter måttet på tumstocken. Vore ju inte så konstigt om hon har breddat sig från 105 till 110 grader, så det låter ju troligt.
Hästen ska alltid mätas med en 40 cm lång flexicurve. Många tycker att den bara ska vara 30 cm, men det räcker inte på många hästar, framförallt inte då många hästar har en smalare manke och sedan blir lite bredare längre ner. Har man en för smal sadel då tillbakabildas musklerna bara ännu mer... För att kolla bomvinkeln på en sadel räcker det med 30 cm, ortspetserna är ofta inte längre än så. Och då behöver man inte mäta så långt ner heller, det räcker med 2 cm synlig ortspets, så kan du få fram vinkeln.

Menar du 40 cm total längd? (eller 40 cm på varje sida?)
Jag hade tidigare ståltråd att mäta med i stället för flexiröret jag har nu. Ståltråden var betydligt längre. Jag lade mitt nya mått på det jag ritade upp för 1.5 år sen och det såg likadant ut. Jag måste gå och kolla hur långt flexiröret egentligen är, men jag är säker på att du har rätt i att det är för kort. ska ta en bild och maila dig också.
Förresten, hur kunde du veta vilket mätsätt som givit vilket resultat? Du hade helt rätt förstås.:) 110 grader var med tumstocken.

Jag har också experimenterat med hur jag ska mäta och hur det blir med kortare/längre flexicurve så därför misstänkte jag att det var det som gjorde att du blev lite förvirrad ;)
Det ska vara 40 cm total längd.

Fick du mitt mail med bilderna? Jag har en mailadress till dig som kanske är gammal? Du får skriva den nya om du bytt.
Mitt flexirör var 41 cm i totallängd och det borde alltså räcka? Tumstocken blir närmare 50 cm tror jag.
Det är konstigt att det blir så olika resultat tycker jag.

Just det, jag såg dina bilder men glömde maila tillbaka...
Man såg ju inget av ortspetsen, lite konstigt att det är så.. Men det borde ju vara rätt enkelt att få tag på ett av Kentaurs koppjärn och mäta det. Den sadelmakaren du har i närheten, hon ändrar väl bomvidden på Kentaur? Då kanske du kan be henne mäta koppjärnet?
Ja, då räcker flexicurven. Isf kommer väl tumstocken för långt ner, och då är hennes bomvinkel 105 grader istället för 110.

Tackar!

Ska göra lite mätningar på häst och sadlar i veckan. Har en som jag undrar om den börjar bli lite smal för honom, tycker det är svårt att bedöma bara av att titta på hur den ligger.

Jag tror man måste skicka sadeln till tillverkaren för att få ett vidare framvalv. Nu verkar hon ha breddat sig en aning för Loken är inte lika vid som den var ett tag och Penelopan ligger fortfarande bra, men det är precis på gränsen. Breddar hon sig lite till så är den för trång. Men breddar hon sig inte mer så kan jag ju ha en pad under. Lite mer att spela på känns ju inte fel, men frågan är väl om det är värt det. Jag hållen nämligen på att spara till en riktig skolsadel. (men när har jag råd med den??)
Jag gissade ju på att hon skulle vara 105 grader nu så jag tror du har rätt där. (som vanligt)Jag ska mäta igen imorgon för att vara på den säkra sidan.
Jag kan ringa Maud och höra om hon kan mäta. (och vad det kan kosta att få koppjärnet utbytt)
Om du tittar på bilderna så ser du en liten utbuktning precis ovanför vulstret. Där sitter ortspetsen, men håll med om att det synd väldigt lite. Det är riktigt trångt där. Jag känner ju spetsen men inte riktigt vilken vinkel den har. Om jag känner inuti framvalvet så är det ganska mycket lägre där. (luddig förklaring. förstår du vad jag menar?) Om jag mäter från ortspetsen och dit, blir det rätt vinkel då?

Hur menar du med "Om jag känner inuti framvalvet så är det ganska mycket lägre där." ? Jag förstår inte :p

Vad hade du tänkt för skolsadel? Om du bara behöver några månader till att spara så hade inte jag lagt ner flera tusen (vet inte vad det kostar, men en tusenlapp går det väl på iaf) på att byta koppjärn, men är det halvår-år det handlar om så är det ju värt det.

Suck! Det blir svårt att mäta bomvidden på min hoppsadel insåg jag idag när jag tittade. Man kan se ortspetsarna, men inte alls i vilken vinkel de fortsätter utan det blir till att gissa/höfta...

Det är ett uddamärke jag köpte av Christina Allansdotter för ett drygt år sedan till unghästen, tyckte den funkade som unghästsadel som ändå troligtvis behövde bytas ganska snart pga hästen som musklades på. Jätteskön faktiskt.

Till saken!
Det är en Solibel, som tydligen ska vara samma som Globus. Bomvidden är 32. Har du mätt den någon gång?

Jag menar att framvalvet på sadeln är mycket lägre inuti. om jag känner med handen ett par cm in i framvalvet s.a.s. så är det inte så "urgröpt" utan "taket" i framvalvet är rätt lågt. Framvalvet är liksom ganska tjockt. Det låter helluddigt när jag förklarar. Jag ser det själv, men jag kan inte förklara bättre tror jag. Om jag känner med handen på andra sadlar i framvalvet så är "taket" i dem högre och mycket närmare övre kanten på valvet. Går det att förstå vad jag menar:)
Jag siktar någ på en Barock Ultra Flex. En Ecuyer vill jag egentligen ha men då kommer det att ta för lång tid att få ihop pengar. Har provridit båda modellerna och de är verkligen sköna att sitta i. Jag skulle tro att det blir köp under hösten. Vi pratar nog om 4-5 månader.

Ja, nu förstår jag. Ortspetsarna kanske är placerade lite längre bak, och därför blir det lägre där, men vissa märken är bara såna att de inte har så mycket mankfrihet så långt in under sadeln, utan bara framtill.

Är det en sån här du har? (kanske inte just den modellen, men ser sadelknappen likadan ut?

http://cgi.ebay.de/Solibel-Dressurs...ryZ85192QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/Solibel-Springsa...3205342QQihZ009QQcategoryZ85195QQcmdZViewItem

Eller heter modellen Solibel? Jorge Canaves (samma tillverkare som Globus www.jorgecanaves.com ) Hade nämligen en modell som hette så för ett tag sen.
Är det en JC så är den inte så bred i 32, kan inte ens vara 90 grader. Är det en Solibel så är den nog inte heller ens 90 grader, för den jag länkade till skulle vara 33 bom, och du ser ju hur smal den är...

Senast ändrad:

Vet inte om det är lönt för dig att byta koppjärn, använd den så länge det går, och om den verkligen blir för smal så kan du ju använda Globusen sålänge.

Jäpp, en sådan Solibel Toronto är det jag har - hoppsadeln alltså. Billig, kostade 7500-8000 kr tror jag.
Sådär i huvudet har jag för mig att Christina sa att bomvinkeln låg på runt 95 grader, men jag är inte säker.

Har sökt efter den på nätet tidigare utan att hitta någon hemsida.

Den på bilden ser f ö inte helt rak ut...

ab_1_b.JPG

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 794
Senast: Nea_
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 652
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej på er! Den här killen behöver sadel men vi har inte hittat rätt ännu. Han är 4 år och växer ännu men en sadel behövs ju ändå och...
Svar
6
· Visningar
2 237
Senast: Nea_
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka